De Nederlandse democratie werkt voor geen meter. Daarom zijn referenda nodig om het kabinet bij te sturen.quote:Op donderdag 22 september 2022 12:35 schreef ETA het volgende:
[..]
Je snapt hoe de Nederlandse democratie werkt? We stemmen op vertegenwoordigers, die nemen de moeilijke en complexe beslissingen voor ons.
ps. omdat je niet je zin krijgt, betekend niet dat we ineens "ondemocratische regering" hebben.
Maar dat mag dus niet benoemt worden blijkbaar, de vrijheid van meningsuiting in de kamer is dood.quote:Op donderdag 22 september 2022 12:49 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Dit legt het kwalijke van Baudet bloot. Wat hij zegt klopt en hij maakt daarbij ook geen rechtstreeks verwijt of opmerking in de richting van de Kaag. Zijn bedoeling, het impliciete verwijt dat Kaag onderdeel is van een marxistische deep state, is echter duidelijk. En die bedoeling maakt uit in de politiek, de betekenis achter de woorden.
Het kwalijke hieraan is dat de mensen die dit niet begrijpen alleen zien dat Baudet technisch niets over Kaag zegt en toch niks meer mag zeggen. En zo het beeld, dat FvD wordt onderdrukt, versterkt.
Dus neem je oogkleppen af en zie Baudet voor de onruststoker, en niet op een goede manier, dat hij is
Driekwart van de bevolking is achterlijk tot zeer achterlijk, referenda zijn voor hen veel te ingewikkeld. We hebben gewoon het minst slechte systeem van alle bestaande systemen.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:24 schreef Chivaz het volgende:
[..]
De Nederlandse democratie werkt voor geen meter. Daarom zijn referenda nodig om het kabinet bij te sturen.
Je moet wel erg blind en naïef zijn om te geloven dat de Nederlander vertegenwoordigt word in de kamer.
Hij roeptoetert maar wat zonder bewijs, dus dat is gewoon laster.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:26 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Maar dat mag dus niet benoemt worden blijkbaar, de vrijheid van meningsuiting in de kamer is dood.
Tot welk deel reken je jezelf?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:28 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Driekwart van de bevolking is achterlijk tot zeer achterlijk, referenda zijn voor hen veel te ingewikkeld. We hebben gewoon het minst slechte systeem van alle bestaande systemen.
Definieer de formulering WEF-poppetje dan maar eens.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:17 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Met de laatste 2 ben ik met je eens, maar het eerste is gewoon een feit.
Dat klopt, daarom is het standaard npc riedeltje dat de volksvertegenwoordiging het volk vertegenwoordigt nog steeds populair.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:28 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Driekwart van de bevolking is achterlijk tot zeer achterlijk, referenda zijn voor hen veel te ingewikkeld. We hebben gewoon het minst slechte systeem van alle bestaande systemen.
Hij mag alles zeggen maar als het niet ter zake doet tijdens een dure vergadering verspilt hij zomaar flink wat belastinggeld door de kleuter uit te hangen. Blijkbaar willen de droeftoeter aanhangers nog meer geld verkwisten terwijl ze niet ter zake doende dingen blijven roeptoeter.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:26 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Maar dat mag dus niet benoemt worden blijkbaar, de vrijheid van meningsuiting in de kamer is dood.
Waarom? Je spreekt toch Nederlands mag ik aannemen?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Definieer de formulering WEF-poppetje dan maar eens.
Oh het is een geldkwestie lmao….quote:Op donderdag 22 september 2022 13:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij mag alles zeggen maar als het niet ter zake doet tijdens een dure vergadering verspilt hij zomaar flink wat belastinggeld door de kleuter uit te hangen. Blijkbaar willen de droeftoeter aanhangers nog meer geld verkwisten terwijl ze niet ter zake doende dingen blijven roeptoeter.
Wat heeft hij dan gezegd dat niet bewijsbaar is tijdens zijn speech?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:28 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Hij roeptoetert maar wat zonder bewijs, dus dat is gewoon laster.
Topt het slimste kwart en de diploma's to prove it.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tot welk deel reken je jezelf?
Dat is ook zo. Wil je elke week verkiezingen of zo?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:37 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat klopt, daarom is het standaard npc riedeltje dat de volksvertegenwoordiging het volk vertegenwoordigt nog steeds populair.
Nee ik wil bindende referenda zodat we die landverraders zoveel mogelijk buitenspel kunnen zetten.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:44 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Wil je elke week verkiezingen of zo?
40% van de Nederlanders tussen de 25 en 64 is hogeropgeleid. Daarboven zit dus ook nog een percentage ouderen dat hogeropgeleid is, en in de generatie daaronder (0 tot 24 dus) stijgt dat percentage alleen maar.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Topt het slimste kwart en de diploma's to prove it.
Ja spreek ik. Kun je alsjeblieft uitleggen wat je bedoelt met WEF-poppetje?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:39 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Waarom? Je spreekt toch Nederlands mag ik aannemen?
Oh nee, dat begrijp ik helemaal en goed dat het zo is. Het enige dat mensen vergeten is dat vrijheid niet betekent dat er geen consequenties zitten aan het gebruik van maken van je vrijheid.quote:Op donderdag 22 september 2022 12:55 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wat jij niet lijkt te begrijpen is dat de meeste van hen van mening zijn dat er de vrijheid dient te zijn om insinuaties de wereld in te helpen. Het probleem is dat er teveel mensen zijn die te dom zijn om dát te begrijpen.
Alsof andere Kamerleden dat niet doen, of vind jij het wel normaal om andere Kamerleden uit te maken voor 'bedrijfspoedel' van Poetin (Paternotte tav Wilders) of extreem recht (Yesilgoz tav van Haga). Daarmee (net als dat Baudet zaken insinueerde) ook insinuerend dat Wilders heult met Poetin (misschien ook wel als spion?) of dat van Haga daarmee mogelijk nazi sympathieën zou hebben.quote:Op donderdag 22 september 2022 12:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Je misdragen (want dat heeft ie gedaan, hij houdt zich niet aan het Reglement van Orde van de Tweede Kamer) valt niet onder de vrijheid van meningsuiting. Als jij je baas tijdens een vergadering ooit een kankerhomo noemt kom je ook niet onder maatregelen uit door je op de vrijheid van meningsuiting te beroepen.
Mwah, zelfs de wappies en complot gekkies hebben een eigen partij in de Kamer tegenwoordig, me dunkt dat iedereen toch wel vertegenwoordigd is in Nederland.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:24 schreef Chivaz het volgende:
[..]
De Nederlandse democratie werkt voor geen meter. Daarom zijn referenda nodig om het kabinet bij te sturen.
Je moet wel erg blind en naïef zijn om te geloven dat de Nederlander vertegenwoordigt word in de kamer.
Maar het gevolg is dat hij niet mag spreken. Dat is de consequentie.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:01 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Oh nee, dat begrijp ik helemaal en goed dat het zo is. Het enige dat mensen vergeten is dat vrijheid niet betekent dat er geen consequenties zitten aan het gebruik van maken van je vrijheid.
Ik vind Baudet een opperkneus maar hij mag dit zeggen. Hij moet alleen niet de onschuld zelf spelen als er gevolgen aan zitten, dat is het punt.
In een circus ja.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:57 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
De grootste stoorzender in de kamer die regelmatig heel de kamer inclusief kabinet op de kast krijgt. Zo’n figuur verdient wat mij betreft een zetel voor het leven.
Ik heb je net uitgelegd dat dat onmogelijk is.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:47 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee ik wil bindende referenda zodat we die landverraders zoveel mogelijk buitenspel kunnen zetten.
Ik doe niet mee met dit soort rare spelletjes. Als je de Nederlandse taal machtig bent dan weet je precies wat er staat en wat er mee bedoelt word.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ja spreek ik. Kun je alsjeblieft uitleggen wat je bedoelt met WEF-poppetje?
Waarschijnlijk iemand die stelt zich aan te sluiten bij een 'stroom van denkers bij het WEF' en zich gecommitteerd heeft aan het een en ander gerelateerd aan diezelfde organisatie.quote:
Landverraders zoals mensen die met hoge Russische onderscheiding rondlopen als volksvertegenwoordiger? Hm? Of bedoel je die niet?quote:Op donderdag 22 september 2022 13:47 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee ik wil bindende referenda zodat we die landverraders zoveel mogelijk buitenspel kunnen zetten.
