abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 februari 2003 @ 14:41:53 #26
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8559566
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:29 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De haat tegen Amerika

Waarom is het sociaal-democratie een spookbeeld?

======================
In deze tijden van onguur economisch weer kunnen wij het ons niet veroorloven ons te laten leiden door de sinterklazen van de PVDA die van alles beloven, en die vooral goed zijn om het begrotingstekort naar duizelingwekkende hoogtes op te stuwen. Roverhoofdman Den Uyl was daar in de jaren '70 mee begonnen. Deze opperkabouter van de PVDA heeft destijds met zijn sociaal-democratische politiek het lieve vaderland nagenoeg leeggezogen, het onderwijs afgeschaft en miljarden verspild aan buitenlands ontwikkelingshulp. Denk eens aan die rede die hij hield in 1976 toen hij aan een gehoor van ondernemers bekendmaakte de produktiefactoren te nationaliseren. De verzamelde kapitalisten ontstaken in grote woede en menigeen verzekerde hem dat ze geen cent meer zouden investeren in het lieve vaderland. Het kapitaal vloog weg, de werkloosheid steeg enorm en het begrotingstekort vloog door de bocht. Dank u meneer Den Uyl ... en de sociaal-democraten.
"Ik denk, dus ik ben ertegen"
  dinsdag 18 februari 2003 @ 14:46:54 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_8559703
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:41 schreef limp_brain het volgende:

[..]

======================
In deze tijden van onguur economisch weer kunnen wij het ons niet veroorloven ons te laten leiden door de sinterklazen van de PVDA die van alles beloven, en die vooral goed zijn om het begrotingstekort naar duizelingwekkende hoogtes op te stuwen. Roverhoofdman Den Uyl was daar in de jaren '70 mee begonnen. Deze opperkabouter van de PVDA heeft destijds met zijn sociaal-democratische politiek het lieve vaderland nagenoeg leeggezogen, het onderwijs afgeschaft en miljarden verspild aan buitenlands ontwikkelingshulp. Denk eens aan die rede die hij hield in 1976 toen hij aan een gehoor van ondernemers bekendmaakte de produktiefactoren te nationaliseren. De verzamelde kapitalisten ontstaken in grote woede en menigeen verzekerde hem dat ze geen cent meer zouden investeren in het lieve vaderland. Het kapitaal vloog weg, de werkloosheid steeg enorm en het begrotingstekort vloog door de bocht. Dank u meneer Den Uyl ... en de sociaal-democraten.

En toch behoren we nu tot 1 van de meest rijke landen...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_8559834
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:41 schreef limp_brain het volgende:

[..]

======================

Den Uyl is al jaren dood, bovendien had hij het nooit gered zonder de steun van CDA. In de Paarse periode (PvdA, met steun van VVD en D66 en nul oppositieweerstand van CDA) is de welvaart in Nederland tot ongekende hoogte gestegen en waren we het voorbeeld voor de rest van Europa.
Bovendien, laat mij zien welke zaken de PvdA deze campagne beloofd heeft en nu niet nakomt?
  dinsdag 18 februari 2003 @ 14:54:39 #29
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8559871
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:46 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En toch behoren we nu tot 1 van de meest rijke landen...

==============
Het is een vaststaand feit dat vanaf het moment dat de sociaal-democratische terreur neergedaald was op het lieve vaderland (jaren '70)het bergafwaarts ging met de economische concurrentiepositie en welvaartsniveau van Nederland. Gelukkig konden de kabinetten van Lubbers I, II en III en Paars I en II, de schade enigszins herstellen.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 14:57:25 #30
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8559932
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:52 schreef rvand het volgende:

[..]

Den Uyl is al jaren dood, bovendien had hij het nooit gered zonder de steun van CDA. In de Paarse periode (PvdA, met steun van VVD en D66 en nul oppositieweerstand van CDA) is de welvaart in Nederland tot ongekende hoogte gestegen en waren we het voorbeeld voor de rest van Europa.
Bovendien, laat mij zien welke zaken de PvdA deze campagne beloofd heeft en nu niet nakomt?

============
Veel PVDA-bobo's (o.a. Bos) hebben de voormalige Staatsschurk Den Uyl nog hoog zitten. Onbegrijpelijk.

Wat Paars betreft. Godzijdank ging de PVDA een behoorlijk rechtse koers varen en luisterde zij braaf naar de VVD. Daarom ging de samenwerking goed ..... en kon Nederland inderdaad zij economische schade die zij eerder had opgelopen, inhalen.

pi_8560353
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:57 schreef limp_brain het volgende:

[..]

============

Wat Paars betreft. Godzijdank ging de PVDA een behoorlijk rechtse koers varen en luisterde zij braaf naar de VVD. Daarom ging de samenwerking goed ..... en kon Nederland inderdaad zij economische schade die zij eerder had opgelopen, inhalen.

Oh ja, dat was ook zo. Paars was eigenlijk een VVD-regering, dat was ik even vergeten. PvdA zat erbij en keek ernaar....
Maar nu nog antwoord op de vraag welke vreselijke beloften Bos heeft gedaan graag....
  dinsdag 18 februari 2003 @ 15:34:54 #32
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8560921
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 15:13 schreef rvand het volgende:

[..]

Oh ja, dat was ook zo. Paars was eigenlijk een VVD-regering, dat was ik even vergeten. PvdA zat erbij en keek ernaar....
Maar nu nog antwoord op de vraag welke vreselijke beloften Bos heeft gedaan graag....

==============
1. Beperking aftrek hypotheekrente. Genoeg om de huizenmarkt te laten imploderen en dus de economie verder naar de gallemiezen te brengen.
2. Veel beloftes op het gebied van zorg en onderwijs terwijl het financiele kader volstrekt ontbreekt. Genoeg om op lange termijn de economie onherstelbare schade te berokkenen.
pi_8561106
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 15:34 schreef limp_brain het volgende:

[..]

==============
1. Beperking aftrek hypotheekrente. Genoeg om de huizenmarkt te laten imploderen en dus de economie verder naar de gallemiezen te brengen.
2. Veel beloftes op het gebied van zorg en onderwijs terwijl het financiele kader volstrekt ontbreekt. Genoeg om op lange termijn de economie onherstelbare schade te berokkenen.

Je weet niet waar je het over hebt. Leg mij uit hoe de beperking van de hypotheekrente-aftrek de huizenmarkt laat imploderen.
Welke beloftes op gebied van zorg en onderwijs? En graag ook laten zien hoe die de economie onherstelbare schade berokkenen.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 15:54:37 #34
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8561442
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 15:41 schreef rvand het volgende:

[..]

Je weet niet waar je het over hebt. Leg mij uit hoe de beperking van de hypotheekrente-aftrek de huizenmarkt laat imploderen.
Welke beloftes op gebied van zorg en onderwijs? En graag ook laten zien hoe die de economie onherstelbare schade berokkenen.

Graag.
Het mag duidelijk zijn dat als de aftrek voor de hypotheekrente ernstig wordt beperkt, dit zijn invloed heeft op de huizenmarkt .... de prijs wel te verstaan. Huidige huizenbezitters zullen de waarde van hun bezit drastisch zien dalen. Kijk bijvoorbeeld Duitsland en Belgie waar vergelijkbare woningen stukken goedkoper zijn .... mede omdat daar wel sprake is van een beperkte aftrek. In macro-economische termen heeft dit zeker zijn weerslag op de consumptieve bestedingingen die hard achteruit hollen ... met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid uiteraard.

Ik bedoelde niet te zeggen dat hogere uitgaven voor zorg en onderwijs de economie zonder meer schade berokkenen. Het is wel zo dat als er geen duidelijk financiering ten grondslag ligt aan deze uitgaven (dus het begrotingstekort niet laten oplopen), de economie wel schade oploopt omdat de toenemende rentebetalingen om de staatsschuld te bekostigen remmend werkt op de economische ontwikkelingen. Het punt is dat de PVDA allerlei beloftes heeft gedaan die zij financieel niet kunnen verantwoorden.

pi_8561735
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 15:54 schreef limp_brain het volgende:
Graag.
Het mag duidelijk zijn dat als de aftrek voor de hypotheekrente ernstig wordt beperkt, dit zijn invloed heeft op de huizenmarkt .... de prijs wel te verstaan. Huidige huizenbezitters zullen de waarde van hun bezit drastisch zien dalen. Kijk bijvoorbeeld Duitsland en Belgie waar vergelijkbare woningen stukken goedkoper zijn .... mede omdat daar wel sprake is van een beperkte aftrek. In macro-economische termen heeft dit zeker zijn weerslag op de consumptieve bestedingingen die hard achteruit hollen ... met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid uiteraard.
Dit effect zal wel meevallen. ze willen de aftrek over nieuwe hypotheken boven de 2-2,5 €-ton afschaffen. Een redelijk aantal woningen zal deze prijs misschien halen maar er zijn niet zo heel veel mensen die zich zo'n tophypotheek kunnen veroorloven. Dat de huizenprijs iets in zal zakken is helemaal niet erg. Deze is de afgelopen jaren toch al te veel gestegen. Een lagere woningprijs is ook positief voor starters die zich zo eerder een woning kunnen veroorloven en meer geld overhouden voor consumptie
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_8561847
quote:

[..]

Graag.

Het was even zoeken, maar hier ben ik al zovaak op ingegaan dat ik niet weer het hele verhaal wilde tikken, dus even een oude post opgehaald:

Wat we even in de gaten moeten houden is dat we twee dingen niet door elkaar gaan halen, namelijk hoogte van de hypotheek en de huizenprijzen.
Feit is dat Nederland uniek is met de volledige aftrekbaarheid tegen progressief tarief van de hypotheekrente. Het progressieve tarief zorgt ervoor dat vermogenden meer mogen aftrekken met prijsopdrijving in het hogere segment als gevolg. Huizen zijn dus juist vanwege de hoge hypotheekrente-aftrek onevenredig duur en onbereikbaar voor de doorstromers.

Nogmaals, het voorstel van Bos houdt in dat nieuwe huiseigenaren die in de hoogste belastingschijf zitten (52 procent) hun hypotheekrente niet langer tegen het hoogste tarief mogen aftrekken, maar tegen middentarief (42 procent). Momenteel zijn er zo'n naar schatting 470.000 huiseigenaren die in dat segment zitten.

Door het afvlakken van eerdergenoemde prijsopdrijving, en wellicht zelfs prijsdaling, worden huizen in dat hogere segment in absolute zin weer aantrekkelijker voor doorstromers, want goedkoper. Realiteit is ook dat een flink aantal huiseigenaren in het middensegment de afgelopen jaren 'passief' een stuk vermogender is geworden door de enorme waardestijgingen van hun huizen. De waarde van hun huis (baten) is dus toegenomen terwijl hun hypotheek niet duurder is geworden (kosten).
Wellicht zullen ook die waardeverhogingen weer enigszins teruglopen, maar veel minder dan in het topsegment. Dit vanwege de voorlopig blijvende hoge vraag naar huizen in het middensegment. Het bovengenoemde opgebouwd eigen vermogen kan (gedeeltelijk) gebruikt worden bij aanschaf van een nieuw duurder huis. Een hogere hypotheek om dat duurdere huis aan te kopen is dus niet per definitie noodzakelijk.

Ergo, met de doorstroming valt het dan nog wel wel mee, want middensegment kan alsnog door naar topsegment, middensegment komt weer vrij voor de starters enz.

De fiscale behandeling van de eigen woning kost de staat trouwens jaarlijks 7,2 miljard euro.

quote:
Ik bedoelde niet te zeggen dat hogere uitgaven voor zorg en onderwijs de economie zonder meer schade berokkenen. Het is wel zo dat als er geen duidelijk financiering ten grondslag ligt aan deze uitgaven (dus het begrotingstekort niet laten oplopen), de economie wel schade oploopt omdat de toenemende rentebetalingen om de staatsschuld te bekostigen remmend werkt op de economische ontwikkelingen. Het punt is dat de PVDA allerlei beloftes heeft gedaan die zij financieel niet kunnen verantwoorden.
Investeringen staan in principe los van het financieringstekort, want daar heb je het over. Wat jij doet is een directe koppeling maken tussen staatsschuld en begroting en die is er niet per se.

Ook daar heb ik in een ander topic al uitgebreid op gereageerd op de vraag welk effect de staatsschuld heeft op de begroting en hoe je daar wat betreft je investeringen mee om moet gaan:
:
Het gaat hier om het wel of niet bestaan van de noodzaak om de staatsschuld af te lossen ten einde bijvoorbeeld de kosten van de vergrijzing te financieren.
Nog even voor de duidelijkheid. Iedereen streeft naar een positieve begrotingsbalans. Balkenende koppelt daar echter heel direct de (aflossing van de) staatsschuld aan. Van M. en Bos stellen dat die koppeling niet per definitie bestaat. Zolang je operationele resultaat maar positief is, en derhalve je staatsschuld niet oploopt is er geen structureel probleem. Uiteraard mogen de operationele kosten van de zorg niet je operationele inkomsten overschrijden, maar de financiële component heeft daar geen directe invloed op.
Ik raad je aan dit stuk eens te lezen voor een berekening. Hier staan ook wat argumenten in tegen de berekeningsmethodiek van het CPB. Zo is het CPB bijvoorbeeld erg conservatief met de cijfers omtrent reële rente en reële groei. Een lichte positieve afwijking in één van die cijfers en je praat opeens over heel andere getallen. Het is vrij taaie kost, maar het maakt wel het één en ander duidelijk.

