abonnement Unibet Coolblue
pi_206236687
Hi,

Volgende situatie is gaande:

Mijn vriendin heeft zich 4 weken geleden wegens ernstige burnout klachten op advies van de huisarts ziek gemeld bij haar werkgever.
Ze is inmiddels onder behandeling bij een psychiater en heeft recentelijk ook al contact gehad met de bedrijfsarts.

Opzichzelfstaand al vervelend genoeg. Als kers op de taart wacht ze inmiddels al 2.5 week op haar salaris. Haar werkgever heeft haar enkele weken geleden een bulk verstuurd van alle loonstrookjes van dit jaar inclusief het loon van deze maand (een herberekening waar overigens niets van klopt, maar dat terzijde).

Ondanks vele herinneringen (mail/whatsapp) geeft deze man geen enkel gehoor, tevens telefonisch niet te bereiken.

Uiteraard hoeft er geen opzet in het spel te zitten, alhoewel de geschiedenis leert dat deze werkgever niet te vertrouwen is. Nu wil ik eigenlijk voorbereid zijn op een worstcase scenario en kom ik er achter dat we compleet in een spagaat zitten:

- Geen rechtsbijstandsverzekering
- Te hoog verzamel inkomen voor juridische rechtsbijstand
- Zelf ontslag nemen is geen optie want dan vervalt haar recht op uitkering (WW).
- Momenteel geen financiële middelen om een advocaat te bekostigen.

Indien deze werkgever de komende maanden ook niet uitgebetaald lopen we financieel helemaal vast met alle gevolgen van dien. Wellicht ben ik te pessimistisch? Help!
pi_206236729
Ja dat word dan gewoon zelf naar de kantonrechter stappen, als je zeker weet dat je informatie klopt.
En anders toch juridisch loket en kijken wat dat zal kosten.
Als je wint is er goeie kans de meeste kosten weer terug te krijgen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:14:10 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206236765
Even aangenomen dat de werkgever in Nederland zit en op forensafstand van je huis;

Ga erheen en vraag waar de centen blijven (jij dus, niet je partner) EN bespreek het met de bedrijfsarts EN controleer de berekening, en motiveer in een brief waarom hij niet klopt en stel een loonvordering in in dezelfde brief die je aangetekend opstuurt en afgeeft als je er toch bent om te vragen waar de poen blijft.

Het klinkt niet als een werkgever met 1000 man personeel ... kan wel eens lastig worden.

Een advocaat of jurist kost echt geen godsvermogen in zaken als deze trouwens. Juridisch loket heeft het 1e gesprek gratis.
Dum de dum
pi_206236771
Beetje jammer dat jullie niet geleerd hebben van "de geschiedenis". Want dan had je allang een RBV gehad en hadden die het nu geregeld.

Uiteindelijk zal je iets officieel moeten gaan doen. Ik zou beginnen om eens contact op te nemen met het Juridisch Loket of een Rechtswinkel om te bepalen hoe en wat.
pi_206236811
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Ga erheen en vraag waar de centen blijven (jij dus, niet je partner)
TS heeft persoonlijk helemaal niets tegoed en werkgever hoeft met TS niet de salarissen van zijn medewerkers te bespreken. Hij is geen partij in dit geschil.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:20:31 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206236833
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:18 schreef baskick het volgende:

[..]
TS heeft persoonlijk helemaal niets tegoed en werkgever hoeft met TS niet de salarissen van zijn medewerkers te bespreken. Hij is geen partij in dit geschil.
De reactie van de werkgever gaat TS echter wel genoeg vertellen over wat de vervolgstappen moeten gaan worden. En als partner van de werknemer is er best wel te praten.

Of wilde je suggereren dat de zieke werknemer maar zelf langs moet gaan?
Dum de dum
pi_206236877
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
De reactie van de werkgever gaat TS echter wel genoeg vertellen over wat de vervolgstappen moeten gaan worden.
Oh, dat wellicht.

quote:
En als partner van de werknemer is er best wel te praten.
TS is geen partij. Ik mag hopen dat een werkgever niet met jan alle allemaal die claimen 'partner van' te zijn zakelijke geschillen gaat bespreken.

quote:
Of wilde je suggereren dat de zieke werknemer maar zelf langs moet gaan?
Nee.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:50:58 #8
450322 Yasmin__x
Hoi mijn naam is Yasmin
pi_206237089
Sommige werkgevers verdienen het echt om kapot gemaakt te worden. :r
Aan het typen.....
pi_206237471
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:02 schreef Pulsewidth het volgende:
- Geen rechtsbijstandsverzekering
- Te hoog verzamel inkomen voor juridische rechtsbijstand
- Zelf ontslag nemen is geen optie want dan vervalt haar recht op uitkering (WW).
- Momenteel geen financiële middelen om een advocaat te bekostigen.

En ook niet lid van een bond zeker?

Narekenen, brief sturen (aangetekend) en incassobureau inschakelen.
pi_206237728
ik zou je vakbond even bellen.

Maar is er sprake van een uitzendbeding?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206237738
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als je wint is er goeie kans de meeste kosten weer terug te krijgen.
uit ervaring weet ik dat dat eigenlijk bijna nooit zo is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206237809
Wat kan ik doen als mijn werkgever mijn salaris niet of te laat betaalt?

De volgende stap is dus een brief sturen en 7 dagen de tijd geven. Je kunt de voorbeeldbrief gebruiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206237813
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
uit ervaring weet ik dat dat eigenlijk bijna nooit zo is.
Dat is alleen als de tegenpartij niet puur onredelijk is geweest en de rechtszaak wel terecht was maar wellicht niet noodzakelijk.

