abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206287580
Hoi Guys.

Jullie blij; eindelijk geen gezeur meer aanhoren over dat mijn oude systeempje nog alles doet :)

Jawel; die Sabertooth x58 is op sterven na dood en trekt de laatste games niet meer.

Een kleine requiem is hier wel op zijn plaats:
Samengesteld in 2010 met die fantastische Core i7-950, waarna door de jaren heen wat dingen zijn aangepast.
Zoals een Scyte Mugen rev.2, (reversion), 6 gig extra mem en uiteraard een SSD. Ook telkens grotere HDD's erin, zodat ik nu nog aardig wat oudere HDD's heb liggen.

Wat anecdotes:
eens een schroefje in de kast verloren, die ik echt niet terug kon vinden tot het moment dat de interne audio uitviel en jawel, daar lag het schroefje lekker contact te maken tussen twee solderingen.
Dus maar een Soundblasterkaartje gehaald en tot mijn verbazing was het geluid echt stukken beter.

Pakweg twee jaar geleden vielen twee 'mempoorten' op het mobo uit, zodat ik nog maar 8 gig werkbaar geheugen had i.p.v. 12 gig tripple channel. Dit alles in het kader van 'shit happens'.

Die eerste gen. USB 3 werkten ook voor geen meter, zodat ik, nog geeneens zo lang geleden, bij onze Chinese vriend Ali een frontpoort 4x USB 3.1 gekocht heb, dat lekker werkt.

Tot zover memory lane en wat nu?!

Wil geen geheel systeem (in losse onderdelen uiteraard) kopen, want ik kan best wel een en ander overzetten, zoals de 1000W voeding en de kast, Darkfleet 35 geloof ik van Antec.
Wordt het dus een upgrade van mobo, cpu en mem.

Een beetje gezocht en kwam uit op het volgende:
Cpu:
Intel® Core i9-12900, 2,4 GHz (5,1 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor
Mobo:
MSI PRO Z690-A DDR4, socket 1700
Mem:
G.Skill 32 GB DDR4-4000 Kit werkgeheugen

Overwegingen:
Cpu.
Geen idee, maar het lijkt mij een beest van een processor. Is gewoon lekker. Met ingebouwde grafische huppelepup die de videokaart van het mobo ondersteund.
En gevoelsmatig heb ik een aversie van AMD processoren.
Mobo.
Ondersteunt de grafische eigenschappen van de Cpu en in mijn gedachten scheelt dat weer een extra en dure videokaart.
Heeft 6 SATA 6 poorten en die kan ik wel gebruiken. Liever 8, maar zover met zoeken ben ik nog niet gekomen.
En in de toekomst kan ik de SSD, die ik voorlopig nog wil gebruiken, vervangen voor van die M2 of 3 kaartjes.
Heeft 4 mem poorten, zodat ik in de toekomst nog 2 memkaartjes kan bijprikken.
Mem.
4000 is lekker snel en dit setje is niet al te duur.

Ook heb ik geen trek meer in overklokken. Ik vind het wel best zo.
Alles bij elkaar bij Alternate rond de 1100 Euro. Alsof je een emmer leegkiepert.

Wat vinden jullie ervan?
Een alternatief wellicht of aanvullingen?
Of nog even wachten. Tussen de regels door heb ik vernomen dat er nieuwe Intel cpu's aan zitten te komen, zodat wellicht deze batch goedkoper wordt en ondertussen oude games gaan herspelen.
pi_206287682
Tip: koop direct een M2 SSD voor je OS en geniet optimaal van je nieuwe bord.
pi_206287816
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 18:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tip: koop direct een M2 SSD voor je OS en geniet optimaal van je nieuwe bord.
Snel even gekeken. Voor een Samsung evo 1TB ben ik weer 149 euro extra kwijt. Even wachten en ik zit alsnog aan de 3500 Euro; maar het is inderdaad wel lekker snel. :9
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:30:25 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_206289845
Vergeet de CPU-koeler niet. 12th Gen is bijna de nieuwe Pentium 4 wat temperatuur betreft :D
De nieuwe 7000-series van AMD ook, moderne high end CPU's trekken gewoon dik 200+ watt..

Heb je zo'n 12900 wel nodig eigenlijk? Niet dat ik je wil vertellen wat je moet halen, maar tenzij je veel multicore-spul doet waar je die 16 cores voor nodig hebt is een i7 wellicht een beter idee. Doorgaans geldt immers: hoe meer cores, hoe minder performance per core.
pi_206290121
quote:
80s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 20:30 schreef Mano_ het volgende:
Vergeet de CPU-koeler niet. 12th Gen is bijna de nieuwe Pentium 4 wat temperatuur betreft :D
De nieuwe 7000-series van AMD ook, moderne high end CPU's trekken gewoon dik 200+ watt..

Heb je zo'n 12900 wel nodig eigenlijk? Niet dat ik je wil vertellen wat je moet halen, maar tenzij je veel multicore-spul doet waar je die 16 cores voor nodig hebt is een i7 wellicht een beter idee. Doorgaans geldt immers: hoe meer cores, hoe minder performance per core.
Als je geen software gebruikt die de cores benut, dan kan je inderdaad ook toe met minder cores.

Ik draai hier met enkele ThreadRippers (32 cores) maar die voelen niet sneller dan m'n Ryzen 5600X die ik als desktop PC gebruik. Sterker nog, de 5600X is single core een stuk vlotter.

Ga ik video renderen met de juiste software, dan vliegt zo'n ThreadRipper natuurlijk wel (geholpen door 2x RTX A6000 kaarten met ieder 48GB :') )
pi_206291130
quote:
80s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 20:30 schreef Mano_ het volgende:

Voorlopig maar eens kijken wat die stockkoeler doet en eventueel die Scyte Mugen, die ik nog heb liggen.

Om kort te gaan; nee, ik heb die 16 cores niet nodig denk ik, maar is gewoon geyl. En hier geldt ook een beetje: hebbe, hebbe, hebbe, na die vele jaren dat die er zijn en ik nog tegen m'n 8 cores aan zit te koekeloeren :P
Daarbij, als die z'n top niet trekt valt het ook mee met de koeling neem ik aan.

Je kan het een beetje vergelijken met auto's; een Prius brengt je prima van A naar B. Toch rijd ik liever in een BMW E30 uit 1987, die ik overigens onlangs verkocht heb. Rijdt veel lekkerder. :)
pi_206291667
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 21:42 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Voorlopig maar eens kijken wat die stockkoeler doet en eventueel die Scyte Mugen, die ik nog heb liggen.

Om kort te gaan; nee, ik heb die 16 cores niet nodig denk ik, maar is gewoon geyl. En hier geldt ook een beetje: hebbe, hebbe, hebbe, na die vele jaren dat die er zijn en ik nog tegen m'n 8 cores aan zit te koekeloeren :P
Daarbij, als die z'n top niet trekt valt het ook mee met de koeling neem ik aan.

Je kan het een beetje vergelijken met auto's; een Prius brengt je prima van A naar B. Toch rijd ik liever in een BMW E30 uit 1987, die ik overigens onlangs verkocht heb. Rijdt veel lekkerder. :)
De Core i7-950 heeft 4 cores, 8 threads.
De Core i9-12900 heeft 16 cores, 24 threads.

Klok is hoger en verzet meer werk per kloktik.

De i9-12900 scoort 36.159 puntjes in PassMark met een 4.084 single thread performance.
De i7-950 zit op 3.175 punten met een 1.394 single thread performance.

Dus ja, je gaat er sowieso fors op vooruit.

Of je Schijt Muggen nog past is nog wel iets om naar te kijken, er is wel één en ander veranderd aan de sockets en de gaten rond de sockets ;)
pi_206291986
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Core i7-950 heeft 4 cores, 8 threads.
De Core i9-12900 heeft 16 cores, 24 threads.

Klok is hoger en verzet meer werk per kloktik.

De i9-12900 scoort 36.159 puntjes in PassMark met een 4.084 single thread performance.
De i7-950 zit op 3.175 punten met een 1.394 single thread performance.

Dus ja, je gaat er sowieso fors op vooruit.

Of je Schijt Muggen nog past is nog wel iets om naar te kijken, er is wel één en ander veranderd aan de sockets en de gaten rond de sockets ;)
Ja, bedoel ik ook 4 cores, 8 threads.
En uiteraard ga ik er fors op vooruit, maar bedankt voor de extra info.

En laten we ophouden over koeling, want dan komt waterkoeling ook om de hoek kijken, waardoor ik weer een nieuwe kast nodig heb, enz...enz... Als ik het een en ander koop dan wordt het voorlopig toch die stockkoeler :)

Die M2 heb ik trouwens ook op m'n lijstje gezet. En dan wordt het waarschijnlijk 2 TB. Kassa.
En nou verder Par-Ben kijken; 1-1 snel voetbal en vele aanstellers. Best leuk, zo'n tweede monitor annex tv:P
pi_206292249
Qua koeling ben ik zelf wel fan van Noctua koelers.

Lijken erg op Scythe maar de bevestiging van de fans is wat plezieriger.
Heb vroeger ook altijd Scythe gehad maar sinds 2014 over op Noctua voor al het koelwerk.

Vroeger hadden ze alleen de crème met poepbruine koelfans maar inmiddels ook gewoon zwart.

Waterkoeling is mooi maar relatief veel gedoe. Als je even wat wil doen in je PC is een fan ipv waterblokken en slangen wel zo makkelijk.

Mijn video- en fotowerkstation (ThreadRipper 3970 en 2x RTX A6000) is nog steeds met de "oude" kleurstelling, misstaat niet vind ik zelf.

SSD is een 980 Pro 2TB en een PCIe 6TB Samsung SSD als insteekkaart.

En ik heb verder helemaal niets met Gigabyte als merk maar hun ThreadRipper borden zijn dan wel weer dik in orde, om één of andere reden. Voor Intel zou ik op dit moment een MSI moederbord kiezen, voor AMD Ryzen een Asus.

pi_206292304
Lol als je een i9 gaat kopen en denkt dat je wel uit komt met een "stockkoeler" (die zit er trouwens niet bij bij een i9) dan denk je wel heel erg verkeerd. Dit is letterlijk de heetste chip momenteel te koop.

Overigens je koopt ongeveer de beste CPU die er bestaat, maar helemaal geen videokaart?

Wat ga je doen met die pc? Niet gamen dus zonder videokaart? Waarom dan die monster processor?

Volgens mij moet je nog even wat langer nadenken.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_206296027
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 23:16 schreef DX11 het volgende:
Lol als je een i9 gaat kopen en denkt dat je wel uit komt met een "stockkoeler" (die zit er trouwens niet bij bij een i9) dan denk je wel heel erg verkeerd. Dit is letterlijk de heetste chip momenteel te koop.

Overigens je koopt ongeveer de beste CPU die er bestaat, maar helemaal geen videokaart?

Wat ga je doen met die pc? Niet gamen dus zonder videokaart? Waarom dan die monster processor?

Volgens mij moet je nog even wat langer nadenken.
Dat nadenken is ook de bedoeling van mijn post hier. :)
Sja, videokaart; zoals vermeld wil ik voorlopig de geïntegreerde GPU gebruiken:

Dit heb ik vooralsnog erover gevonden:
The low-voltage Efficient-cores handle background tasks for multitasking while the Performance-cores provide speed for demanding applications and games.
Intel i9-12900K Specs.
Integrated Graphics Intel UHD Graphics 770
Output Support DisplayPort, HDMI
Base Clock Speed 300 MHz
Maximum Boost Speed 1.55 GHz
+
https://artofpc.com/review/intel-uhd-770/

Overigens; als je even terugleest, dan weet je waarom ik die processor wil kopen. :P
Ik weet nu iets meer over die geïntegreerde processor. Bedankt!
  woensdag 12 oktober 2022 @ 13:35:31 #12
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_206296521
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waterkoeling is mooi maar relatief veel gedoe. Als je even wat wil doen in je PC is een fan ipv waterblokken en slangen wel zo makkelijk.

