Goed, in de herkansing, mijn eerste indrukken:
• Het ziet er prachtig uit. Ik moest het op een laptop kijken, dus dat ga ik later nog eens over doen op een TV. Beeldformaat is cinematisch, erg breed, de beelden zijn vlijmscherp en vol met kleur. Design van locaties, kostuums, you name it, is geweldig. Toen Khazad-dûm in beeld kwam zei ik hardop 'wow', maar dat is ook vanwege het contrast met hoe het er 'later' uit ziet (Moria).
• Er is minder een duidelijke focus dan in het LOTR-hoofdverhaal, omdat er nu eenmaal niet 1 centrale missie is, maar de ogenschijnlijke afwezigheid van Sauron, gevolgd door een duidelijke reeks hints dat hij wel degelijk nog plannen heeft bouwt zich mooi op en vormt de basis voor de verschillende verhaallijnen die worden gevolgd.
• De verhaallijnen verspreiden zich over Middle-Earth en de (bekende) kaart wordt gebruikt om een gevoel van locatie te geven. Afhankelijk van waar (en met wie) een verhaallijn zich afspeelt, is de toon meer serieus (meer 'epic') of meer luchtig. Wisselt leuk af.
• Al met al bouwt het rustig op, zonder dat je veel moeite moet doen om 'door het begin heen te komen', maar af en toe had ik dat gevoel wel, van het opstarten en even informatie verzamelen.
• Howard Shores openingsthema (pas te zien/horen in ep2) is minder episch dan zijn thema's in de films, maar alsnog erg mooi. (Overigens is de soundtrack al te beluisteren op o.a. Spotify.) Bear McCreary (hij doet de score, Shore deed alleen het openingsthema) kiest soms bij eenvoudige momenten voor bombastische muziek, waardoor je de indruk krijgt dat het belangrijker is dan je anders zou hebben gedacht.
• Het is leuk om te horen hoe je sommige namen (van personen en plaatsen) uitspreekt; in het boek zit ik vaak te gokken.
• Ik denk dat ik het uiteindelijk jammer ga vinden dat er maar acht afleveringen in het seizoen zitten.

(Twee afleveringen gezien, van ruim een uur. Uitgebreide review volgt vrijdag.)
(Hoi
@scrummie en
@MTL .)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.