abonnement Unibet Coolblue
pi_205946428
quote:
Grote vertraging bij levering schoolboeken: 'Docenten kopiëren nu boeken'

De levering van schoolboeken is ernstig vertraagd, zegt de Algemene Onderwijsbond (AOb) maandag tegen NU.nl. Op sommige scholen is zelfs de helft van de boeken nog niet geleverd, aldus de bond.


Iddink, een grote distribiteur van schoolboeken, erkent de problemen. "We worden overspoeld met telefoontjes. Er wordt met man en macht gewerkt, maar we kunnen niet leveren wat er niet is."

Volgens het bedrijf kampen alle partijen met problemen op de arbeidsmarkt en in de logistieke keten. "Vooral uitgeverij Noordhoff heeft te maken met grote vertragingen', schrijft Iddink aan de getroffen leerlingen, ouders en scholen. "En dat werkt stevig door in de hele logistiek."

Leveranciers geven verschillende redenen voor het boekentekort, blijkt uit een rondgang van de AOb. "Van een personeelstekort bij uitgeverijen tot een brand in een haven in Duitsland", aldus de bond.

Slechts de helft op tijd
Verschillende onderwijsorganisaties zijn getroffen. "De schoolboeken zijn op onze scholen duidelijk veel later geleverd dan voorgaande jaren", zegt woordvoerder Marit Goosen van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.

Dat merkt ook Alexander de Bruin, coördinator van het boekenfonds van een van de scholen van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO). "Van de twaalf- tot veertienduizend boeken die onze leerlingen dit jaar nodig hebben, is grofweg slechts de helft op tijd geleverd."

Inmiddels heeft hij pdf'jes gekregen van uitgevers en distributeurs. "Onze docenten staan nu te kopiëren. Dit geeft ontzettend veel gedoe en onrust aan het begin van het schooljaar."

Volgens De Bruin hebben de late leveringen ook te maken met nieuwe lesmethoden. "Vroeger had je voornamelijk huurboeken die enkele jaren gebruikt konden worden. Tegenwoordig hebben de uitgevers allerlei constructies bedacht waardoor je elk jaar nieuwe boeken moet kopen."
Ha ha we zijn helemaal gek geworden in dit land. De verklaring voor deze opmerkelijke situatie zit natuurlijk weer in de staart van het artikel. De 1e vraag die dan opgeroepen wordt is WAAROM kiezen docenten voor deze methoden?
  Spellchecker maandag 12 september 2022 @ 12:44:54 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205946508
Ze kopieren nu boeken.

Beter scannen ze die en laten ze de leerlingen online lezen.


Volgende nieuws: Ernstig papiertekort.
pi_205947863
Elk jaar moeten de boeken vervangen worden.... dan vraag je er ook wel om. Vroeger kregen we verneukte boeken met snotjes die je vervolgens moest kaften. Dan waren alle boeken er wel. Wat een verspilling is er gaande...

Bij mijn vervolgopleiding dezen ze dat ook. Precies dezelfde boeken elk jaar, alleen elk jaar kwam er een nieuwe druk die dan toch wel werd aangeraden. Goedkope schooiers.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')