Ik dacht dat het over energie in het algemeen ging.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 16:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
OK, maar het overgrote deel van de gas gebruikende wereld toch echt wel. De gasprijs wordt er in ieder geval wel door beheerst en niet zo weinig ook.
er zijn ook landen die juist nu meer zaken doen of dat van plan zijn, zoals India, China, Zuid-atrika en Braziliequote:Op woensdag 24 augustus 2022 16:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Het grootste deel van de wereld heeft helemaal geen Russische sancties.
[ afbeelding ]
En nu met deze combineren de GDP kaartquote:Op woensdag 24 augustus 2022 16:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dan ook combineren met een hogere energieprijs. Ik meen gelezen te hebben dat Rusland nu meer inkomsten heeft als voor de oorlog maar kan t mis hebben.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 16:58 schreef zalkc het volgende:
[..]
En nu met deze combineren de GDP kaart
[ afbeelding ]
Denemarken niet?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 16:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De gaskraan in Oekraïne is nog niet gesloten toch?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 17:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Denemarken niet?
Oekraïne ook niet?
Loopt de toevoer naar Hongarije niet via Oekraïne?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 17:33 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De gaskraan in Oekraïne is nog niet gesloten toch?
Albanië (dacht ik?) overweegt ook om in Roebels te gaan betalen omdat ze volledig afhankelijk zijn van Russisch gas. Vanochtend ergens gelezen.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Loopt de toevoer naar Hongarije niet via Oekraïne?
De Hongaarse regering is zo'n beetje de enige regering in de EU die echt pro Rusland was. Als de Hongaren over 3 maanden ook in de kou zitten zal daar niets van over zijn. En dan verspeelt Putin zijn laatste serieuze kans op verdeeldheid binnen de EU.
Collega kreeg vorig jaar zomer, 2 dagen voor ze op vakantie ging een goede aanbieding voor een nieuw energiecontract. Ze zei dat ze daar nu geen tijd voor had. De man zei heel cliché dat ze daar dan spijt van zou krijgen, want zo'n aanbod kreeg ze niet weer. Heeft ze het toch gedaan. Vastgezet voor 4 jaarquote:Op woensdag 24 augustus 2022 18:55 schreef CoolGuy het volgende:
Albanië (dacht ik?) overweegt ook om in Roebels te gaan betalen omdat ze volledig afhankelijk zijn van Russisch gas. Vanochtend ergens gelezen.
Hoe dan ook, het gaat nooit meer worden wat het was, gas en elektra zullen altijd duurder blijven dan op de laagste punten wat, ergens vorig jaar ofzo.
Ik had je nummer niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 19:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Collega kreeg vorig jaar zomer, 2 dagen voor ze op vakantie ging een goede aanbieding voor een nieuw energiecontract. Ze zei dat ze daar nu geen tijd voor had. De man zei heel cliché dat ze daar dan spijt van zou krijgen, want zo'n aanbod kreeg ze niet weer. Heeft ze het toch gedaan. Vastgezet voor 4 jaar![]()
Ze was het achteraf helemaal met hem eens dat ze enorm veel spijt had gekregen als ze het niet had gedaan. Waarom kreeg ik nou niet zo'n telefoontje zomer 2021
Ja, wij zitten bij Prik Energie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Zitten hier mensen bij Prik Energie? Die staan ook op randje omvallen lees ik zo uit hun mails..
Waarbij de vraag is of die warmtepomp het gaat oplossen. Je energietarief zal ook wel flink stijgen. Daarnaast moet je mogelijk meer investeren om je woning geschikt te maken voor een WP. 10k uitgeven om vervolgens 500 euro per jaar te besparen klinkt nou ook niet echt als een goede investering. Advies is om het goed door te rekenen.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Ja, wij zitten bij Prik Energie.
Een tijd geleden had m'n vriendin zich telefonisch een contract laten aanpraten bij Discount Energie, voor 5 jaar nog wel. Ik was er op dat moment niet zo blij mee, maar 1,5 jaar later begon de gekte en sindsdien blijkt het toch een erg goede deal te zijn.
Begin dit jaar gingen ze failliet maar gelukkig nam Prikenergie het contract over. Maar helaas, die gaan er nu ook aan onderdoor.
Het voorstel wat er nu ligt is dus om het contract op te zeggen, of vrijwillig hogere tarieven te accepteren. Of niets doen, met grote kans dat ze dus failliet gaan. Volgens hun bericht moet minimaal 80% van de klanten in gaan op hun voorstel, anders zijn ze failliet.
M'n huidige tarief is slechts ¤0,35 voor gas en ¤0,11 voor stroom en het loopt nog tot half 2026. In het aanbod wat ze nu doen kunnen we kiezen om vrijwillig naar ¤1,58 te gaan. En uiteraard is electriciteit ook ruim 3 keer zo duur. Op zich is het aanbod nog steeds veel lager dan de huidige markt prijs dus als dit er voor nodig is om niet failliet te gaan lijkt me het een prima voorstel.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze niet aan die 80% komen en alsnog failliet gaan. En een bijkomend probleem is ook dat ons voorschot bedrag veel te hoog is. Dat is nog gebaseerd op de vorige bewoners (groot gezin) terwijl wij veel minder gebruiken en we mogen dat bedrag niet zelf aanpassen. Als we nu opzeggen krijgen we in elk geval wel een eindafrekening en hebben het geld van de voorschotten terug. Als ze failliet gaan dan zie je dat vast nooit meer terug.
Kortom, lastig dilemma. Ik neig er naar om toch maar te kiezen voor het hogere tarief in de hoop dat ze daardoor niet failliet gaan.
En dan maar minder thuis werken in de winter zodat de verwarming niet elke dag aan hoeft. En zo snel mogelijk naar een warmtepomp.
Hmm dat is zeker een dilemma ja. Persoonlijk zou ik er vanuit gaan dat ze failliet gaan en zelf al zoeken naar een andere aanbieder die enigszins fatsoenlijke tarieven heeft. Na een faillissement word je als klant verplicht ondergebracht bij een andere aanbieder en dat gaan gegarandeerd schrikbarende tarieven worden. Door opzeggen heb je in ieder geval je voorschotten terug.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Een tijd geleden had m'n vriendin zich telefonisch een contract laten aanpraten bij Discount Energie, voor 5 jaar nog wel. Ik was er op dat moment niet zo blij mee, maar 1,5 jaar later begon de gekte en sindsdien blijkt het toch een erg goede deal te zijn.
Begin dit jaar gingen ze failliet maar gelukkig nam Prikenergie het contract over. Maar helaas, die gaan er nu ook aan onderdoor.
Het voorstel wat er nu ligt is dus om het contract op te zeggen, of vrijwillig hogere tarieven te accepteren. Of niets doen, met grote kans dat ze dus failliet gaan. Volgens hun bericht moet minimaal 80% van de klanten in gaan op hun voorstel, anders zijn ze failliet.
M'n huidige tarief is slechts ¤0,35 voor gas en ¤0,11 voor stroom en het loopt nog tot half 2026. In het aanbod wat ze nu doen kunnen we kiezen om vrijwillig naar ¤1,58 te gaan. En uiteraard is electriciteit ook ruim 3 keer zo duur. Op zich is het aanbod nog steeds veel lager dan de huidige markt prijs dus als dit er voor nodig is om niet failliet te gaan lijkt me het een prima voorstel.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze niet aan die 80% komen en alsnog failliet gaan. En een bijkomend probleem is ook dat ons voorschot bedrag veel te hoog is. Dat is nog gebaseerd op de vorige bewoners (groot gezin) terwijl wij veel minder gebruiken en we mogen dat bedrag niet zelf aanpassen. Als we nu opzeggen krijgen we in elk geval wel een eindafrekening en hebben het geld van de voorschotten terug. Als ze failliet gaan dan zie je dat vast nooit meer terug.
Kortom, lastig dilemma. Ik neig er naar om toch maar te kiezen voor het hogere tarief in de hoop dat ze daardoor niet failliet gaan.
En dan maar minder thuis werken in de winter zodat de verwarming niet elke dag aan hoeft. En zo snel mogelijk naar een warmtepomp.
Ligt nogal aan:quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:13 schreef Golf8 het volgende:
Toch een seriwuesi vraag hè nu in de zomer doet iedereen 10 kuub verbruiken per maand laat dat 60 euro zijn als de gasprijs naar 6 euro per kuub gaat.
Gewoon in de winter de kachel uit laten extra dekentje en winterjas en klaar is iedereen dan is er toch paniek om niks of wat?
Bedrijven die gas gebruiken buiten beschouwing hè!,!
Ligt nogal aan de instelling van de persoon in kwestie.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:13 schreef Golf8 het volgende:
Toch een seriwuesi vraag hè nu in de zomer doet iedereen 10 kuub verbruiken per maand laat dat 60 euro zijn als de gasprijs naar 6 euro per kuub gaat.
Gewoon in de winter de kachel uit laten extra dekentje en winterjas en klaar is iedereen dan is er toch paniek om niks of wat?
Kale leveringstarief is dat, dat is altijd wel rond die prijs geweestquote:Op donderdag 25 augustus 2022 00:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarbij de vraag is of die warmtepomp het gaat oplossen. Je energietarief zal ook wel flink stijgen. Daarnaast moet je mogelijk meer investeren om je woning geschikt te maken voor een WP. 10k uitgeven om vervolgens 500 euro per jaar te besparen klinkt nou ook niet echt als een goede investering. Advies is om het goed door te rekenen.
edit: Wel bizar lage tarieven die je nu hebt. Dat kon ook niet goed gaan zou je zeggen![]()
Goed luchten tegen de schimmel. Maar in de praktijk zal het er voor veel gezinnnen die nu al moeilijk rond kunnen komen wel op neerkomen; als de energierekening 3-5 maal zo hoog is als voorheen en je kunt dat niet betalen, dan maar de verwarming uit laten in de winter en de huiskamer op 5-10 graden houden... 80 jaar terug in de tijd.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Ligt nogal aan de instelling van de persoon in kwestie.
Veel mensen zijn verwend en die zullen van een koude kermis thuiskomen.![]()
Persoonlijk zet ik ook de verwarming "uit" met een gasprijs van 4 euro of meer.
Let wel op schimmel, ik denk dat je alsnog wel iets moet stoken.
De mentaliteit van mijn grootouders en mijn ouders.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
dan maar de verwarming uit laten in de winter en de huiskamer op 5-10 graden houden... 80 jaar terug in de tijd.
Die bedragen van ¤0,35 en ¤0,11 die je noemt zijn wel exclusief belastingen.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
klopt captain obviousquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:13 schreef Golf8 het volgende:
Een dergelijk voorstel is in de praktijk uitstel van executie. Failliet gaan ze toch wel. Ik zou het verlies nemen, hard wegrennen met je voorschot weer in je handje (als ze dat nog redden te betalen).quote:Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:
Afhankelijk van wanneer je begonnen bent met betalen wel het meest verstandige ja.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 12:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een dergelijk voorstel is in de praktijk uitstel van executie. Failliet gaan ze toch wel. Ik zou het verlies nemen, hard wegrennen met je voorschot weer in je handje (als ze dat nog redden te betalen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |