Ik heb niets te verbergen, of niet veel, maar mijn pincodes krijg je niet. Maar ik heb nu een beetje in de gaten dat je, als je niet oplet, tot op de vierkante millimeter kan worden gevolgd. Sites die je helemaal niet opent, kunnen zien wat je doet, als je een week lang 'ananas' roept in de buurt van je telefoon, krijg je op je computer advertenties van ananassen te zien. Op basis van wat je doet, wordt bepaald wat je al of niet voorgeschoteld krijgt bij zoekopdrachten. Dus in feite zitten we allemaal in een soort hysterische kooi, waar je gegevens handelswaar zijn. En daar hou ik niet van.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 11:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat heb je te verbergen dan? Google mag van mij best weten waar ik allemaal ben geweest, maar ik ben dan ook geen crimineel of pedofiel.
Waarom niet? Los van het feit dat het Google is, maar ik ben nog niet aan het degooglen.quote:
Ik heb ook de gebruikelijke stappen al wel gezet, maar ik vraag me af of het genoeg is. Ik vind wat ongemak niet erg, maar het moet niet onmogelijk worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 12:06 schreef Farenji het volgende:
Ik heb geen complete degoogled phone maar doe wel mijn best om zo min mogelijk afhankelijk van google te zijn. Dan gaat het mij niet eens zozeer om privacy maar wel om mijn data zoveel mogelijk in eigen hand te houden.
Om te beginnen, natuurlijk moet je geen chrome gebruiken, maar bijv firefox. Op mobiel is dit ook een uitstekende browser, die ook goed integreert met firefox op desktop, dmv firefox sync.
Ik heb zo veel mogelijk diensten van google vervangen door open source varianten. Met nextcloud kun je al een heel stuk ont-googlen. Dat kun je zelf opzetten, desnoods op een raspberry pi in je huis. Ik draai het op een eigen server. Met nextcloud kun je dingen als google drive, contacts, tasks en calendar vervangen, vaak zelfs naadloos, zodat die data iig volledig in je eigen beheer is. Voor google maps heb je open street map, met heel veel implementaties, zoals osmand, en die is behoorlijk goed, voor navigatie misschien wel beter dan google maps, maar je mist wel de extra data die google biedt.
Voor email moet je natuurlijk ook een niet-google variant hebben want gmail leest al je email. Ik vind email dermate belangrijk dat ik het zelf een mail infra heb opgezet, met 2 servers, maar dat is veel gedoe en zeker niet triviaal. Er zijn natuurlijk genoeg andere email aanbieders behalve gmail.
Zonder de google play store mis je echter wel veel. Dat is het mij al niet meer waard. Veel apps kun je ook wel op een andere manier krijgen (alternatieve app stores, of sideloaden) maar betaalde apps kun je vergeten, dat kan meestal alleen via google, dus dat is voor mij een reden om wel de google services op mijn telefoon te houden.
Over het algemeen moet ik wel zeggen dat privacy inmiddels een gelopen race is, die we hebben verloren. Ook met een totale degoogled telefoon valt er niet aan google te ontsnappen en dan heb ik het nog niet eens over andere partijen zoals amazon of facebook. Je kan in je verlangen naar privacy ook makkelijk doorslaan, in de richting van zwaar ongemak omdat je geen concessies wil maken, tot aan totale paranoia.
Dat is toch dieptreurig?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 13:23 schreef christmastsunami het volgende:
Alleen edward snowden kon dat, We kunnen hem na gaan doen, maar dan is het internet niet meer hoe iedereen wilt dat je het gebruikt.
Ik denk niet dat het nog zin heeft om 'off the grid' te gaan, ikzelf denk dat ik mijn privacy allang kwijt ben.
Maar je kan het nog steeds proberen.
Is dat zo met die ananas?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:10 schreef V. het volgende:
[..]
Ik heb niets te verbergen, of niet veel, maar mijn pincodes krijg je niet. Maar ik heb nu een beetje in de gaten dat je, als je niet oplet, tot op de vierkante millimeter kan worden gevolgd. Sites die je helemaal niet opent, kunnen zien wat je doet, als je een week lang 'ananas' roept in de buurt van je telefoon, krijg je op je computer advertenties van ananassen te zien. Op basis van wat je doet, wordt bepaald wat je al of niet voorgeschoteld krijgt bij zoekopdrachten. Dus in feite zitten we allemaal in een soort hysterische kooi, waar je gegevens handelswaar zijn. En daar hou ik niet van.
Dat lampje van je camera is gewoon software, dus te omzeilen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:30 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Is dat zo met die ananas?
Op een iPhone kun je toch zien als je camera of microfoon gebruikt wordt? Dan zie je zo’n groen of oranje stipje boven in beeld. Idem voor als je locatie gebruikt wordt (dan komt er een blauw dingetje in beeld). En die dingen zijn echt alleen maar aanwezig als ik zelf iets geopend heb dat die info nodig heeft (camera, Google Maps, etc.).
Misschien ben ik te naïef maar ik heb het idee dat iOS dat vrij goed afschermt.
Icognito gaan, heeft gewoon vaak grote gevolgen. Je kan het gewoon uitproberen, met 1 van die Linux distro's die met dit idee verbouwd zijn.quote:
Dat is een grote misvatting.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 16:07 schreef YStec het volgende:
Jammer dat er niet meer telefoons zoals de Librem 5. Hardware killswitches, ganz geil.
Tussen Apple en Google zou ik overigens eerder een Apple prefereren als dat de twee keuzes zijn en je privacy belangrijk vindt.
Google leeft van data, bij Apple is dat vele malen minder (Apple verkoopt software, maar vooral hardware).
Ik had die windowsphone, met de verwachting, nou dan ga ik 100% microsoft en mogen ze maar alles van me weten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 16:07 schreef YStec het volgende:
Jammer dat er niet meer telefoons zoals de Librem 5. Hardware killswitches, ganz geil.
Tussen Apple en Google zou ik overigens eerder een Apple prefereren als dat de twee keuzes zijn en je privacy belangrijk vindt.
Google leeft van data, bij Apple is dat vele malen minder (Apple verkoopt software, maar vooral hardware).
Heb je dat ding nog steeds niet?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 01:39 schreef gepromoveerT het volgende:
https://webwereld.nl/how-(...)-van-google-3775082/
https://webwereld.nl/nieu(...)ije-android-3774582/
https://f-droid.org/en/
En het summum:
Compleet modulair, lifetime updates en vele apps (in ontwikkeling).
ik hoop hem eind van het jaar te ontvangen (backorder)
In 2019 besteld voor 699; nu kost die 1299 (pssst, foontje kopen?)![]()
Ik ben echt heel benieuwd!
https://puri.sm/products/librem-5/
En heb begrepen dat er meerdere fabrikanten privacyfoons op de markt brengen.
Nee.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 10:46 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Heb je dat ding nog steeds niet?
Ik mag hopen dat ze wel wat aan de specs doen in de tussentijd, om in 2022 nog een 2019 model te ontvangen zou ik niet accepteren voor dat geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |