Das leuk als je geen kleine kinderen hebt en kan bankhangenquote:Op donderdag 8 september 2022 05:54 schreef stavromulabeta het volgende:
Dekentje over je benen en een warme kruik in je rug. Dan is 13 graden ook prima te doen, is mijn ervaring.
Kinderen nemen is een keuze.quote:Op donderdag 8 september 2022 06:29 schreef roos94 het volgende:
[..]
Das leuk als je geen kleine kinderen hebt en kan bankhangen
Dit. Mijn verwarming stond altijd op 18/19, en niet eens uit zuinigheid. Ik vind 21c gewoon te warm.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:39 schreef BertV het volgende:
15
tenminste, dat is wat ik de komende 10 winters ga doen.
Mijn verwarming stond al jaren op 18.5.
Dat vond ik prima, ik liep rond in een t-shirt. luxe-poppetje.
Volgens mij 15 goed te doen, vooral omdat hierdoor het huis niet te vochtig wordt.
Dus als ik hem steeds op max 18 graden zet overdag zal ik geen torenhoge factuur krijgen?quote:Op donderdag 8 september 2022 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom her en der minimale temperaturen van 12-15 graden tegen voor je huis. De rest stook je voor de mensen in het huis. De WHO adviseert 18 graden als minimum omdat dat voor de meeste mensen een veilige en gezonde temperatuur is. Specifieke groepen kunnen hogere temperaturen nodig hebben, zoals ouderen, baby's en mensen met chronische hart- of longziekten.
Daar vroeg je niet naar. Als je wilt doen wat het beste is voor je portemonnee, dan zet je de verwarming uit.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als ik hem steeds op max 18 graden zet overdag zal ik geen torenhoge factuur krijgen?
Dat is natuurlijk totaal afhankelijk van hoe koud het gaat worden en hoe goed je huis geïsoleerd is.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als ik hem steeds op max 18 graden zet overdag zal ik geen torenhoge factuur krijgen?
Wat niet opschiet, is dat tegen deze prijstijgingen je niet kan bezuinigen. Op dit moment wordt je kaal geschoren, dus kan je beter stil blijven zitten en afwachten.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Jazeker wel, die krijg je dan ookquote:Op donderdag 8 september 2022 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met koukleum te maken maar 20+ is gewoon aangenaam. Het is geen 1950 meer hè?quote:Op donderdag 8 september 2022 09:21 schreef Speedfight het volgende:
Ik ben wel een koukleum overigens, vind onder de 18 graden echt wel koud, ook met dekentjes en dikke sokken.
Indirekt, maken veel mensen weer eens een godwinnetje, want na de tweede wereld oorlog hadden we het ook zo slecht, toen zeurden we ook niet.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat heeft niks met koukleum te maken maar 20+ is gewoon aangenaam. Het is geen 1950 meer hè?
Maar dat maakt bezuinigen niet onzinnig. Alle beetjes helpen. Wel is het denk ik goed om te kijken of de maatregelen die je treft effectief zijn. Verwarming is een grotere energieslurper, dus de thermostaat lager zetten dan je normaal zou doen is een zinnige maatregel. Korter douchen maakt daarentegen weinig verschil.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:15 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Wat niet opschiet, is dat tegen deze prijstijgingen je niet kan bezuinigen. Op dit moment wordt je kaal geschoren, dus kan je beter stil blijven zitten en afwachten.
Kleren minder vaak wassen inderdaad. Geen droger gebruiken. De vaatwasser minder vaak aanzetten. Bezuinigen op boodschappen. Het hangt natuurlijk af van je normale uitgavepatroon in hoeverre er te bezuinigen valt, maar veel mensen hebben mogelijkheden.quote:Denk maar aan mensen met kinderen, waar gaan die op bezuinigen dan? Niet meer wassen?
Naar de politiek blijven kijken is pas onzinnig, neem liever het heft in eigen handen.quote:Dit is een politiek probleem, waar jij en ik niks mee kunnen. En al die bejaarden die zeggen, vroeger konden we wel met weinig geld omgaan. Die hebben al alzheimer.
Ik zou voor bezuinigingen eerder de appels op ooghoogte plukjen ipv direct de hoogtste appels te plukken in de top van de boom zoals jij voorstelt.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar dat maakt bezuinigen niet onzinnig. Alle beetjes helpen. Wel is het denk ik goed om te kijken of de maatregelen die je treft effectief zijn. Verwarming is een grotere energieslurper, dus de thermostaat lager zetten dan je normaal zou doen is een zinnige maatregel. Korter douchen maakt daarentegen weinig verschil.
[..]
Kleren minder vaak wassen inderdaad. Geen droger gebruiken. De vaatwasser minder vaak aanzetten. Bezuinigen op boodschappen. Het hangt natuurlijk af van je normale uitgavepatroon in hoeverre er te bezuinigen valt, maar veel mensen hebben mogelijkheden.
[..]
Naar de politiek blijven kijken is pas onzinnig, neem liever het heft in eigen handen.
Nee, je kan dit heft niet in eigen handen nemen. Je praat mensen een schuldgevoel aan.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar dat maakt bezuinigen niet onzinnig. Alle beetjes helpen. Wel is het denk ik goed om te kijken of de maatregelen die je treft effectief zijn. Verwarming is een grotere energieslurper, dus de thermostaat lager zetten dan je normaal zou doen is een zinnige maatregel. Korter douchen maakt daarentegen weinig verschil.
[..]
Kleren minder vaak wassen inderdaad. Geen droger gebruiken. De vaatwasser minder vaak aanzetten. Bezuinigen op boodschappen. Het hangt natuurlijk af van je normale uitgavepatroon in hoeverre er te bezuinigen valt, maar veel mensen hebben mogelijkheden.
[..]
Naar de politiek blijven kijken is pas onzinnig, neem liever het heft in eigen handen.
Geef er vooral wat voorbeelden van. Is denk ik nuttig voor alle meelezers hier.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou voor bezuinigingen eerder de appels op ooghoogte plukjen ipv direct de hoogtste appels te plukken in de top van de boom zoals jij voorstelt.
Dus dan maar fatalistisch niks gaan zitten doen? Ik ben het ermee eens dat voor veel mensen niet genoeg op energiekosten te besparen valt om de lastenverzwaring te compenseren, maar je kunt ook breder kijken.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:41 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Nee, je kan dit heft niet in eigen handen nemen. Je praat mensen een schuldgevoel aan.
Hoe kan je nou bezuinigen op variable kosten als je je vaste kosten gigantisch stijgen?. Dat hou je een paar maanden vol, dan geef je op.
Pak de pyramide van maslow er maar weer bij. De primaire levensbehoeftes, zoals eten en drinken, dat soort dingen, gaan en kunnen mensen niet op bezuinigen. Dat kan alleen als je het al te goed hebt.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus dan maar fatalistisch niks gaan zitten doen? Ik ben het ermee eens dat voor veel mensen niet genoeg op energiekosten te besparen valt om de lastenverzwaring te compenseren, maar je kunt ook breder kijken.
Klopt, helaas 6 jaar geleden de keuze gemaakt en, dom als ik ben, geen rekening gehouden met een oorlog tussen Oekraïne en Rusland met extreme prijzen voor energie als gevolg. Ik had dit graag willen voorzien maar helaas. Zou je mij kunnen vertellen wat de aankomende situatie zijn voor, pak hem beet, de komende tien jaar?quote:Op donderdag 8 september 2022 07:34 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Kinderen nemen is een keuze.
Je moet uiteindelijk gewoon je rekeningen betalen, anders beland je in de problemen. Het is dus buitengewoon onverstandig om anderen aan te praten dat het een politiek probleem is waar ze niet tegenop kunnen bezuinigen. Je moet (helaas) doen wat je kunt.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:43 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Pak de pyramide van maslow er maar weer bij. De primaire levensbehoeftes, zoals eten en drinken, dat soort dingen, gaan en kunnen mensen niet op bezuinigen. Dat kan alleen als je het al te goed hebt.
Alle extra dingen niet meer doen zoals cadeautjes, bloemen, horeca, minder vakanties, etc.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geef er vooral wat voorbeelden van. Is denk ik nuttig voor alle meelezers hier.
Nee hoor en dat kan primaquote:Op donderdag 8 september 2022 09:41 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Nee, je kan dit heft niet in eigen handen nemen. Je praat mensen een schuldgevoel aan.
Hoe kan je nou bezuinigen op variable kosten als je je vaste kosten gigantisch stijgen?. Dat hou je een paar maanden vol, dan geef je op.
Dan vertienvoudigen we energieprijzen toch nog een keer?! Dan zullen we eens zien wie dat gaat betalen!?quote:Op donderdag 8 september 2022 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je moet uiteindelijk gewoon je rekeningen betalen, anders beland je in de problemen. Het is dus buitengewoon onverstandig om anderen aan te praten dat het een politiek probleem is waar ze niet tegenop kunnen bezuinigen. Je moet (helaas) doen wat je kunt.
Met gasprijzen van 4,- per m3, en normale goede isolatie krijg je ook een torenhoge factuur met 18 graden.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Gelukkig betaalt ook bijna niemand datquote:Op donderdag 8 september 2022 09:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Met gasprijzen van 4,- per m3, en normale goede isolatie krijg je ook een torenhoge factuur met 18 graden.
Precies, met deze prijzen komt de onderkant van de samenleving, ijskoud in de schulden.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Met gasprijzen van 4,- per m3, en normale goede isolatie krijg je ook een torenhoge factuur met 18 graden.
Echt rondshoppen wil ook niet.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gelukkig betaalt ook bijna niemand dat
Vattenfal verhoogd per 1 okt naar ik geloof 1,53 eur. Anderen verhogen per 1 januari, en het is inderdaad afwachten. De verwachting is dat ze niet het modelcontract tarief gaan aanhouden zoals veel anderen ook niet doen.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Echt rondshoppen wil ook niet.
Ik krijg 1 oktober te horen wat greenchoice verder in petto heeft.
Persoonlijk ben ik een rare minimalist.
Als ik nog alleen was ging ik in de woonkamer zitten in een werptentje met een blik bonen.
Ik heb alleen twee kinderen die ik niet in de kou wil zetten.
Ok en als ik hem op max 17 graden zet zou dat zichtbaar schelen ter aanzien van 18 gradenquote:Op donderdag 8 september 2022 09:51 schreef BertV het volgende:
[..]
En je gaat gewoon niet de verwarming uitdraaien zodat ze het koud hebben. Terwijl ze zelf dat ding omhoog willen omdat ze het koud hebben, maar er geen geld is voor de verwarming.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Echt rondshoppen wil ook niet.
Ik krijg 1 oktober te horen wat greenchoice verder in petto heeft.
Persoonlijk ben ik een rare minimalist.
Als ik nog alleen was ging ik in de woonkamer zitten in een werptentje met een blik bonen.
Ik heb alleen twee kinderen die ik niet in de kou wil zetten.
#TSredthetnietmeerquote:Op donderdag 8 september 2022 03:01 schreef roos94 het volgende:
Ik ben niet van plan 2e baan te nemen om een warm huis te hebben deze winter
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |