abonnement Unibet Coolblue
pi_205770930
Hoi allemaal,

Heb ervaren meningen en hulp nodig. Misschien zien jullie wat ik over het hoofd zie of denk ik te negatief?

Ik heb voor het eerst op 17 augustus '22 een bod op een huis gedaan en met 6000 euro overboden. Op 17 augustus kreeg ik een mail dat het huis aan iemand anders was verkocht. Later kwam ik erachter dat deze persoon met een bedrag van 14100 euro heeft overboden. Dat is een stuk meer dan ik heb gedaan. Op vrijdag 26 augustus werd ik gebeld door de makelaar dat die persoon zijn financiering niet rond kon krijgen en of ik nog steeds geinteresseerd was. Natuurlijk ging het zo snel dat ik zei van ja. Maar ik begon wel meteen na te denken.

Informatie:
WOZ-waarde --> 131000 euro. Peiljaar 1-1-2021. Koper heeft het in 2021 gekocht met 145000 euro. Vraagprijs nu is 165000 euro. Verkoper heeft het appartement volledig gemoderniseerd. Het ziet er van binnen wel echt mooi en nieuw uit. Nu wil diegene het weer verkopen. Mij is verteld dat ze het een tijdje hebben verhuurd en dat de woning niet pastte in het aanbod dat ze verhuren en het daarom willen verkopen. Is dit geen aparte reden?
Bijdrage VVE: vanaf 1 sep 2022 ¤ 209,84 (incl voorschot stookkosten en warmwater). Per 1 september 2022 is de blokverwarming met 50 euro verhoogd.

Nadenkpunten:

1. In hoeverre is het realistisch dat die andere persoon zijn financiering niet rond kon krijgen binnen een week?
Ik heb het vermoeden dat de persoon zijn mondelinge bod heeft ingetrokken, aangezien een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig is.
2. De staat van de flat.

Uitleg: ik heb hier natuurlijk niet veel verstand van, maar ik schrik een beetje van wat er allemaal aan onderhoud moet worden gedaan. Ik heb de VVE stukken gelezen.
De VvE staat niet alleen voor een grote onderhoudsopgave maar ook voor een grote financiële uitdaging. De onderhoudsreserve bedraagt per 1 januari 2022 ¤ 103.158 en er wordt jaarlijks ¤ 35.000 gespaard voor het (groot)onderhoud, dit is te weinig in relatie tot de meerjarenonderhoudsplanning. Conform MJOP staan namelijk de volgende bedragen opgenomen voor het onderhoud in 2022 ¤ 283.182 en in 2023 ¤ 234.649 en in 2024 ¤ 566.306. Om de onderhoudsactiviteiten (of een deel daarvan) te kunnen financieren zal er links- of rechtsom
extra geld beschikbaar moeten komen.

Dit zijn de vragen geweest voor de eigenaren om te beslissen:
1) Wat is het doel/ Wat is de gewenste onderhoudssituatie?
a. Alleen noodzakelijk onderhoud, pappen en nathouden.
b. Preventief onderhoud, ter voorkoming van schade en uitval.
c. Verduurzaming, met mogelijkheid tot lening en subsidies.
2) Is men bereid financieel meer bij te dragen?
3) In welke vorm wenst men meer bij te dragen?
a. Verhoging van de VvE bijdrage.
b. Eenmalige extra bijdrage.
c. Lening via het energiefonds.

Op 28 juni 2022 is er een bijeenkomst geweest om de vergadering een richting te laten kiezen uit
bovengenoemde mogelijkheden. Conclusie van deze bijeenkomst is mij niet bekend, er zijn geen stukken in mijn account hierover toegevoegd.

Wat als eigenaren weigeren extra bijdrage te betalen om het noodzakelijke bij te houden? Dan gaat de flat van alle kanten uit elkaar vallen. Is dit mogelijk?

2. Erfpachtrecht. De verkoper heeft in het formulier 'vragenlijst getekend door verkoper' geen antwoord gegeven op de volgende vraag:
Hoe hoog is de canon per jaar? Geen antwoord.

Flat bestaat uit 84 appartementen met appartementsrechten.

De erfpacht is afgekocht tot en met 30 juni 2025. De einddatum van het erfpachtrecht is 30 juni 2049. Wat als er aan het erfpachtrecht geen opstalrecht gekoppeld? Dan wordt de eigenaar van de grond ook eigenaar van het appartement. En wat zijn mijn rechten dan?

3. Het appartement heeft een blokverwarming en energielabel F. Kosten blokverwarming wordt vanaf 1 september 2022 van 57,64 euro verhoogd naar 100 euro. Dat is een flink bedrag.

Omdat dit het mijn eerste bod is en geen ervaring heb met een huis kopen, heb ik me uren ingelezen over al die rechten. Al die begrippen waar ik nog nooit over heb gehoord. Ik had geen aankoopmakelaar, heb alles zelf gedaan.
Nu is het kopen van een appartement voor een starter heel lastig, vooral onder 2 ton. Maar nav bovenstaande. Zijn al die kosten het nog waard voor mij om heel dat kooptraject in te gaan? Wat zijn mijn opties? Wordt mijn leven echt beter zo? Ik heb tot nu toe alleen maar gehuurd.
Natuurlijk ben ik wanhopig en zei dat ik nog steeds geinteresserd ben, maar is dit nu wel een echt goede deal? Okay ik heb niet veel overboden, maar is de rest wel zo gunstig dan en/of zie ik nog zaken over het hoofd?

Tips en adviezen zijn ook erg welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Bericht 0% gewijzigd door iunik op 28-08-2022 09:48:26 ]
pi_205770970
Een week is wel kort hoor. Het kan wel als je snel alle documentatie bij elkaar hebt voor de bank om te beoordelen of je een hypotheek kan krijgen. Maar met de huidige huizenprijzen lijkt het me ook wel realistisch dat iemand zijn financiering niet rondkrijgt.

Sowieso heb je 3 dagen bedenktijd als je een bod accepteert.

Ik heb trouwens juist wel een aankoopmakelaar in de arm genomen. Juist omdat ik de regels niet goed kende terwijl deze beslissing heel veel impact heeft. Heeft uiteindelijk nog geld opgeleverd ook, hij bleek een goede onderhandelaar en kwam voor zaken als bouwkundig rapport of notaris met betere deals dan onze grote vriend google.
pi_205771080
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:31 schreef iunik het volgende:

2. De staat van de flat.

Uitleg: ik heb hier natuurlijk niet veel verstand van, maar ik schrik een beetje van wat er allemaal aan onderhoud moet worden gedaan. Ik heb de VVE stukken gelezen.
De VvE staat niet alleen voor een grote onderhoudsopgave maar ook voor een grote financiële uitdaging. De onderhoudsreserve bedraagt per 1 januari 2022 ¤ 103.158 en er wordt jaarlijks ¤ 35.000 gespaard voor het (groot)onderhoud, dit is te weinig in relatie tot de meerjarenonderhoudsplanning. Conform MJOP staan namelijk de volgende bedragen opgenomen voor het onderhoud in 2022 ¤ 283.182 en in 2023 ¤ 234.649 en in 2024 ¤ 566.306. Om de onderhoudsactiviteiten (of een deel daarvan) te kunnen financieren zal er links- of rechtsom
extra geld beschikbaar moeten komen.

Dit zijn de vragen geweest voor de eigenaren om te beslissen:
1) Wat is het doel/ Wat is de gewenste onderhoudssituatie?
a. Alleen noodzakelijk onderhoud, pappen en nathouden.
b. Preventief onderhoud, ter voorkoming van schade en uitval.
c. Verduurzaming, met mogelijkheid tot lening en subsidies.
2) Is men bereid financieel meer bij te dragen?
3) In welke vorm wenst men meer bij te dragen?
a. Verhoging van de VvE bijdrage.
b. Eenmalige extra bijdrage.
c. Lening via het energiefonds.

Op 28 juni 2022 is er een bijeenkomst geweest om de vergadering een richting te laten kiezen uit
bovengenoemde mogelijkheden. Conclusie van deze bijeenkomst is mij niet bekend, er zijn geen stukken in mijn account hierover toegevoegd.

2. Erfpachtrecht. De verkoper heeft in het formulier 'vragenlijst getekend door verkoper' geen antwoord gegeven op de volgende vraag:
Hoe hoog is de canon per jaar? Geen antwoord.

Flat bestaat uit 84 appartementen met appartementsrechten.
Even ruwweg rekenend: 1,1 miljoen voor 84 appartementen, is iets van 1,2 ton per appartement. Ik weet niet wat er inhoudelijk in dat MJOP staat waaraan die 1,1 miljoen voor nodig is, maar ik denk dat die vorige bieder meer problemen met het MJOP dan met de financiering had.

Paar vragen:

1) Hoe oud is het appartement,
2) Welke onderdelen staan er in het MJOP??
3) Zit er een voormalige WBV in de VvE die zaken met meerderheid kan doordouwen? Dan sta je zwak in de VvE-stemming (lees: je kan meebetalen)

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-08-2022 10:02:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205771086
Het daadwerkelijk niet rondkrijgen van de financiering heeft wel wat meer voeten in de aarde dan binnen een paar dagen een concept overeenkomst ontbinden. Hiervoor heb je als koper twee dingen nodig: voorwaarde van ontbinding op financiering en minstens 2 formele afwijzingen van twee verschillende hypotheekverstrekkers met daarin uitgebreid beschreven waarom men jou het gevraagde bedrag niet wil lenen.

Het lijkt mij sterk dat de eerste koper dit binnen een paar dagen voor elkaar heeft gekregen. Het lijkt mij eerder dat hij binnen de opzegtermijn van 3 dagen er van af heeft gezien. Simpelweg geboden zonder eerst te rekenen.

Punt 2 heb ik zelf geen kennis van maar lijkt mij iets wat je aan de makelaar/vorige eigenaar kunt vragen?

Punt 3 heb je denk ik overal ivm de energieprijzen. Energielabel F is niet heel aantrekkelijk en je zult verhoudingsgewijs veel gaan stokken deze winter als het koud wordt maar nogmaals dit geldt voor heel veel mensen.

Ik heb zelf een aantal jaar een appartement gehuurd van 65 vierkante meter, ongeveer zelfde WOZ en energielabel als jij. Toen ik vorig jaar vertrok gingen de appartementen om mij heen voor ongeveer dezelfde prijzen over de toonbank als de prijs waar jij voor hebt gekocht. Weet natuurlijk niet het bouwjaar en oppervlakte van jouw flat maar ik zie wel overeenkomsten. Het is op zich mooi meegenomen dat het appartement volledig is gemoderniseerd. Hoe is de directe omgeving van de woning? Buren en de buurt an sich? Waarom past het niet in het aanbod van de eigenaar? Dit zijn de vragen die je kunt stellen om eventuele addertjes onder het gras te vinden.

Maar hey, je hebt een woning gekocht man. Huren is niet te doen voor dergelijke plekken weet ik uit ervaringen. Ik zou hem niet zomaar laten gaan als ik jou was. Het kan veel moeite kosten om weer terug te komen op het punt waarop je nu zit.

Succes! :)
pi_205771804
@mandera, volgens mij heeft TS nog niets gekocht,
dacht ik eerst ook, maar hij/zij heeft enkel "ja" gezegd op vraag of er nog belangstelling is.
TS, ik woon ook in een flat, de anderen noemen het een appartement trouwens,
ook erfpacht, daardoor was de koopprijs lager,
Dat de erfpacht in 2025 wordt aangepast, lijkt me niet het grootste probleem,
"De einddatum van het erfpachtrecht is 30 juni 2049", dat klinkt vervelender,
Als erfpacht niet eeuwigdurend is, zou ik er niet aan beginnen,
De prijs is erg laag maar daar staan dus forse kosten tegenover,
pi_205771842
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Even ruwweg rekenend: 1,1 miljoen voor 84 appartementen, is iets van 1,2 ton per appartement. Ik weet niet wat er inhoudelijk in dat MJOP staat waaraan die 1,1 miljoen voor nodig is, maar ik denk dat die vorige bieder meer problemen met het MJOP dan met de financiering had.

Paar vragen:

1) Hoe oud is het appartement,
2) Welke onderdelen staan er in het MJOP??
3) Zit er een voormalige WBV in de VvE die zaken met meerderheid kan doordouwen? Dan sta je zwak in de VvE-stemming (lees: je kan meebetalen)
- Bouwjaar van de flat is 1950. Dus appartement is ook van 1950, maar het is wel gemoderniseerd. Flat zelf is niet goed onderhouden. Ook de galerij en lift zien er niet al te goed uit. Maar ook niet heel bagger slecht.
- Volgens onderhoudsinspectie scoort het gebouw op 8 elementen goed, 27 elementen redelijk, 20 elementen matig en 4 elementen slecht.

De vijf slechte elementen zijn:
1. Gevelbekleding hout - boeiboordbetimmering entrees voor/achter. Locatie is voor- en achtergevel
2. Dilatatieprofiel gevel rubber. Locatie is achtergevel.
3. Hemelwaterafvoer pvc. Locatie is gevels rondom.
4. Galerij afwerking, incl. overlopen - intern. Locatie is achtergevel.
5. Dakbedekking bitumen ongeballast. Locatie is dak

De volgende onderdelen staan in het MJOP:
1. Exterieur: gevels. Van de 10 punten zijn er 4 urgent op korte termijn. Zoals een lekkageproblematiek in de kelder. Dat laatste punt is 10.000 euro.
2. Balkons. Totaalbedrag 95.396 euro. Geen urgentie.
3. Daken. Van de 4 punten is er 1 urgent op korte termijn. Vernieuwen van de bitumineuze dakbedekking incl.
aluminium randafwerking, aansluitdetailleringen en betontegels. Kosten: ¤ 150.245
4. Buitenschilderwerk. Van de 3 punten is er 1 urgent op korte termijn:. Kosten: ¤ 14.532.
5. Interieur. Geen urgentie, maar wel kosten.
6. Binnenschilderwerk. Geen urgentie, maar wel kosten.
7. Klimaatinstallaties: Combi CV-ketel collectief - cascadeopstelling in de dakopbouw. Veroudering - einde levensduur. Urgentie hiervan is op korte termijn. De isolerende schaal vertoont veelvoorkomend gebreken en het
onderliggende leidingwerk is overmatig aan het corroderen (van binnenuit). Er bestaat een
relatief groot risico dat dit leidingwerk kan gaan breken/barsten waarna het kokende water
op het dak spuit. Kosten: ¤ 102.321 plus ¤ 6.480 plus dakventilatoren mechanisch ¤ 28.216. Er zijn drie urgent.
8. Elektrische-installaties. Geen urgentie, wel kosten.
9. Beveiligingsinstallaties: bliksembeveilingsinstallatie. Er is op korte termijn een aanpassing nodig van ¤ 7.260.
10. Opstellen asbestinventarisatie. Het opstellen van een asbestinventarisatierapport. Ook urgent: ¤ 2.723.

Uit mijn berekening de echte urgente kosten al 307.245 euro. Dan zou iedereen minimaal 4000 euro moeten neerleggen en wie zegt dat iedereen dat kan?

Ik weet niet of er een voormalige WBV in de VvE zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door iunik op 28-08-2022 13:41:33 ]
pi_205771890
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:49 schreef Mandéra het volgende:
Het daadwerkelijk niet rondkrijgen van de financiering heeft wel wat meer voeten in de aarde dan binnen een paar dagen een concept overeenkomst ontbinden. Hiervoor heb je als koper twee dingen nodig: voorwaarde van ontbinding op financiering en minstens 2 formele afwijzingen van twee verschillende hypotheekverstrekkers met daarin uitgebreid beschreven waarom men jou het gevraagde bedrag niet wil lenen.

Het lijkt mij sterk dat de eerste koper dit binnen een paar dagen voor elkaar heeft gekregen. Het lijkt mij eerder dat hij binnen de opzegtermijn van 3 dagen er van af heeft gezien. Simpelweg geboden zonder eerst te rekenen.

Punt 2 heb ik zelf geen kennis van maar lijkt mij iets wat je aan de makelaar/vorige eigenaar kunt vragen?

Punt 3 heb je denk ik overal ivm de energieprijzen. Energielabel F is niet heel aantrekkelijk en je zult verhoudingsgewijs veel gaan stokken deze winter als het koud wordt maar nogmaals dit geldt voor heel veel mensen.

Ik heb zelf een aantal jaar een appartement gehuurd van 65 vierkante meter, ongeveer zelfde WOZ en energielabel als jij. Toen ik vorig jaar vertrok gingen de appartementen om mij heen voor ongeveer dezelfde prijzen over de toonbank als de prijs waar jij voor hebt gekocht. Weet natuurlijk niet het bouwjaar en oppervlakte van jouw flat maar ik zie wel overeenkomsten. Het is op zich mooi meegenomen dat het appartement volledig is gemoderniseerd. Hoe is de directe omgeving van de woning? Buren en de buurt an sich? Waarom past het niet in het aanbod van de eigenaar? Dit zijn de vragen die je kunt stellen om eventuele addertjes onder het gras te vinden.

Maar hey, je hebt een woning gekocht man. Huren is niet te doen voor dergelijke plekken weet ik uit ervaringen. Ik zou hem niet zomaar laten gaan als ik jou was. Het kan veel moeite kosten om weer terug te komen op het punt waarop je nu zit.

Succes! :)
Het was ook mijn eerste vraag, waarom zet de koper dit appartement te koop?
Makelaar gaf aan dat het een een woning is voor alleenstaande of een stel en de koper zou alleen huizen verhuren aan gezinnen. Dus past niet bij de rest van hun aanbod. Wel hebben ze heel nieuw keuken en badkamer ingezet en het werd voor een tijdje verhuurd aan een alleenstaande. Maar hebben het besloten te koop te zetten en dat best toevallig na de inspectiedatum en de laatste vergadering van 28 juni 2022.

Qua buurt zag ik echt al wat tokkies. Ook in een tuintje dat bij de flat hoort zag ik iig al in tokkie.

Ik heb nog geen koopovereenkomst getekend en de koper ook niet. Koopovereenkomst is nog niet eens opgesteld. Ik heb wel een mail gekregen dat de makelaar namens de verkoper met mij een overeenstemming tot koop is bereikt, maar er is pas een rechtsgeldige koopovereenkomst na ondertekening. Dus ik kan mijn interesse nog, als het goed, is intrekken voordat ik het onderteken.

[ Bericht 2% gewijzigd door iunik op 28-08-2022 11:56:01 ]
pi_205771905
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:29 schreef paulowna het volgende:
@:mandera, volgens mij heeft TS nog niets gekocht,
dacht ik eerst ook, maar hij/zij heeft enkel "ja" gezegd op vraag of er nog belangstelling is.
TS, ik woon ook in een flat, de anderen noemen het een appartement trouwens,
ook erfpacht, daardoor was de koopprijs lager,
Dat de erfpacht in 2025 wordt aangepast, lijkt me niet het grootste probleem,
"De einddatum van het erfpachtrecht is 30 juni 2049", dat klinkt vervelender,
Als erfpacht niet eeuwigdurend is, zou ik er niet aan beginnen,
De prijs is erg laag maar daar staan dus forse kosten tegenover,
Bedoel je die kosten die met verloop van tijd kunnen oplopen? Dat zou kunnen, het is trouwens wel in Schiedam. Dus prijs van grond moet wel meevallen (heb hierover niet zo veel kennis).
pi_205771925
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:43 schreef iunik het volgende:

[..]
Het was ook mijn eerste vraag, waarom zet de koper dit appartement te koop?
Makelaar gaf aan dat het een een woning is voor alleenstaande of een stel en de koper zou alleen huizen verhuren aan gezinnen. Dus past niet bij de rest van hun aanbod. Wel hebben ze heel nieuw keuken en badkamer ingezet en het werd voor een tijdje verhuurd aan een alleenstaande. Maar hebben het besloten te koop te zetten en dat best toevallig na de inspectiedatum en de laatste vergadering van 28 juni 2022.

Qua buurt zag ik echt al wat tokkies. Ook in een tuintje dat bij de flat hoort zag ik iig al in tokkie. Daar kan ik geen discussies over financieel aanpak voeren denk ik.

Ik heb nog geen koopovereenkomst getekend en de koper ook niet. Koopovereenkomst is nog niet eens opgesteld. Ik heb wel een mail gekregen dat de makelaar namens de verkoper met mij een overeenstemming tot koop is bereikt, maar er is pas een rechtsgeldige koopovereenkomst na ondertekening. Dus ik kan mijn interesse nog, als het goed, is intrekken voordat ik het onderteken.
Alleenstaanden vertrekken sneller.

Verder 4000 het hoofdje, dat gaat die VvE ongetwijfeld lukken. Anders krijgen ze vanzelf een gedwongen verkoop van een appartementsrecht.

Dat is niet leuk, maar wel de realiteit. Het hoeft ook niet allemaal in 1 keer.
pi_205771942
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alleenstaanden vertrekken sneller.

Verder 4000 het hoofdje, dat gaat die VvE ongetwijfeld lukken. Anders krijgen ze vanzelf een gedwongen verkoop van een appartementsrecht.

Dat is niet leuk, maar wel de realiteit. Het hoeft ook niet allemaal in 1 keer.
Wat houdt een gedwongen verkoop van een appartementsrecht in dan? Voor zowel VVE, eigenaar van het gebouw als de eigenaar van de woning?
pi_205771976
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:46 schreef iunik het volgende:

[..]
Bedoel je die kosten die met verloop van tijd kunnen oplopen? Dat zou kunnen, het is trouwens wel in Schiedam. Dus prijs van grond moet wel meevallen (heb hierover niet zo veel kennis).
ik bedoel al die onderhoudskosten,
ik betaal hier meer aan de VVE dan aan mijn hypotheek,
VVE is hier 420/maand,
zit dan wel die erfpacht in,
Voor groot onderhoud wordt er soms geleend, daarom in januari verhoging gehad van 60/maand,
Wij kunnen trouwens de erfpacht afkopen, maar ik vind 40.000 net iets teveel nu.
pi_205772009
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:57 schreef paulowna het volgende:

[..]
ik bedoel al die onderhoudskosten,
ik betaal hier meer aan de VVE dan aan mijn hypotheek,
VVE is hier 420/maand,
zit dan wel die erfpacht in,
Voor groot onderhoud wordt er soms geleend, daarom in januari verhoging gehad van 60/maand,
Wij kunnen trouwens de erfpacht afkopen, maar ik vind 40.000 net iets teveel nu.
40000 per persoon is inderdaad te veel en het zal alleen maar stijgen
pi_205772027
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 11:52 schreef iunik het volgende:

[..]
Wat houdt een gedwongen verkoop van een appartementsrecht in dan? Voor zowel VVE, eigenaar van het gebouw als de eigenaar van de woning?
Eigenaar van het gebouw is de VvE, heeft iemand die het hopelijk wel kan betalen.
Eigenaar van de woning heeft geen woning meer.
pi_205772036
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:01 schreef Knikkergeitje het volgende:
Je zit er al aan vast
Ik snap niet zo goed waarom je zegt dat ik er aan vast zit.
In de mail staat dat een mondelinge overeenstemming tussen de particuliere verkoper en de particulier koper niet rechtsgeldig is. Maw er is geen koop. En zelfs na ondertekenen heb ik drie dagen om zonder opgaaf van redenen te annuleren. En ook zelfs na ondertekenen heb ik gekocht met voorbehoud van financiering.

Dus waarschijnlijk ga ik niets ondertekenen en zit ik nergens aan vast. Kan iemand mij hierin bevestigen. Natuurlijk maak ik me toch zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door iunik op 28-08-2022 12:13:35 ]
pi_205772046
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Eigenaar van het gebouw is de VvE, heeft iemand die het hopelijk wel kan betalen.
Eigenaar van de woning heeft geen woning meer.
Dus dan blijf ik zitten met een schuld van bijna twee ton aan de bank? Hoe meer ik hierover nadenk hoe meer ik gewoon wil blijven huren. Ik woon wel echt klein nu, moet sowieso groter huren.
pi_205772047
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:01 schreef iunik het volgende:

[..]
40000 per persoon is inderdaad te veel en het zal alleen maar stijgen
ik kan mijn hypotheek ophogen met dit bedrag en erfpacht afkopen, met rentestand van nu is dat waarschijnlijk financieel beter dan iedere maand de pacht te lappen,
overigens is mijn flat van 1965, dus stuk nieuwer en goed bijgehouden,
pi_205772062
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:04 schreef iunik het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom je zegt dat ik er aan vast zit.
In de mail staat dat een mondelinge overeenstemming tussen de verkoper en de particulier koper niet rechtsgeldig is. Maw er is geen koop. En zelfs na ondertekenen heb ik drie dagen om zonder opgaaf van redenen te annuleren. En ook zelfs na ondertekenen heb ik gekocht met voorbehoud van financiering.

Dus waarschijnlijk ga ik niets ondertekenen en zit ik nergens aan vast. Kan iemand mij hierin bevestigen. Natuurlijk maak ik me toch zorgen.
Nee je zit r niet aan vast, want particuliere koper. Maar je wil m graag toch? Ik zou t nooit doen maargoed. Waarom een flatje kopen? Huren of doorsparen voor huis
pi_205772089
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:09 schreef Knikkergeitje het volgende:

[..]
Nee je zit r niet aan vast, want particuliere koper. Maar je wil m graag toch? Ik zou t nooit doen maargoed. Waarom een flatje kopen? Huren of doorsparen voor huis
Ik wil graag een koophuis, dat is wat anders. Ik ben al 33 jaar. Dus dat heeft ook zijn voordelen. Ik wil ook niet te oud zijn als ik een huis koop. Flat is nu enige wat ik kan betalen helaas. Heb wel een goede baan en een vast contract, salaris is iets meer dan modaal. Maar een goede huis vinden, is voor mij nu niet haalbaar.
pi_205772111
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:06 schreef paulowna het volgende:

[..]
ik kan mijn hypotheek ophogen met dit bedrag en erfpacht afkopen, met rentestand van nu is dat waarschijnlijk financieel beter dan iedere maand de pacht te lappen,
overigens is mijn flat van 1965, dus stuk nieuwer en goed bijgehouden,
Ja een lastige keuze, huis met erfpacht heeft sowieso niet mijn voorkeur. Vooral omdat grond steeds duurder wordt. Het is veel te onvoorspelbaar, ik hou daar zelf niet zo van. Als je de kans hebt om het af te kopen, zou ik het wel doen. Weet niet waar je woont
pi_205772135
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:12 schreef iunik het volgende:

[..]
Ik wil graag een koophuis, dat is wat anders. Ik ben al 33 jaar. Dus dat heeft ook zijn voordelen. Ik wil ook niet te oud zijn als ik een huis koop. Flat is nu enige wat ik kan betalen helaas. Heb wel een goede baan en een vast contract, salaris is iets meer dan modaal. Maar een goede huis vinden, is voor mij nu niet haalbaar.
Guduld, er komt wel iets moois voor jou voorbij.
pi_205772146
En beetje offtopic, maar ik denk er serieus aan om te verhuizen naar een ander land. Puur om mijn levenskwaliteit te verbeteren. Ik ben in Nederland geboren en heb hier gestudeerd, heb een goede baan, maar 1 vd eerste levensbehoeften een normaal appartementje kan ik niet vinden. Ik woon nu in een veel te klein studio. Huren in Zuid-Holland is overal duur. Aanbod komen veel mensen op af en is vaak niet erg mooi. Nieuwbouw schrijf ik me overal op in, maar is nog steeds duur en ik val steeds net buiten de boot/word niet gekozen. Jongvolwassenen/starters hebben in Nederland toch geen toekomst meer of denk ik te negatief
pi_205772185
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:15 schreef iunik het volgende:

[..]
Ja een lastige keuze, huis met erfpacht heeft sowieso niet mijn voorkeur. Vooral omdat grond steeds duurder wordt. Het is veel te onvoorspelbaar, ik hou daar zelf niet zo van. Als je de kans hebt om het af te kopen, zou ik het wel doen. Weet niet waar je woont
Vlakbij Utrecht, heel groen, een flat kost hier nu rond de 2,3 ton,
Maar nieuwe kopers zijn verplicht erfpacht af te kopen, dat bedrag zit al in de koopprijs verrekend,
Overigens kun je erfpacht wel opvoeren bij belasting.
pi_205772204
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:05 schreef iunik het volgende:

[..]
Dus dan blijf ik zitten met een schuld van bijna twee ton aan de bank? Hoe meer ik hierover nadenk hoe meer ik gewoon wil blijven huren. Ik woon wel echt klein nu, moet sowieso groter huren.
Nee. Je krijgt gewoon geld voor je woning.

Maar als je nu al weer het onderhoud niet te kunnen betalen, dan niet kopen.
pi_205772617
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 12:04 schreef iunik het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom je zegt dat ik er aan vast zit.
In de mail staat dat een mondelinge overeenstemming tussen de particuliere verkoper en de particulier koper niet rechtsgeldig is. Maw er is geen koop. En zelfs na ondertekenen heb ik drie dagen om zonder opgaaf van redenen te annuleren. En ook zelfs na ondertekenen heb ik gekocht met voorbehoud van financiering.

Dus waarschijnlijk ga ik niets ondertekenen en zit ik nergens aan vast. Kan iemand mij hierin bevestigen. Natuurlijk maak ik me toch zorgen.
Je hebt nu dus een optie op een huis en nog niks gekocht op papier. Je kunt er dus nog zonder kosten onderuit. Dat kan inderdaad tot drie dagen na het ondertekenen van de koopovereenkomst. Als je niet terugtrekt voor het verstrijken van die drie dagen is je enige manier om er kostenloos van af te komen aantonen dat je bij meerdere hypotheekverstrekkers geen lening kunt krijgen. Anders betaal je 10% van de koopsom aan de verkoper als schadevergoeding.
  zondag 28 augustus 2022 @ 13:06:35 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205772682
Energielabel F en een VvE met een slechtgevulde oorlogskas terwijl er groot onderhoud aan zit te komen. Ik zou er niet aan beginnen.

Denk dat de afhakende koper ook bij zinnen is gekomen: financiering kaatst niet binnen een week af.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')