Toen ik jaren geleden onderstaande tekst onder ogen kreeg, geschreven door niemand minder dan – zoals zijn titel toen nog luidde – Charles Windsor, Prins van Wales, dacht ik bij mezelf: Die prins, die staat tenminste ergens voor. Wat je er verder ook van mag vinden, hij heeft tenminste een mening waar hij voor uit durft te komen, in sterk contrast met het grote merendeel van hen die vandaag de dag leider genoemd worden. En ik dacht nog wel meer.
Nu de beste man zeer recentelijk de hoogste officiële rang onder stervelingen is komen te bekleden zal van Charles verwacht worden dat hij zich neutraler opstelt. Dat hij geen partij kiest, maar zich vorstelijk verheven boven alle partijen op zal stellen en meningen van de aard als hier gepresenteerd voor zich zal houden. Wat dat betreft is het maar goed dat hij zich reeds uitgesproken heeft. Zo weten we nu tenminste waar we aan toe zijn. Want het zijn de filosofische opvattingen van de koning van het Verenigd Koninkrijk, zoals opgetekend in het artikel
The modern curse that divides us from Nature waar het hier om te doen is.
Wat vinden we van deze opvattingen?
In nieuwsberichten wordt Charles steevast afgeschilderd als een ‘minder populair’ lid van het Britse koningshuis. (Bijvoorbeeld,
hier.) De journalisten schijnen zich maar nauwelijks in te kunnen houden hun ogenschijnlijke afkeer van deze man uit hun artikelen te laten schreeuwen, en hebben zelfs openlijk gesuggereerd dat niet hij, maar zijn zoon William de koningin maar op moest volgen. Ik vraag me af: wat zou hier de oorzaak van zijn? Zou het kunnen komen door uitingen als deze?
Want het is een kritische tekst. In reactie op de kredietcrisis die toen aan de orde was spreekt Charles – moet ik hem nu koning noemen, zoals hij nu is, of prins, toen hij dit schreef? – zich zeer streng uit tegen bepaalde elementen van het modernisme, waaronder, maar niet beperkt tot: de lelijke gebouwen die zij produceert, de afhankelijkheid van technologie die wij als normaal, zelfs als natuurlijk zijn komen te beschouwen, en, met name: haar inherente drang de Natuur uit te buiten en kapot te maken. Zijn we de wereld niet
als een machine gaan beschouwen, die ons ter beschikking staat om maar mee te doen wat ons goed dunkt? Charles wijst ons modernistische wereldbeeld aan als schuldig aan de vele crises waar we ons in bevinden. Het is onze manier van denken, onze filosofie, die het probleem is.
Het is op punten zeer rake kritiek, en de schrijver van deze tekst lijkt beter dan de meesten in staat de problemen van onze wereld te begrijpen. Hij zegt dingen die waar zijn, bijvoorbeeld op het gebied van architectuur en landbouw zegt hij dingen die waar zijn, die door anderen worden verzwegen. Toch kan ik het niet nalaten enige terughoudendheid te ervaren wanneer het beschermen van de Natuur als argument wordt gebruikt. Te vaak wordt de Natuur voor het karretje gesponnen van minder nobele doelen, ten einde deze te verfraaien en mooier voor te doen komen dan ze zijn. Te vaak is het beschermen van de Natuur een façade gebleken waarachter heel andere, zelfs tegengestelde belangen schuil gaan.
Het is maar de vraag hoe dit in het geval van Charles in elkaar steekt. De mooie woorden waarmee hij zich onderscheidt doen hopen dat hij meer is dan een pion van het bedrijfsleven, dat zijn kritiek oprecht is, en, misschien wel, dat we tijdens zijn heerschappij nog gaan merken hoe zeer hij het meent.
Wat is uw mening over
The modern curse that divides us from Nature?
Hierbij enkele citaten.
Klik hier voor het hele artikel dat toentertijd in The Times gepubliceerd werd. Het is zeker aan te raden om het helemaal te lezen. Het is maar een kort stuk.
quote:
The modern curse that divides us from Nature
By Prince Charles of Wales
We live in an age when technological ease has become so much a part of the accustomed way of life that it seems “natural” to some, even their right. But what does our dependence upon such technology do to our connection with Nature? Does our increasing dependence upon technology make us believe that we, too, and the world about us, are merely part of some enormous mechanical process?
…
I'm sure that many people know it is wrong to plunder the Earth's treasures as recklessly as we do, but the comprehensive world view persuades us that such destruction is justified because of the freedom it brings us, not to say the profits. Our tendency to consume is legitimised by a world view that puts humanity at the centre of things, with an absolute right over Nature. And that makes it a very dangerous view.
…
The “Modernism” to which I refer offered us an unrelenting emphasis upon a material and mechanistic view of the world. To quote from the Victoria and Albert Museum's foreword to its recent exhibition on Modernism: “Modernists had a Utopian desire to create a better world. They believed in technology as the key means to achieve social improvement and in the machine as a symbol of that aspiration.”
Thus the ground was laid for the arrival of those straight, efficient lines of Modernism with the aim of simplifying and standardising the world, making things as efficient and as convenient as possible.
…
Those who drove this 20th-century ideology did not understand (or simply ignored) what biology and microbiology declare loud and clear - that complexity is key to life. The diversity that made up this complexity was bulldozed in the pursuit of simplicity and convenience, creating an appeal that continues to fuel the conspicuous consumption and throwaway societies we see everywhere.
…
As a result, our perception of what we are and where we fit within the scheme of things is fractured. This is why I consider our problems today not just to be an environmental crisis, nor just a financial crisis. They all stem from this fundamental crisis in our perception. By positioning ourselves outside Nature, we have abstracted life altogether to the extent that our urbanised mentality is out of tune with the key principles underpinning the health of any economy and of all life on Earth.
…
Also implicit in “Modernism” was the notion that we could somehow disconnect ourselves from our inner nature; from the accumulated wisdom of the ages. Thus spiritual practice is denigrated by many: seen to be nothing more than outdated superstition.
…
You may believe that I have some reactionary obsession with returning to a kind of mock medieval, forelock- tugging past. All I am saying is that we simply cannot contend with the global environmental crises we face by relying on clever technological “fixes” on their own.
AddendumZijn deze krachtige woorden te zien als een hint van hoe hij de benodigde veranderingen voor zich ziet?