abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 30 september 2022 @ 09:15:29 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206149920
Zoals misschien bekend worstelen wij al 2 jaar met een vaag relatief klein lek in ons CV-systeem. Alleen als we stoken (en er dus warm water door de leidingen gaat) verliezen we druk. Ongeveer 1 bar per 2 weken. Al diverse lekken her en der opgelost, maar nu hebben we eindelijk een luik in de houten vloer zodat we ook daar naar de leidingen kunnen kijken. En zie hier:



Ik heb 3 vragen hierover:

1. Is iets zoals TESA Extreme Repair tape een oplossing voor zoiets? De reviews die ik hierover lees zijn uitermate wisselend en het lijkt me rommel, maar op de verpakking staat wel dat het zou moeten werken voor zoiets (en tot 12 bar druk aan kan).

2. Als ik met een bahco of waterpomptang probeer deze ring aan te draaien, maak ik dan geen redelijke kans om meer stuk te maken dan het al was?

3. Als ik een loodgieter laat komen, is het zinnig om alleen dit koppelstuk te vervangen, of kan dat eigenlijk niet op zo'n oude buis?

Want voor de duidelijkheid: die rechter (witte) slang is van ongeveer 12 jaar geleden, die rode/bruine buis ligt er waarschijnlijk al meer dan 75 jaar.

Alle tips zijn zeer welkom!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 30 september 2022 @ 09:49:49 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_206150425
Als je 2 bahco's pakt kun je toch netjes die ring nog een slagje aandraaien?

Dat zou ik eerst eens doen. Met 1 de moer aandraaien en de ander die zeskant in het midden tegen houden.

Liever niet met de waterpomptang martelen...slecht voor je zeskanten
pi_206150459
Als ik het goed zie zit het lekje links onder de letters wat op TMO lijkt. Althans daar lijkt wat corrosie en wit/groene aanslag op de schroefdraad te zitten? En daar druppelt het?

Het zou heel goed kunnen dat even opnieuw goed aandraaien de lekkage oplost. Veel knelkoppelingen dienen na montage na een tijdje gecontroleerd en opnieuw aangedraaid te worden i.v.m de temperatuurverschillen en uitzetten en krimpen van alle delen. Dat komt dus wel vaker voor en daarom is het ook nooit een goed idee om knelkoppelingen op verholen plaatsen meteen na montage zo dicht te timmeren dat je er niet meer bij kunt komen.

Afijn, zou het eerst eens proberen aan te draaien... :) En dan verder kijken...

Overigens met die wartel aan de rechterkant zal een pakking tussen zitten. Indien die lekt en aangedraaid moet worden doe dit dan niet meteen al te vast. Wanneer daar een rubber pakking in zit kun je die ook kapot draaien. Dus probeer het met kleine slagjes te verhelpen en niet meteen als een dolle aantrekken.

Krijg je het niet opgelost met aandraaien moet de boel toch uit elkaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 30-09-2022 10:01:59 ]
  vrijdag 30 september 2022 @ 10:34:59 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206151071
Dank jullie beiden voor de uitgebreide tips! Ik ga ermee bezig vandaag of morgen. Ik zal hier het succes of drama melden!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_206151513
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 09:49 schreef TR08 het volgende:

Liever niet met de waterpomptang martelen...slecht voor je zeskanten
Valt eigenlijk wel mee wanneer je hem goed erop zet... En dat is waar heel veel mensen de fout in gaan. En het ezelsbruggetje is de bovenste arm klemt onderste bek vast. En op die arm moet je altijd kracht zetten (duwen of trekken) in de draairichting. En dan klemt/knijpt de tang zich vanzelf goed vast en kan niet doorschieten en zal het materiaal minimaal beschadigen. Doe er desnoods een doekje of karton tussen... :)



Houd je de tang ondersteboven dus met de onderste arm boven en duw je op die arm dan forceer je de tang open en dan schiet hij door en krast over het materiaal. Of je moet wel hele sterke handen hebben met knijpen. Maar dat gaat vaker fout dan goed.