Is er enig bewijs dat mensen in de Nederlandse regering zich gecommitteerd hebben aan een buitenlandse organisatie of zijn dat weer de gebruikelijke fantastietjes?quote:Op donderdag 22 september 2022 14:05 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarschijnlijk iemand die stelt zich aan te sluiten bij een 'stroom van denkers bij het WEF' en zich gecommitteerd heeft aan het een en ander gerelateerd aan diezelfde organisatie.
Maar als ze dan hun complotten etaleren en op hun offtopic gelul aangesproken worden gaat de wappies modus aan en beginnen ze als kleine kleuters op de grond te stampen en wat te schreeuwen over vrijheids van meningsuiting, wef poppetjes, ondemocratisch en andere drogredenen die objectief zo door te prikken zijn behalve door sommigen in dit topic.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mwah, zelfs de wappies en complot gekkies hebben een eigen partij in de Kamer tegenwoordig, me dunkt dat iedereen toch wel vertegenwoordigd is in Nederland.
Ik vermoed een persoon die via het World Economic Forum onderdeel uitmaakt van de wereldelite die crises misbruikt voor eigen gewin.quote:
https://www.wyniasweek.nl(...)e-nederlandse-staat/quote:Op donderdag 22 september 2022 14:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is er enig bewijs dat mensen in de Nederlandse regering zich gecommitteerd hebben aan een buitenlandse organisatie of zijn dat weer de gebruikelijke fantastietjes?
Ach, weet je, doe maar niet antwoorden, ik wil het niet eens meer horen, er lopen teveel mensen rond met psychische problemen die overal complotten in zien tegenwoordig, ik ga wat anders doen.
Nee de landverraders die bij het WEF zitten en de Nederlandse bevolking stelselmatig voor de gek houden voor de verkiezingen om na de verkiezingen een ander pad in te slaan en het dan ook nog eens democratie te noemen. Die landverraders.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Landverraders zoals mensen die met hoge Russische onderscheiding rondlopen als volksvertegenwoordiger? Hm? Of bedoel je die niet?
Volksvertegenwoordigers die complot verhalen verspreiden en buitenlandse mogendheden actief steunen? Hm? Leg eens uit wat volgens jou landverraders zijn?
Ah je kunt lid zijn van het WEF.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:15 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee de landverraders die bij het WEF zitten en de Nederlandse bevolking stelselmatig voor de gek houden voor de verkiezingen om na de verkiezingen een ander pad in te slaan en het dan ook nog eens democratie te noemen. Die landverraders.
Koekoekquote:Op donderdag 22 september 2022 14:15 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee de landverraders die bij het WEF zitten en de Nederlandse bevolking stelselmatig voor de gek houden voor de verkiezingen om na de verkiezingen een ander pad in te slaan en het dan ook nog eens democratie te noemen. Die landverraders.
quote:Op donderdag 22 september 2022 14:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah je kunt lid zijn van het WEF.
Zeg eens eerlijk zijn dat ook de reptilians?
De borrel is weer eens vroeg begonnen zie ik.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:15 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het is wel enorm hypocriet.quote:Op donderdag 22 september 2022 13:53 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
En dan heb je vandaag dit, rules for thee but not for me. En dat in het hart van onze democratie, serieus wat een poppenkast.
Leven met een zwangere vrouw is niet goed voor de lijn. Ik kan het weten.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:20 schreef Maharski het volgende:
Even los van alle discussie hierboven, vind ik het zeer belangrijk om even te vermelden dat ik vind dat Thierry echt een dikke kop heeft gekregen. Hij mag wel eens gaan afvallen.
Zit hij samen met Poetin aan de prednison?quote:Op donderdag 22 september 2022 14:20 schreef Maharski het volgende:
Even los van alle discussie hierboven, vind ik het zeer belangrijk om even te vermelden dat ik vind dat Thierry echt een dikke kop heeft gekregen. Hij mag wel eens gaan afvallen.
Mwah, als ik drink dan roep ik altijd dat we in een functionerende democratie leven om vervolgens in slaap te vallen op de bank.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:18 schreef XSbig het volgende:
[..]
De borrel is weer eens vroeg begonnen zie ik.
Is dat zo?quote:Op donderdag 22 september 2022 14:22 schreef Chivaz het volgende:
Leven met een zwangere vrouw is niet goed voor de lijn. Ik kan het weten.
Ja helaas wel, samen met Corona was dat wel goed voor zeker 15 kilo.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:24 schreef Maharski het volgende:
[..]