Hier klinkt het potentieel als slecht werkgeverschap, dat gaat echt niet beloond worden.
pi_206237817
Er is sprake van een vast contract. Geen vakbond helaas. Betreft een tandartspraktijk met slechts een werknemer, mijn vriendin in kwestie.

Ik schets hier slechts een scenario wat zich nog moet volstrekken. De man in kwestie is, volgens m'n vriendin, nogal chaotisch en dat is een understatement. We proberen in ieder geval diplomatiek te blijven zonder onze emoties erbij te betrekken en hopelijk volgt betaling dan alsnog. Zo niet dan inderdaad juridisch loket, al verbaasd het mij wel hoe weinig opties er zijn voor zulke situaties...
pi_206237819
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat is alleen als de tegenpartij niet puur onredelijk is geweest en de rechtszaak wel terecht was maar wellicht niet noodzakelijk.

Hier klinkt het potentieel als slecht werkgeverschap, dat gaat echt niet beloond worden.
zeker, als dat het is dan wint TS, echter in prnicipe zijn advocaatkosten bij civiele zaken voor eigen rekening. Een enkele keer zal een fractie vergoed worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206237830
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:21 schreef Pulsewidth het volgende:
Er is sprake van een vast contract. Geen vakbond helaas. Betreft een tandartspraktijk met slechts een werknemer, mijn vriendin in kwestie.

Ik schets hier slechts een scenario wat zich nog moet volstrekken. De man in kwestie is, volgens m'n vriendin, nogal chaotisch en dat is een understatement. We proberen in ieder geval diplomatiek te blijven zonder onze emoties erbij te betrekken en hopelijk volgt betaling dan alsnog. Zo niet dan inderdaad juridisch loket, al verbaasd het mij wel hoe weinig opties er zijn voor zulke situaties...
dit komt ook niet zo vaak voor. Maar in alle situaties waarin je het oneens bent kan iemand altijd naar de rechter stappen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206237859
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker, als dat het is dan wint TS, echter in prnicipe zijn advocaatkosten bij civiele zaken voor eigen rekening. Een enkele keer zal een fractie vergoed worden.
Nou ja bij de kantonrechter is het wel een lagere instap ook qua tarieven zeg maar.
Dit kan je op zich zelf doen, hou je zaken als griffie kosten over etc, maar dat moet te doen zijn.
pi_206237861
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:21 schreef Pulsewidth het volgende:
Er is sprake van een vast contract. Geen vakbond helaas. Betreft een tandartspraktijk met slechts een werknemer, mijn vriendin in kwestie.

Ik schets hier slechts een scenario wat zich nog moet volstrekken. De man in kwestie is, volgens m'n vriendin, nogal chaotisch en dat is een understatement. We proberen in ieder geval diplomatiek te blijven zonder onze emoties erbij te betrekken en hopelijk volgt betaling dan alsnog. Zo niet dan inderdaad juridisch loket, al verbaasd het mij wel hoe weinig opties er zijn voor zulke situaties...
Die zijn er wel, alleen niet gratis.
pi_206237874
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Nou ja bij de kantonrechter is het wel een lagere instap ook qua tarieven zeg maar.
Dit kan je op zich zelf doen, hou je zaken als griffie kosten over etc, maar dat moet te doen zijn.
klopt je kan het ook zonder advocaat bij de kantonrechter en de grifiekosten schiet je voor en krijg je terug bij winst. Dan kost het niks.

Na ervaringen in 2 rechtzaken vind ik het raar dat een advocaat niet verplicht wordt gesteld, want het is niet te doen zonder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:35:11 #20
408813 crew  trein2000
pi_206237942
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker, als dat het is dan wint TS, echter in prnicipe zijn advocaatkosten bij civiele zaken voor eigen rekening. Een enkele keer zal een fractie vergoed worden.
T is geen familiezaak, hoofdregel (die ook in veruit de meeste gevallen toegepast wordt, indien nodig zelfs ambtshalve) is gewoon een proceskostenveroordeling voor de verliezende partij. Wel forfaitair tarief inderdaad. Zie 237 Rv.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206237954
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
T is geen familiezaak, hoofdregel (die ook in veruit de meeste gevallen toegepast wordt, indien nodig zelfs ambtshalve) is gewoon een proceskostenveroordeling voor de verliezende partij. Wel forfaitair tarief inderdaad. Zie 237 Rv.
ik begrijp de losse woorden, maar in die zin geheel niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:37:21 #22
408813 crew  trein2000
pi_206237963
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik begrijp de losse woorden, maar in die zin geheel niet.
Wat begrijp je niet?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206237968
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat begrijp je niet?
de hele zin :7

mijn ervaring en ook die van mijn ouders (ook in een arbeidsrechtzaak omtrent ontslag) worden de eigen advocaatkosten niet vergoed.

Als je googled staat er ook nagenoeg overal: eigen advocaatkosten zijn in principe voor eigen rekening.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:44:40 #24
408813 crew  trein2000
pi_206238025
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de hele zin :7

mijn ervaring en ook die van mijn ouders (ook in een arbeidsrechtzaak omtrent ontslag) worden de eigen advocaatkosten niet vergoed.

Als je googled staat er ook nagenoeg overal: eigen advocaatkosten zijn in principe voor eigen rekening.
Kan, als je gekke dingen doet of over en weet punten wint en verliest, maar het is niet de hoofdregel. De eerste drie loonvorderingen die ik zo van rechtspraak.nl trek bevatten gewoon kostenveroordelingen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206238049
Omdat de vergoeding uit een proceskostenveroordeling te verwaarlozen is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')