abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:38:47 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_205684312
Ola,

Ik zit de afgelopen maand in een soort privacy-tunnel, na het horen van diverse horrorverhalen.
Na eerder een mislukt topic over VOIP te hebben geopend, nu eentje over degooglen.

Ik ben er wel klaar mee dat je door je telefoon overal wordt gevolgd. Ik heb Android, maar Apple is net zo erg, en sterker nog, daar kun je minder invloed op uitoefenen dan op Android.

Nu overweeg ik als de Google Pixel 7 uitkomt die aan te schaffen en daar een privacy-rom op te kwakken, waarschijnlijk CalyxOS.

Probleem is natuurlijk wel dat je een en ander opgeeft. Op YT is wel een en ander te vinden, maar dat is buitenlands, en ik zoek eigenlijk Nederlandse ervaringen van mensen die hebben gedegoogled.

Wat werkt nog wel? Bankieren apps? Nee zeker?

Vragen, vragen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_205684432
Wat heb je te verbergen dan? Google mag van mij best weten waar ik allemaal ben geweest, maar ik ben dan ook geen crimineel of pedofiel.
pindazakje
pi_205684480
Waarom op YT?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_205684546
Ik heb geen complete degoogled phone maar doe wel mijn best om zo min mogelijk afhankelijk van google te zijn. Dan gaat het mij niet eens zozeer om privacy maar wel om mijn data zoveel mogelijk in eigen hand te houden.

Om te beginnen, natuurlijk moet je geen chrome gebruiken, maar bijv firefox. Op mobiel is dit ook een uitstekende browser, die ook goed integreert met firefox op desktop, dmv firefox sync.

Ik heb zo veel mogelijk diensten van google vervangen door open source varianten. Met nextcloud kun je al een heel stuk ont-googlen. Dat kun je zelf opzetten, desnoods op een raspberry pi in je huis. Ik draai het op een eigen server. Met nextcloud kun je dingen als google drive, contacts, tasks en calendar vervangen, vaak zelfs naadloos, zodat die data iig volledig in je eigen beheer is. Voor google maps heb je open street map, met heel veel implementaties, zoals osmand, en die is behoorlijk goed, voor navigatie misschien wel beter dan google maps, maar je mist wel de extra data die google biedt.

Voor email moet je natuurlijk ook een niet-google variant hebben want gmail leest al je email. Ik vind email dermate belangrijk dat ik het zelf een mail infra heb opgezet, met 2 servers, maar dat is veel gedoe en zeker niet triviaal. Er zijn natuurlijk genoeg andere email aanbieders behalve gmail.

Zonder de google play store mis je echter wel veel. Dat is het mij al niet meer waard. Veel apps kun je ook wel op een andere manier krijgen (alternatieve app stores, of sideloaden) maar betaalde apps kun je vergeten, dat kan meestal alleen via google, dus dat is voor mij een reden om wel de google services op mijn telefoon te houden.

Over het algemeen moet ik wel zeggen dat privacy inmiddels een gelopen race is, die we hebben verloren. Ook met een totale degoogled telefoon valt er niet aan google te ontsnappen en dan heb ik het nog niet eens over andere partijen zoals amazon of facebook. Je kan in je verlangen naar privacy ook makkelijk doorslaan, in de richting van zwaar ongemak omdat je geen concessies wil maken, tot aan totale paranoia.
pi_205685379
Alleen edward snowden kon dat, We kunnen hem na gaan doen, maar dan is het internet niet meer hoe iedereen wilt dat je het gebruikt.
Ik denk niet dat het nog zin heeft om 'off the grid' te gaan, ikzelf denk dat ik mijn privacy allang kwijt ben.

Maar je kan het nog steeds proberen.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:10:25 #6
136 V.
pi_205685707
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat heb je te verbergen dan? Google mag van mij best weten waar ik allemaal ben geweest, maar ik ben dan ook geen crimineel of pedofiel.
Ik heb niets te verbergen, of niet veel, maar mijn pincodes krijg je niet. Maar ik heb nu een beetje in de gaten dat je, als je niet oplet, tot op de vierkante millimeter kan worden gevolgd. Sites die je helemaal niet opent, kunnen zien wat je doet, als je een week lang 'ananas' roept in de buurt van je telefoon, krijg je op je computer advertenties van ananassen te zien. Op basis van wat je doet, wordt bepaald wat je al of niet voorgeschoteld krijgt bij zoekopdrachten. Dus in feite zitten we allemaal in een soort hysterische kooi, waar je gegevens handelswaar zijn. En daar hou ik niet van.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:10:52 #7
136 V.
pi_205685716
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:59 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom op YT?
Waarom niet? Los van het feit dat het Google is, maar ik ben nog niet aan het degooglen.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:13:18 #8
136 V.
pi_205685736
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 12:06 schreef Farenji het volgende:
Ik heb geen complete degoogled phone maar doe wel mijn best om zo min mogelijk afhankelijk van google te zijn. Dan gaat het mij niet eens zozeer om privacy maar wel om mijn data zoveel mogelijk in eigen hand te houden.

Om te beginnen, natuurlijk moet je geen chrome gebruiken, maar bijv firefox. Op mobiel is dit ook een uitstekende browser, die ook goed integreert met firefox op desktop, dmv firefox sync.

Ik heb zo veel mogelijk diensten van google vervangen door open source varianten. Met nextcloud kun je al een heel stuk ont-googlen. Dat kun je zelf opzetten, desnoods op een raspberry pi in je huis. Ik draai het op een eigen server. Met nextcloud kun je dingen als google drive, contacts, tasks en calendar vervangen, vaak zelfs naadloos, zodat die data iig volledig in je eigen beheer is. Voor google maps heb je open street map, met heel veel implementaties, zoals osmand, en die is behoorlijk goed, voor navigatie misschien wel beter dan google maps, maar je mist wel de extra data die google biedt.

Voor email moet je natuurlijk ook een niet-google variant hebben want gmail leest al je email. Ik vind email dermate belangrijk dat ik het zelf een mail infra heb opgezet, met 2 servers, maar dat is veel gedoe en zeker niet triviaal. Er zijn natuurlijk genoeg andere email aanbieders behalve gmail.

Zonder de google play store mis je echter wel veel. Dat is het mij al niet meer waard. Veel apps kun je ook wel op een andere manier krijgen (alternatieve app stores, of sideloaden) maar betaalde apps kun je vergeten, dat kan meestal alleen via google, dus dat is voor mij een reden om wel de google services op mijn telefoon te houden.

Over het algemeen moet ik wel zeggen dat privacy inmiddels een gelopen race is, die we hebben verloren. Ook met een totale degoogled telefoon valt er niet aan google te ontsnappen en dan heb ik het nog niet eens over andere partijen zoals amazon of facebook. Je kan in je verlangen naar privacy ook makkelijk doorslaan, in de richting van zwaar ongemak omdat je geen concessies wil maken, tot aan totale paranoia.
Ik heb ook de gebruikelijke stappen al wel gezet, maar ik vraag me af of het genoeg is. Ik vind wat ongemak niet erg, maar het moet niet onmogelijk worden.

Eén voordeel heb ik weer wel vwb zoekgeschiedenis; ik ben een quizmaker, en ik doe tientallen, zo niet honderden searches per dag die -los van dat het quizvragen zijn- niets met elkaar te maken hebben en alle kanten op gaan. Probeer daar maar een zinnig profiel van te maken :P

Maar inderdaad, het moet niet paranoia worden, en daar loop je al snel tegenaan.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:13:41 #9
136 V.
pi_205685739
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 13:23 schreef christmastsunami het volgende:
Alleen edward snowden kon dat, We kunnen hem na gaan doen, maar dan is het internet niet meer hoe iedereen wilt dat je het gebruikt.
Ik denk niet dat het nog zin heeft om 'off the grid' te gaan, ikzelf denk dat ik mijn privacy allang kwijt ben.

Maar je kan het nog steeds proberen.
Dat is toch dieptreurig?
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:30:56 #10
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205685901
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 14:10 schreef V. het volgende:

[..]
Ik heb niets te verbergen, of niet veel, maar mijn pincodes krijg je niet. Maar ik heb nu een beetje in de gaten dat je, als je niet oplet, tot op de vierkante millimeter kan worden gevolgd. Sites die je helemaal niet opent, kunnen zien wat je doet, als je een week lang 'ananas' roept in de buurt van je telefoon, krijg je op je computer advertenties van ananassen te zien. Op basis van wat je doet, wordt bepaald wat je al of niet voorgeschoteld krijgt bij zoekopdrachten. Dus in feite zitten we allemaal in een soort hysterische kooi, waar je gegevens handelswaar zijn. En daar hou ik niet van.
Is dat zo met die ananas? :P

Op een iPhone kun je toch zien als je camera of microfoon gebruikt wordt? Dan zie je zo’n groen of oranje stipje boven in beeld. Idem voor als je locatie gebruikt wordt (dan komt er een blauw dingetje in beeld). En die dingen zijn echt alleen maar aanwezig als ik zelf iets geopend heb dat die info nodig heeft (camera, Google Maps, etc.).

Misschien ben ik te naïef maar ik heb het idee dat iOS dat vrij goed afschermt.
pi_205685924
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 14:30 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Is dat zo met die ananas? :P

Op een iPhone kun je toch zien als je camera of microfoon gebruikt wordt? Dan zie je zo’n groen of oranje stipje boven in beeld. Idem voor als je locatie gebruikt wordt (dan komt er een blauw dingetje in beeld). En die dingen zijn echt alleen maar aanwezig als ik zelf iets geopend heb dat die info nodig heeft (camera, Google Maps, etc.).

Misschien ben ik te naïef maar ik heb het idee dat iOS dat vrij goed afschermt.
Dat lampje van je camera is gewoon software, dus te omzeilen.
pi_205686401
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 14:13 schreef V. het volgende:

[..]
Dat is toch dieptreurig?
Icognito gaan, heeft gewoon vaak grote gevolgen. Je kan het gewoon uitproberen, met 1 van die Linux distro's die met dit idee verbouwd zijn.
Zoals Tails https://tails.boum.org/

Daar staan vast allerlij instructies op, om icognito te blijven en met alternatieven te werken. Kijk maar of je met Tails nog steeds alles kan doen wat je wil.
pi_205686472
Jammer dat er niet meer telefoons zoals de Librem 5. Hardware killswitches, ganz geil.

Tussen Apple en Google zou ik overigens eerder een Apple prefereren als dat de twee keuzes zijn en je privacy belangrijk vindt.

Google leeft van data, bij Apple is dat vele malen minder (Apple verkoopt software, maar vooral hardware).
pi_205686801
Ik doe weinig illegaals, maar heb genoeg te verbergen. M'n telefoon heeft weinig apps en ik probeer digitaal-anoniem te leven. Frustrerend is, dat ik graag Android gebruik, en dat Google me altijd op de hielen zit dan. Financiën regelen wordt steeds moeilijker zonder telefoon.

Ik lees mee, in elk geval.
-nee-
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:11:59 #15
136 V.
pi_205686953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 16:07 schreef YStec het volgende:
Jammer dat er niet meer telefoons zoals de Librem 5. Hardware killswitches, ganz geil.

Tussen Apple en Google zou ik overigens eerder een Apple prefereren als dat de twee keuzes zijn en je privacy belangrijk vindt.

Google leeft van data, bij Apple is dat vele malen minder (Apple verkoopt software, maar vooral hardware).
Dat is een grote misvatting.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_205687996
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 16:07 schreef YStec het volgende:

Ik had die windowsphone, met de verwachting, nou dan ga ik 100% microsoft en mogen ze maar alles van me weten.
Maar dan alleen Microsoft, dacht ik.
Nou dat feest ging ook niet door. :%
pi_205727905
https://webwereld.nl/how-(...)-van-google-3775082/
https://webwereld.nl/nieu(...)ije-android-3774582/
https://f-droid.org/en/

En het summum:
Compleet modulair, lifetime updates en vele apps (in ontwikkeling).
ik hoop hem eind van het jaar te ontvangen (backorder)
In 2019 besteld voor 699; nu kost die 1299 (pssst, foontje kopen?) :)
Ik ben echt heel benieuwd!
https://puri.sm/products/librem-5/
En heb begrepen dat er meerdere fabrikanten privacyfoons op de markt brengen.
pi_205728343
Ik heb recent gespeeld met CalyxOS en GrapheneOS op mijn 2e telefoon. CalyxOS voelde wat gebruiksvriendelijker maar GrapheneOS is veel veiliger. Beide zijn ze degoogled. Het voordeel van GrapheneOS is dat je via een omweg wel Google Play Sevices kan draaien. Alles plaatsen ze in een sandbox en raakt dus niets anders op je telefoon.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205728672
Ik persoonlijk vind Apple nog wel meevallen, je kan daar veel meer je privacy ook handmatig eenvoudig afschermen.
Het geeft je ook die optie bij zo'n beetje iedere app die je installeert en voor het eerst gebruikt.

Google verzamelt echt alles wat je doet en gebruikt dit, pijnlijk duidelijk ook als ik weer eens een onderwerp bespreek hardop en ik het als eerste resultaat zie nog voor ik de eerste twee letters intyp om het op te zoeken.
Daarbij is het vele malen lastiger om tracking te voorkomen op Android, dan moet je in feite je apparaat gaan rooten, nee dank je.
pi_205729515
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 01:39 schreef gepromoveerT het volgende:
https://webwereld.nl/how-(...)-van-google-3775082/
https://webwereld.nl/nieu(...)ije-android-3774582/
https://f-droid.org/en/

En het summum:
Compleet modulair, lifetime updates en vele apps (in ontwikkeling).
ik hoop hem eind van het jaar te ontvangen (backorder)
In 2019 besteld voor 699; nu kost die 1299 (pssst, foontje kopen?) :)
Ik ben echt heel benieuwd!
https://puri.sm/products/librem-5/
En heb begrepen dat er meerdere fabrikanten privacyfoons op de markt brengen.
Heb je dat ding nog steeds niet? :D
Ik mag hopen dat ze wel wat aan de specs doen in de tussentijd, om in 2022 nog een 2019 model te ontvangen zou ik niet accepteren voor dat geld.