abonnement Unibet Coolblue
pi_206125451
Hi,

Onze cv hangt in de kelder, nu verwarmen wij alleen de keuken en woon / eetkamer.

Is dat slecht voor het systeem ? Dat er geen warm water naar de radiatoren boven gaat ?

Iemand heeft mij dit ooit verteld maar weet nu niet of wij het goed doen.
pi_206125499
Kan gewoon
pi_206125524
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 07:48 schreef Nismo1991 het volgende:
Hi,

Onze cv hangt in de kelder, nu verwarmen wij alleen de keuken en woon / eetkamer.

Is dat slecht voor het systeem ? Dat er geen warm water naar de radiatoren boven gaat ?

Iemand heeft mij dit ooit verteld maar weet nu niet of wij het goed doen.
Volgens mij moet dat alleen als het vriest.
pi_206125610
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Volgens mij moet dat alleen als het vriest.
Dat is bekend, bedankt ! Dan laat ik het zo.
pi_206125814
Maakt geen reet uit. Boel wel even ontluchten op de hoogst geplaatste radiator in het huis. Zal wel een gigantische putlucht uitkomen als je dat lang niet gedaan hebt.
pi_206125928
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Volgens mij moet dat alleen als het vriest.
Oh dat wist ik niet. Bedoel je binnen of buiten vriezen?
Als het binnen niet vriest zou ik niet weten waarom...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206126044
Wanneer er thermostaatkranen op zitten, dan hebben die sowieso een vorstbeveiliging wanneer volledig dichtgedraaid. Die gaan dan klein beetje open bij ongeveer 5°C...

Geen thermostaatkranen, dan moet je weerberichten beetje in de gaten houden. En om het binnenhuis te laten vriezen in een onverwarmde kamer dan moet het buiten best lang flink vriezen. Die dagen kondigen zich wel ruimschoots van tevoren aan. Dat gaat niet over één nacht ijs... :)

Als je dan eens even kijkt hoe de installatie is aangelegd dan heb je met de ketel in de kelder op de bovenverdieping beslist een (ring)leiding liggen die van de ene kamer naar de andere gaat. Dan hoef je feitelijk alleen de laatste radiator in dit circuit open te zetten. De warmte van de leiding die door de andere kamers loopt bv. onder de radiator door is dan voldoende om de koude in de ruimte te breken.
pi_206126144
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:19 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer er thermostaatkranen op zitten, dan hebben die sowieso een vorstbeveiliging wanneer volledig dichtgedraaid. Die gaan dan klein beetje open bij ongeveer 5°C...

Geen thermostaatkranen, dan moet je weerberichten beetje in de gaten houden. En om het binnenhuis te laten vriezen in een onverwarmde kamer dan moet het buiten best lang flink vriezen. Die dagen kondigen zich wel ruimschoots van tevoren aan. Dat gaat niet over één nacht ijs... :)

Als je dan eens even kijkt hoe de installatie is aangelegd dan heb je met de ketel in de kelder op de bovenverdieping beslist een (ring)leiding liggen die van de ene kamer naar de andere gaat. Dan hoef je feitelijk alleen de laatste radiator in dit circuit open te zetten. De warmte van de leiding die door de andere kamers loopt bv. onder de radiator door is dan voldoende om de koude in de ruimte te breken.
Ik betwijfel of het uberhaupt wel kan binnen vriezen. Deze langdurige winters zijn niet aanwezig in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206126308
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik betwijfel of het uberhaupt wel kan binnen vriezen. Deze langdurige winters zijn niet aanwezig in NL.
Dat zal inderdaad reuze meevallen... Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een verwarmingsbuis o.i.d. bevriest. Ook niet bij 10 dagen -12°C buiten in een oude ongeisoleerde woning van ano 1922 en dat is zowat de laagste temperatuur periode wat ik me nog kan herinneren. En dan heb ik 1 slaapkamer zonder radiator, alhoewel daar dan wel een paar buizen lopen van onderen naar de kamer ernaast die ook altijd dicht staat.

Maar kan me wel herinneren toen het echt zo koud was had ik toch elektrisch kacheltje aan een uurtje voordat ik naar bed ging. :') Maar vriezen deed het binnen nog lang niet.

Het wordt pas spannend wanneer je in de koude periode b.v. 2 weken van huis gaat... Maar dan zet je gewoon alle radiators en binnendeuren open en de thermostaat op 5°C.
pi_206126471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat zal inderdaad reuze meevallen... Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een verwarmingsbuis o.i.d. bevriest. Ook niet bij 10 dagen -12°C buiten in een oude ongeisoleerde woning van ano 1922 en dat is zowat de laagste temperatuur periode wat ik me nog kan herinneren. En dan heb ik 1 slaapkamer zonder radiator, alhoewel daar dan wel een paar buizen lopen van onderen naar de kamer ernaast die ook altijd dicht staat.

Maar kan me wel herinneren toen het echt zo koud was had ik toch elektrisch kacheltje aan een uurtje voordat ik naar bed ging. :') Maar vriezen deed het binnen nog lang niet.

Het wordt pas spannend wanneer je in de koude periode b.v. 2 weken van huis gaat... Maar dan zet je gewoon alle radiators en binnendeuren open en de thermostaat op 5°C.
Ook dan betwijfel ik het omdat het overdag weer warmer is, het is niet 24 uur lang -12 buiten in jouw voorbeeld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206126722
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook dan betwijfel ik het
Dat kan en mag... ^O^

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/koudegolven
Hier kun je bv zien dat we in 2012, 10 dagen koudegolf hebben gehad met 5 dagen zeer streng en de koudste temperatuur -18,9°C gemeten.

Laat het in die 10 dagen overdag op zijn hoogst -10°C zijn geweest... Denk niet dat je er veel warmer van wordt.
pi_206126979
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat kan en mag... ^O^

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/koudegolven
Hier kun je bv zien dat we in 2012, 10 dagen koudegolf hebben gehad met 5 dagen zeer streng en de koudste temperatuur -18,9°C gemeten.

Laat het in die 10 dagen overdag op zijn hoogst -10°C zijn geweest... Denk niet dat je er veel warmer van wordt.
Ik heb al 16 jaar radiatoren dicht in veel kamers, dus ook toen, en ik heb nooit ergens het gevoel gehad dat het vriest binnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206127122
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb al 16 jaar radiatoren dicht in veel kamers, dus ook toen, en ik heb nooit ergens het gevoel gehad dat het vriest binnen.
Ik schreef met andere woorden bijna hetzelfde... :) Maar het eens te zijn om met elkaar oneens te zijn blijft altijd leuk...
pi_206203172
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh dat wist ik niet. Bedoel je binnen of buiten vriezen?
Als het binnen niet vriest zou ik niet weten waarom...
Als het bij jou binnen vriest, zou ik toch maar een een of andere vakman bellen.
Of je kunt gewoon de ramen dichtdoen.

:+
pi_206203751
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat zal inderdaad reuze meevallen... Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een verwarmingsbuis o.i.d. bevriest. Ook niet bij 10 dagen -12°C buiten in een oude ongeisoleerde woning van ano 1922 en dat is zowat de laagste temperatuur periode wat ik me nog kan herinneren. En dan heb ik 1 slaapkamer zonder radiator, alhoewel daar dan wel een paar buizen lopen van onderen naar de kamer ernaast die ook altijd dicht staat.

Maar kan me wel herinneren toen het echt zo koud was had ik toch elektrisch kacheltje aan een uurtje voordat ik naar bed ging. :') Maar vriezen deed het binnen nog lang niet.

Het wordt pas spannend wanneer je in de koude periode b.v. 2 weken van huis gaat... Maar dan zet je gewoon alle radiators en binnendeuren open en de thermostaat op 5°C.
Oh jawel dat kwam wel voor.
Met lange vorst heel wat buizen ontdooit met een ontdooitrafo vroeger.

Dat zag je trouwens wel bij aanleg fouten. Zoals een radiator in een enkelsteens garage waar de oosten wind opstaat.
Of op zolder bij ongeïsseerde daken.

Ook leidingen onder verhoogde huizen kunnen bevriezen. Eigenlijk overal waar de wind komt.
Als er vorst is met wind bevriest een leiding kapot binnen 5 min.

Wat er vooral veel kapot gaat zijn warmteblokken in luchtbehandelingskasten op een dak.
Eigenlijk zitten daar kleppen voor die snachts dicht zitten. Maar een iets verlopen klep en wind erdoor en alles vriest in notime kapot.

Kan me ook een winter herinneren met oostenwind en vorst overdag en savonds dat mensen alle radiatoren open zetten en dat de ketel van 24kw het gewoon niet meer “trok”
Als dit nu gebeurt hebben we nog feest met al die warmtepompen. :D
Vakman pur sang
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:29:06 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206203892
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat kan en mag... ^O^

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/koudegolven
Hier kun je bv zien dat we in 2012, 10 dagen koudegolf hebben gehad met 5 dagen zeer streng en de koudste temperatuur -18,9°C gemeten.

Laat het in die 10 dagen overdag op zijn hoogst -10°C zijn geweest... Denk niet dat je er veel warmer van wordt.
Op zijn hoogst -10?

Nog niet misschien joh :D . De maximumtemperatuur lag de meeste dagen maar net, of een paar graden, onder nul.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')