Hoe ziet dat eruit?quote:Op zondag 11 september 2022 07:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waar zit de retour dan? Maak eens een foto?
Kloptquote:Op zondag 11 september 2022 08:17 schreef Nitzer het volgende:
Ik denk dat TS één zone bedoelt, waarbij de slaapkamer van de dochter als laatste wordt bediend.
Het is een seriegeschakeld systeem met een bypass aan iedere kraan. Zo krijg je een enkele ringleiding.quote:Op zondag 11 september 2022 07:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waar zit de retour dan? Maak eens een foto?
Ah op die manier, dan staat de bypass natuurlijk standaard minimaal open? Dat verklaart dan waarom de laatste slaapkamer het minste krijgt als ze de radiatoren in de overige dicht draait. Het openzetten van de bypasses van de overige zou dat dan moeten opheffen.quote:Op zondag 11 september 2022 08:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is een seriegeschakeld systeem met een bypass aan iedere kraan. Zo krijg je een enkele ringleiding.
Je zou de aanvoertemperatuur kunnen verhogen, Als je de kranen van alle voorgaande radiatoren wat dicht zet blijft er meer over voor de slaapkamer.
Ik weet niet of het kan, want ik ben verder niet bekend met dit systeem, maar de aanvoer en retour omwisselen bij de cv zou de slaapkamer prioriteit kunnen geven. Mits er geen kleppen of andere stomingsafhankelijke componenten in het systeem zitten.
Hoe doe ik dit?quote:Op zondag 11 september 2022 08:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is een seriegeschakeld systeem met een bypass aan iedere kraan. Zo krijg je een enkele ringleiding.
Je zou de aanvoertemperatuur kunnen verhogen, Als je de kranen van alle voorgaande radiatoren wat dicht zet blijft er meer over voor de slaapkamer.
Ik weet niet of het kan, want ik ben verder niet bekend met dit systeem, maar de aanvoer en retour omwisselen bij de cv zou de slaapkamer prioriteit kunnen geven. Mits er geen kleppen of andere stomingsafhankelijke componenten in het systeem zitten.
Hoe doe ik ditquote:Op zondag 11 september 2022 08:51 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ah op die manier, dan staat de bypass natuurlijk standaard minimaal open? Dat verklaart dan waarom de laatste slaapkamer het minste krijgt als ze de radiatoren in de overige dicht draait. Het openzetten van de bypasses van de overige zou dat dan moeten opheffen.
Klopt mijn redenatie?
Begin eerst met google. Check je kranen, zoek de typenummers op, lees je in hoe die dingen werken. Als je een regelbare bypass hebt kun je de slaapkamer knijpen en de rest open zetten. Op deze manier krijgt de alaapkamerradiator de beste doorstroming.quote:
Zijn veel verschillende soorten kranen iig qua hoe het eruit ziet, weet niet of dat uitmaaktquote:Op zondag 11 september 2022 09:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Begin eerst met google. Check je kranen, zoek de typenummers op, lees je in hoe die dingen werken. Als je een regelbare bypass hebt kun je de slaapkamer knijpen en de rest open zetten. Op deze manier krijgt de alaapkamerradiator de beste doorstroming.
Kun je foto's van je radiatorkranen posten?
Mocht je er nog steeds niet uitkomen, dan wordt hwt tijd dat iemand met verstand dit voor je doet.
Waar de kranen zitten.quote:
Op kantoor zie ik die al niet.quote:Op zondag 11 september 2022 10:12 schreef Clubman het volgende:
De radiatorkraan is niet belangrijk. Het gaat om het zogenaamde voetventiel.
Die zit op de aavoerleiding, onderaan de radiator.
Met het voetventiel kun je instellen hoeveel water er direkt doorstroom naar de volgende radiator in de serie.
Heb je de radiatoren weleens ontlucht?quote:Op zondag 11 september 2022 10:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Op kantoor zie ik die al niet.
voetventielen zijn niet bedoeld om radiatoren in te regelen maar om radiatoren af te sluiten.quote:Op zondag 11 september 2022 10:12 schreef Clubman het volgende:
De radiatorkraan is niet belangrijk. Het gaat om het zogenaamde voetventiel.
Die zit op de aavoerleiding, onderaan de radiator.
Met het voetventiel kun je instellen hoeveel water er direkt doorstroom naar de volgende radiator in de serie.
Zoiets [ afbeelding ]
Als dit er niet ziet dan is dit systeem zeer slecht geďnstalleerd en valt er niets in te stellen
nee dat is niks, tenzij je stroomstoringen wilt in je straat.quote:Op zondag 11 september 2022 10:27 schreef roos94 het volgende:
Ik las wat over een elektrische kachel, is dat wat en is dat veel goedkoper dan verwarming aan?
Het gaat hier om een 1-pijps systeem. Dan is een voetbentiel de enigste manier om de radiatoren goed in te regelen.quote:Op zondag 11 september 2022 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
voetventielen zijn niet bedoeld om radiatoren in te regelen maar om radiatoren af te sluiten.
Hoe weet ik welke radiator als eerste staan?quote:Op zondag 11 september 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ze in serie staan is het ook van belang dat de eerste paar radiatoren geheel open staan omdat deze de hoeveelheid water bepalen in het gehele systeem. Daarna kan je de in serie radiatoren in deze volgorde via de kraan meer dichtdraaien.
de leiding volgenquote:Op zondag 11 september 2022 10:31 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hoe weet ik welke radiator als eerste staan?
nee ook daar kan het met de juiste kraan.quote:Op zondag 11 september 2022 10:31 schreef Clubman het volgende:
[..]
Het gaat hier om een 1-pijps systeem. Dan is een voetbentiel de enigste manier om de radiatoren goed in te regelen.
??quote:Op zondag 11 september 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee dat is niks, tenzij je stroomstoringen wilt in je straat.
quote:Op zondag 11 september 2022 10:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ga ook eens radiatorfolie plakken.
volgens de foto's gaat er 1 pijp van de warmte naar koude aansluiting op de CV en op die ene pijp wordt een radiator parallel aangesloten.quote:Op zondag 11 september 2022 13:12 schreef Ridocar het volgende:
Gezien de foto's lijkt mij dit een tweeleidingsysteem. Je radiatoren staan iig parallel. Sowieso zijn thermostaatkranen aan te bevelen. Maar ik denk dat de meeste winst uit isoleren te halen valt. De buizen van de andere ruimtes kun je voorzien van buisisolatie, zo behoud je de temperatuur tot de kinderkamer.
En dit uiteraard:
[..]
dicht is altijd het goedkoopste en vol open het duurste.quote:Op zondag 11 september 2022 14:03 schreef roos94 het volgende:
Maakt het voor de rekeningen uit of ik de radiator een beetje opendraai of helemaal opendraai?
Dat stukje 22 onder de radiator is de bypass? Maar dan is de enige regelaar de radiatorknop. Zou je in de kinderkamer een ventiel hierop kunnen zetten om zoveel mogelijk door de radiator te laten stromen? Nu blijft het allemaal circuleren door de bypass.quote:Op zondag 11 september 2022 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
volgens de foto's gaat er 1 pijp van de warmte naar koude aansluiting op de CV en op die ene pijp wordt een radiator parallel aangesloten.
een tweeleiding systeem dan ligt de retour parallel aan de aanvoer en is een radiator hierop aangesloten. Op de foto's is te zien dat de retour van een radiator gewon op die ene pijp weer terug wordt aangesloten, die de radiator ook gevoed heeft.
Als alle radiatoren dichtstaan dan is er inderdaad een bypass.quote:Op zondag 11 september 2022 18:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat stukje 22 onder de radiator is de bypass? Maar dan is de enige regelaar de radiatorknop. Zou je in de kinderkamer een ventiel hierop kunnen zetten om zoveel mogelijk door de radiator te laten stromen? Nu blijft het allemaal circuleren door de bypass.
Nee, in beide gevallen krijg je evenzogoed één rekening.quote:Op zondag 11 september 2022 14:03 schreef roos94 het volgende:
Maakt het voor de rekeningen uit of ik de radiator een beetje opendraai of helemaal opendraai?
quote:Op zondag 11 september 2022 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dicht is altijd het goedkoopste en vol open het duurste.
Wat is t nou?quote:Op zondag 11 september 2022 21:26 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Nee, in beide gevallen krijg je evenzogoed één rekening.
Ik ga niet in de woonkamer zitten bibberen. Ik wil de woonkamer en mijn dochters kamer verwarmenquote:Op maandag 12 september 2022 08:17 schreef RedFever007 het volgende:
Maar TS kan toch gewoon de radiatoren in de woonkamer uitzetten (kraan dichtdraaien) zodat het meeste warme water naar de radiator in de kinderkamer gaat?
Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd?
Edit: ik snap eigenlijk sowieso niet hoe dit een goed systeem kan zijn. Maar goed, stel dat je de knop van de eerste radiator op half open zet, gaat dan alsnog water via de onderliggende leiding (bypass) naar de volgende radiator?
TS geeft aan dat wanneer de radiator in kantoor dichtstaat, de kamer erna de slaapkamer niet warm wordt. Hoe kan dat dan aangezien alle hete water gewoon via de bypass stroomt naar de eerstvolgende radiator?
Sterker nog: wanneer alle voorliggende radiator dichtstaan, dan wordt toch alle hete water naar de laatste radiator geleid?
Ik zou uitzoeken hoe warm haar kamer moet zijn, kijken of je het ook kunt oplossen met een warme pyjama, een kruik en eventueel een elektrisch kacheltje met thermostaat. Dan kun je alle radiatoren behalve de woonkamer dicht laten.quote:Op maandag 12 september 2022 10:40 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik ga niet in de woonkamer zitten bibberen. Ik wil de woonkamer en mijn dochters kamer verwarmen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |