Bronquote:Gert-Jan Lennips uit Jaar van je Leven verliest spel en komt terug naar huis
Een kolonne van zes auto’s is een uur geleden vertrokken uit Emmen om Gert-Jan Lennips op te halen bij de studio’s van Talpa in Lelystad. Zijn avontuur bij reality gameshow Een jaar van je leven van Talpa is voorbij. Van de veertig deelnemers zijn er nog 22 over.
“We willen hem een warm welkom geven”, zegt zijn moeder Alie Lennips. “Iedereen die vrij is door de vakantie deze week is mee. We gaan hem met dertig familieleden ophalen.”
Vanochtend verloor Gert-Jan een eliminatie-opdracht. Hij moest een rondje draaien met een golfkar binnen een cirkel van pionnen met ballen erop. Er mocht maar een bal vallen. Halverwege de opdracht besefte Lennips dat de opdracht onhaalbaar was en daardoor moet hij het programma verlaten.
‘Vechten om wie hem in de auto mag’
Gert-Jan deed sinds vorig jaar september mee aan de reality gameshow met het doel om een miljoen euro te winnen. Daarmee wilde hij een eigen zaak beginnen. Wat hij daarvoor moest doen was zichzelf een jaar lang vrijwillig laten opsluiten met 39 wildvreemden, om onbekende opdrachten uit te voeren en spelletjes te spelen, voor 24 uur per dag draaiende camera’s.
Zijn moeder vertelt dat Gert-Jan niks heeft meegekregen van de buitenwereld afgelopen half jaar. Van het WK voetbal niet tot nieuwtjes binnen de familie. “Dus het wordt vechten om wie hem in de auto mag zometeen,” zegt Alie. “En dan gaan we ergens samen eten en heel lang kletsen.”
Bronquote:Met opgeheven hoofd verlaat Gert-Jan Lennips uit Emmen tv-programma Een Jaar Van Je Leven. 'Het is wel weer even wennen om een telefoon op zak te hebben'
Vijfenzeventig camera’s die dag in dag uit je leven tot in de kleinste details vastleggen. Het was de gewoonste zaak van de wereld voor Gert-Jan Lennips uit Emmen, die gedurende een half jaar meedeed aan de reality gameshow Een Jaar Van Je Leven. Eenmaal uit het programma wordt hij geconfronteerd met het ‘echte’ leven, dat bepaald niet stil heeft gestaan.
De telefoon van Lennips staat roodgloeiend. „Ik heb duizend berichten die ik nog moet beantwoorden. Het is wel weer even wennen om een telefoon op zak te hebben’’, vertelt hij.
Op een afgelegen plek in Lelystad begon een half jaar geleden het avontuur voor Lennips. Samen met negenendertig mensen, toen nog wildvreemden, ging hij samenwonen in een tot woning omgebouwde loods. Voor Een Jaar Van Je Leven -kijkers is het sobere decor herkenbaar. Een hoog plafond met hanglampen verspreid over de leefruimte. Er staan twee grote bruine hoekbanken, een fitnesshoek en er zijn zitplekken gecreëerd. Ook staan er twee langwerpige picknicktafels, waar de deelnemers elke dag aan eten. Centraal in de leefruimte is het spelscherm, waarop het prijzengeld staat: 913.031 euro en het aantal deelnemers dat nog meedoet: tweeëntwintig. De deelnemers slapen in stapelbedden verspreid over drie kamers.
Twintig kilo lichter
Met opgeheven hoofd en twintig kilo lichter verliet Lennips afgelopen maandag het avontuur. Hij opent het hek en ziet daar zesentwintig familieleden staan. In zes auto’s zijn zij zo snel mogelijk naar de loods gereden. Zijn oog valt meteen op de buik van zijn jongste zus. „Je bent zwanger!’’, roept hij. „Ja, al zeven maanden’’, is het antwoord.
Zijn familie heeft hem op de voet gevolgd. Vaak via livestreams op Videoland. Ze maken tussen Lelystad en Emmen een tussenstop bij de McDonald’s. „Als grap had ik gezegd dat ik als eerste na Een Jaar Van Je Leven wilde eten bij McDonald’s, onder het mom van dat ik al genoeg wortels en kroppen sla naar binnen heb gewerkt in de loods’’, zegt hij lachend. Door een beperkt boodschappenbedrag waren uitgebreide maaltijden niet altijd mogelijk.
Het leven staat niet stil
Het weerzien met zijn familie zorgt ook dat hij overladen wordt met nieuwe informatie. „Ik heb een halfjaar op één plek geleefd waar alleen spelletjes gespeeld worden, maar het echte leven staat niet stil.’’ Dat is erg confronterend voor hem. „We moeten je ook wat minder leuke dingen vertellen’’, zegt zijn vader tijdens het eten. „Er is ingebroken in je huis, vier keer.’’ Lennips slikt. „Er zijn heel wat spullen weg, wat precies is nog niet bekend. De inbreker, die later is opgepakt, heeft in je flat geslapen en kleding van je gedragen. En er is brand geweest. De flat is leeggehaald. Je gaat je woning hoogstwaarschijnlijk nooit meer van binnen zien.’’ Daar schrikt Lennips behoorlijk van. Dan krijgt hij te horen dat een goede vriend op tweeënveertigjarige leeftijd is overleden. ‘’Dat raakt me erg, ik probeer het een plek te geven.’’
Hij besloot meer dan een halfjaar geleden om mee te doen aan de reality gameshow. Hij houdt van spelletjes en kende het soortgelijke concept Big Brother , waarbij onbekende Nederlanders dag in dag uit gefilmd worden. Lennips was benieuwd hoe Een Jaar Van Je Leven zou zijn. Het meeste zou hij zijn familie en naasten missen. Voordat hij vertrok naar Lelystad maakte hij daarom spraakmemo’s voor zijn familie.
Geen privacy
„Privacy bestaat niet in de loods’’, vertelt hij. In elke hoek en elke kamer zijn mensen met elkaar in gesprek. Jezelf afzonderen is niet mogelijk. En daar komt nog bij: er wordt vierentwintig uur per dag gefilmd, zelfs in de toiletten en douches. „Dat maakt je bewust van je doen en laten, een flater ziet heel Nederland.” Het is daarom wennen voor Lennips dat hij zichzelf opeens minder zelfcensuur hoeft op te leggen.
Hij verliet het programma omdat hij een eliminatie-opdracht verloor. Hij ging die opdracht aan omdat hij bij winst een vervelende medebewoner naar huis kon sturen. De bewoner met de meeste stemmen moet een eliminatie-opdracht uitvoeren. Niemand wil een eliminatie-opdracht uitvoeren, Lennips wilde dit wel en lichtte daarom de afgelopen weken zijn medebewoners in om op hem te stemmen. „Ik wilde heft in eigen handen nemen. Wie niet waagt, wie niet wint. Of zoals Daniël Lohues zegt: angst is mar veur eben, spiet is veur altied.’’
Lennips wilde het spel graag eerlijk spelen. Maar hij is ook bloedfanatiek en laat zich niet de les lezen. Tijdens ‘omgekeerddag’, georganiseerd door bewoners in de loods, moest bijvoorbeeld elke man als vrouw gekleed en andersom. Verkleed als vrouw ging hij niet. „Dat past niet bij mij, dus dan doe ik het ook niet.’’
‘Huisgenoten zijn ook concurrenten’
Er is weinig samenhorigheid in de kleine gemeenschap, zegt hij. Het spelelement voert de boventoon. „Het is ieder voor zich, huisgenoten zijn ook je concurrenten.’’ Vooral de laatste maanden werd de sfeer killer en werden mensen achterdochtiger. „Ze stonden met hun oor tegen de muur gesprekken af te luisteren. Dat is niet mijn game.’’
Respect voor z'n poging en dat hij die kilo's kwijt is. Maar ik zal 'm niet missen in de loods, vond het een vervelende kerel. Maar zo'n thuiskomst (zie artikel hierboven) had ik 'm nou ook weer niet gegundquote:Op maandag 6 maart 2023 20:22 schreef wolffie het volgende:
Jammer dat hij er uit is, zag net beelden terug van in het begin. 20 kg eraf knap. Over half jaar zit het er weer aan. Vond het een goeie vent, heeft het aangedurft.
Die inbrakenquote:Op donderdag 9 maart 2023 09:54 schreef KinKiJan het volgende:
Gert-Jan's moeder over het ophalen en ontvangen van GJ na zijn exit:
https://expresalie.wordpress.com/2023/03/02/weer-thuis/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |