abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:28:33 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205751568
quote:

De kogel is door de kerk: Audi doet vanaf 2026 mee in de Formule 1. Dat heeft het Duitse merk vrijdagochtend tijdens een speciaal ingelaste persconferentie bekendgemaakt. Waarschijnlijk slaat het merk de handen ineen met Sauber, maar dat was vrijdag geen onderdeel van de bekendmaking.

De geruchten over een F1-entree van Audi zijn er al maanden, maar namen begin maart toe toen het Duitse merk een streep zette door de plannen om terug te keren naar het WEC en IMSA. Het merk met de vier ringen was in gesprek met McLaren voor een overname, maar die onderhandelingen liepen op niets uit. Ook Williams en Aston Martin zijn benaderd, maar ook daar liepen de onderhandelingen spaak. Hoewel Volkswagen CEO Herbert Diess begin mei bevestigde dat de plannen van Audi nog niet concreet waren, geraakten die wel in een stroomversnelling. Audi bleek serieuze belangstelling te hebben in Sauber, dat momenteel met Alfa Romeo in de Formule 1 opereert.

Veel hing echter af van de FIA. De Volkswagen Group wilde alleen in F1 stappen met een aangepast motorreglement, waarbij onder meer de complexe MGU-H verdwijnt en het elektrisch vermogen wordt verhoogd. Die bevestiging, die ingaat vanaf 2026, kwam in augustus en maakte de weg vrij voor Audi - en ook voor Porsche. Vrijdagochtend vond op het circuit van Spa-Francorchamps, waar dit weekend de tweede seizoenshelft van de Formule 1 begint met de Grand Prix van Belgi, een persconferentie plaats met F1-baas Stefano Domenicali, FIA-president Mohammed Ben Sulayem en Audi-topmannen Oliver Hoffmann en CEO Markus Duesmann.

“Ik ben zeer blij Audi te mogen verwelkomen in de Formule 1”, zegt F1 CEO Stefano Domenicali. “Het is een iconisch automerk, een pionier en technisch innovator. Dit is een belangrijk moment voor onze sport. Het is ook een erkenning dat onze overstap naar duurzame hybride motoren in 2026 de toekomstige oplossing is voor de automotive-sector. We kijken er allemaal naar uit om de Audi-logo’s op de grid te zien en in de komende periode hun verdere plannen te horen.”

De Volkswagen Group wil vanaf 2026 met twee merken de Formule 1 betreden. De Red Bull-Porsche-deal is in een afrondende fase en ook daar kan elk moment een bevestiging van komen. Zij produceren hun power units in het Red Bull-hoofdkwartier in Milton Keynes. Dit omdat de concurrentie eist dat de motorenprojecten van beide VW-merken compleet van elkaar gescheiden zijn, aangezien beide merken anders de concessies zouden delen en een extra voordeel zouden behalen.

Deal met Sauber
Audi gaat hoogstwaarschijnlijk dus in zee met Sauber. Momenteel heeft Sauber een deal met Alfa Romeo, dat als titelsponsor fungeert. Deze samenwerking wordt jaarlijks gevalueerd en verlengd. Doordat er geen meerjarig plan op tafel ligt, kan Alfa Romeo door Sauber probleemloos worden ingeruild voor Audi. Jean-Philippe Imparato, CEO van het Italiaanse merk, liet in Hongarije weten dat beide partijen in 2023 nog wel met elkaar verdergaan.

Audi Sport heeft een rijke geschiedenis in de autosport, maar was nog nooit actief in de Formule 1. Het merk zegevierde maar liefst dertien keer in de 24 uur van Le Mans, zes keer in de prestigieuze 24 uur van de Nrburgring en vier keer in de 24 uur van Spa. Het merk was tot het eind van 2021 actief in de Formule E. In 2016-2017 won men het kampioenschap met Lucas di Grassi, een jaar later was ook het kampioenschap voor merkenteams voor Audi. Het team stopte in de Formule E om de focus te verleggen op de Dakar Rally. Daar kwam het merk afgelopen jaar met een volledig elektrische wagen in actie.

https://nl.motorsport.com(...)-formule-1/10357035/
twitter
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205751804
Gaan ze ook een eigen motor ontwikkelen of nemen ze dan de RB Porche motor af?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_205751835
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:43 schreef Gremen het volgende:
Zijn al 6 maanden bezig met de ontwikkeling, met reeds 120 man personeel, werd in een persbericht benoemd. Dus dan ga ik er van uit dat het een volledig nieuwe powertrain is.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:47:28 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205751872
quote:
Audi gaat doen wat Mercedes ook jaren heeft gedaan voor ze een eigen team begonnen, dus motoren leveren. De rol in Sauber is alleen nog niet duidelijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:51:12 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205751918
quote:
Eigen motor. De belangrijkste reden om niet samen te werken met Porsche is dat je anders problemen krijgt met de integratie in het chassis dat dan een compromis wordt (voor beiden). En dat willen ze niet.
quote:
"We had several reasons [for that]. We will have different teams, and the powertrain has to be designed especially for the chassis. That is why we decided to split it, because we will have completely different chassis and completely different powertrains."
https://www.motorsport.co(...)rsche-2026/10358035/

[ Bericht 9% gewijzigd door Starflyer op 26-08-2022 12:59:35 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:53:24 #6
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205751938
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Audi gaat doen wat Mercedes ook jaren heeft gedaan voor ze een eigen team begonnen, dus motoren leveren. De rol in Sauber is alleen nog niet duidelijk.
Sauber wordt het Audi fabrieksteam. Ze nemen (volgens diverse bronnen) 75% van de aandelen over (in drie fasen).

En Porsche zou 50% van de aandelen van Red Bull Racing overnemen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:00:51 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205752049
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:53 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Sauber wordt het Audi fabrieksteam. Ze nemen (volgens diverse bronnen) 75% van de aandelen over (in drie fasen).

En Porsche zou 50% van de aandelen van Red Bull Racing overnemen.
Volgens diverse bronnen heeft Spa ook een nieuw meerjarig contract binnen, maar daar geloof ik ook geen ene snars van tot het bevestigd is :P

En fabrieksteam kan ook net als McLaren Mercedes zijn. Het zou me echt helemaal niets verbazen als het team gewoon als Audi door het leven zal gaan, daar niet van, maar het is nu alleen maar gissen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:20:25 #8
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205752320
Een overzicht in tweets van vandaag:

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:25:16 #9
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205752386
quote:
Over Red Bull/Porsche lees ik net in dit artikel van The Race nog een interessante quote van de CEO van Audi:
quote:
Audi CEO Markus Duesmann said: “We raced Porsche in Le Mans with completely separate operations and in this case as well we will have completely separate operations.

“We will have our operations in Germany and if Porsche enters they will have their operations in the UK.
Dat wekt de indruk dat de Porsche-motoren gerebadgde motoren van RBPT zullen worden. Tenzij Porsche nog een aparte fabriek in Groot Brittanni gaat opzetten dan.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:59 #10
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205752588
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:25 schreef beantherio het volgende:

[..]
Over Red Bull/Porsche lees ik net in dit artikel van The Race nog een interessante quote van de CEO van Audi:
[..]
Dat wekt de indruk dat de Porsche-motoren gerebadgde motoren van RBPT zullen worden. Tenzij Porsche nog een aparte fabriek in Groot Brittanni gaat opzetten dan.
Nee, het zijn Porsche motoren gebouwd door RBPT. Design en spullen (o.a. dyno's en dergelijke) zouden van Porsche afkomstig zijn.

Ney zoals de Mercedes motoren worden gebouwd door Illmor. Tegenwoordig onder de naam Mercedes AMG High Performance Powertrains
pi_205755073
Voorlopig is RBPT ook niet veel meer dan een research centrum, dus die motorenfabriek moet toch nog gebouwd worden in de UK.

Sauber lijkt me dat ze het overnemen. Er zal flink genvesteerd moeten worden, als Audi ook voor de winst mee wil doen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')