vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 16:49 |
De prijzen voor een liter benzine en diesel zijn al een paar weken stevig aan het dalen, terwijl elektrisch rijden alleen maar duurder wordt. De op Prinsjesdag gepresenteerde plannen van het kabinet dragen daar verder aan bij. De accijnsverlaging op benzine en diesel blijft een half jaar langer, terwijl veel fiscale voordelen voor elektrisch rijden juist komen te vervallen. "Wie heeft geïnvesteerd in de mobiliteitstransitie, krijgt nu de rekening gepresenteerd." Ik lolde. ![]() | |
etuiedelapiel | zondag 25 september 2022 @ 16:58 |
Dat kun je 5 jaar van te voren al aan zien komen, iedereen alles op stroom en denken dat je dan van het kabinet af bent ![]() Beter zelf tabak verbouwen, drank stoken, zonnepanelen en accu's aanschaffen. | |
Aiciu | zondag 25 september 2022 @ 16:59 |
Alleen benzine is op dit moment beter. Ik rij diesel maar nu dat duurder is dan benzine is die hogere wegenbelasting alleen maar kut. | |
TheFreshPrince | zondag 25 september 2022 @ 17:03 |
Ik laad m'n plug-in hybride iedere dag gratis, thuis. Geen idee waar je het over hebt, VD. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 17:19 |
Een EV die 15kwh per 100km verbruikt en een benzineauto die 7 liter per 100km verbruikt zijn nu in gebruik even duur. Dus dan hebben EV-rijders inderdaad enkel nog de voordelen in bijtelling en in wegenbelasting. Bovendien zijn het bijna allemaal lease-auto’s, dus dan is het verbruik voor de rijder sowieso niet relevant. Voorlopig hoef je dus nog geen medelijden te hebben met EV-rijders hoor.VD heeft zelf ook geen idee waar hij het over heeft. | |
PzKpfw | zondag 25 september 2022 @ 17:39 |
Zijn die (veel te zware) elektrische auto's nog altijd vrijgesteld van wegenbelasting? | |
Näsenbar | zondag 25 september 2022 @ 17:41 |
De trein van TS rijdt tenminste nog op kolen. VD = 110% ANTIWOKE. | |
Scuidward | zondag 25 september 2022 @ 17:59 |
Is hij die meneer die vooraan instapt met zijn schepje? | |
hoechst | zondag 25 september 2022 @ 18:10 |
Bijna iedereen die elektrisch rijd heeft erg veel zonnepanelen of een lease autotje van de baas.. | |
TheFreshPrince | zondag 25 september 2022 @ 18:34 |
Tot 2025. En wat is "te zwaar"? M'n V60 weegt meer dan een Model Y of Model 3... | |
Kopiko | zondag 25 september 2022 @ 18:36 |
Mooi, hoef je 'm niet thuis te laten. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 18:50 |
Maar de v60 plug in is ook wel het stereotype van “Oh kut iedereen heeft een hybride en wij niet! Snel, gooi een elektromotor en accu achterin de standaard v60 zodat wij ook mee kunnen doen!” Die auto is niet vanaf het begin als hybride ontwikkeld, en daardoor inderdaad loodzwaar. | |
TheFreshPrince | zondag 25 september 2022 @ 19:02 |
Misschien doel je op het vorige model V60? De huidige V60 (vanaf 2018) is op het Volvo SPA platform ontwikkeld, die is juist bij uitstek bedoeld voor hybride en elektrische modellen. Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 "Recharche" modellen staan allemaal op dat platform. De accu zit trouwens centraal onder het middenconsole, niet achterin. De lichtste V60 (zonder hybride techniek) weegt overigens ook al 1634kg ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-09-2022 19:10:09 ] | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 19:29 |
Ik had inderdaad nog het oude model in mijn hoofd. Een al zware station waar puur voor de bijtelling nog een elektromotor in gepropt werd. En de achterbak was gehalveerd wie volume, waardoor je het nauwelijks nog een station mocht noemen. Waardeloze auto was dat. | |
Innisdemon | zondag 25 september 2022 @ 19:35 |
15kwh is voldoende om jouw autootje te laden? | |
TheFreshPrince | zondag 25 september 2022 @ 19:37 |
10,4 kWh als hij leeg is. | |
111210 | zondag 25 september 2022 @ 19:43 |
Prijzen zijn nog steeds belachelijk hoog, vergeet niet dat er een tijdelijke belasting verlaging op zit he. Als die er af gaat zitten we weer flink boven de 2,- | |
Cockwhale | zondag 25 september 2022 @ 20:00 |
Geen meth lab hebben die op kernenergie draait ![]() | |
etuiedelapiel | zondag 25 september 2022 @ 20:43 |
Lijkt mij dat elektrische autos minder onderhoud nodig hebben. | |
hoechst | zondag 25 september 2022 @ 20:49 |
Tegenwoordig heeft iedereen zonnepanelen.. dus boeiend. | |
Isdatzo | zondag 25 september 2022 @ 21:19 |
~¤1 per kW-piek, op jaarbasis ~1kWh per kW-piek. Schrijf je de bende af over 20 jaar dan kost een kWh je dus zo'n 5 cent. Wat nou elektrisch rijden duurder dan benzine ![]() ![]() ![]() | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 22:22 |
Niet iedereen heeft 86 zonnepanelen op zijn dak liggen omdat hij toevallig het geluk had zijn bitcoins op een goed moment te verkopen. | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 22:25 |
Het toont alleen maar aan dat zogenaamde duurzaamheid alleen maar duur is omdat het altijd verborgen kosten heeft. Of dacht jij dat EV's gratis uit de lucht komen vallen en niks kosten omdat ze toevallig in de lease zitten? | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 22:26 |
![]() | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 22:27 |
Was dat BC of AC? (Before Chriet of After Chriet) | |
Robbberttt | zondag 25 september 2022 @ 23:00 |
Hier in de wijk betaal ik bij een openbare laadpaal 31 cent per kw. Volgens jou berekening is dan de benzineprijs 66 cent de liter. | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 23:05 |
Lol. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 23:27 |
Wist niet dat je bij een openbare laadpaal zo goedkoop kon laden. Ik ging even uit van een scenario waarin iemand ¤0,90 per kWh moest betalen. Maar dan is een elektrische auto dus nog steeds goedkoper. maar ja, dat wisten we eigenlijk ook wel. | |
Cockwhale | zondag 25 september 2022 @ 23:35 |
Betaal nog steeds 21 ct per kwh. Thank God, dat ik nog net op tijd 3 jaar vast had kunnen zetten, hoewel we nu al bijna weer een jaar verder zijn. Gas 99 cent. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 23:35 |
Welke verborgen kosten? Volgens mij weet iedereen wel hoe duur zijn auto is, dus daar is weinig verborgen aan. De gemiddelde Nederlander rijdt maar 13.000km per jaar. Zelfs met een onzuinige EV is dat nog geen 3000kwh per jaar. Dat zijn tegenwoordig nog geen 8 zonnepanelen die je daar voor nodig hebt. Die kan je mooi boven je oprit ophangen, dan heb je meteen een carport. | |
Robbberttt | zondag 25 september 2022 @ 23:39 |
Openbare laadpalen zijn doorgaans onder de ¤0,40. ¤0,70-0,90 kost snelladen aan de snelweg. Verder geen wegenbelasting, lagere onderhoudskosten en waardevaster. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 23:44 |
Mij hoef je niet te overtuigen dat een elektrische auto in gebruik goedkoper is hoor. Vertel dat maar aan @vogeltjesdans Of misschien ook niet. Kennelijk is het enige lichtpuntje in zijn leven de illusie dat andere mensen het nog slechter hebben dan hijzelf. Zou wel gemeen zijn als we hem dat ook nog ontnemen. | |
vogeltjesdans | zondag 25 september 2022 @ 23:44 |
Omdat zo'n beetje alles wat 'duurzaam' is bakken met geld kost en zonder subsidie geen moment levensvatbaar is. Gemiddeld. Ja als je heel Nederland bij elkaar gooit misschien ja, incl je dove oma in haar Suzuki Swift met 2k per jaar. Lol, eerst had je het nog over lease en electrisch rijden. Daar gaat het namelijk over. En de gemiddelde leaserijder rijdt echt wel wat meer dan 13000 per jaar. Neem een voorbeeld aan Amerika: dikke auto's, lekker luxe, betaalbaar in aanschaf en brandstof, en niks geen electrisch gezeik. Je moet hier zonnepanelen echt met een vergrootglas zoeken. | |
knoopie | zondag 25 september 2022 @ 23:50 |
Nee hoor. Windmolens zijn al lang rendabel zonder subsidie. Zonnepanelen ook. Je huis goed isoleren ook. Hybride-auto’s net zo goed. Moet ik nog meer duurzame oplossingen noemen die financieel ook duurzaam zijn? Dat klopt. Die rijden gemiddeld 16.900km per jaar. Bron: cbs Dus jij bent nu op vakantie in Amerika, maar ondertussen maak je je druk over wat de mensen met een elektrische auto in NL betalen? Nou, dat zal dan wel een spannende vakantie zijn. ![]() | |
Taills | zondag 25 september 2022 @ 23:54 |
Beetje openbare paal kost 0.33 cent per KWh, verder geen wegenbelasting. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 00:03 |
Zonder subsidie zou geen een van die dingen van de grond zijn gekomen. Op zonnepanelen kan je zelfs de btw terug vragen. We hadden het over lease auto's, Harrie. Niet over alle auto's. Ik maak me nergens druk op, ik lolde bij het lezen van dat artikel, ik waardeer de Amerikaanse mobiliteit en betaalbaarheid daarvan enorm, en ik kan er niks aan doen dat ik moet lachen omdat links keihard de rekening gepresenteerd krijgt. En nu ga ik een steak eten. Even mijn co2 footprint hier achter laten weet je wel. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 00:05 |
Je moeder kreeg vannacht ook nog mijn openbare paal, zonder belasting. | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 08:44 |
Ja en? Nu, vandaag, is het rendabel! Ik ook, en het cbs ook. De genoemde 13.000km is voor alle auto’s, de genoemde 16.900km is voor lease-auto’s. Ja joh. Geniet lekker van je “vakantie”. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 17:08 |
Wat je rendabel noemt nadat je er eerst ontiegelijk veel miljoen in hebt moeten steken ![]() Of zijn zonnepanelen bijvoorbeeld ook meteen rendabel nadat ze op het dak liggen en de eerste watt hebben opgewekt? Of moeten die duizenden euros tocht echt eerst terug verdiend worden? Volgens mij wordt het woord lease nergens genoemd. Doen we, komt helemaal goed Chriet. | |
TheFreshPrince | maandag 26 september 2022 @ 17:10 |
Heb je nu eindelijk een basisbeginsel van economie ontdekt, waarin de kost voor de baat uit gaat? Chapeau kerel. | |
Isdatzo | maandag 26 september 2022 @ 17:18 |
Hoe is dit een argument? Daarnaast worden fossiele brandstoffen ook nog op verschillende manieren gesubsidieerd. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 17:31 |
Ik wist dat allang. En daar had ik geen bitcoins voor nodig. Knoopie daarentegen steekt zijn kop het liefst in het zand door zijn eigen werkelijkheid te creëren. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 17:32 |
Denk jij dat iets rendabel is als het zonder subsidie niet levensvatbaar is? | |
Isdatzo | maandag 26 september 2022 @ 17:38 |
Zie subsidie als een catalysator. ![]() | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 18:00 |
De kosten gaan altijd voor de baten uit, behalve als je het over ongeschoold werk hebt. | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 19:15 |
Ja, dat is wat ze noemen investeren. Net zoals je eerst een boorplatform van 100 miljoen neer moet zetten voordat je ook maar een druppeltje olie hebt. Begrijpend lezen ben je niet zo goed in?
Klinkt als een topvakantie. In de ochtend eerst even ziedend de foktopics checken. ![]() | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 20:12 |
Wat snap je niet aan het verschil tussen investeren (geld erin zetten wetende dat het met een flinke waarschijnlijkheid iets gaat opleveren) en subsidie (iets ten koste van alles er doorheen drukken, ook als het daarna totaal niet meer rendabel is)? Volgens mij is een auto van een bedrijf toch echt wat anders dan een lease auto. Waarvan bekend is dat die binnen drie jaar uit de lease gehaald worden vanwege het kilometrage. Ik heb een geweldige vakantie. Nu jij nog, zure klaphork ![]() | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 20:13 |
Is goed Chriet ![]() | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 20:14 |
Leuk verzonnen, maar nee. | |
Isdatzo | maandag 26 september 2022 @ 20:18 |
Kan je uitleggen waarom niet? | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 20:19 |
Leg dan eens uit wat het verschil is tussen investeren in zonnepanelen en investeren in de olie-industrie? Waarom zijn die miljarden voor de olie-industrie een goede investering maar die miljarden voor windmolens, zonnepanelen en geothermie dat niet? Wat is daar dan het verschil tussen?
Ik zie het. De hele tijd lekker fokken, terwijl je in de VS zit. Klinkt als een topvakantie! | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 20:31 |
Wist je dat de olie-industrie ook met ongeveer 17,5 miljard euro per jaar gesubsidieerd wordt? Grootverbruikers krijgen korting of hoeven zelfs helemaal geen belasting te betalen. Als iets zo veel subsidie nodig heeft, dan kan het niet werken volgens jouw logica, toch? | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 21:40 |
Omdat het heel iets anders betreft. | |
vogeltjesdans | maandag 26 september 2022 @ 21:41 |
Weet jij niet het verschil tussen een auto van een bedrijf zelf en een leasebak? ![]() | |
Isdatzo | maandag 26 september 2022 @ 21:49 |
Na eerder al kennisgemaakt te hebben met het concept 'de kost gaat voor de baat' maak je nu kennis met een analogie: natuurlijk betreft dat iets heel anders. Kan je uitleggen waarom je subsidie niet als katalysator kan zien? Immers: een katalysator brengt reacties op gang door de activatie-energie te verlagen. Zie je hoe subsidie een vergelijkbaar effect kunnen sorteren? | |
knoopie | maandag 26 september 2022 @ 22:21 |
Leg het maar even uit. Oh grote wijsgerige. En dan kan je meteen even uitleggen waarom je investeringen in zonne- en windenergie subsidie noemt, maar subsidie voor de olie-industrie een investering. En dan kan je meteen even uitleggen waarom volgens jou elektrisch rijden nu niet meer goedkoop is. Want volgens alle elektrische rijders hier klopt jou opmerking namelijk niet. Of ga je deze vragen ook weer met een wedervraag beantwoorden, omdat je het zelf ook niet uit kan leggen? | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2022 @ 02:38 |
De output is geheel anders. Het een heeft een blijvend doel vanaf het begin, denk aan bv de katalysator in een auto, het ander heeft als doel om iets oneconomisch toch maar levensvatbaar te houden. | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2022 @ 02:48 |
Okee, let op. Komt ie: - een bedrijf heeft een auto voor eigen (bedrijfs)doeleinden - een bedrijf maakt gebruik van third-party om zijn medewerkers mobiel te maken en te houden Waar zei ik dat? ![]() Als je bijvoorbeeld al eens aan de aanschaf denkt, maakt dat waarschijnlijk al een heleboel duidelijk. Nog los van de operationele kosten als brandstof. Je kunt nu wel weer volledig Chriet Titulaer gaan op alles wat ik zeg (want dat doe je constant), maar het nieuwsbericht is daar toch echt heel duidelijk in. Dat het zuur is om recht in je gezicht terug te krijgen en niet je milieudebiliose verlies toe te geven, wat ieder weldenkend mens overigens al 5 jaar geleden zag aankomen, snap ik ook wel. Maar goed, zelfs als ik 10 miljoen had gewonnen zou je daar ook wel weer over liggen semislimzeiken, omdat dat vanuit jouw zuurgraad nou eenmaal jouw ding is. Ik weet alleen niet of je zo zuur bent geboren of dat je ervoor hebt moeten studeren? | |
knoopie | dinsdag 27 september 2022 @ 14:37 |
Welk nieuwsbericht? Want je hebt in de OP nogal selectief gequote zonder een bron te noemen. Is het dit artikel op Nu.nl? Want in dat geval ben je "vergeten" de volgende dingen mee te quoten. Het is allemaal nogal relatief. Daarom is de titel van het artikel ook: "Prijsverschil tussen tanken en laden wordt steeds kleiner" en niet "elektrisch rijden is duurder dan benzine". Maar die had je ook maar weggelaten in jouw OP, omdat het niet past bij jouw al bereid staande mening? Het is een beetje kinderachtig dat je altijd zo selectief alleen de zinnetjes uit het artikel quote die in jouw straatje passen. Helemaal als je dan de bron niet noemt. | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2022 @ 14:55 |
Normaal ben je zo goed in googelen, en nu zeur je over een link. Het is goed met je Chriet ![]() | |
knoopie | dinsdag 27 september 2022 @ 20:03 |
Natuurlijk kan ik googelen en vinden welk artikel jij gebruikt hebt. Maar het is jammer dat ik dan elke keer weer moet constateren dat je zeer selectief enkel dat uit het artikel quote wat met jouw wereldbeeld samen valt. Wie probeer je voor de gek te houden? Jezelf? | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2022 @ 20:58 |
Ik ga een beetje meer dan de essentie van het artikel naar boven halen om jou een boner te bezorgen zeg. Ik ben verdorie sinterklaas niet. |