http://www1.fee.uva.nl/toe/content/people/content/thio/lightreading/staatsschuld.doc

[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 18-02-2003 16:12]

dinsdag 18 februari 2003 @ 16:11:38 #37
40771 Vulcanus
Urban Dance Squad
pi_8561855
quote:

[..]

Graag.

Drogredeneringen.
Wanna see a joke, check a look-a-like
  dinsdag 18 februari 2003 @ 16:21:17 #38
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8562121
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 16:11 schreef Vulcanus het volgende:

[..]

Drogredeneringen.

===========
Jij durft, poehpoeh.
pi_8562220
quote:

[..]

Het punt is dat de PVDA allerlei beloftes heeft gedaan die zij financieel niet kunnen verantwoorden.

Oh ja bijna vergeten, laat me die beloftes nog even zien. En uiteraard ben ik erg benieuwd wat je van mijn weerwoord hierboven vindt.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 16:30:14 #40
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8562370
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 16:11 schreef rvand het volgende:

[..]

Het was even zoeken, maar hier ben ik al zovaak op ingegaan dat ik niet weer het hele verhaal wilde tikken, dus even een oude post opgehaald:.......

Bedankt voor de moeite. Ik ben het grotendeels eens met jou.

Echter, de effecten van de beperking van de hypotheekaftrek op de huizenmarkt zijn niet zo eenduidig als jij stelt. Er bestaat een zeker risico dat de gevolgen veel ernstiger zijn dan jij dot voorkomen. Er wordt een hoop onzekerheid in die markt geintroduceerd dat kan leiden tot ongewenste negatieve(re) effecten dan aanvankelijk gedacht. Ik geloof er namelijk niks van dat de effecten alleen zich voordoen in uitsluitend de hogere segmenten van de huizenmarkt. Het zal ook zijn uitwerking krijgen in de overige segmenten.

Over de berekeningsmethodiek van het CPB kan ik kort zijn. Ik heb er zelf 5 jaar gewerkt dus ik ken de beperkingen van hun modellen. Maar dat is nu eenmaal het kenmerk van een economisch model: het is een benadering van de werkelijkheid, niet de werkelijkheid zelf.

MVG,

lb

pi_8589981
quote:
De HBO-raad heeft jarenlang de komst van regels tegen fraude geblokkeerd.
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 11:29 schreef rroloff het volgende: En Leijnse was voorzitter van die HBO-raad.
quote:
De reputatie van Leijnse liep vorig jaar schade op door de hbo-fraude. Leijnse ontkende aanvankelijk dat er sprake was van fraude. Toen de feiten het tegendeel aantoonden, draaide hij langzaam bij. Hij heeft altijd volhard in zijn standpunt dat hij niets wist van fraudeleuze praktijken in de sector. (Bron.)
quote:
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er een parlementair onderzoek komt naar de bekostiging van het hoger onderwijs. Volgens de PvdA moet de Kamer geen enkel middel onbenut laten om de onderste steen van de veronderstelde fraude van hogescholen en andere instellingen boven te krijgen.
Hoe lang zal Leijnse nog formateur zijn?
  woensdag 19 februari 2003 @ 20:35:50 #42
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_8592170
kunnen we weer terug naar de formatie, mr limp heeft al weer lang genoeg vrij spel gehad met z'n eenzijdige PvdA bashing. Het ging hier over de formatie, niet over wat er allemaal wel niet mis is met de betrokken partijen of wat voor derde wereld land sommigen ons willen laten geloven dat we leven.

