abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:33:46 #1
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_206037203
Hi

Lange tijd heeft onze CV langzaam druk verloren. In de winter gaat dit (veel) sneller dan in de zomer. Expansievat is vervangen, euvel blijft (helaas).

Mogelijke oorzaak warmtewisselaar. Dacht ik. Hoopte ik, want anders zou ergens in een leiding een lekkage zitten.

Warmtewisselaar zou nog steeds kunnen (hoewel er weinig tot geen water druppelt als de CV niet draait), maar bij toeval gister de oorzaak gevonden..! Ik zag bij de radiator in de garage wat rare vlekken op de grond. Kan nog komen van het leeg laten lopen van het systeem een tijd terug, dat er wat water gedrupt heeft daar (is altijd vies water uit de radiatoren). Toch vertrouw ik het niet, dus even een bakje onder de afsluiter gezet. Hier zat na verloop van tijd wat water in! Oorzaak duidelijk dus, de vulkraan/aftapkraan van de radiator aldaar.

Oplossing is dus deze kraan vervangen... Nu is de eerste stap vrij eenvoudig. tuinslang erop en het systeem leeg laten lopen. Maar dan. Is deze kraan zelf goed te vervangen? En wat is er evt voor nodig? ZIjn hier nog speciale maten voor kwa bouten oid?

Alle tips zijn welkom :) In deze dure tijden liever geen onnodige werklui aan huis haha
pi_206037420
Begin eens met een paar keer die kraan open en dicht te draaien, mogelijk zit er alleen maar wat vuil tussen waardoor het lekt. Geen zekerheid maar ook niet onmogelijk en het scheelt je een hoop gedoe natuurlijk.
  dinsdag 20 september 2022 @ 12:07:10 #3
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_206038818
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:01 schreef qajariaq het volgende:
Begin eens met een paar keer die kraan open en dicht te draaien, mogelijk zit er alleen maar wat vuil tussen waardoor het lekt. Geen zekerheid maar ook niet onmogelijk en het scheelt je een hoop gedoe natuurlijk.
Bedankt voor de eenvoudige tip. Viezigheid is niet heel raar op die plek in de garage... Dank
pi_206039311
Zo'n aftapkraan haal je gewoon bij de bouwmarkt. Gangbaar is 1/2 inch buitendraad.
Als je het systeem toch al leeg hebt is het misschien handig om de oude eruit te draaien (met een Bahco of een flinke steeksleutel) en mee te nemen naar de bouwmarkt.
Je zou hier nog een foto kunnen plaatsen, voor het geval het een exotisch of antiek ding is.
  woensdag 21 september 2022 @ 13:09:51 #5
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_206050931
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 13:01 schreef Clubman het volgende:
Zo'n aftapkraan haal je gewoon bij de bouwmarkt. Gangbaar is 1/2 inch buitendraad.
Als je het systeem toch al leeg hebt is het misschien handig om de oude eruit te draaien (met een Bahco of een flinke steeksleutel) en mee te nemen naar de bouwmarkt.
Je zou hier nog een foto kunnen plaatsen, voor het geval het een exotisch of antiek ding is.
Het is gewoon zoiets, vrij recent volgens mij en niet heel antiek ofzo:


eerst vandaag maar even open-dicht-open-dicht-open-dicht-open-dicht-open-dicht-doen en dat even afwachten.
pi_206051706
Zit er nog een schroefdopje op/bij zoals die op de foto?

Daar hoort een pakking in te zitten zodat je hem waterdicht kunt aandraaien om dit soort doorlekken te voorkomen.

Als het druppeltjes betreft hoef je er geen nieuwe kraan er op te zetten. :) Maar die dop dus erop en goed aandraaien.
  woensdag 28 september 2022 @ 06:22:45 #7
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_206125222
Kraantje inmiddels (laten) vervangen, nu hopen dat CV op druk blijft..!
pi_206125264
“ Alle tips zijn welkom :) In deze dure tijden liever geen onnodige werklui aan huis haha”

CV ketels moet je laten onderhouden, niet zelf gaan klussen/klunzen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')