Kijk maar eens op Youtube waar sommige vermeende vaklui/klusjesmensen werkzaamheden uitleggen met een waterpomptang en hoe vaak deze verkeerd vastgehouden wordt. Of wanneer je klusje uitbesteed thuis... Ik durf wel bijna te beweren 6 op de 10 weten het niet of hebben er zo nooit over nagedacht. En dan hebben ze hem toevallig de ene keer goed vast en dan weer fout. Altijd leuk om iemand die er voor geleerd heeft onder de neus te kunnen wrijven dat ze de waterpomptang verkeerd gebruiken, altijd leuke reacties. :@ _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 30-09-2022 11:26:31 ]
pi_206152258
Heb je ook al eens naar je expansievat gekeken. Als het alleen lekt in het stookseizoen en niet in de zomer dan grote kans dat het vak stuk is.

Verder is isolatiemateriaal niet zo duur en bespaard wel veel.
pi_206158761
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:18 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hoe je hem ook gebruikt, je blijft veel kracht zetten op weinig oppervlak. Daarom heeft een echte vakman dan ook een sleuteltang om zeskantjes aan te draaien...
pi_206159383
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:15 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Hoe je hem ook gebruikt, je blijft veel kracht zetten op weinig oppervlak. Daarom heeft een echte vakman dan ook een sleuteltang om zeskantjes aan te draaien...
Heel vroeger hoorde je nog wel eens 'Een goede vakman bouwt een huis met een waterpomptang en een hamer.'

Wat eigenlijk niet meer wil zeggen dan, wanneer iemand zich weet te behelpen dan heb je niet zo heel veel nodig om toch veel te kunnen doen. Dat sluit dan aan in het kader van de Quick Fix in de TT...

Maar tijden veranderen en inmiddels is goed gereedschap inderdaad het halve werk geworden... Heeft men dat niet dan moet men zich toch behelpen met wat voorhanden is. Of er dan gewoon niet aan beginnen.

Ik denk dat het aan al dat goed gereedschap te wijten is waarom tegenwoordig bijna niemand meer krijgt geleerd hoe en wanneer je een waterpomptang goed kunt gebruiken. Dus voor de kluns zonder fingerspitzengefühl is het dan ook niet meer dan een brute kracht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 30-09-2022 23:10:17 ]
pi_206161488
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:20 schreef qajariaq het volgende:
Heb je ook al eens naar je expansievat gekeken. Als het alleen lekt in het stookseizoen en niet in de zomer dan grote kans dat het vak stuk is.

Verder is isolatiemateriaal niet zo duur en bespaard wel veel.
Ah daar is die weer. In de topics van ts komt deze elke keer meerdere keren terug. Ik ben venieuwd hoe vaak die weer komt in dit topic.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206161607
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah daar is die weer. In de topics van ts komt deze elke keer meerdere keren terug. Ik ben venieuwd hoe vaak die weer komt in dit topic.
Al het expansievat lek zou zijn zou de druk wanner het vat vol zit op ten duur juist te hoog gaan worden. :D
pi_206161660
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Al het expansievat lek zou zijn zou de druk wanner het vat vol zit op ten duur juist te hoog gaan worden. :D
ja en dan gaat het overstortventiel open en zakt de druk.
Maar ik zal deze reeks nog weleens weer lezen hoe vaak het woord expansievat controleren weer wordt voorgesteld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206162101
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja en dan gaat het overstortventiel open en zakt de druk.
Maar ik zal deze reeks nog weleens weer lezen hoe vaak het woord expansievat controleren weer wordt voorgesteld.
Maar het is dan ook een van de meest voorkomende storingen die bovendien heel simpel is te controleren en vaak ook zelf wel op te lossen.

Dat ze die dingen nog nooit wat robuuster hebben gemaakt. Feitelijk zouden ze net zo lang mee moeten gaan als de ketel. Maar ja, dan kosten ze waarschijnlijk een tientje meer.
pi_206162301
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar het is dan ook een van de meest voorkomende storingen die bovendien heel simpel is te controleren en vaak ook zelf wel op te lossen.

Dat ze die dingen nog nooit wat robuuster hebben gemaakt. Feitelijk zouden ze net zo lang mee moeten gaan als de ketel. Maar ja, dan kosten ze waarschijnlijk een tientje meer.
ja, als ze die dingen een langere levensduur geven dan zijn ze duurder dan degene die nu op de markt zijn en dan worden die niet verkocht. Hoe je het ook uitlegt en wat je ook zegt en ook al zeggen klanten dat ze het begrijpen. Dat maakt niks uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206165260
*knip*

Advies is om een geheel eigen topic te openen; dit hoort hier totaal niet thuis.
Bedankt alvast. Groetjes Vonkenboer.

[ Bericht 79% gewijzigd door Vonkenboer op 01-10-2022 18:33:24 ]
pi_206165423
*edit*

Bedankt voor je reactie, maar een TopicReport was ook genoeg geweest :)

[ Bericht 78% gewijzigd door Vonkenboer op 01-10-2022 18:39:16 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206173606
Het lijkt dat ze een normale 22mm knelkoppeling op dikwandig staal hebben gekneld... Dan is het niet gek dat dit is gaan lekken. Ik zou hier een loodgieter naar laten kijken. Die tapt draad op t dikwandige staal en maakt dan een goede overgang.
pi_206174022
Het lijkt mij niet de juiste koppeling, maar het ziet er naar uit dat de lekkage aan de andere kant zit van de knel koppeling.

Ik zou me dus niet direct druk maken over die overgang en gewoon de linker kant aan te draaien en het in de gaten te houden.
pi_206175505
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:14 schreef Makrolon het volgende:
Het lijkt dat ze een normale 22mm knelkoppeling op dikwandig staal hebben gekneld... Dan is het niet gek dat dit is gaan lekken. Ik zou hier een loodgieter naar laten kijken. Die tapt draad op t dikwandige staal en maakt dan een goede overgang.
Een hoofdleiding zal eerder 3/4 zijn en dus een knelkoppeling van 28.

Deze zou je kunnen vervangen met een kunststof knelring op de dikwandige leiding ( indien dit bereikbaar blijft).

Er lijkt ook hennep te zitten daar, dit hoort niet en zou zelfs de oorzaak kunnen zijn.
pi_206176168
Een knel koppeling op dikwandig, tja dat is vragen om problemen.
Hier zijn anbo koppelingen voor met speciale knelring.

Alleen zijn er maar weinig liefhebbers van anbo.

Eerste keuze is schroefdraad snijden en hierop schroefbus
Tweede keuze anbo alhoewel je dat liever niet hebt.

Huidige keuze is niet zo handig.
pi_206176192
Overigens vraag ik me af of dit het druk verlies veroorzaakt.
De dikwandige leiding eronder is totaal niet aangetast.
En dikwandig en water geeft toch echt wel goed roestvorming
pi_206195835
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:14 schreef Makrolon het volgende:
Het lijkt dat ze een normale 22mm knelkoppeling op dikwandig staal hebben gekneld... Dan is het niet gek dat dit is gaan lekken. Ik zou hier een loodgieter naar laten kijken. Die tapt draad op t dikwandige staal en maakt dan een goede overgang.
Dit is de enige juiste conclusie.

Overigens werken de VSH blue ringen wel voor dit doeleinde. Mits de buis schoon is. Dat kan TS nog proberen. Voorzichtig opschuren met schuurlinnen en nieuwe ring van VSH erin.

Maar draad tappen is beter.
  Vis een optie? donderdag 6 oktober 2022 @ 11:25:05 #22
70532 loveli
N
pi_206223195
Geen tips, maar ik herinner me je eerste topic, fijn dat je het lek eindelijk hebt gevonden *O*
crap in = crap out
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')