Gewoon een AIO waterkoeler er op. Dan zie je alleen twee slangetjes in plaats van een enorm blok ijzer met ventilatoren die je hele kast vult.
pi_206296541
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 13:35 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Gewoon een AIO waterkoeler er op. Dan zie je alleen twee slangetjes in plaats van een enorm blok ijzer met ventilatoren die je hele kast vult.
Aangezien de kast toch dicht gaat heb ik weinig last van een blok ijzer (aluminium) met ventilatoren ;)

Geen kans op uitval van een pompje of lekkage. Luchtkoeling > waterkoeling.
pi_206297277
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 13:01 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Dat nadenken is ook de bedoeling van mijn post hier. :)
Sja, videokaart; zoals vermeld wil ik voorlopig de geïntegreerde GPU gebruiken:

Dit heb ik vooralsnog erover gevonden:
The low-voltage Efficient-cores handle background tasks for multitasking while the Performance-cores provide speed for demanding applications and games.
Intel i9-12900K Specs.
Integrated Graphics Intel UHD Graphics 770
Output Support DisplayPort, HDMI
Base Clock Speed 300 MHz
Maximum Boost Speed 1.55 GHz
+
https://artofpc.com/review/intel-uhd-770/

Overigens; als je even terugleest, dan weet je waarom ik die processor wil kopen. :P
Ik weet nu iets meer over die geïntegreerde processor. Bedankt!
Ok maar je wilt dus niet fatsoenlijke nieuwe games spelen? Want dat is onmogelijk zonder extra videokaart.

Een dikke koeler is sowieso nodig bij deze processor. Als je een goedkope koeler gaat zetten gaat hij langzamer draaien automatisch, dan kan je net zo goed ook een goedkopere processor kopen ;)
pi_206297412
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:26 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ok maar je wilt dus niet fatsoenlijke nieuwe games spelen? Want dat is onmogelijk zonder extra videokaart.

Een dikke koeler is sowieso nodig bij deze processor. Als je een goedkope koeler gaat zetten gaat hij langzamer draaien automatisch, dan kan je net zo goed ook een goedkopere processor kopen ;)
We zullen zien als ik het systeem koop.
Overigens zit er bij die cpu wel degelijk een stockkoeler.

Wat ik in de eerste instantie heb samengesteld is de basis van de basiscomponenten. Dat heb ik bij m'n vorige systeem ook gedaan. Pas een jaar later heb ik bijvoorbeeld die Scyte koeler gekocht en een videokaart kan ik ook altijd later nog kopen.
Eerst maar eens kijken wat dit oplevert.
pi_206297586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:37 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
We zullen zien als ik het systeem koop.
Overigens zit er bij die cpu wel degelijk een stockkoeler.

Wat ik in de eerste instantie heb samengesteld is de basis van de basiscomponenten. Dat heb ik bij m'n vorige systeem ook gedaan. Pas een jaar later heb ik bijvoorbeeld die Scyte koeler gekocht en een videokaart kan ik ook altijd later nog kopen.
Eerst maar eens kijken wat dit oplevert.
Er heeft zeker 5 jaar geen stock koeler gezeten bij de i7 dus lijkt me heel sterk dat die bij de i9 wel zit.
Maar nogmaals, wat ga je er mee doen? Zonder videokaart kan je in ieder geval niet gamen, omdat die processor geen goede interne videokaart heeft, en je gaat hem ook nog op halve kracht draaien met je stockkoeler ;)
pi_206297703
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:49 schreef DX11 het volgende:

[..]
Er heeft zeker 5 jaar geen stock koeler gezeten bij de i7 dus lijkt me heel sterk dat die bij de i9 wel zit.
Maar nogmaals, wat ga je er mee doen? Zonder videokaart kan je in ieder geval niet gamen, omdat die processor geen goede interne videokaart heeft, en je gaat hem ook nog op halve kracht draaien met je stockkoeler ;)
Intel i9-12900 boxed versie komt volgens mij met een koeler en de Intel i9-12900K zonder koeler.
De laatste is uiteraard ook unlocked en dus makkelijker te overklokken, de liefhebber die zoiets koopt gaat sowieso wel voor een eigen koeloplossing.

De verwarring is omdat GepromoveerT in z'n verhaal over de onboard graphics naar de "K" versie verwijst en in de op naar de "non K" versie.

Vergelijking van de gehele i9-12900 serie:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1779390;1803068;1737850;1737852/
pi_206297790
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Intel i9-12900 boxed versie komt volgens mij met een koeler en de Intel i9-12900K zonder koeler.
De laatste is uiteraard ook unlocked en dus makkelijker te overklokken, de liefhebber die zoiets koopt gaat sowieso wel voor een eigen koeloplossing.

De verwarring is omdat GepromoveerT in z'n verhaal over de onboard graphics naar de "K" versie verwijst en in de op naar de "non K" versie.

Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet dat er i9s zijn die gelockt zijn.
pi_206298951
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hee thanks; een goed overzichtje.
Grappig is daarbij dat ik het game-probleem voor het eerst merkte bij Farcry 6, die ik op m'n Sabertooth niet kan spelen.
Met die geïntegreerde videokaart kan je dus wel degelijk FC 6 gamen, zoals uit je overzicht blijkt.

En ondertussen de mem aangepast. Die ik gekozen had bleek te snel voor de cpu. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:49 schreef DX11 het volgende:

[..]
Wat ik ermee ga doen zal de toekomst uitwijzen. Voorlopig (als ik het koop) eerst maar eens tevreden staren naar al die cores. Niet alles hoeft een direct nut te hebben.

Vroeger had je de internetmogelijkheden van tegenwoordig nog niet. Ik had een interne tv-kaart waarmee ik films opnam en vervolgens ripte van reclames. Deed hetzelfde met DVD's en het duurde vervolgens de hele nacht voor die films weggeschreven waren. Hoeft tegenwoordig niet meer.

En games spelen, Farcry 6, zoals in het overzicht van TFP staat. Gamen kan er dus welzeker mee.
Wellicht niet in ultimate modus, maar dat is het voordeel van het oude systeempje; ik ben nog niet zo verwend.
En uitbreidingen kan ik er altijd later nog bijkopen. :P
pi_206298969
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 16:28 schreef gepromoveerT het volgende:
Wellicht niet in ultimate modus, maar dat is het voordeel van het oude systeempje; ik ben nog niet zo verwend.
Maar waarom koop je zo'n gigantisch heette super snelle chip, die je vervolgens niet goed gaat koelen, waardoor hij op 50% gaat draaien, en dan wil je er wel mee gamen?

Dan is een i5 of i7 + een videokaart een veeeeeeeeel beter idee.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 16:30:32 #21
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206298976
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 21:42 schreef gepromoveerT het volgende:
Hou er rekening mee dat die i9-12900 kloksnelheid inlevert om meer cores te kunnen draaien. Een i9-10900 (die ik draai) heeft maar 10 cores, maar die kunnen tegelijk 3 GHz draaien. Het hangt een beetje af van wat je met al je cores kunt doen.

En ja, deze serie want workstation-processoren kan officieel luchtgekoeld worden, maar als je er echt aan gaat trekken is waterkoeling toch wel wenselijk.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206298996
Er is wel een luchtkoeler die de i9's 100% aan kan hoor, de IceGiant ProSiphon Elite, alleen je moet niet al te hoge ram hebben:

pi_206299018
Thanks voor alle input; morgen maar eens verder. Nu even andere dingen doen ^O^
pi_206306219
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 16:29 schreef DX11 het volgende:

[..]
Maar waarom koop je zo'n gigantisch heette super snelle chip, die je vervolgens niet goed gaat koelen, waardoor hij op 50% gaat draaien, en dan wil je er wel mee gamen?

Dan is een i5 of i7 + een videokaart een veeeeeeeeel beter idee.
Je mening hieromtrent is duidelijk. Dank je wel. :)
pi_206306244
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 16:30 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat die i9-12900 kloksnelheid inlevert om meer cores te kunnen draaien. Een i9-10900 (die ik draai) heeft maar 10 cores, maar die kunnen tegelijk 3 GHz draaien. Het hangt een beetje af van wat je met al je cores kunt doen.

En ja, deze serie want workstation-processoren kan officieel luchtgekoeld worden, maar als je er echt aan gaat trekken is waterkoeling toch wel wenselijk.
Wat ik begrepen heb is dat de kloksnelheid automatisch verhoogd wordt naargelang de vraag tot wel 5,5 GHz. afhankelijk van het type cpu.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 08:32:29 #27
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206306326
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 08:22 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Wat ik begrepen heb is dat de kloksnelheid automatisch verhoogd wordt naargelang de vraag tot wel 5,5 GHz. afhankelijk van het type cpu.
Als je boven de nominale snelheid van de CPU uitkomt, de 2.4 voor jouw 12900, de 3.0 voor mijn 10900, dan is dat voor een beperkt aantal cores, en voor de maximale snelheid is dat maar 1 core. Het hangt dus af van je toepassingen hoe die balans ligt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206306336
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 08:32 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Als je boven de nominale snelheid van de CPU uitkomt, de 2.4 voor jouw 12900, de 3.0 voor mijn 10900, dan is dat voor een beperkt aantal cores, en voor de maximale snelheid is dat maar 1 core. Het hangt dus af van je toepassingen hoe die balans ligt.
Okee.
pi_206372305
Weer een stapje verder met de configuratie.
Die eerste cpu is locked, waardoor ik op een andere uitkwam.
Ook voor het mobo en ssd heb ik voor een andere gekozen.
Nu ziet het geheel er als volgt uit:
-Intel® Core i9-12900K, 3,2 GHz (5,1 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor;
-MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4, socket 1700 moederbord;
-Kingston FURY 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
-Kingston NV2 NVMe PCIe 4.0, 2 TB SSD
-Arctic MX-4 Koelingpasta
Nu bij Alternate voor pakweg 1370.

Dit alles gaat in m'n Darkfleet 35 kast.
Het fijne van die kast is dat er een hot-swap 2,5" in zit. Heb nog wel een aantal van die dingen liggen +
de koeling is goed + ruimte voor 7 hdd's.

Een koeler erbij (er zit bij deze cpu geen stock-koeler) is zo gekocht en een videokaart eventueel ook.
Ben benieuwd wat mijn huidige msi gtx 960 4 gig eventueel in het systeem zal doen.
We gaan het leren :P
pi_206372532
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:04 schreef gepromoveerT het volgende:
Een koeler erbij (er zit bij deze cpu geen stock-koeler) is zo gekocht en een videokaart eventueel ook.
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke koeler als je echt voor een i9 gaat.

De IceGiant ProSiphon Elite is echt top voor deze processor, maar een Noctua NH-D15 is ook "goed genoeg".

Koop je een goedkope koeler dan ga je sowieso op niet-max snelheid draaien, en dan heeft het dus 0,0 zin om zo veel geld aan die dure processor uit te geven.
pi_206413070
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:27 schreef DX11 het volgende:

[..]
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke koeler als je echt voor een i9 gaat.

De IceGiant ProSiphon Elite is echt top voor deze processor, maar een Noctua NH-D15 is ook "goed genoeg".

Koop je een goedkope koeler dan ga je sowieso op niet-max snelheid draaien, en dan heeft het dus 0,0 zin om zo veel geld aan die dure processor uit te geven.
Fijn dat je zo bezorgd bent, maar die koeler van jou is nogal prijzig en het voornaamste is, nogal zwaar. Twee kilogram!
Pakweg 5 jaar geleden had ik een probleem met de temp van m'n mobo/cpu of zo. Ik zocht me het apezuur naar het probleem en toen bleek dat m'n Scytekoeler een fractie van een mm. was uitgezakt (ondanks backplate).
Dus het wordt echt geen koeler van 2 kilo op de verticale ophanging van het mobo.

Maar ondertussen heeft het "gezeur" ;) van jou wel effect; zit er inderdaad aan te denken om direct een nieuwe koeler erbij te kopen. Wordt dan een silent pro of zo van rond de 80 euro.
pi_206414258
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:10 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Fijn dat je zo bezorgd bent, maar die koeler van jou is nogal prijzig en het voornaamste is, nogal zwaar. Twee kilogram!
Pakweg 5 jaar geleden had ik een probleem met de temp van m'n mobo/cpu of zo. Ik zocht me het apezuur naar het probleem en toen bleek dat m'n Scytekoeler een fractie van een mm. was uitgezakt (ondanks backplate).
Dus het wordt echt geen koeler van 2 kilo op de verticale ophanging van het mobo.

Maar ondertussen heeft het "gezeur" ;) van jou wel effect; zit er inderdaad aan te denken om direct een nieuwe koeler erbij te kopen. Wordt dan een silent pro of zo van rond de 80 euro.
Je moet het helemaal zelf weten maar je hebt letterlijk de heetste processor gekocht die er bestaat momenteel, dus dan heb je ook wel een zware koeler nodig. Die IceGiant koeler kan gewoon op elk modern moederbord, grote koelers zijn steeds normaler. Maar goed de Noctua NH-D15 is ook wel ongeveer genoeg en die is 90 euro. Geen idee wat een silent pro koeler is, tweakers kent hem niet.
pi_206505912
Cool en Koel :P
Zo; en nou een biertje met een jenever (kopstoot) whisky ernaast :9 voordat ik met een kleine update kom.
https://imgur.com/a/Co9BYPD

Ziet er toch mooi en strak uit, toch.

Voor de liefhebber:
Ben een hele dag bezig geweest met het uitbouwen van m'n kast, Darkfleet 30. En daarna met schoonmaken en soppen, fans reinigen met een sopje en kwast, DVD speler en HDD's schoonmaken en niet te vergeten de kabels.
Voeding (1000 W. modulair) schoonmaken en ook die kabels afdoen.

En vervolgens het hele zooitje inbouwen. Het bijbehorende mobo-boekje van MSI vind ik nogal mager met 37 pagina's. Daarbij moet je de BIOS manual apart downloaden.
Vraagje aan MSI: hoe kan je de bios-settings wijzigen, terwijl je de manual moet doornemen die op je pc staat?
Gelukkig heb ik ook nog een laptop ;)

Die Scyte Mugen kon ik hergebruiken, maar ik vind hem zo lelijk dat ik een bijpassende nieuwe heb gekocht, met ledjes enzo, die ik toch niet gebruik.

Onder de klepjes (handig tegen stof) op het mobo kan je de M2's kwijt. Aan die klepjes zit tevens ook een gelpasta, die meehelpt om de M2's te koelen. Handig!

Mem en CPU gaf geen probleem en het systeem startte zonder problemen op.

De grafische eigenschappen van de combi cpu en mobo vind ik vooralsnog geweldig. Geen problemen met m'n twee monitoren.
Ik draai nu met drie fans (de 2 HDD fans moet ik nog wat aan sleutelen); 2 uitlaat en 1 cpu fan.
Het geluid dat die kast produceert is zeer aangenaam. Momenteel CPU 36 C. socket 31 C. en cpu fan op 16%.

Het vervelende is dat ik een nieuwe win 10 moest installeren, omdat ik geen backup of -nieuw met behoud van instellingen en progs- kan installeren; dit omdat ik van Bios overga naar UEFI.
Het zij zo.

Tevens heb je tegenwoordig DC of PWM koelers. 3 pins is DC en 4 pins is PWM. Wist ik veel O-)
Een benchmarkje gedraaid en verdomme, die cpu zat binnen de korste keren rond de 100 C. terwijl de koeler op 13 % bleef staan 8)7... RTFM :P
Op PWM gezet en toen een benchmark en belangrijker, een stresstest, gedraaid.
Prima uitkomst ^O^
Alle threads ingezet en de uitkomst was:
CPU 100%, 4389 MHz.
CPU temp 65 C.
CPU socket 41 C.
CPU fan op 55%.

Nou verder met de kast en RAID 1 uitvogelen en win 10 zover krijgen dat ze met hun poten van m'n privacy afblijven (is trouwens onbegonnen Werk); en de nodige progs installeren.
Alle lokale games moet ik opnieuw spelen, want die lokale 'saves' ben ik wellicht kwijt (kan wel mappen terugzetten; we zien wel).
Firefox heb ik gelukkig gesynchroniseerd, zodat die saves/snelkoppelingen behouden bleven.

Het grote voordeel van iets zelf doen, of het nu aan een auto sleutelen is, je huis zelf verven, een prog schrijven, je oude pc-toren zelf opknappen, is, dat het voor je gaat leven. De jonkies onder ons weten absoluut niet wat ik bedoel :)

En met deze Confuciaanse mijmeringen, ongetwijfeld veroorzaakt door de combi bier en whisky, gaat deze man hier tevreden naar al z'n cores en threads koekeloeren.
Thanks guys :S___D

[ Bericht 0% gewijzigd door gepromoveerT op 31-10-2022 00:19:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')