Dus, wat meer back on topic, mijn optimistische kijk is toch wat teruggelopen, omdat ik wel heel weinig concreets hoor elke dag. Telkens maar weer van die vrij nietszeggende commentaren. Daarnaast lijkt het erop dat leijnse nog wel eens vroegtijdig een stapje terug zal moeten doen.
erg jammer allemaal, want ik wordt er toch een beetje simpel van dat we nu al zolang worden geregeerd door demisionaire kabinetten. Zeker in deze tijden waarin de houding van nederland bepaald moet worden, lijkt het me niet meer dan eerlijk dat dat NIET door een demisionair kabinet wordt gedaan. De term "controversiele besluiten" wordt niet zo serieus genomen lijkt het namenlijk. Want laten we wel eerlijk zijn, wat je ook vind, Irak was een issue met de verkiezingen en de huidige weg is niet waarvoor gekozen is (net zo min als er voor bijvoorbeeld de franse weg is gekozen).
Ik heb dus nog wel wat hoop dat het snel gefixed wordt, maar ik verwacht dat Bos vrij harde eisen gaat stellen. De snelheid wordt dan ook voornamelijk door het CDA bepaalt lijtk mij.

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_8593457
ik denk dat de onderhandelingen tussen CDA en PvdA best nog wel eens stuk zouden kunnen lopen, maar dat gebeurt in elk geval niet voor 11 maart.
het CDA wil sowieso eerst weten hoe de eerste kamer eruit gaat zien voordat ze met wie dan ook in zee zouden willen gaan.

Maar naast het CDA wat van begin af aan al niet zoveel trek had in de PvdA, begint nu ook de PvdA steeds meer uitvluchten te zoeken om er onder uit te komen.

De VVD lacht zich intussen rot lijkt me zo, komt Balkenende daar straks smekend op zn blote knieetjes langs.
en tja dan LPF, nou die vinden volgens mij alles wel best.

pi_8596192
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 23:54 schreef ghettoman het volgende:

[..]

En nog langer met het huidige rotzooi-stelsel blijven zitten. Wat een punt zeg.

Het lijkt me goed om eerst het Zorgproduct en de totstandkoming ervan eens op ineffeciency te belichten. Zo zien we in de zorg een bijzonder groot verloop. (www.prismant.nl) Zo zien we niet helder op welke prestatiecriteria managers in de zorg worden afgerekend. men kan jarenlang aanmodderen, personeel frustreren zonder dat rekenschap van de geleverde prestatie plaatsvindt.

Zelf werk ik in een ziekenhuis waar minpresterende managers elkaar fijn de hand boven het hoofd houden. Volgzaamheid is daar belangrijker dan gebruik van gezond verstand. Assessmenttests zijn daar vreemde woorden en wie volgzaam genoeg is wordt bevordert tot clustermanager ondanks de wanprestatie op de oude werkplek. Mensen die aankaarten dat er dringend wat moet verbeteren worden gehoord als zij dit via de OR doen. Vervolgens gebeurt er niets want actie kan het functioneren van een deelvan het MT in gevaar brengen. opbouwende belichting wordt gezien als grote zonde, kritische belichting word ervaren als een moordaanslag. Gauw wordt zelfs de leugen als instrument gebruikt om al te kritisch personeel aan de kant te schuiven op kosten van de gemeenschap. Rechtspraak tracht men af te kopen met een prijzige afkoopregeling. Alles op kosten van de gemeenschap wier ziektekostenpremie verdubbelt, alles ter meerdere eer en glotie van disfunctionerende managers die weer neiuwe mensen mogen inwerken met wie zij vervolgens ook weer problemen krijgen als deze goed zjin voor hun werk en oog hebben voor de noden van het bedrijf waar zij werkzaam zijn.

Laat Wouter Bos of Jan Peter balkenende de kosten van dergelijk mismanagement, de kosten van gebrek aan coachend leiderschap, de kosten van misinvesteringen wegens gebrek aan noodzakelijk inzicht bij managers die niet gehinderd door kennis van zaken tot besluiten komen maar eens aan de kaak stellen. Volgens mij is er dan geen premieverhogiong nodig. Het lijkt mij sterk dat het ziekenhuis waar ik zelf werkzaam ben de enige zorginstelling is waar het middenkader kwalitatief en kwantitatief als onder de maat te bestempelen valt. gezien topkader in dit ziekenhuis gerecruteerd is uit het middenkader is het een kwestie van tijd voordat de zaak goed uit de klauwen loopt.

Laat Bos de ziekenhuismanagers verplichten gebruik te maken van kwaliteitsnormen als ISO 9000 of INK. Laat elke manager halfjaarlijks worden ge-evolueerd op zijn kosten en baten voor de instelling waar hij of zij werkzaam is. Dit bevordert doelmatigheid en professie en zal de oneigenlijke meerkosten die nu in de zorg worden gemaakt aan beslechting van arbeidsconflicten, tegengaan van onnodig personeelsverloop en bestrijden van ziekmeldingen terugdringen.

Als kwaliteit, service en klantgericht werken wordt voorgeleefd op managementniveau kan het beklijven op de werkvloer.

Het lijkt me voor het nieuwe kabinet een aardige uitdaging om hier werk van te maken en plaats van het leven van minvermogenden verder te verzwaren door verdubbeling van de ziektekostenpremie om dergelijke uitwassen te kunnen bekostigen..

Zowel een CDA-PVDA als een CDA-VVD-?? kabinet kan hier dunkt mij aardig mee scoren.

[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 19-02-2003 23:09]

salva cum reverentia
pi_8617512
Het lijkt er nu toch opeens op dat een CDA/PvdA-kabinet dichterbij gekomen is...
quote:
CDA en PvdA 'klaar om knopen door te hakken'

DEN HAAG - CDA en PvdA hebben donderdag de eerste, verkennende fase van de kabinetsformatie afgerond en zijn 'klaar om knopen door te hakken. Dat hebben PvdA-leider Bos en CDA-vice-fractievoorzitter Verhagen donderdag verklaard.

Informateurs Donner en Leijnse schrijven de komende dagen een verslag van de gesprekken van de afgelopen twee weken, waarna waarschijnlijk volgende week woensdag de tweede fase van de onderhandelingen ingaat.

Er zijn mogelijkheden om bruggen te slaan. Op een aantal punten hebben we meer overeenkomsten dan je zou verwachten, zei CDAer Verhagen donderdag. Hij verving partijleider Balkenende, die donderdag in zijn functie van premier in de Tweede Kamer moest zijn in verband met de stemming over verschillende moties over het asielbeleid.

PvdA-leider Bos erkende dat PvdA en CDA na de polariserende campagne even tijd nodig hadden om te ontdekken wat we gemeenschappelijk hebben.

We weten nu precies van elkaar wat we vinden en in welke richting we de oplossingen moeten zoeken, zei Bos. Volgens Bos heeft het etentje dat hij woensdagavond had met Balkenende daarin ook een belangrijke rol gespeeld.

De onderhandelaars hebben de afgelopen weken alle beleidsterreinen verkend. De verschillen liggen vooral op financieel en economisch terrein.

Informateurs Donner en Leijnse verklaarden donderdag op een persconferentie 'ruim voldoende basis' te zien om verder te gaan met het maken van een regeerakkoord.

'De duidelijke politieke wil is aanwezig om een kabinet te vormen dat een slagvaardig beleid kan voeren', zei Leijnse. Volgens hem zijn de partijen elkaar op enkele punten al goed genaderd. De informateurs wilden niet ingaan op inhoudelijke vragen over de onderhandelingen.

Donner verzette zich tegen het beeld in de media dat de formatie uitzonderlijk traag verloopt. 'Dat is onjuist.' Leijnse voegde er aan toe geen enkel signaal te hebben dat CDA en PvdA het doorhakken van knopen uitstellen tot na de verkiezingen voor de provinciale staten op 11 maart. '11 maart is geen relevante datum.'

De informateurs wilden geen schatting maken van de de duur van de resterende onderhandelingen. Donner wees erop dat een kabinetsformatie in Nederland gemiddeld 70 dagen duurt. 'Ik denk dat het er deze keer niet ver onder blijft, maar ik weet niet of het er boven zal zitten.'

Het afronden van de eerste fase van de formatie heeft 28 dagen gekost, zei Leijnse. 'Dat kon slechter.'

CDA en PvdA kwamen donderdag overeen om een levensloopregeling in te voeren. Over de precieze invulling moeten de partijen nog verder onderhandelen. Met de regeling kunnen werknemers vrije tijd sparen om in te kunnen zetten voor bijvoorbeeld studie.

Het huidige demissionaire kabinet wilde als vervanging van het spaarloon ook een levensloopregeling invoeren, maar dat plan werd niet gerealiseerd.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1045721770385.html

vrijdag 21 februari 2003 @ 08:59:17 #46
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_8622912
Gister bij B&W ook een aardig formatiepuntje:

Gaat de toegestane alcoholpromillage omlaag van 0.5 naar 0.2?

Die PvdA-kamerlid zei dat ie het zou inbrengen in de formatie; populistisch meepraten of realistisch?

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 21 februari 2003 @ 16:12:09 #47
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_8632265
ik denk niet dat de PvdA het zal aandurven om al te veel punten weg te gooien. Als ze dat wel doen dan weten ze zeker dat ze over 4 jaar alle stemmen weer kwijt zijn, wat het CDA in de kaart zal spelen.
En ik denk, dat zij ook proeven dat over 4 jaar de slag geslagen moet worden. met oa. een potentieel sterk gegroeide SP en VVD zal geloofwaardigheid en kiezerstrouwheid (is dat een woord?) heel belangrijk worden. Zeker omdat ik voorspel dat het CDA zijn machtspositie in de randstad sterk zal verspelen en weer teruggaat naar hun ouwe achterban.
conclusie: de PvdA zal hard strijden voor elk puntje lijkt me, terwijl het CDA op rozen zit (wij regeren lekker toch wel).
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_8719697
quote:
Informateurs willen tempo maken

De informateurs Donner en Leijnse hebben de onderhandelaars van CDA en PvdA gevraagd meer tijd vrij te maken voor de onderhandelingen, zodat de formatie sneller kan verlopen. Ze willen de hoofdmoot van het regeerakkoord over twee tot drie weken op papier hebben.

Woensdag begint de derde formatieronde. Na een 'snuffelfase' en het op een rij zetten van de standpunten, moeten er nu knopen worden doorgehakt. Elk onderwerp wordt besproken aan de hand van een notitie, gemaakt door Donner en Leijnse.

De burgemeesters van de 4 grote steden waren vandaag bij de informateurs en bepleitten minder Haagse regelgeving.

Teletekst

pi_8950644
Maar weer eens een kickje omhoog, het is zo rustig tijdens de onderhandelingen dat het lijkt alsof er niets gebeurt...

Echter, uitspraken van Bos in de Volkskrant zijn denk ik weinig hoopgevend voor een CDA/PvdA-kabinet...

quote:
PvdA-leider Bos is ontstemd over minister De Hoop Scheffers kritiek op de Franse anti-oorlogskoers. Je afzetten tegen een Europese partner kan nu niet, vindt hij. Dan lacht Saddam straks in z'n vuistje.' Bos blijft meer zien in de lijn van Frankrijk dan in die van Bush en Blair.

Nu een oorlog in Irak met de dag dichterbij komt, stijgt ook de spanning aan de tafel waar CDA en PvdA onderhandelen over een nieuw kabinet. PvdA-leider Wouter Bos is ontstemd over de felle kritiek van CDA-minister Jaap de Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken op Frankrijk, het land waarmee Bos zich juist 'identificeert'. Steunt het kabinet een Amerikaanse aanval zónder brede rugdekking van de VN, dan 'scheiden zich de wegen van PvdA en CDA', aldus Bos.

(..)

Welke vorderingen worden gemaakt? Wordt de 14,5 miljard euro bezuinigingen gehaald?

'Ik weet het niet. Wij hebben serieuze voorstellen gedaan die het mogelijk maken om dat bedrag te halen. Maar als het CDA stelselmatig alles wat een beetje gevoelig ligt bij de achterban afwijst, dan schiet het niet op. Ik ben bereid tot op grote hoogte te werken op basis van vertrouwen. Ik weet zeker dat degene die dat vertrouwen beschaamt, daarvoor betaalt.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1047019695496.html

zaterdag 8 maart 2003 @ 11:09:16 #50
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8950654
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 11:07 schreef Kozzmic het volgende:
Maar weer eens een kickje omhoog, het is zo rustig tijdens de onderhandelingen dat het lijkt alsof er niets gebeurt...

Echter, uitspraken van Bos in de Volkskrant zijn denk ik weinig hoopgevend voor een CDA/PvdA-kabinet...
[..]

De parlementair verslaggever van de wereldomroep was zeer pessimistisch gisteren. Er is nu een pauze in de onderhandelingen tot woensdag, maar hij vreesde dat van uitstel wel eens afstel zou kunnen komen, als de Irak toestand doorzet. Als de PvdA naar de achterban luistert (and they'd better) kunnen ze het niet maken met het CDA, die voor oorlog is, een kabinet te vormen.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')