Hi
Lange tijd heeft onze CV langzaam druk verloren. In de winter gaat dit (veel) sneller dan in de zomer. Expansievat is vervangen, euvel blijft (helaas).
Mogelijke oorzaak warmtewisselaar. Dacht ik. Hoopte ik, want anders zou ergens in een leiding een lekkage zitten.
Warmtewisselaar zou nog steeds kunnen (hoewel er weinig tot geen water druppelt als de CV niet draait), maar bij toeval gister de oorzaak gevonden..! Ik zag bij de radiator in de garage wat rare vlekken op de grond. Kan nog komen van het leeg laten lopen van het systeem een tijd terug, dat er wat water gedrupt heeft daar (is altijd vies water uit de radiatoren). Toch vertrouw ik het niet, dus even een bakje onder de afsluiter gezet. Hier zat na verloop van tijd wat water in! Oorzaak duidelijk dus, de vulkraan/aftapkraan van de radiator aldaar.
Oplossing is dus deze kraan vervangen... Nu is de eerste stap vrij eenvoudig. tuinslang erop en het systeem leeg laten lopen. Maar dan. Is deze kraan zelf goed te vervangen? En wat is er evt voor nodig? ZIjn hier nog speciale maten voor kwa bouten oid?
Alle tips zijn welkom

In deze dure tijden liever geen onnodige werklui aan huis haha