Is dat zo?
Tja, je bent natuurlijk wel samen zwanger ja.
+1 voor je zelfspot wel.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:24 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Mwah, als ik drink dan roep ik altijd dat we in een functionerende democratie leven om vervolgens in slaap te vallen op de bank.
Er is dus geen bewijs? Helder.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:12 schreef Akathisia het volgende:
[..]
https://www.wyniasweek.nl(...)e-nederlandse-staat/
Een op niets gebaseerd lulverhaal dat driekwart van Nederland "achterlijk tot zeer achterlijk" is voor wie referenda "veel te ingewikkeld" zijn, wil jij serieus doen voorkomen als een "uitleg". Je denkt dat je kunt vaststellen dat referenda onmogelijk zijn omdat je jezelf tot het kwart "slimste" rekent vanwege je diploma's.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:05 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik heb je net uitgelegd dat dat onmogelijk is.
In Zwitserland gaan referenda alleen over randzaken. Voor belangrijke zaken zou het vervallen tot een vorm van superpopulisme waardoor beleid onmogelijk wordt. Bovendien zijn veel dingen niet met een eenvoudig ja of nee te beantwoorden.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:13 schreef Repentless het volgende:
[..]
Een op niets gebaseerd lulverhaal dat driekwart van Nederland "achterlijk tot zeer achterlijk" is voor wie referenda "veel te ingewikkeld" zijn, wil jij serieus doen voorkomen als een "uitleg". Je denkt dat je kunt vaststellen dat referenda onmogelijk zijn omdat je jezelf tot het kwart "slimste" rekent vanwege je diploma's.
Je bent uiterst vermakelijk. Ik ben benieuwd naar je "uitleg" waarom het in Zwitserland wel kan.
Dat weglopen was imho gewoon minachting van de kamervoorzitter.quote:Op donderdag 22 september 2022 14:47 schreef HSG het volgende:
Gewauwel van Baudet.
Over onderwerpen kleppen die niks met de algemene beschouwingen te maken hebben.
Baudet zelf.
FvD.
Maar ook...
Het kabinet dat weg liep.
Zoals?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In Zwitserland gaan referenda alleen over randzaken. Voor belangrijke zaken zou het vervallen tot een vorm van superpopulisme waardoor beleid onmogelijk wordt. Bovendien zijn veel dingen niet met een eenvoudig ja of nee te beantwoorden.
Energie bijvoorbeeld, complex vraagstuk.quote:
Hou nou toch op man. Zwitserland kent verplichte referenda die o.a. over grondwetswijzigingen gaan. Dat zijn 'randzaken'?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In Zwitserland gaan referenda alleen over randzaken. Voor belangrijke zaken zou het vervallen tot een vorm van superpopulisme waardoor beleid onmogelijk wordt. Bovendien zijn veel dingen niet met een eenvoudig ja of nee te beantwoorden.
Randvoorwaarden. Het is altijd ja mits, nee mits etc. Het is niet zo simpel.quote:
Referenda gaan over bepaalde voorstellen. Ben je het eens met deze voorgestelde wet/maatregel?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:28 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Energie bijvoorbeeld, complex vraagstuk.
Nee, dat is het niet "altijd". Dat is het nooit. De discussie vindt vooraf plaats en wordt verwerkt in de motie of het wetsvoorstel. Dan zijn er twee opties: voor of tegen.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:29 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Randvoorwaarden. Het is altijd ja mits, nee mits etc. Het is niet zo simpel.
De topictitel is goed, hooguit had er ter verduidelijking een ; achter ontmaskerd kunnen staan.quote:
Zo las ik het in eerste instantie. maar ik kon de komma niet vinden.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:38 schreef speknek het volgende:
[..]
De topictitel is goed, hooguit had er ter verduidelijking een ; achter ontmaskerd kunnen staan.
Te dom? Dat is interessant. Wanneer acht jij burgers dan slim genoeg?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik ben sowieso tegen referenda omdat het grootste deel van de bevolking te weinig kennis heeft en/of te dom is om een inschatting van de gevolgen van keuzes te kunnen overzien.
Vrijwel nooit. Alleen een klein percentage is slim genoeg. Kijk maar naar dit topic.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Te dom? Dat is interessant. Wanneer acht jij burgers dan slim genoeg?
Man man man. De bevolking maakt toch geen beleid met een referendum? Er wordt beleid voorgesteld en men kan aangeven of men het daarmee eens is of niet. "De bevolking" is dus wel 'slim' genoeg om te stemmen op partijen waaruit uiteindelijk een regering ontstaat, maar dan zijn ze opeens "te dom" om te bepalen of ze het ergens wel of niet mee eens zijn.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik ben sowieso tegen referenda omdat het grootste deel van de bevolking te weinig kennis heeft en/of te dom is om een inschatting van de gevolgen van keuzes te kunnen overzien.
Wanneer burgers politiek gezien onderzoek doen naar de gevolgen en uitvoerbaarheid, de kosten en baten, de menselijke maat en rechtvaardigheid en ze in ieder geval niet handelen uit sentiment.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Te dom? Dat is interessant. Wanneer acht jij burgers dan slim genoeg?
Iedereen een toets af laten nemen en iedereen die onder een 9 scoort mag niet stemmen, dat lijkt me dan zelf nog beter dan kijken naar beroep van mensen.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wanneer burgers politiek gezien onderzoek doen naar de gevolgen en uitvoerbaarheid, de kosten en baten, de menselijke maat en rechtvaardigheid en ze in ieder geval niet handelen uit sentiment.
90% van de Frontpage valt dan al af en waarschijnlijk 95% van de mensen die op Twitter posten. Dan verder vrijwel alle groenteboeren en fietsenmakers en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik maakte min of meer een grapje. Maar voor bijvoorbeeld landelijke, provinciale staten etc verkiezingen zou een toets inzake staatsinrichting wellicht een goed idee zijn.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Iedereen een toets af laten nemen en iedereen die onder een 9 scoort mag niet stemmen, dat lijkt me dan zelf nog beter dan kijken naar beroep van mensen.
Mogen die mensen wel stemmen van jou, of liever ook niet?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wanneer burgers politiek gezien onderzoek doen naar de gevolgen en uitvoerbaarheid, de kosten en baten, de menselijke maat en rechtvaardigheid en ze in ieder geval niet handelen uit sentiment.
90% van de Frontpage valt dan al af en waarschijnlijk 95% van de mensen die op Twitter posten. Dan verder vrijwel alle groenteboeren en fietsenmakers en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Prima dat die mensen mogen stemmen met landelijke, provinciale staten etc verkiezingen. Volksvertegenwoordigers dienen een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Daarom zitten we ook met een Thierry Baudet en Geert Wilders.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Mogen die mensen wel stemmen van jou, of liever ook niet?
Denk jij dat alle 150 kamerleden bij elk voorstel zo diep in de materie zitten als jij beschrijft? Je weet wat een portefeuille is?
Wat vind je daar "gevaarlijk" aan?quote:Op donderdag 22 september 2022 16:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Prima dat die mensen mogen stemmen op landelijke, provinciale staten etc verkiezingen. Volksvertegenwoordigers dienen een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Daarom zitten we ook met een Thierry Baudet en Geert Wilders.
Referenda vind ik veel te gevaarlijk als Henk en Ingrid gaan meebepalen.
Maar als Geert en Thierry Henk en Ingrid vertegenwoordigen, zouden zij dan wel in een stemhokje hun keuze mogen maken over een referendum-item? Als dat item niet hun expertise is...quote:Op donderdag 22 september 2022 16:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Prima dat die mensen mogen stemmen op landelijke, provinciale staten etc verkiezingen. Volksvertegenwoordigers dienen een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Daarom zitten we ook met een Thierry Baudet en Geert Wilders.
Zeer onverstandige besluiten die daar uit voortvloeien..quote:Op donderdag 22 september 2022 16:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat vind je daar "gevaarlijk" aan?
Ja prima. Wat ik verder vind: stemrecht afnemen vanaf de 70 jarige leeftijd.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:12 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Maar als Geert en Thierry Henk en Ingrid vertegenwoordigen, zouden zij dan wel in een stemhokje hun keuze mogen maken over een referendum-item? Als dat item niet hun expertise is...
Het is echt niet te geloven. We hebben dus parlementsverkiezingen waaruit een regering en een oppositie voortvloeit. Dat zijn exact dezelfde mensen die stemmen bij een referendum. Wanneer een regering dus doet waarvoor zij van "het volk" een mandaat hebben gekregen, zou er bij een referendum dus geen probleem moeten zijn om een meerderheid die voor is te krijgen. Er is dan niet opeens een grote meederheid "Henk en Ingrids" die voor "zeer onverstandige besluiten" kunnen zorgen.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zeer onverstandige besluiten die daar uit voortvloeien..
Nee dat is anders. Met een referendum is er geen sprake van een coalitie met bijbehorende onderhandelingen.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is echt niet te geloven. We hebben dus parlementsverkiezingen waaruit een regering en een oppositie voortvloeit. Dat zijn exact dezelfde mensen die stemmen bij een referendum. Wanneer een regering dus doet waarvoor zij van "het volk" een mandaat hebben gekregen, zou er bij een referendum dus geen probleem moeten zijn om een meerderheid die voor is te krijgen. Er is dan niet opeens een grote meederheid "Henk en Ingrids" die voor "zeer onverstandige besluiten" kunnen zorgen.
Het is daarentegen wel een mooie peilstok om te zien of "het volk" het beleid van de door hen verkozen volksvertegenwoordigers steunt. Wanneer er geen meerderheid voor is, geeft de kiezer (dus ook de kiezer op regeringspartijen) een signaal af dat men terug naar de tekentafel moet.
Dat is nogal logisch. Wat heeft dit ermee te maken?quote:Op donderdag 22 september 2022 16:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nee dat is anders. Met een referendum is er geen sprake van een coalitie met bijbehorende onderhandelingen.
Alles, omdat er als het goed is een coalitie-akkoord ligt voor vier jaar om beleid te maken en uit te voeren. Tenminste, dat is het idee. Bij referenda heb je te maken met de waan van de dag. Dat is iets wezenlijk anders.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is nogal logisch. Wat heeft dit ermee te maken?
Hmm, dus als mensen niet zo stemmen als jij wilt, dan is het ineens problematisch, vreemd. Want dit heeft natuurlijk niets te maken met een vermeend 'gevaar' of een gebrek aan intelligentie, wel met jouw eigen autoritaire neigingen. Mensen die PVV of Forum stemmen hebben ook een ander wereldbeeld dan ik, maar het zijn wel burgers en dus hebben zij stemrecht en als we referenda zouden hebben daar dus ook. Nu ben ik trouwens zelf ook geen voorstander van referenda, maar dat heeft niets maken met de bovenstaande drogredenen.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Prima dat die mensen mogen stemmen met landelijke, provinciale staten etc verkiezingen. Volksvertegenwoordigers dienen een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Daarom zitten we ook met een Thierry Baudet en Geert Wilders.
Dit is een beter argument, het gevaar aan referenda is dat mensen impulsief gaan handelen en het gebruiken om een spreekwoordelijke middelvinger te geven richting politiek Den Haag. Helemaal in tijden van maatschappelijke spanning en economische tegenspoed is die kans groot. Dan wordt 'het moment' belangrijker dan de mogelijke gevolgen. Maar dit heeft niets te maken met dat mensen te dom zijn of een bepaalde politieke voorkeur hebben.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Alles, omdat er als het goed is een coalitie-akkoord ligt voor vier jaar om beleid te maken en uit te voeren. Tenminste, dat is het idee. Bij referenda heb je te maken met de waan van de dag. Dat is iets wezenlijk anders.
Je probeert me hier een oor aan te naaien en dat gaat je niet lukken. Ik heb aangegeven dat onze volksvertegenwoordiging een afspiegeling van de bevolking dient te zijn. Blijkbaar horen Thierry Baudet en Geert Wilders daar bij. Dat is democratie. Nu nog voldoende steun in de Eerste en Tweede Kamer vergaren.. Het is niet de bedoeling dat Ongehoord Nederland volk met hun max 20% electoraat hier de dienst gaan uitmaken. 80% van de opkomst heeft namelijk niet op PVV of FvD gestemd.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, dus als mensen niet zo stemmen als jij wilt, dan is het ineens problematisch, vreemd. Want dit heeft natuurlijk niets te maken met een vermeend 'gevaar' of een gebrek aan intelligentie, wel met jouw eigen autoritaire neigingen. Mensen die PVV of Forum stemmen hebben ook een ander wereldbeeld dan ik, maar het zijn wel burgers en dus hebben zij stemrecht en als we referenda zouden hebben daar dus ook. Nu ben ik trouwens zelf ook geen voorstander van referenda, maar dat heeft niets maken met de bovenstaande drogredenen.
De vraag????????? Werkelijk?quote:Op donderdag 22 september 2022 02:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De vraag is wel of het hier een persoonlijke aanval is of niet, uiteraard is dat ook de opzet hier. Wellicht is het bij Baudet eerder een optelsom aangezien hij een soort beroepsquerulant is.
Ja exact.quote:Op donderdag 22 september 2022 15:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Man man man. De bevolking maakt toch geen beleid met een referendum? Er wordt beleid voorgesteld en men kan aangeven of men het daarmee eens is of niet. "De bevolking" is dus wel 'slim' genoeg om te stemmen op partijen waaruit uiteindelijk een regering ontstaat, maar dan zijn ze opeens "te dom" om te bepalen of ze het ergens wel of niet mee eens zijn.
Dat is te makkelijk gezegd. Want je gaat er van uit dat die politici dan niet tegen het volk liegen. Hoe kun je die mening hoog houden en tegelijkertijd de mening aangedaan zijn dat politici beroepsleugenaars zijn?quote:Op donderdag 22 september 2022 16:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je probeert me hier een oor aan te naaien en dat gaat je niet lukken. Ik heb aangegeven dat onze volksvertegenwoordiging een afspiegeling van de bevolking dient te zijn. Blijkbaar horen Thierry Baudet en Geert Wilders daar bij. Dat is democratie.
Lastige dit. Ik wil je hier wel een uitgebreid antwoord op geven, maar later. Eerst de supermarkt, voedselvoorbereiding, beetje ouwehoeren in KLB, wat gamen en ja, na negenen of zo. Ik heb dan wel wat bier op is de verwachting, maar ik kan er op ingaan want ik heb een behoorlijke hekel aan liegen en bedriegen.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:49 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk gezegd. Want je gaat er van uit dat die politici dan niet tegen het volk liegen. Hoe kun je die mening hoog houden en tegelijkertijd de mening aangedaan zijn dat politici beroepsleugenaars zijn?
Wanneer het een grondwetswijziging betreft, vind jij dat "de waan van de dag"?quote:Op donderdag 22 september 2022 16:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Alles, omdat er als het goed is een coalitie-akkoord ligt voor vier jaar om beleid te maken en uit te voeren. Tenminste, dat is het idee. Bij referenda heb je te maken met de waan van de dag. Dat is iets wezenlijk anders.
Stop nou eens met dat "begrijpen". Je zit hier geen razend ingwikkelde theorie uit te leggen aan een leek, je hebt slechts een andere mening. Het heeft geen reet met "begrijpen" te maken.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:48 schreef ETA het volgende:
[..]
Ja exact.
Je kiest bij een verkiezing voor een vertegenwoordiger die voor jou in de materie duikt en dan de meest verstandige keuze kiest. Ben je het toch niet eens met zijn keuze, dan mag je volgende keer je laten vertegenwoordigen door iemand anders.
Bij een referendum kan je niet verwachten dat elke burger dermate in de materie verdiept om tot een goede keuze te komen, daarvoor zijn veel vraagstukken te complex en zijn de gevolgen van de keuze moeilijk te overzien.
Zo complex is het toch niet om dit te begrijpen?
We weten niet of ze de hele tijd met elkaar aan het praten waren. Bovendien was dit voorbeeld #67 van arm persoon in de maatschappij.quote:Op donderdag 22 september 2022 09:08 schreef Glazenmaker het volgende:
Lul van een Bidet is de de grootste bondgenoot van dit kabinet. Door zijn clownsvoorstelling gaat het niet meer over de enorme armoedeval waarin Nederland dreigt te komen. En dit gedrag van Rutte en Kaag verdwijnt als achtergrondruis.
[ twitter ]
Zoals je zelf laat zien maakt het geen ruk uit of je het er wel of niet over hebt. Alles glijd van ze af.quote:Op donderdag 22 september 2022 09:08 schreef Glazenmaker het volgende:
Lul van een Bidet is de de grootste bondgenoot van dit kabinet. Door zijn clownsvoorstelling gaat het niet meer over de enorme armoedeval waarin Nederland dreigt te komen. En dit gedrag van Rutte en Kaag verdwijnt als achtergrondruis.
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |