Snel even gekeken. Voor een Samsung evo 1TB ben ik weer 149 euro extra kwijt. Even wachten en ik zit alsnog aan de 3500 Euro; maar het is inderdaad wel lekker snel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tip: koop direct een M2 SSD voor je OS en geniet optimaal van je nieuwe bord.
Als je geen software gebruikt die de cores benut, dan kan je inderdaad ook toe met minder cores.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:30 schreef Mano_ het volgende:
Vergeet de CPU-koeler niet. 12th Gen is bijna de nieuwe Pentium 4 wat temperatuur betreft
De nieuwe 7000-series van AMD ook, moderne high end CPU's trekken gewoon dik 200+ watt..
Heb je zo'n 12900 wel nodig eigenlijk? Niet dat ik je wil vertellen wat je moet halen, maar tenzij je veel multicore-spul doet waar je die 16 cores voor nodig hebt is een i7 wellicht een beter idee. Doorgaans geldt immers: hoe meer cores, hoe minder performance per core.
Voorlopig maar eens kijken wat die stockkoeler doet en eventueel die Scyte Mugen, die ik nog heb liggen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:30 schreef Mano_ het volgende:
Vergeet de CPU-koeler niet. 12th Gen is bijna de nieuwe Pentium 4 wat temperatuur betreft
De nieuwe 7000-series van AMD ook, moderne high end CPU's trekken gewoon dik 200+ watt..
Heb je zo'n 12900 wel nodig eigenlijk? Niet dat ik je wil vertellen wat je moet halen, maar tenzij je veel multicore-spul doet waar je die 16 cores voor nodig hebt is een i7 wellicht een beter idee. Doorgaans geldt immers: hoe meer cores, hoe minder performance per core.
De Core i7-950 heeft 4 cores, 8 threads.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:42 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Voorlopig maar eens kijken wat die stockkoeler doet en eventueel die Scyte Mugen, die ik nog heb liggen.
Om kort te gaan; nee, ik heb die 16 cores niet nodig denk ik, maar is gewoon geyl. En hier geldt ook een beetje: hebbe, hebbe, hebbe, na die vele jaren dat die er zijn en ik nog tegen m'n 8 cores aan zit te koekeloeren![]()
Daarbij, als die z'n top niet trekt valt het ook mee met de koeling neem ik aan.
Je kan het een beetje vergelijken met auto's; een Prius brengt je prima van A naar B. Toch rijd ik liever in een BMW E30 uit 1987, die ik overigens onlangs verkocht heb. Rijdt veel lekkerder.
Ja, bedoel ik ook 4 cores, 8 threads.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Core i7-950 heeft 4 cores, 8 threads.
De Core i9-12900 heeft 16 cores, 24 threads.
Klok is hoger en verzet meer werk per kloktik.
De i9-12900 scoort 36.159 puntjes in PassMark met een 4.084 single thread performance.
De i7-950 zit op 3.175 punten met een 1.394 single thread performance.
Dus ja, je gaat er sowieso fors op vooruit.
Of je Schijt Muggen nog past is nog wel iets om naar te kijken, er is wel één en ander veranderd aan de sockets en de gaten rond de sockets
Dat nadenken is ook de bedoeling van mijn post hier.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:16 schreef DX11 het volgende:
Lol als je een i9 gaat kopen en denkt dat je wel uit komt met een "stockkoeler" (die zit er trouwens niet bij bij een i9) dan denk je wel heel erg verkeerd. Dit is letterlijk de heetste chip momenteel te koop.
Overigens je koopt ongeveer de beste CPU die er bestaat, maar helemaal geen videokaart?
Wat ga je doen met die pc? Niet gamen dus zonder videokaart? Waarom dan die monster processor?
Volgens mij moet je nog even wat langer nadenken.
Gewoon een AIO waterkoeler er op. Dan zie je alleen twee slangetjes in plaats van een enorm blok ijzer met ventilatoren die je hele kast vult.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waterkoeling is mooi maar relatief veel gedoe. Als je even wat wil doen in je PC is een fan ipv waterblokken en slangen wel zo makkelijk.
Aangezien de kast toch dicht gaat heb ik weinig last van een blok ijzer (aluminium) met ventilatorenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:35 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Gewoon een AIO waterkoeler er op. Dan zie je alleen twee slangetjes in plaats van een enorm blok ijzer met ventilatoren die je hele kast vult.
Ok maar je wilt dus niet fatsoenlijke nieuwe games spelen? Want dat is onmogelijk zonder extra videokaart.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:01 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Dat nadenken is ook de bedoeling van mijn post hier.![]()
Sja, videokaart; zoals vermeld wil ik voorlopig de geïntegreerde GPU gebruiken:
Dit heb ik vooralsnog erover gevonden:
The low-voltage Efficient-cores handle background tasks for multitasking while the Performance-cores provide speed for demanding applications and games.
Intel i9-12900K Specs.
Integrated Graphics Intel UHD Graphics 770
Output Support DisplayPort, HDMI
Base Clock Speed 300 MHz
Maximum Boost Speed 1.55 GHz
+
https://artofpc.com/review/intel-uhd-770/
Overigens; als je even terugleest, dan weet je waarom ik die processor wil kopen.![]()
Ik weet nu iets meer over die geïntegreerde processor. Bedankt!
We zullen zien als ik het systeem koop.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:26 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ok maar je wilt dus niet fatsoenlijke nieuwe games spelen? Want dat is onmogelijk zonder extra videokaart.
Een dikke koeler is sowieso nodig bij deze processor. Als je een goedkope koeler gaat zetten gaat hij langzamer draaien automatisch, dan kan je net zo goed ook een goedkopere processor kopen
Er heeft zeker 5 jaar geen stock koeler gezeten bij de i7 dus lijkt me heel sterk dat die bij de i9 wel zit.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:37 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
We zullen zien als ik het systeem koop.
Overigens zit er bij die cpu wel degelijk een stockkoeler.
Wat ik in de eerste instantie heb samengesteld is de basis van de basiscomponenten. Dat heb ik bij m'n vorige systeem ook gedaan. Pas een jaar later heb ik bijvoorbeeld die Scyte koeler gekocht en een videokaart kan ik ook altijd later nog kopen.
Eerst maar eens kijken wat dit oplevert.
Intel i9-12900 boxed versie komt volgens mij met een koeler en de Intel i9-12900K zonder koeler.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:49 schreef DX11 het volgende:
[..]
Er heeft zeker 5 jaar geen stock koeler gezeten bij de i7 dus lijkt me heel sterk dat die bij de i9 wel zit.
Maar nogmaals, wat ga je er mee doen? Zonder videokaart kan je in ieder geval niet gamen, omdat die processor geen goede interne videokaart heeft, en je gaat hem ook nog op halve kracht draaien met je stockkoeler
Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet dat er i9s zijn die gelockt zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Intel i9-12900 boxed versie komt volgens mij met een koeler en de Intel i9-12900K zonder koeler.
De laatste is uiteraard ook unlocked en dus makkelijker te overklokken, de liefhebber die zoiets koopt gaat sowieso wel voor een eigen koeloplossing.
De verwarring is omdat GepromoveerT in z'n verhaal over de onboard graphics naar de "K" versie verwijst en in de op naar de "non K" versie.
Vergelijking van de gehele i9-12900 serie:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1779390;1803068;1737850;1737852/
Hee thanks; een goed overzichtje.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Intel i9-12900 boxed versie komt volgens mij met een koeler en de Intel i9-12900K zonder koeler.
De laatste is uiteraard ook unlocked en dus makkelijker te overklokken, de liefhebber die zoiets koopt gaat sowieso wel voor een eigen koeloplossing.
De verwarring is omdat GepromoveerT in z'n verhaal over de onboard graphics naar de "K" versie verwijst en in de op naar de "non K" versie.
Vergelijking van de gehele i9-12900 serie:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1779390;1803068;1737850;1737852/
Wat ik ermee ga doen zal de toekomst uitwijzen. Voorlopig (als ik het koop) eerst maar eens tevreden staren naar al die cores. Niet alles hoeft een direct nut te hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:49 schreef DX11 het volgende:
[..]
Er heeft zeker 5 jaar geen stock koeler gezeten bij de i7 dus lijkt me heel sterk dat die bij de i9 wel zit.
Maar nogmaals, wat ga je er mee doen? Zonder videokaart kan je in ieder geval niet gamen, omdat die processor geen goede interne videokaart heeft, en je gaat hem ook nog op halve kracht draaien met je stockkoeler
Maar waarom koop je zo'n gigantisch heette super snelle chip, die je vervolgens niet goed gaat koelen, waardoor hij op 50% gaat draaien, en dan wil je er wel mee gamen?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:28 schreef gepromoveerT het volgende:
Wellicht niet in ultimate modus, maar dat is het voordeel van het oude systeempje; ik ben nog niet zo verwend.
Hou er rekening mee dat die i9-12900 kloksnelheid inlevert om meer cores te kunnen draaien. Een i9-10900 (die ik draai) heeft maar 10 cores, maar die kunnen tegelijk 3 GHz draaien. Het hangt een beetje af van wat je met al je cores kunt doen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:42 schreef gepromoveerT het volgende:
Om kort te gaan; nee, ik heb die 16 cores niet nodig denk ik, maar is gewoon geyl. En hier geldt ook een beetje: hebbe, hebbe, hebbe, na die vele jaren dat die er zijn en ik nog tegen m'n 8 cores aan zit te koekeloeren![]()
Daarbij, als die z'n top niet trekt valt het ook mee met de koeling neem ik aan.
Je mening hieromtrent is duidelijk. Dank je wel.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:29 schreef DX11 het volgende:
[..]
Maar waarom koop je zo'n gigantisch heette super snelle chip, die je vervolgens niet goed gaat koelen, waardoor hij op 50% gaat draaien, en dan wil je er wel mee gamen?
Dan is een i5 of i7 + een videokaart een veeeeeeeeel beter idee.
Wat ik begrepen heb is dat de kloksnelheid automatisch verhoogd wordt naargelang de vraag tot wel 5,5 GHz. afhankelijk van het type cpu.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:30 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat die i9-12900 kloksnelheid inlevert om meer cores te kunnen draaien. Een i9-10900 (die ik draai) heeft maar 10 cores, maar die kunnen tegelijk 3 GHz draaien. Het hangt een beetje af van wat je met al je cores kunt doen.
En ja, deze serie want workstation-processoren kan officieel luchtgekoeld worden, maar als je er echt aan gaat trekken is waterkoeling toch wel wenselijk.
Als je boven de nominale snelheid van de CPU uitkomt, de 2.4 voor jouw 12900, de 3.0 voor mijn 10900, dan is dat voor een beperkt aantal cores, en voor de maximale snelheid is dat maar 1 core. Het hangt dus af van je toepassingen hoe die balans ligt.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:22 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb is dat de kloksnelheid automatisch verhoogd wordt naargelang de vraag tot wel 5,5 GHz. afhankelijk van het type cpu.
Okee.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:32 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je boven de nominale snelheid van de CPU uitkomt, de 2.4 voor jouw 12900, de 3.0 voor mijn 10900, dan is dat voor een beperkt aantal cores, en voor de maximale snelheid is dat maar 1 core. Het hangt dus af van je toepassingen hoe die balans ligt.
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke koeler als je echt voor een i9 gaat.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:04 schreef gepromoveerT het volgende:
Een koeler erbij (er zit bij deze cpu geen stock-koeler) is zo gekocht en een videokaart eventueel ook.
Fijn dat je zo bezorgd bent, maar die koeler van jou is nogal prijzig en het voornaamste is, nogal zwaar. Twee kilogram!quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:27 schreef DX11 het volgende:
[..]
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke koeler als je echt voor een i9 gaat.
De IceGiant ProSiphon Elite is echt top voor deze processor, maar een Noctua NH-D15 is ook "goed genoeg".
Koop je een goedkope koeler dan ga je sowieso op niet-max snelheid draaien, en dan heeft het dus 0,0 zin om zo veel geld aan die dure processor uit te geven.
Je moet het helemaal zelf weten maar je hebt letterlijk de heetste processor gekocht die er bestaat momenteel, dus dan heb je ook wel een zware koeler nodig. Die IceGiant koeler kan gewoon op elk modern moederbord, grote koelers zijn steeds normaler. Maar goed de Noctua NH-D15 is ook wel ongeveer genoeg en die is 90 euro. Geen idee wat een silent pro koeler is, tweakers kent hem niet.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 21:10 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Fijn dat je zo bezorgd bent, maar die koeler van jou is nogal prijzig en het voornaamste is, nogal zwaar. Twee kilogram!
Pakweg 5 jaar geleden had ik een probleem met de temp van m'n mobo/cpu of zo. Ik zocht me het apezuur naar het probleem en toen bleek dat m'n Scytekoeler een fractie van een mm. was uitgezakt (ondanks backplate).
Dus het wordt echt geen koeler van 2 kilo op de verticale ophanging van het mobo.
Maar ondertussen heeft het "gezeur"van jou wel effect; zit er inderdaad aan te denken om direct een nieuwe koeler erbij te kopen. Wordt dan een silent pro of zo van rond de 80 euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |