abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8322322
Kan iemand mij simpel vertellen wat het verschil is tussen Hervormd en Katholiek??
Ik heb een tijdje op internet zitten surfen en heb niet echt iets duidelijks gevonden...
  donderdag 6 februari 2003 @ 22:51:39 #2
46224 Mazx
I get Gibson, you get Clapton.
pi_8322448
katholiek is mierrenneuken over de bijbel-regeltjes, en hervormd is wat relaxter en meer op het algemeen geloof gericht dan het strikt 100% naleven van de regeltjes.
ook is hervormd soberder [ehh loop eens een kerk in en je ziet het], zo zijn de katholieke kerken te herkennen aan al die beelden en tierelantijntjes aan alle kanten..

Mazx

Nu officieel fotomodel ! (....) net als de rest van Nederland.
pi_8322496
volgens mij is het grootste verschil dat ze bij de katholieken heiligen vereren (zoals Maria, Petrus enz enz)
in de hervormde kerk word alleen God en Jezus als heiligen gezien.

denk ik

donderdag 6 februari 2003 @ 23:00:28 #4
46224 Mazx
pi_8322591
jow jah dat kan ook... ik geloof alleen in mezelf...

..correctie.. HOEZO IK GELOOF ALLEEN IN MEZELF IEDEREEN DIE DIT ZEGT IS EEN IDIOOT WANT ALS JE ALLEEN IN JEZELF GELOOFT BEN JE EEN OETLUL.

ehh... ooh nee ik geloof niet in mezelf ik ben een nietsnut.:'(

WAAR IS GOD ALS JE HEM NODIG HEBT? :p

donderdag 6 februari 2003 @ 23:01:26 #5
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_8322603
eh katholiek is veel minder streng, veel soepeler.. ze hebben dus beelden in de kerk en ze hebben iets met heiligen idd, ze aanbidden vooral Maria.

Why weet ik niet..

"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:02:51 #6
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_8322627
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:00 schreef Mazx het volgende:

..correctie.. HOEZO IK GELOOF ALLEEN IN MEZELF IEDEREEN DIE DIT ZEGT IS EEN IDIOOT WANT ALS JE ALLEEN IN JEZELF GELOOFT BEN JE EEN OETLUL.

Ik laat me niet zomaar uitschelden voor een oetlul, SCHAAP!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:02:52 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_8322629
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:00 schreef Mazx het volgende:

"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:03:46 #8
46224 Mazx
pi_8322649
Katholiek minder streng?
ehh weet je het zeker?
Ik weet het zelf niet.
Lees de bijbel!?!?! daar zal het vast in staan

donderdag 6 februari 2003 @ 23:06:49 #9
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_8322709
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:03 schreef Mazx het volgende:
Katholiek minder streng?
ehh weet je het zeker?
Ik weet het zelf niet.
Lees de bijbel!?!?! daar zal het vast in staan

Jah denk t wel.. kga echt niet de bijbel lezen hoor.. en daar staat t niet in denk ik maar ken wel wat mensen die hervormd zijn en dat is streng. Erg streng.
Ambroce Bierce
pi_8322734
katholiek is minder streng ja

het geloof...

Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:13:32 #11
24109 EeErnIe
Heeft kennelijk iets gepost
pi_8322845
God allemachtig (): geen geschiedenis gehad?
De katholieken zijn van de "oorspronkelijke kerk", aan het eind van de middeleeuwen bestond deze uit corrupte moordende pausen en ging het al lang niet meer om het geloof. Toen zijn mannen als Calvijn en Luther opgestaan die vonden dat het enige wat telde in het geloof de bijbel was: wat de paus of geestelijken erom heen hadden bedacht (alle beelden en andere franje) was overbodig en een beledeging van god.
De 80-jarige oorlog is gevoerd omdat de Nederlandse Republiek protestants wou zijn en de Spaanse koning streng katholiek was en vond dat iedereen dat moest zijn.
Tegenwoordig vind je de Katholieken grofweg nog steeds onder de rivieren en de Protestanten/gereformeerd erboven.
Katholieken zijn een stuk minder streng, als je iets fout doet (rukken, liegen, moorden, maakt niet uit) kun je het in principe altijd opbiechten en daardoor gezuiverd van je zonden worden.
Gereformeerden zijn veel strenger: je leven moet sober en in dienst van god staan.
Veni, Vidi, Fugi. Het leven is net een theekopje... Je moet eruit halen wat er in zit.
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:20:38 #12
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_8322989
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 22:43 schreef NiXz het volgende:
Kan iemand mij simpel vertellen wat het verschil is tussen Hervormd en Katholiek??
Ik heb een tijdje op internet zitten surfen en heb niet echt iets duidelijks gevonden...
Katholiek is een compleet andere stroming dan hervormd. Ik weet het ook niet precies... Wat ik wel weet: katholieken hebben veel symbolische dingen. Dat is op zich niet verkeerd. Jezus gebruikte ook symbolen, bijvoorbeeld gelijkenissen en het heilig avondmaal. Het is alleen jammer dat er ook veel symbolen worden gebruikt die niet conform de bijbel zijn, zoals bidden tot maria en beeldjes.

Hervormden leven wat stricter. Ik ben tot nu toe maar 1x in een hervormde gemeente geweest. Ik moet zeggen dat deze gemeente een prima leer had. Ze doen echt de best om de bijbel te snappen, wat ik alleen jammer vind ik dat ze soms zo vastgeroest zitten in hun patroon. De vreugde leek er een beetje uiit, maar dat kan ook alleen bij deze gemeente zijn geweest. Zitten en staan gebeurt op "commando" en dit staat zelfs in de liturgie beschreven. De gemeente waar ik ben geweest, daar werd nog orgel gespeeld... Serieus behoudend, maar goed, als je dat wil, ik hou je niet tegen. Enige waar ik niet tegen kan is kinderdoop, omdat dit compleet tegen de bijbel in is.

Gereformeerd is volgens mij wat vrijer. De leer is OK. Binnen de gereformeerde gemeente zijn ook weer verschillende takken, van de kinderen die op zondag niet buiten mogen spelen tot noem maar op.

Zelf zit ik bij een evangelische gemeente. Tja, ook hier zijn weer verschillende takken. Filadelfia waar ik zelf zit is een beetje behoudend, oude liedjes etc. Maar bijvoorbeeld Jozua, waar m'n schoonouders komen, daar wordt iedere zondag een dienst gehouden met een complete rock-band.

Anyway, zoveel stromingen, zoveel takken binnen de gemeente. Maar van welke gemeentee je ook bent, uiteindelijk is maar 1 ding belangrijk: het geloof in Jezus Christus als Zoon van God.

pi_8327116
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:13 schreef EeErnIe het volgende:
God allemachtig (): geen geschiedenis gehad?
De katholieken zijn van de "oorspronkelijke kerk", aan het eind van de middeleeuwen bestond deze uit corrupte moordende pausen en ging het al lang niet meer om het geloof. Toen zijn mannen als Calvijn en Luther opgestaan die vonden dat het enige wat telde in het geloof de bijbel was: wat de paus of geestelijken erom heen hadden bedacht (alle beelden en andere franje) was overbodig en een beledeging van god.
De 80-jarige oorlog is gevoerd omdat de Nederlandse Republiek protestants wou zijn en de Spaanse koning streng katholiek was en vond dat iedereen dat moest zijn.
Tegenwoordig vind je de Katholieken grofweg nog steeds onder de rivieren en de Protestanten/gereformeerd erboven.
Katholieken zijn een stuk minder streng, als je iets fout doet (rukken, liegen, moorden, maakt niet uit) kun je het in principe altijd opbiechten en daardoor gezuiverd van je zonden worden.
Gereformeerden zijn veel strenger: je leven moet sober en in dienst van god staan.
Kijk, de 1e goede post die er tussen zit!
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:20 schreef Fearlezz het volgende:

[quote]Gereformeerd is volgens mij wat vrijer.

Gereformeerd is over het algemeen strenger dan hervormd.
Zwarte kousenkerken bijv. zijn gereformeerd. Maar natuurlijk is niet elke gereformeerde zo streng als daar.
Je ziet ook dat deze 2 stromingen (gereformeerd en hervormd) weer meer naar elkaar groeien, bijv. de SOW (samen op weg) kerken, die gewoon protestant zijn en geen onderscheid maken tussen hervormd en gereformeerd.
En dan heb je natuurlijk nog een hoop mensen die in naam gereformeerd zijn, maar zich meer hervormd gedragen enz.

M.i. zijn katholieken ook minder streng dan protestanten. Je hoort katholieken bijv. veel meer vloeken, om maar wat te noemen. En dan heeft waarschijnlijk met de biechtcultuur te maken. 3 weesgegroetjes en het zij je vergeven.
Zoiets kent de protestantse kerk niet, net zomin als heiligenverering. Jezus is de enige die er toe doet.

pi_8327502
Bedankt voor de reacties;

Als ik het goed begrijp is hervormd, hetzelfde als katholiek alleen dan zonder alle tierelantijntjes en staat alleen God/Jezus centraal.

Hervormd is geen vorm van protestants... als ik het goed begrijp

pi_8328410
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 10:51 schreef NiXz het volgende:
Hervormd is geen vorm van protestants...
Jawel. De twee hoofdstromingen zijn Katholiek en Protestant. En hervomd valt net als gereformeerd onder protestant.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_8660429
De Hervormden gaan ook uit van de Bijbel, terwijl bij katholieken het woord van de Paus enzo ook als goed wordt gezien.
pi_8662136
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 10:51 schreef NiXz het volgende:

Als ik het goed begrijp is hervormd, hetzelfde als katholiek alleen dan zonder alle tierelantijntjes en staat alleen God/Jezus centraal.

Hervormd is geen vorm van protestants... als ik het goed begrijp

Je begrijpt er geen zak van.

Op een gegeven moment scheidde een groep mensen zich af van de katholieke kerk (door Luther en Calvijn bijv.). Deze mensen worden protestant genoemd (om ff de hoofdstroming aan te houden).
Maar ergens in de 19e eeuw was een groepje Protestanten van mening dat de kerk te vrij was geworden en ze werden strenger in de leer. De gereformeerden waren geboren en de overgebleven groep werd Hervormd genoemd.
En binnen het Protestantisme heb je nog veeeeel meer stromingen, bijv. Pinkstergemeente, daar hechten ze erg veel belang aan de Heilige Geest. Meer dan in andere stromingen.

En protestantisme verschilt iig in die mate van Katholicisme dat ze zonder die tierelantijntjes en heiligen werken. Het is soberder.

zondag 23 februari 2003 @ 10:25:53 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_8662160
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:22 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

En protestantisme verschilt iig in die mate van Katholicisme dat ze zonder die tierelantijntjes en heiligen werken. Het is soberder.

Tegenwoordig zie je in de Hervormde Kerken steeds meer tierlantijntjes komen... Kaarsen die aangestoken moeten worden om vervolgens 2 minuten stil te houden. Voorganger en gemeente die elkaar in beurten toespreken...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_8662219
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:25 schreef Troel het volgende:

Tegenwoordig zie je in de Hervormde Kerken steeds meer tierlantijntjes komen... Kaarsen die aangestoken moeten worden om vervolgens 2 minuten stil te houden. Voorganger en gemeente die elkaar in beurten toespreken...

Klopt.
Maar dat is volgens mij toch anders dan in de katholieke kerk. Het is meer een soort van interactie tussen voorganger en gemeente.
Om de zoveel tijd bedenken sommige dominees ook weer eens dat het leuk is om elkaar allemaal een handje te geven
  zondag 23 februari 2003 @ 10:36:48 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_8662228
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:35 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Klopt.
Maar dat is volgens mij toch anders dan in de katholieke kerk. Het is meer een soort van interactie tussen voorganger en gemeente.
Om de zoveel tijd bedenken sommige dominees ook weer eens dat het leuk is om elkaar allemaal een handje te geven

Ja, ook erg leuk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_8662258
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:36 schreef Troel het volgende:

Ja, ook erg leuk

Niet dus
Ik ken die mensen niet, dus ik wil me ook niet voorstellen.
Bovendien roeleren we tussen 3 kerken, dus die ouwe lui onthouden toch niet wie ik ben.
En daarbij, als ik vrede moet wensen, wil ik dat aan iedereen doen en niet aan degenen die toevallig bij me in de buurt zitten!
  zondag 23 februari 2003 @ 10:44:57 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_8662277
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:41 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Niet dus
Ik ken die mensen niet, dus ik wil me ook niet voorstellen.
Bovendien roeleren we tussen 3 kerken, dus die ouwe lui onthouden toch niet wie ik ben.
En daarbij, als ik vrede moet wensen, wil ik dat aan iedereen doen en niet aan degenen die toevallig bij me in de buurt zitten!

Bij ons in de kerk zijn ze nou bezig met een opvolger zoeken voor de pastoraal werker die met pensioen gaat... Als het goed is krijgen we een predikant voor 0,4 fte... En als het meezit kom ik in de beroepingscommissie... Kan ik tenminste meebeslissen over wat en hoe
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_8662290
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:44 schreef Troel het volgende:

Bij ons in de kerk zijn ze nou bezig met een opvolger zoeken voor de pastoraal werker die met pensioen gaat... Als het goed is krijgen we een predikant voor 0,4 fte... En als het meezit kom ik in de beroepingscommissie... Kan ik tenminste meebeslissen over wat en hoe

Da's wel handig. Maar ja, straks valt hij in het echt ook tegen.
Verleden week hadden we een invaldominee en die had gewoon een zwart pak aan, geen toga. Ik had niet eens in de gaten dat het een dominee was...
Toga's verplicht, bij deze!
  zondag 23 februari 2003 @ 10:50:16 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_8662303
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:47 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Da's wel handig. Maar ja, straks valt hij in het echt ook tegen.
Verleden week hadden we een invaldominee en die had gewoon een zwart pak aan, geen toga. Ik had niet eens in de gaten dat het een dominee was...
Toga's verplicht, bij deze!

Toga's enzo maakt mij niet eens zo heel veel uit... Staat altijd wel netjes, maar soms heb ik ook het gevoel dat ze eronder gewoon een korte broek aanhebben...

Wij hebben dus vrij vaak andere dominees omdat we dus geen eigen hebben... Dat is ook geen pretje... Maar we hebben iemand op het oog die al vrij vaak preekt... Heel aardige vrouw, en ze kan goede preken maken.

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_8662310
quote:
Op zondag 23 februari 2003 10:50 schreef Troel het volgende:

Wij hebben dus vrij vaak andere dominees omdat we dus geen eigen hebben... Dat is ook geen pretje... Maar we hebben iemand op het oog die al vrij vaak preekt... Heel aardige vrouw, en ze kan goede preken maken.

Welke gemeente eik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')