abonnement Unibet Coolblue
pi_206197510
quote:
17s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:56 schreef Speedfight het volgende:
Behalve bij Friesland.
Dat valt onder een dialect.
pi_206197555
Helemaal mee eens.

Denk alleen helaas dat een kleine groep mensen hiermee zitten, het grote merendeel zal de schouders ophalen en verder maar een optie kiezen.
pi_206197605
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:51 schreef SpecialK het volgende:
Toch lijk ik (tijdens mijn werk als software ontwikkelaar) deze discussie elk jaar weer (soms met dezelfde mensen) te moeten voeren.
Waarom moet je dat als software-ontwikkelaar die discussie voeren?
Ligt daar al niet een groot deel van het probleem?

Dat er kennelijk weinig aandacht voor UI/UX, usability, prototyping, HIG etc is in dat bedrijf of bij je opdrachtgever?
Dat is dan voral een project-management probleem, als er geen aandacht voor een bepaald terrein is en er eigenlijk geen aparte resources voor vrijgemaakt zijn, en het iets is waar pas achteraf men naar gaat kijken, gaat het altijd mis
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:29:58 #29
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_206197837
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_206198258
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:51 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie het ontiegelijk vaak. Een Amerikaanse of Britse vlag naast Engels. Of soms zelfs een Australische.

Het verwart ook vaak nog wel eens omdat webshops bijvoorbeeld daarmee het idee geven dat iemand die Engels (met Amerikaans vlaggetje) als taal heeft geselecteerd zijn spullen nooit naar de EU geleverd gaat krijgen.

Omdat.

Vlaggen.

Staan.

Voor.

Landen.

En landen zijn geografische politieke entiteiten en geen talen. Politieke entiteiten waar vaak nog eens meer talen gesproken worden, die vaak ook nog eens niet per se alleenrecht hebben op de taal die ze spreken. Zo zal het voor vlaamse mensen ook irritant kunnen zijn om steeds op het Nederlandse vlaggetje te moeten klikken.

Gebruik gewoon geen icoon maar de Autonym van die taal:

Nederlands
Deutsch
English
Español
Français

Toch lijk ik (tijdens mijn werk als software ontwikkelaar) deze discussie elk jaar weer (soms met dezelfde mensen) te moeten voeren. Toch loop ik steeds weer tegen mensen aan die mijn argumenten aankijken alsof ze water zien branden. Het irriteert.
Er zijn bepaalde design patterns om dit te voorkomen.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:18:24 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:05 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waarom moet je dat als software-ontwikkelaar die discussie voeren?
Ligt daar al niet een groot deel van het probleem?
Ik ben lead developer en ik ben betrokken bij meerdere fases. UX/wireframing, design, FE/BE-refinement. Maar ik betrap onze UX-ers en designers er dus ook op dat ze dit soort dingen alsnog soms gedachteloos doorvoeren.

quote:
Dat er kennelijk weinig aandacht voor UI/UX, usability, prototyping, HIG etc is in dat bedrijf of bij je opdrachtgever?
Dat zijn allemaal rare ongefundeerde conclusies die je trekt met (en dit moet je toegeven:) niet genoeg informatie. Ik vermoed om een beetje te zuigen. Maargoed geen probleem. Dat lijkt de trend in dit topic te zijn geworden. Ik ben je iig oprecht dankbaar voor (een van) de eerste echte inhoudelijke posts.

quote:
Dat is dan voral een project-management probleem, als er geen aandacht voor een bepaald terrein is en er eigenlijk geen aparte resources voor vrijgemaakt zijn, en het iets is waar pas achteraf men naar gaat kijken, gaat het altijd mis
Projectmanagement houdt zich niet bezig met dit soort (vanuit hun oogpunt) inhoudelijke minutia discussies. Niet in mijn bedrijf, niet in de 8 bedrijven waar ik ge-freelanced heb, zowel groot en klein, nergens niet. Als een klant gaat zeuren over vlaggen en het dev-team geeft geen pushback dan krijgen ze die gewoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 04-10-2022 12:38:53 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:24:01 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198422
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:59 schreef YStec het volgende:
Helemaal mee eens.

Denk alleen helaas dat een kleine groep mensen hiermee zitten, het grote merendeel zal de schouders ophalen en verder maar een optie kiezen.
Klopt. Maar het is wel grappig om soms UX-ers te horen over hoe een marge van 2 pixels breeder op je "voeg toe aan winkelmandje" knop een toename van 3% van bestellingen kan veroorzaken op basis van papers X/Y/Z..

Maar... dat er weinig idee is bij het feit dat als ik een canadees publiek ga lopen terroriseren met een amerikaanse vlag naast "English" dat dat misschien ook gewoon een turn-off zou kunnen zijn voor.. ja mensen die een smerig smaakje bij de VS hebben. Om maar een specifiek voorbeeld te noemen.

Volgens mij vallen sommige dingen een beetje buiten het bewustzijnsveld juist ook doordat .. wij als Nederlanders verwend worden met die (vanuit ons persepctief) 1-op-1-heid van onze vlag en taal.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206198433
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben lead developer en ik ben betrokken bij meerdere fases. UX/wireframing, design, FE/BE-refinement. Maar ik betrap onze UX-ers en designers er dus ook op dat ze dit soort dingen alsnog soms gedachteloos doorvoeren.
wat bedoel je met gedachteloos... liggen er geen duidelijke guidelines en design standaards voor die gevolgd worden?

Laat je ontwerpers gewoon dingen doen op basis van wat ze 'mooi' vinden als 'lead developer'?
Tja, dan creeer je ook een beetje je eigen problemen en daarover dat een 'discussie' aan te gaan op basis van jouw 'mening' erover maakt het hooguit erger
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:25:47 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198437
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:06 schreef stokj het volgende:

[..]
Er zijn bepaalde design patterns om dit te voorkomen.
Heb je links naar de beschijvingen hiervoor?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206198438
Een app/dienst als Duolingo maakt zich hier trouwens echt enorm aan schuldig. Het is gewoon zo slecht dat ze vlaggen gebruiken bij talen...
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:32:06 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198513
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]
wat bedoel je met gedachteloos... liggen er geen duidelijke guidelines en design standaards voor die gevolgd worden?
Hangt van het type site af. Het zou kunnen dat onze UX-ers niet per se voor elk relevante element een document hebben wat ze volgen maar dat ze hun opgebouwde intuitie volgen.

quote:
Laat je ontwerpers gewoon dingen doen op basis van wat ze 'mooi' vinden als 'lead developer'?
Tja, dan creeer je ook een beetje je eigen problemen en daarover dat een 'discussie' aan te gaan op basis van jouw 'mening' erover maakt het hooguit erger
Ja ik zie dat je mij een bepaald gedrag aan probeert te meten. Maar je mist het fundament om dat soort dingen te kunnen zeggen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:34:35 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198545
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:25 schreef YStec het volgende:
Een app/dienst als Duolingo maakt zich hier trouwens echt enorm aan schuldig. Het is gewoon zo slecht dat ze vlaggen gebruiken bij talen...
Klopt. Daar is het ook nog eens dubbel wrang want.

1. Ze gebruiken doodleuk de Spaanse vlag voor Spaanse taal en leren je vervolgens Zuid-Amerikaans Spaans qua uitspraak en woordgebruik. (Met uitzondering van het woord coche ipv carro. Die gebruiken ze door elkaar heen.)

2. Het is een bedrijf wat volgens mij beter zou moeten weten dan anderen wat het het verschil is tussen een land en een taal
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206198562
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Heb je links naar de beschijvingen hiervoor?
Head First Design Patterns
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:41:02 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206198601
quote:
Dit is een boek voor design patterns voor object oriented (waarschijnlijk voor back-end) architecture.. dus voor programmeurs voor het structureren van hun code.. Dat heeft volgens mij weinig met UX en (visual) design te maken

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 04-10-2022 13:29:29 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206198893
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dit is een boek voor design patterns voor object oriented (waarschijnlijk voorback back-end) architecture.. dus voor programmeurs voor het structureren van hun code.. Dat heeft volgens mij weinig met UX en (visual) design te maken
Ah, het ging over UX. Ik dacht dat men het ook in de back-end geregeld wou hebben.
Er zal vast een framework zijn waar je dat eruit kan slopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')