abonnement Unibet Coolblue
pi_205581509
En verder ...
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205581690
  maandag 8 augustus 2022 @ 18:03:01 #3
71048 Tokay
makes your day!
pi_205582098
quote:
Dat klinkt zoals gebruikelijk heel plausibel, maar het zijn toch grotendeels losse flodders, Gelly. De foto zelf is nu zo'n honderd jaar oud, maar haar hoogdagen lagen inderdaad wel degelijk in het fin de siècle. Zij was wat je noemt een kleurrijk, avontuurlijk type. Maar ze deed niet zo heel veel belangrijks. Zij was vooral iets. En in zelfs twee dingen was zij de eerste. Hoe ze dat vervolgens deed, was wel weer tamelijk bedenkelijk, zoals we op de foto zien.
Een kleurrijk, avontuurlijk type? Hmm? Een spionne wellicht. Maar dan zie ik toch eerder een Mata Hari of een Toto Koopman voor me. O+ En spionne strookt trouwens ook niet met je opmerking dat ze weinig belangrijks deed …

De beminnelijke lach van mevrouw roept bij mij deze associatie op


Ik gok dat deze dame ook een heks was. Eentje van het kaliber Greet Hofmans of zo.
En wat er bedenkelijk is aan de interactie tussen dame en onbekende heer, valt imo niet uit de foto af te leiden. En ik heb toch echt goede ogen.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205582249
Dank TH!

De onbekende heer, maar wie mevrouw zo minzaam opkijkt, is misschien niet zo onbekend als je zou denken.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  maandag 8 augustus 2022 @ 18:51:26 #5
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205582431
Als ik dat ietwat bolle, kalende hoofd van die heer in gedachten omdraai kan ik er het gezicht van Winston Churchill wel op projecteren. Op zich.
pi_205582511
Dat zie je behoorlijk fout, Iblardi. Op zich. Toeval: naar het schijnt had Churchill aanvankelijk wel bewondering voor hem. Althans zo werd geclaimd in kringen rond de onbekende heer.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205582518
😊

(Ik zit te klungelen op mijn smartphone. Let maar niet op mij.)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  maandag 8 augustus 2022 @ 19:22:29 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205582734
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:01 schreef pyl het volgende:
Dat zie je behoorlijk fout, Iblardi. Op zich. Toeval: naar het schijnt had Churchill aanvankelijk wel bewondering voor hem. Althans zo werd geclaimd in kringen rond de onbekende heer.
Foute heer?
pi_205582826
Is dit het achterhoofd van Mussolini, wellicht?
  maandag 8 augustus 2022 @ 20:38:00 #10
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205583406
quote:
11s.gif Op maandag 8 augustus 2022 18:03 schreef Tokay het volgende:

[..]
Een kleurrijk, avontuurlijk type? Hmm? Een spionne wellicht. Maar dan zie ik toch eerder een Mata Hari of een Toto Koopman voor me. O+ En spionne strookt trouwens ook niet met je opmerking dat ze weinig belangrijks deed …

De beminnelijke lach van mevrouw roept bij mij deze associatie op
[ link | afbeelding ]

Ik gok dat deze dame ook een heks was. Eentje van het kaliber Greet Hofmans of zo.
En wat er bedenkelijk is aan de interactie tussen dame en onbekende heer, valt imo niet uit de foto af te leiden. En ik heb toch echt goede ogen.
~Laat ik nu vannacht hebben gedroomd van een heks.... ieks. Schrik van dit plaatje nu
pi_205583853
quote:
5s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:33 schreef Gellius het volgende:
Is dit het achterhoofd van Mussolini, wellicht?
Aha!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  maandag 8 augustus 2022 @ 21:26:59 #12
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205583985
Churchill liet zich natuurlijk wel vaker een beetje benevelen. Aan de andere kant is het ook zo dat Il Duce zich in zijn pluiziger tijd nog helemaal niet zo met mensen als Hitler bezighield, mede omdat hij volledig in beslag werd genomen door de dienstregeling van zijn treinen.

Terug naar de dame: bewoog zij zich in proto-fascistische kringen? Rond mensen als Wagner, of Nietzsche?

[ Bericht 17% gewijzigd door Iblardi op 08-08-2022 21:37:01 ]
  maandag 8 augustus 2022 @ 21:38:11 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205584129
Ik gok ( :P ) gewoon op Cosima Wagner.
pi_205585001
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:26 schreef Iblardi het volgende:
Terug naar de dame: bewoog zij zich in proto-fascistische kringen? Rond mensen als Wagner, of Nietzsche?
Zij bewoog zich in fascistische kringen, wilde ik duidelijk maken. Zij verkeerde overigens ook in allerlei andere kringen. En ze was razend populair.
Niet Cosima en geen heks.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205589756
Uit het nadrukkelijk noemen van 'ook' andere kringen mogen wij opmaken dat zij niet per se zelf dit gedachtengoed aanhing? Ze was meer een soort hangfreule?
pi_205593071
Dat is geheel en al correct. Een soort hangfreule.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205593258
Overigens duurt haar populariteit voort.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205593498
Maar onder welke populus? Ik verwacht deze foto niet op puberkamers in Almere.
pi_205594402
Deze foto zul je daar niet gauw vinden inderdaad.
Maar iets anders vaak wel - en niet alleen bij pubers in Almere, maar bij alle lagen van de bevolking, in grote delen van de wereld.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205596026
Begeven we ons met mevrouw onverhoeds op het terrein der lavalampen?
pi_205596340
Ik heb moeten opzoeken wat lavalampen zijn, en of er eventueel een overdrachtelijke betekenis is, maar nu kan ik rustig stellen: nee, met lavalampen heeft mevrouw - en haar nagedachtenis - niets van doen.
Met plaatsing van mevrouw betraden we onverhoeds het terrein van Tokay.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205600014
Wijn.
pi_205600185
Dat wordt er vaak bij gedronken!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205600204
Kletspraatjes!
pi_205600206
quote:
3s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 15:22 schreef Gellius het volgende:
Kletspraatjes!
Die laat ik voor jouw rekening ....
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  woensdag 10 augustus 2022 @ 16:05:15 #26
71048 Tokay
makes your day!
pi_205600520
quote:
4s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 08:57 schreef pyl het volgende:
Met plaatsing van mevrouw betraden we onverhoeds het terrein van Tokay.
Quantummechanica!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205600604
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:05 schreef Tokay het volgende:

[..]
Quantummechanica!
En die laat ik voor jouw rekening ... ;)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205605290
Ontwierp ze een bordspel, wellicht?
pi_205605411
Een bordspel? Nee, dat zou ver beneden haar stand zijn.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 augustus 2022 @ 10:58:40 #30
71048 Tokay
makes your day!
pi_205606261
quote:
10s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:14 schreef pyl het volgende:
En die laat ik voor jouw rekening ... ;)
Hmpfz. En welke terreinen reken jij dan wél tot mijn expertise, pyl? :?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205607114
quote:
11s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:58 schreef Tokay het volgende:

[..]
Hmpfz. En welke terreinen reken jij dan wél tot mijn expertise, pyl? :?
Alleen terreinen die je zelf als zodanig hebt aangeduid, uiteraard.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 augustus 2022 @ 16:00:03 #32
71048 Tokay
makes your day!
pi_205608897
quote:
10s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:18 schreef pyl het volgende:
Alleen terreinen die je zelf als zodanig hebt aangeduid, uiteraard.
Maar, maar … dat zijn er zó ontzettend veel! :{w
Vertel jij dus maar in welke specifieke hoek ik mevrouw moet zoeken. :7
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205609397
quote:
Vertel jij dus maar in welke specifieke hoek ik mevrouw moet zoeken. :7
Dat zou toch haaks staan op de hogere zin van dit spelletje, me dunkt.
Ik geloof dan ook niet dat de statuten (@Z! lees je mee vanuit het mosterdloze Dijon?) voorzien in opdrachten van radende deelnemers als "vertel jij dus maar ... " teneinde het Plaatje te Raden. Overigens heb ik al tal van hints gegeven. Maar goed, ik ben de kwaadste niet. Zij leeft tevens voort in een plaats, een dam, een bergtop en een meer.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 augustus 2022 @ 17:05:08 #34
71048 Tokay
makes your day!
pi_205609468
Ik weet, geheel toevallig, dat de moeder van Bradley Cooper van Italiaanse komaf is …

Hebben wij hier derhalve te maken met de onaantrekkelijke overgrootmoeder van deze veelzijdige Hollywood-acteur? (Alumnus van Georgetown University, spreekt vloeiend Frans, werd negen(!) keer genomineerd voor een Oscar maar heeft er nog nooit een gewonnen, én begenadigd zanger - zijn duet met Lady Gaga uit A Star Is Born kent iedereen.) :)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205609486
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:05 schreef Tokay het volgende:
Ik weet, geheel toevallig, dat de moeder van Bradley Cooper van Italiaanse komaf is …

Hebben wij hier derhalve te maken met de onaantrekkelijke overgrootmoeder van deze veelzijdige Hollywood-acteur? (Alumnus van Georgetown University, spreekt vloeiend Frans, werd negen(!) keer genomineerd voor een Oscar maar heeft er nog nooit een gewonnen, én begenadigd zanger - zijn duet met Lady Gaga uit A Star Is Born kent iedereen.) :)
Ik geloof niet dat je er ooit eerder zo ver naast zat, Tokay!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 augustus 2022 @ 17:09:31 #36
71048 Tokay
makes your day!
pi_205609516
Nou @pyl dat is op zich toch ook wel een schouderklopje waard, me dunkt.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205610264
Nou, vooruit dan, het is inderdaad best knap om met jouw raadhistorie en -reputatie nog dergelijke records te breken. Een schouderklopje! Wil je ook nog een stukje pizza?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205610857
Er is ook een pizza naar de raadfreule genoemd!?
pi_205611007
Ook, ja.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205611244
Jezuschr. Wat een vermoeiende vrouw.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 20:57:50 #41
71048 Tokay
makes your day!
pi_205611568
quote:
18s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:51 schreef pyl het volgende:
Nou, vooruit dan, het is inderdaad best knap om met jouw raadhistorie en -reputatie nog dergelijke records te breken. Een schouderklopje! Wil je ook nog een stukje pizza?
Wat ben je weer buitengewoon vriendelijk, pyl.

Capricciosa? :9
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205611855
Mevrouw was dan wel wispelturig (er was een tijd waarin je dat over elke vrouw mocht zeggen), maar niet de naamgever van de capricciosa.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 augustus 2022 @ 21:22:22 #43
71048 Tokay
makes your day!
pi_205611861
Allora, ik heb de dame gevonden. ;)

Maria Margaretha Theresia Johanna van Savoye was als echtgenote van koning Umberto I koningin van Italië tijdens diens regering van 1878 tot 1900. Ze was de dochter van prins Ferdinand, hertog van Genua, en kleindochter van koning Karel Albert van Sardinië

quote:
Het is één van de bekendste pizza’s, de pizza Margherita. Een pizza met tomaat, mozzarella, verse basilicum en meestal de goedkoopste op de kaart. Maar hoe komt deze pizza aan zijn naam?

De naam komt van de Italiaanse koningin Margherita, echtgenote van koning Umberto I.
In 1889 ging het koninklijke echtpaar samen naar Napels en wilden daar een plaatselijke specialiteit eten. De kok Raphael Esposito van pizzeria di Brandi maakte verschillende pizza’s voor het stel.
Onder andere één met tomaten, mozzarella en basilicum. Deze pizza beviel de koningin enorm goed, mede omdat het de kleuren had van de Italiaanse vlag; rood, wit, groen.

Later schreef de koningin zelfs nog een bedankbrief naar de betreffende kok. De kok zou vervolgens deze pizza naar haar hebben vernoemd. Daarom kennen we nog steeds deze pizza als de pizza Margherita.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205611909
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 21:22 schreef Tokay het volgende:
Allora, ik heb de dame gevonden. ;)

Maria Margaretha Theresia Johanna van Savoye was als echtgenote van koning Umberto I koningin van Italië tijdens diens regering van 1878 tot 1900. Ze was de dochter van prins Ferdinand, hertog van Genua, en kleindochter van koning Karel Albert van Sardinië
[..]

(16 januari 1926)
“De koningin is dood.
Margherita van Savoye was de eerste koningin-gemalin en later ook de eerste koningin-moeder van Italië. Als verfijnd beoefenaarster van de kunsten, maar hard reactionair, pionierster in autorijden, maar heimelijk trouw aan het Vaticaan was ze populair bij haar onderdanen, maar heeft ze altijd de generaals opgehitst om het vuur te openen op hun opstanden, van meet af aan heeft ze de fascisten gloedvol gesteund en kreeg dat beantwoord. Alpiniste, salonbezoekster, organisatrice van legendarische bals, bezongen door poëten, vrouw van een met pistoolschoten vermoorde man als ze was, is er een dorpje in de provincie Barletta naar haar genoemd, evenals een meer in Ethiopië en het lekkerste eten ter wereld, de pizza met mozzarella, tomaat en een blaadje basilicum, de pizza Margherita.”
Uit: Antonio Scurati, M. De man van de voorzienigheid (2021)
:)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205612459
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 21:25 schreef pyl het volgende:

[..]
(16 januari 1926)
“De koningin is dood.
Margherita van Savoye was de eerste koningin-gemalin en later ook de eerste koningin-moeder van Italië. Als verfijnd beoefenaarster van de kunsten, maar hard reactionair, pionierster in autorijden, maar heimelijk trouw aan het Vaticaan was ze populair bij haar onderdanen, maar heeft ze altijd de generaals opgehitst om het vuur te openen op hun opstanden, van meet af aan heeft ze de fascisten gloedvol gesteund en kreeg dat beantwoord. Alpiniste, salonbezoekster, organisatrice van legendarische bals, bezongen door poëten, vrouw van een met pistoolschoten vermoorde man als ze was, is er een dorpje in de provincie Barletta naar haar genoemd, evenals een meer in Ethiopië en het lekkerste eten ter wereld, de pizza met mozzarella, tomaat en een blaadje basilicum, de pizza Margherita.”
Uit: Antonio Scurati, M. De man van de voorzienigheid (2021)
:)
In die richting zocht ik omdat ik meende de foto in dat verband gezien te hebben.
pi_205612837
Ik ken haar enkel van de kool.

Maar ik ben dan ook een dummy.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2022 22:31:32 ]
pi_205612901
Mooie, en nooit van gehoord! Als liefhebber van de taal vrees ik wel dat ik een wat onrustige nacht zal hebben van:
quote:
Als verfijnd beoefenaarster van de kunsten, maar hard reactionair, pionierster in autorijden, maar heimelijk trouw aan het Vaticaan was ze populair bij haar onderdanen, maar heeft ze altijd de generaals opgehitst om het vuur te openen op hun opstanden, van meet af aan heeft ze de fascisten gloedvol gesteund en kreeg dat beantwoord.
:'(
pi_205613198
Het is een vreselijke vertaling inderdaad. En toch een heel leesbaar, zelfs fascinerend boek. Boeken inmiddels. De opkomst van het fascisme, het gewelddadige, meedogenloze karakter van die beweging, het handige opportunisme van Mussolini (een tegelijk weerzinwekkende als soms bewonderenswaardige politicus, een walgelijke figuur die toch ook nu en dan zwak is en dan sympathie wekt) en dat allemaal historisch verantwoord en in (vaak kromme) staccatotaal. Een aparte leeservaring.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205613440
Hm. Als jij het zegt dan. Vooralsnog ben ik méér dan druk met de biografie van Albert Verwey. Geen pizza of bergtop naar vernoemd.
pi_205621960
Dit is niet de plaats, noch het topic, om het begrip 'tempo' te bezigen. Maar de beurt is wel aan jou hoor, Tokay.😊
Ondanks alles.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:51:36 #51
71048 Tokay
makes your day!
pi_205626162
Mijn welgemeende excuses voor het moordende tempo, lui. c_/

"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205644605
Dit is ook weer overdreven snel, Tokay!

Maar goed, uit de losse pols: een Nederlandse staatsman, met zo te zien wat wetgeving op zijn naam (zoeken we weer een eponiem?), uit de periode Koning Willem I, eerder laat dan vroeg, laten we zeggen de jaren 1830.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_205644754
quote:
Op maandag 15 augustus 2022 13:45 schreef pyl het volgende:
Dit is ook weer overdreven snel, Tokay!

Maar goed, uit de losse pols: een Nederlandse staatsman, met zo te zien wat wetgeving op zijn naam (zoeken we weer een eponiem?), uit de periode Koning Willem I, eerder laat dan vroeg, laten we zeggen de jaren 1830.


In huize Treinhomo komt vroeg voor laat.
  maandag 15 augustus 2022 @ 15:48:35 #54
71048 Tokay
makes your day!
pi_205645572
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:45 schreef pyl het volgende:
Dit is ook weer overdreven snel, Tokay!

Maar goed, uit de losse pols: een Nederlandse staatsman, met zo te zien wat wetgeving op zijn naam (zoeken we weer een eponiem?), uit de periode Koning Willem I, eerder laat dan vroeg, laten we zeggen de jaren 1830.
We moeten hier niet te labbekakkerig worden, pyl!

Je gaat overigens lekker: geen Nederlander, absoluut een staatsman, wetgeving jazeker, tijdsaanduiding is accuraat.
Een eponiem van het zuiverste water, zeg ik je.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205652034
Die man moet een fascinerend lange hals gehad hebben. Zijn er nudes van hem?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:53:44 #56
71048 Tokay
makes your day!
pi_205654110
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 10:16 schreef Gellius het volgende:
Die man moet een fascinerend lange hals gehad hebben. Zijn er nudes van hem?
Nu je het zegt!
Misschien had m’neer wel zo’n lange hals omdat hij altijd zijn nek uitstak tegen de handel in slaven …
Informeren naar het bestaan van nudes van deze aristocraat is not done, Gwaen.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_205662497
Ha, gevonden: Earl Grey, de man van de Slavery Abolition Act. Die had inderdaad een erg lange nek, zoals ook op andere portretten is te zien.
Goeie, Took!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  woensdag 17 augustus 2022 @ 14:39:23 #58
71048 Tokay
makes your day!
pi_205665674
quote:
Charles Grey werd geboren op 13 maart 1764 te Fallodon. Hij was een graaf, vandaar de titel ‘Earl’ in zijn naam. Hij volgde opleidingen aan de vooraanstaande scholen Eton en de Cambridge. Al op zijn tweeëntwintigste werd hij gekozen als lid van het Parlement voor Northumberland.

In 1794 trouwde Grey met Mary Elizabeth Ponsonby, met wie hij maar liefst vijftien kinderen kreeg. Voor zijn huwelijk had hij een affaire met de hertogin van Devonshire, Georgiana Cavendish, met wie hij een dochter kreeg.

Grey was een zogeheten Whig-politicus, wat inhield dat hij een liberaal-democraat was. Op 22 november 1830 werd hij minister-president van het Verenigd Koninkrijk en hij bekleedde deze functie tot 16 juli 1834. Zijn belangrijkste politieke mijlpaal was de invoering van de Reform Act in 1832. Deze zorgde ervoor dat het Lagerhuis werd hervormd, wat het begin inluidde van de politieke constructie die Groot-Brittannië nu nog steeds kent.

Earl Grey thee
Hoewel Grey minister-president was en belangrijke wetten doorvoerde is zijn naam nu vooral nog bekend vanwege de zwarte thee melange die hij in Europa populair maakte: Earl Grey thee.

Charles Grey ontving de thee als cadeau, waarschijnlijk een diplomatiek cadeau, tijdens zijn ambt als minister-president. De thee die hij kreeg was gemengd met bergamotolie en dit vond hij dusdanig lekker dat hij Britse theemakers vroeg de smaak na te maken.

Volgens een legende kreeg Charles Grey de thee op een reis naar China. Iemand uit zijn entourage zou een jongetje van de verdrinkingsdood hebben gered. Uit dankbaarheid kreeg Grey de thee gemengd met bergamotolie. Dit verhaal is waarschijnlijk verzonnen, omdat het niet eens zeker is of Grey überhaupt ooit in China is geweest.
Het huis van de familie Grey, Howick Hall Gardens in Alnwick, Northumberland, wordt gezien als de geboorteplaats van Earl Grey thee. Hier werd de thee vermengd met de olie en Lady Grey nam deze mee naar Londen. Wanneer zij in Londen hostess was voor hoge ambtslieden serveerde zij de thee, die heel populair werd. Hoewel de thee naar de graaf is vernoemd en doosjes in de supermarkt soms zelfs versierd zijn met zijn portret, heeft de familie Grey nooit patent op de thee aangevraagd. Hierdoor heeft de familie nooit een cent aan de thee overgehouden.

Na zijn aftreden in 1834 leidde Grey een teruggetrokken bestaan met zijn familie. Grey stierf op 17 juli 1845.
Earl Charles Grey inderdaad, snel geraden, pyl. Een gevalletje ‘a piece of cake’ :O of ‘my cup of tea’? c_/
Ik ga maar eens een potje Earl Grey zetten.

The floor is yours. :)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  woensdag 17 augustus 2022 @ 22:14:47 #59
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205670732
Goede handpose.
pi_205675074
Vijftien kinderen en dàn nog tijd hebben voor wetgeving. Respect.
pi_205682631
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:50 schreef Gellius het volgende:
Vijftien kinderen en dàn nog tijd hebben voor wetgeving. Respect.
Zestien zelfs!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:42:40 #62
71048 Tokay
makes your day!
pi_206422935
@pyl, was het niet zo dat, volgens de door @Z opgestelde RJP-statuten & reglementen, degene die het laatste plaatje heeft geraden op zijn (of haar) beurt een nieuw plaatje plaatst?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206425846
Dat is, als ik zo vrij mag zijn, gangbaar, doch geen dogma.
pi_206432109
Correct.
Aldus.
pi_206486346
En dus:

.
pi_206487310
Nou, kom op mensen!
pi_206498805
Vivian Maier.
Aldus.
pi_206499226
Fascinerende foto's, maar het is niet haar.
  zondag 30 oktober 2022 @ 18:53:21 #69
71048 Tokay
makes your day!
pi_206500924
quote:
8s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 13:04 schreef Gellius het volgende:
Nou, kom op mensen!
Rustig, Gwaen.

Heeft ze nou papieren zak met een fles booze in haar armen?
In dat geval gok ik dat mevrouw een Amerikaanse artistieke mevrouw is, wier carrière niet van een leien dakje gaat.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206502957
Is dat een New Yorks tafereel ?
pi_206507512
Ik wil zeker niet uitsluiten dat er een alcoholische snuisterij meegevoerd werd in die papieren zak. Maar het kunnen ook boeken geweest zijn. New York had toen nog veel boekwinkels.
  maandag 31 oktober 2022 @ 12:39:50 #72
71048 Tokay
makes your day!
pi_206509000
Een schrijvende mevrouw in de straten van New York dus …
Weliswaar een Canadese, maar zien we hier wellicht een jonge Margaret Atwood?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206509324
Alleen als zij net de hoek om is geslagen of in een taxi is gestapt, Toaky.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 31-10-2022 15:21:22 (tikslopje) ]
pi_206509370
Joan Vollmer in Manhattan’s Morningside Heights neighborhood in 1944?

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2022 13:28:59 ]
pi_206509776
Dat is verontrustend accuraat en specifiek geraden, Emmenthaler!
  maandag 31 oktober 2022 @ 14:53:26 #76
71048 Tokay
makes your day!
pi_206510129
quote:
7s.gif Op maandag 31 oktober 2022 13:11 schreef Gellius het volgende:
Alleen als zijn net de hoek om is geslagen of in een taxi is gestapt, Toaky.
:'(
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206510194

Success
pi_206510214
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:10 schreef Gellius het volgende:
Dat is verontrustend accuraat en specifiek geraden, Emmenthaler!
Toevallig ooit over gelezen
https://allthatsinteresting.com/joan-vollmer
pi_206510535
Is dat niet gewoon een heel jeugdige Marilyn?
pi_206511039
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:45 schreef Gellius het volgende:
Is dat niet gewoon een heel jeugdige Marilyn?
:Y

12 jaar ,foto uit 1938
  maandag 31 oktober 2022 @ 20:24:37 #81
71048 Tokay
makes your day!
pi_206513922
Prachtig.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206517421
Mag ik nu, Tokay?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  dinsdag 1 november 2022 @ 13:30:50 #83
71048 Tokay
makes your day!
pi_206520241
Jij? Altijd, @pyl!

(Je mocht 17 augustus al. :wtf:)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206520574
Ik vind het wel wat snel gaan, eerlijk gezegd.
pi_206520668
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 november 2022 13:56 schreef Gellius het volgende:
Ik vind het wel wat snel gaan, eerlijk gezegd.
Ik voel me ook wat opgejaagd, inderdaad.

Maar vooruit dan maar:

Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206521405
Ach kijk nou, een provotarisch huwelijk! Wat aandoenlijk!
  dinsdag 1 november 2022 @ 16:26:24 #87
71048 Tokay
makes your day!
pi_206522015
Het zijn gewone fietsen, en geen wielrenfietsen. En dus ook geen wielrenhuwelijk, zoals ik in eerste instantie dacht. Hebben deze luitjes te maken met het Witte Fietsenplan in Amsterdam?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206522082
Ach kijk nou, een Kabouterbeweging huwelijk! Wat aandoenlijk!
Aldus.
pi_206522109
Of wellicht Puck en Hans.
Aldus.
pi_206528655
quote:
Op dinsdag 1 november 2022 16:32 schreef Z het volgende:
Ach kijk nou, een Kabouterbeweging huwelijk! Wat aandoenlijk!
quote:
Op dinsdag 1 november 2022 16:34 schreef Z het volgende:
Of wellicht Puck en Hans.
Ukke-Puck? 11.gif

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2022 06:47:23 ]
pi_206529305
Allemaal correct - ofschoon de Kabouters nog een paar jaartjes op zich lieten wachten, Z!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  woensdag 2 november 2022 @ 21:40:28 #92
71048 Tokay
makes your day!
pi_206538257
Gokje op Roel van Duijn. Da’s eigenlijk ook de enige naam die ik ken van de provobeweging.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206540354
Je kent zijn naam, maar bent onbekend met zijn toch wel heel typerende bebaarde kabouteruiterlijk - opmerkelijk, Tokay.
Dit is - uiteraard - niet Roel van Duijn.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 3 november 2022 @ 09:29:58 #94
71048 Tokay
makes your day!
pi_206541045
Ik ben alleen maar bekend met de naam omdat die is blijven hangen van de lessen maatschappijleer. :@ Hoe de man eruitzag, ik heb geen idee.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206542180
Ik dacht even aan Japser Grootveld, maar bij nadere inspectie bleek die het ook niet te zijn. Het leek me nuttig om dit even te melden.

edit: Het is Robert Japser Grootveld.
anonieme razernist
pi_206542432
Ik dacht aanvankelijk aan Luud Schimmelpennink, maar die had niet zo'n olijk blond bolletje.
pi_206543073
Er is toch helemaal nog niet vastgesteld wie we moeten raden? Wat een vooringenomenheid allemaal.
Aldus.
  donderdag 3 november 2022 @ 15:39:13 #98
71048 Tokay
makes your day!
pi_206544627
quote:
17s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:56 schreef Gellius het volgende:
Ik dacht aanvankelijk aan Luud Schimmelpennink, maar die had niet zo'n olijk blond bolletje.
Ik ken wel Sander, die had een leuke documentairereeks. Is hij misschien een neef van Luud?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206566879
Oja, Rob Stolk natuurlijk. Tsk.

quote:
Bovendien kende ik Rob Stolk, een van de oprichters van de [provo-]beweging, van het Zaanlands Lyceum. Een braniejongen, die zich van de gezagsverhoudingen op school nog veel minder aantrok dan ik, en erg in de weer was met meisjes en brommers.
(...)
Het witte spijkerpak van Rob Stolk was hip geworden, zeker nadat Stolk het aanhad toen hij in oktober 1965 op een witte fiets naar het Zaandamse stadhuis was gereden om er te trouwen met zijn vriendin Saartje. Ik reed ook in zo’n spijkerpak rond op mijn al even hippe Puch.
pi_206566916
En dan nog even in 't kader van Toaky, ou de l'Éducation...:

.
pi_206567909
Op de basisschool had ik les in zo'n Finse houten school. Iemand had daar heel groot Provo op gekrast (zeg in 1980). Tot zo ver mijn memoires.
Aldus.
  zaterdag 5 november 2022 @ 20:40:32 #102
71048 Tokay
makes your day!
pi_206569286
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 november 2022 16:57 schreef Gellius het volgende:
En dan nog even in 't kader van Toaky, ou de l'Éducation...:

[ afbeelding ].
Wat doet de zanger van Mouth and MacNeal hier nou weer?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206594901
Maar affin. Plaetchen.
Hoeveelste jaargang zitten we inmiddels? 20? 22? Zit er iemand aan de knoppen?
  maandag 7 november 2022 @ 21:18:31 #104
71048 Tokay
makes your day!
pi_206595557
Alstu:

"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206595849
Ah, iets jenesaisquoierigs, fijn. Brilletje, knoopjes, revertjes, coiffure: - we zijn in het interbellum?
  maandag 7 november 2022 @ 21:43:30 #106
71048 Tokay
makes your day!
pi_206596096
Ik lees net dat mevrouw het licht zag in 1909, dus ja, interbellum.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206596217
Van 't oude volk, ongetwijfeld.
  dinsdag 8 november 2022 @ 13:35:25 #108
71048 Tokay
makes your day!
pi_206601787
quote:
2s.gif Op maandag 7 november 2022 21:48 schreef Gellius het volgende:
Van 't oude volk, ongetwijfeld.
Nee hoor, Amerikaanse. Iedereen geboren ná 1952, heeft te maken gehad met mevrouw. Op vroege leeftijd.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206602090
Virginia Apgar natuurlijk. :D
  dinsdag 8 november 2022 @ 14:19:14 #110
71048 Tokay
makes your day!
pi_206602322
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2022 13:58 schreef Treinhomo het volgende:
Virginia Apgar natuurlijk. :D
Het zoeken naar het plaatje duurde langer.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206604127
Sta mij toe om te memoreren dat men Amerikaanse kan zijn èn van 't oude volk.
pi_206604327
quote:
Op dinsdag 8 november 2022 17:35 schreef Gellius het volgende:
Sta mij toe om te memoreren dat men Amerikaanse kan zijn èn van 't oude volk.


Hoe kan 't oude volk nu van de nieuwe wereld zijn ? 11.gif
  woensdag 9 november 2022 @ 17:16:22 #113
71048 Tokay
makes your day!
pi_206615129
quote:
18s.gif Op dinsdag 8 november 2022 17:35 schreef Gellius het volgende:
Sta mij toe om te memoreren dat men Amerikaanse kan zijn èn van 't oude volk.
I know, Gwaen. Maar bij mevrouw Apgar was dat, voor zover ik kon nagaan, niet het geval.

Okay @Treinhomo, kom maar op.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206615469
quote:
Op woensdag 9 november 2022 17:16 schreef Tokay het volgende:

I know, Gwaen. Maar bij mevrouw Apgar was dat, voor zover ik kon nagaan, niet het geval.

Okay @:Treinhomo, kom maar op.
I yield my plaatje, madam chairman.
pi_206617847
pi_206618897
Da's Artie. :D
pi_206625575
Goed, ik heb nog wel een mejoffer op voorraad.

pi_206634754
Bordje leeg en een sigaret opgestoken (of is het een sigaartje uit dat blikken doosje?), sobere inrichting, eenvoudige maar charmante trui, verzorgd, basaal kapsel, guitige, intelligente oogopslag, ongebonden typje, denkelijk warmlopend voor het personalisme - ik zet in op een Franse studente uit de jaren dertig die nog geen besef heeft van het onheil dat haar te wachten staat.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206634804
Ik ga ervan uit dat mevrouw van het oude volk én Amerikaanse is.
pi_206634820
Oeps
pi_206634832
Ik zie een blik appelstroop (over de mogelijke rinsheid doe ik geen uitspraken). Dus dit is gewoon een Hollandsche scribente in de dop.
Aldus.
pi_206635994
Ja pyl begon veelbelovend maar vliegt aan het eind eenbocht uit waar hij gemakkelijk binnen was gebleven als hij het blikje rinse appelstroop had gezien. Scherp, Z. En Scrut doet ook valide aannames.
  vrijdag 11 november 2022 @ 12:11:59 #123
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206636128
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 november 2022 10:44 schreef pyl het volgende:
Bordje leeg en een sigaret opgestoken (of is het een sigaartje uit dat blikken doosje?), sobere inrichting, eenvoudige maar charmante trui, verzorgd, basaal kapsel, guitige, intelligente oogopslag, ongebonden typje, denkelijk warmlopend voor het personalisme - ik zet in op een Franse studente uit de jaren dertig die nog geen besef heeft van het onheil dat haar te wachten staat.
De combinatie charmante trui (+ ongetwijfeld rok) + halflang haar associeer ik meer met de jaren 40, eigenlijk. Inderdaad wel een beetje een "Anne Frank"-vibe. Sober en toch aan de sigaret suggereert hoge opleiding en avantgardistische mentaliteit.
  vrijdag 11 november 2022 @ 12:16:58 #124
71048 Tokay
makes your day!
pi_206636220
Ik zie toch echt een Michelle Monaghan avant la lettre, Gwaen!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206636789
Ik ook, Took. Ik ook.
pi_206651273
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 november 2022 12:04 schreef Gellius het volgende:
Ja pyl begon veelbelovend maar vliegt aan het eind een bocht uit...
Story of my life ...

En mejuffrouw? Kon zij na '45 überhaupt nog wel eens uit de bocht vliegen?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206654996
Beslist!
pi_206655197
Iblardi ook redelijk spot on hoor.
  dinsdag 15 november 2022 @ 17:34:26 #129
71048 Tokay
makes your day!
pi_206687090
Een leuke Nederlandse jongedame dus. Ik neem aan dat zij later beroemd is geworden in de kunsten?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206699443
Ze heeft de kunsten verruild voor iets nog hoogstaanders: de Letteren. Wàt een vrouw hè?
pi_206700064
Door een gelblast from the past moest ik plotsklaps denken aan RjP waar ik menig uur van mijn zinledige leven heb verspild.
En verdomd, het bestaat nog steeds, met aloude geitenbreiers en weinig jonge frisse usertjes. Ik vrees alleen dat zowel het duizelingwekkende tempo van dit ragfijn spel, als de obscuriteit van de te raden personages, mijn door de knaagtand des tijds afgenomen verstandelijke vaardigheden ver te boven gaat.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_206701165
RJP zal de laatste post hebben alvorens het licht uitgaat boven het fokforum, Ollie.
pi_206701174
Wel drie maanden later, vrees ik.
pi_206712659
Maar wie is die wel eens wild geweeste schrijfster nou? Want wilde vrouwen in de Letteren zijn er natuurlijk in overmaat. Dat zegt me hoegenaamd niks. Het pakje boter blijft volledig deukloos.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_206712998
Ja eh. Dat is op zich een redelijke vraag Ollie. Alleen niet aan mij om te beantwoorden, enkel te bevestigen.
pi_206713015
De vraag kan ook niet aan mij gericht zijn natuurlijk. Maar aan het plebs. De raders.
  donderdag 17 november 2022 @ 21:36:26 #137
71048 Tokay
makes your day!
pi_206713966
Ik zie toch ook wel Indische trekken in dit meisje. Is dit niet gewoon een heel jonge Hella Haasse?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206717118
Ze is van 't Oude Volk hè?
  vrijdag 18 november 2022 @ 12:18:23 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206718682
Zou kunnen, maar ik vind ook wel dat ze een erg Française-achtige uitstraling heeft. "Guitig", zoals pyl terecht schreef.
pi_206719054
Toch is ze geen Française. Ze is wel korte tijd woonachtig geweest in de DOM-TOM, als deel van haar vertrek uit NL, een paar weken voor de oorlog uitbrak. Nogmaals; slimme meid.
pi_206728073
Ja, hier een plebejer met een vraagje: is mejuffrouw-de-beginnende-schrijfster na '45 weer teruggekeerd naar Nederland, of bleef zij in den vreemde en vierde zij daar haar triomfen?

Ik maak overigens bezwaar tegen de suggestie dat degenen die niet tijdig de wijk namen misschien wat dom waren. Aangezien Gellius dat niet kan menen, vermoed ik dat we hier met een dubbele bodem van doen hebben. Maar het zou ook zomaar kunnen, dat ik weer eens uit de bocht vlieg.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206728187
Echt wel een guitige blik, trouwens.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206731351
Zij bleef in den vreemde.
  maandag 21 november 2022 @ 21:09:34 #144
71048 Tokay
makes your day!
pi_206768967
Won de dame met guitige oogopslag weleens literaire prijzen en zo ja, viel die eer haar ten deel in den vreemde of in Nederland?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206809814
Dola de Jong *O*

Ze stond gister in de krant

https://www.parool.nl/kun(...)-overdreef~b86cf81a/
pi_206811248
En bedankt, Parool.
pi_206811312
Lezen ze het Parool nu ook al op Schiermonnikoog?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206811663
Aldus.
pi_206811826
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef pyl het volgende:
Lezen ze het Parool nu ook al op Schiermonnikoog?
Vlieland :(
pi_206812069
Ah, een design-meneer, gekiekt in de eerste helft van de jaren zestig.
  vrijdag 25 november 2022 @ 09:34:15 #151
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206812142
Ik vind hem meer de uitstraling van een schrijver hebben, maar die trendy wijde mouw in arm-op-de-heup-pose achter hem doet me twijfelen. Hoewel hij ook wel een beetje een blik heeft van "wat doe ik hier?".
pi_206812400
Ach, hebben we dat niet allemaal, Ibla?
pi_206812578
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:27 schreef Gellius het volgende:
Ah, een design-meneer, gekiekt in de eerste helft van de jaren zestig.
Akelig accuraat. Kijk 'n eens designen.

Aldus.
pi_206812812
Industrieel ontwerper?
pi_206812914
Wat is dat eigenlijk (niet) een industrieel ontwerper?
Aldus.
pi_206813017
Is dat een retorische vraag, Z?
pi_206813030
Heeft-ie dat frame van die stoel in de voorgrond ook ontworpen?
pi_206813048
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:13 schreef Scrutinizer het volgende:
Heeft-ie dat frame van die stoel in de voorgrond ook ontworpen?
Correct.
Aldus.
pi_206813082
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:15 schreef Z het volgende:

[..]
Correct.
En die groene brievenbus zeker ook?
pi_206813206
Friso Kramer dus.
pi_206813232
Is the right answer.
Aldus.
pi_206813319
pi_206814468
Dat is sprekend mijn glazenwasser, zij het met een andere kledingkeuze.
pi_206814595
Een designer!
Aldus.
  vrijdag 25 november 2022 @ 15:01:57 #165
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206816036
Een intelligent designer! Wellicht met een wat ongezonde levensstijl, maar soit.
pi_206816449
Designer noch glazenwasser :N
  vrijdag 25 november 2022 @ 15:47:29 #167
71048 Tokay
makes your day!
pi_206816731
Is gewoon een regisseur, dat zie je toch zo?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206816821
Dan toch een architect.
Aldus.
  vrijdag 25 november 2022 @ 15:55:14 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206816838
Of een Meester van het Literaire Beeldverhaal?
pi_206817082
Die boompjes hè?
pi_206822386
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:55 schreef Iblardi het volgende:
Of een Meester van het Literaire Beeldverhaal?
Nou, literair ...

Beeldverhaal :Y
pi_206825674
Aha.Kijk. Dat maakt mijnheer derhalve Fransman. Of Belg, hooguit.
pi_206825691
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:56 schreef Gellius het volgende:
Aha.Kijk. Dat maakt mijnheer derhalve Fransman. Of Belg, hooguit.
Welnee, mijnheer is van noordelijker komaf dan dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Scrutinizer op 26-11-2022 09:46:21 ]
pi_206825832
Baarle-Nassau?
pi_206825901
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 november 2022 09:38 schreef Gellius het volgende:
Baarle-Nassau?
Neen. Noordelijker dan Amsterdam zelfs :o
pi_206826158
Tekenen ze nu ook al strips op Ameland?
pi_206826478
quote:
16s.gif Op zaterdag 26 november 2022 10:17 schreef Gellius het volgende:
Tekenen ze nu ook al strips op Ameland?
Volgens mij niet, maar ik was in 2000 voor het laatst op Ameland. Zeker weten doe ik het dus niet.
  zaterdag 26 november 2022 @ 10:55:57 #178
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206826505
Volgens mij is Jan Kruis een keer langsgekomen om een schilderij op te hangen in het gemeentehuis van Ballum.

Maar dat is duidelijk niet deze man.
pi_206826569
Betekent dit dat we hiermee het territorium van het Scandinavische stripwezen zijn binnengewandeld?
pi_206826583
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:05 schreef Gellius het volgende:
Betekent dit dat we hiermee het territorium van het Scandinavische stripwezen zijn binnengewandeld?
Mijnheer is duidelijk geen Scandinaaf.
pi_206826655
Dat is een gedurfde generalisatie. Mijnheer is ook geen glazenwasser, maar ziet er wel zo uit.
pi_206827385
Ik ben even 'n Parool scoren. Misschien heb ik geluk.
pi_206827471
Ik neem de Volkskrant en het FD wel voor m'n rekening.
Aldus.
pi_206829191
Theo van den Boogaard staat nooit in de NRC, anders had ik die wel willen doorbladeren.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206829435
Verdraaid nog an toe zeg!
  zaterdag 26 november 2022 @ 16:16:33 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206829441
Hm, hij poseerde kennelijk voor andermans bomen. Of de klare lijn is niet meer wat het geweest is.
pi_206830311
Dola staat ook in de Volkskrant. Rijkelijk te laat.
Aldus.
pi_206830540
Altijd maar weer die kunst- en literatuurredacties die hun inspiratie bij RJP komen halen. Vermoeiend is dat.
pi_206831426
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2022 15:44 schreef pyl het volgende:
Theo van den Boogaard staat nooit in de NRC, anders had ik die wel willen doorbladeren.
Hij maakte voor NRC nog wel eens tekeningen bij artikelen.
pi_206832451
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:16 schreef Iblardi het volgende:
Hm, hij poseerde kennelijk voor andermans bomen. Of de klare lijn is niet meer wat het geweest is.
Hij tekent niet meer de klare lijn als gevolg van o.a. artritis.
  zaterdag 26 november 2022 @ 23:15:35 #191
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206835719
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 november 2022 19:52 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]
Hij tekent niet meer de klare lijn als gevolg van o.a. artritis.
O, het spijt me dat te lezen. Het is inderdaad een feit dat bij veel tekenaars de hand wat minder vast wordt met het vorderen van de leeftijd. Juist bij het relatief kleinschalige striptekenwerk, dat bovendien meestal geheel uit lijntekeningen bestaat, is dat wel een handicap.
pi_206851745

Het is de dame om wie het draait.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206852813
Veldkijkertje, determineergidsje, zit-wandelstok, een O+ parkbankje O+ en wat lattenhekwerk. Bevinden we ons in een herfsttig Jardin des Plantes in Parijs?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 28-11-2022 22:31:26 ]
pi_206852942
Je begint erg goed en to the point, Gellius, maar ik ben geneigd te zeggen dat je aan het einde behoorlijk uit de bocht vliegt.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206853214
Laat ik het iets verbreden, dan: bevinden wij ons hier in een grootstedelijk park tijdens pakweg het Interbellum en hebben de plaats en de meegedragen parafernalia iets van doen met de identiteit van de mejopher?
pi_206856107
Een uitstekend herstel, Gellius! Allebei je assumpties zijn correct.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206856289
Deelde mevrouw haar taxonomische gedachtenwisselingen met de nogal forsch uitgevallen (en daarom waarschijnlijk snel met vermoeide kuiten kampende) kompaan in het Nederlands?
pi_206856303
Ik dacht dat we alle ornithologen al gehad hadden.
Aldus.
pi_206856567
Ik huiver zelf ook enigszins bij de gedachte, maar het kùnnen ook botanici zijn.

:r.
pi_206856735
Of een bijziende mycoloog!
Aldus.
pi_206856872
Huivert niet, heren! Mevrouw was géén ornithologe, botanica of schele mycologe.

[ Bericht 0% gewijzigd door pyl op 28-11-2022 19:17:33 ]
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206857680
Mejopher was mogelijk meer geïnteresseerd in het stadspark an und für sich?
pi_206858501
Mogelijk. Maar ze was, hoe dan ook, niet beroemd om haar bezoek aan een park.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206858566
Hmz. En het Nederlands?

[ Bericht 36% gewijzigd door Gellius op 28-11-2022 22:32:21 ]
pi_206858718
Not in the least.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206862087
Er moet jandorie toch iets zijn met dat quasi-verheffende gedoe met die verrekijkers en boekjes. Geen weldenkend mens doet zoiets uit zichzelf, als het niet hoeft. Zal het dan iets Brits-emancipatoirs zijn? Het werd wel eens tijd voor een Fabianiste.
pi_206863188
Verrekijkers, boekjes, maar vooral die zit-wandelstokken kunnen om uiteenlopende redenen erg nuttig zijn. Brits? Zeker! Emancipatoir? Allerminst. Fabian Society? Good heavens, no!
Een nog onbesproken gebleven uiterlijk kenmerk van mijn dame speelde een sleutelrol in haar 'claim to fame'.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206864546
Haar bontje?
pi_206865159
Haar lengte? Was ze een kermisattractie?
anonieme razernist
  dinsdag 29 november 2022 @ 12:54:04 #210
71048 Tokay
makes your day!
pi_206865839
Heur hoedje? Zijn we hier bij de Ascot paardenraces?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206866425
Oh nee, equideologen. Ew, ew, eww.
  dinsdag 29 november 2022 @ 14:34:11 #212
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206866831
Of toch haar elastieken benen? Hoewel, dat is een beetje moeilijk te zien op deze foto.
pi_206867462
No Cigar begint goed, maar eindigt buiten de baan. Bij Tokay is het juist omgekeerd. De paardenliefhebberij was echter niet de reden waarom mevrouw afgelopen zaterdag in de NRC stond.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:39:32 #214
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206867637
Vreemd. De vrouw oogt niet uitzonderlijk klein, maar de man wel bijzonder groot voor die tijd (interbellum, 1922?). De proporties lijken in elk geval vrij normaal.

Het zal wel niet het onopvallende van haar lengte geweest zijn dat haar bekendheid bezorgde. Ik tast weer eens in het duister. :{
pi_206867935
Troost je, Iblardi, dat deed mevrouw ook!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206868089
Ze was blind.
Aldus.
pi_206868127
Scheel noch blind.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206868153
Spiritisme!
Ik heb alleen maar Parool en de Amstelveenz in de oudpapierbak liggen, verdulle
  dinsdag 29 november 2022 @ 16:20:43 #219
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206868409
Hmm, nu je het zegt. Het zou zomaar kunnen dat er een hinderlijk stukje ectoplasma onder haar linkerschoen is blijven kleven.
pi_206870425
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 november 2022 16:09 schreef Gellius het volgende:
Spiritisme!
Nee, juist heel aards.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206870584
Mevrouw is steeds iets niet wat ze wel lijkt te zijn en speelt hard to get. Ik voel een lichte aversie opduiken.
  dinsdag 29 november 2022 @ 18:13:48 #222
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206871203
Ze was inbreekster?
  dinsdag 29 november 2022 @ 18:34:34 #223
71048 Tokay
makes your day!
pi_206871543
Ah, mevrouw was wetenschapper en haar onderzoeksgebied was donkere materie!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  dinsdag 29 november 2022 @ 18:35:49 #224
71048 Tokay
makes your day!
pi_206871565
Omdat @pyl zegt dat ze in het duister tastte.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206871630
Even vluchtig de krant van zaterdag digitaal doorgebladerd: een ronduit teleurstellende ervaring. Kwam mevrouw wel eens in Egypte? Werd ze door kleine gangetjes in Piramiden vooruit gestuurd?
anonieme razernist
  dinsdag 29 november 2022 @ 18:40:11 #226
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206871633
Ik probeer te bedenken hoe iemand bekend kan zijn geworden door met een handige zit-wandelstok en dito lichaamslengte in het aardse duister te tasten. Het wil niet komen.
pi_206871694
Zou het Evelyn Beauchamp kunnen zijn?
anonieme razernist
pi_206877239
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2022 18:43 schreef NoCigar het volgende:
Zou het Evelyn Beauchamp kunnen zijn?
Lady Evelyn Leonora Almina Beauchamp; née Herbert, dochter van George Herbert, 5th Earl of Carnarvon, de financier (en licentiehouder) van de opgravingen van de archeoloog Howard Carter in de Vallei der Koningen in Egypte. Nadat Carter in november 1922 was gestuit op de toegang van een koningsgraf, liet hij Carnarvon en diens dochter vanuit Engeland overkomen. Gedrieën betraden zij de eerste kamers, waarbij Evelyn als eerste, door een kleine opening (gebruikmakend van haar kleine gestalte), ook de echte grafkamer inging en dus ook als eerste (in 3500 jaar welteverstaan) de sarcofaag van Toetanchamon aanschouwde. Illegaal overigens. Het gat werd weer snel gedicht in afwachting van de komst van Egyptische autoriteiten - drie maanden later.
Afgelopen zaterdag was het precies honderd jaar geleden dat Carter het graf van Toetanchamon ontdekte. Ik vermoed dat het zelfs het Amstelveense sufferdje heeft gehaald. Dat Lady Evelyn al wachtende in de woestijn gebruik maakte van haar zit-wandelstok, zal er wel niet in hebben gestaan.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206878135
Mooie hoor. Het Amstelveense suffertje heeft er in alle talen over gezwegen, maar vervult wel een rol bij ons thuis in een gezinsspelletje: hoe vaak staat er een foto van de burgemeester en/of een van de wethouders in. Omdat er, om met Joop Visser te spreken, nooit wat gebeurt in Amstelveen staan leden van B&W soms wel drie, vier keer met hun bakkes op de foto - in één enkele editie.

Enfin, suburbia. Ik geef het je te doen hoor.
pi_206878308
Ik wandelde afgelopen zomer door Amstelveen, o.a. het Jac. P. Thijssepark en fraaie woonwijken met kapitale villa's en herenhuizen. Erg mooi- maar mijn hemel! Wat een vrijwel voortdurende herrie van dalende en opstijgende vliegtuigen! Nooit geweten dat het zo erg was. Je went eraan, zeiden enkele sympathieke vertegenwoordigers van de lokale bevolking. Dát geef ik je te doen. Kunnen die wethouders daar niet eens naar kijken?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206878356
Oh ja, de vliegtuigen! Maar die zetten we alleen eventjes aan als het volk uit de provincie onze heemtuinen dreigt te komen vertrappen.
pi_206878518
Dat doen die ijdele wethouders dan weer goed!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206890009
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206890236
Dit kan haast niemand anders zijn dan Floor Gordon.
Aldus.
pi_206890481
quote:
19s.gif Op donderdag 1 december 2022 10:20 schreef Z het volgende:
Dit kan haast niemand anders zijn dan Floor Gordon.
Fleur Gordon inderdaad (https://www.amstelveen.nl(...)tuurder/floor-gordon), de Amstelveense wethouder die verantwoordelijk is voor het aanzetten van de vliegtuigen. Foto uit de Amstelveenz! (Ik wilde het Gellius dit keer niet al te lastig maken.)

Plaatje!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 1 december 2022 @ 11:48:24 #236
71048 Tokay
makes your day!
pi_206891139
Amstelveenz. Het bestaat echt. Hoe krijg je het verzonnen!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 1 december 2022 @ 11:59:06 #237
71048 Tokay
makes your day!
pi_206891263
Okee, nieuw plaatje.

"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206891596
Een bekende Amstelvener.
Aldus.
pi_206891958
In ieder geval een arme sloeber.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206892290
Iemand die op het punt staat een grap te vertellen, dat zie je aan zijn omfloerst ingehouden olijke glimlach. Vast een soort Guido Weijers van de negentiende eeuw en daarom totaal vergeten.
anonieme razernist
  donderdag 1 december 2022 @ 13:48:26 #241
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206892459
Meneer van (deels) Indiaanse afkomst? Een avonturier uit het Wilde Westen, c. 1870?
pi_206892545
Welk sufferdje zou Tokay lezen?
Aldus.
  donderdag 1 december 2022 @ 14:20:14 #243
71048 Tokay
makes your day!
pi_206892835
@Z er is niets Amstelveenz aan meneer
@pyl meneer was denkelijk gefortuneerder dan hij er op dit kiekje uitziet
@NoCigar of ie grappig was weet ik niet - ik las echter een anekdote over hem waar ik van moest lachen - vergeten is hij allerminst
@Iblardi geenszins, gewoon uit de Groningse klei getrokken
@Z dat ding heet hier De Bode; sinds mijn slager er niet meer in adverteert neem ik niet eens meer de moeite het door te bladeren
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206893336
Even gegoogeld wie Guido Weijers is - bedankt, NoCigar! }:|

Is het een klassieke Groninger herenboer? De meneer op het plaatje, bedoel ik.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 1 december 2022 @ 15:55:43 #245
71048 Tokay
makes your day!
pi_206893862
quote:
15s.gif Op donderdag 1 december 2022 15:00 schreef pyl het volgende:
Even gegoogeld wie Guido Weijers is - bedankt, NoCigar! }:|

Is het een klassieke Groninger herenboer? De meneer op het plaatje, bedoel ik.
Meneer (van het oude volk, @Gellius let je op?) was helegaar geen herenboer. In Grunn oefende hij verschillende beroepen uit, zo was hij o.a. koopman, slager en fabriceerde hij meubels.
De beste man was de veertig ruim voorbij toen hij verhuisde naar Leiden. In de sleutelstad had hij een winkel in rookwaren maar daar werd hij niet beroemd door.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206895753
quote:
2s.gif Op donderdag 1 december 2022 15:55 schreef Tokay het volgende:
@:Gellius let je op?)
Hm, wat? Leuk kiekje van Floorz.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gellius op 01-12-2022 18:14:15 ]
pi_206895847
Is het Israël Kiek, by the way?
pi_206896505
Overigens wil ik nog wel even stipuleren dat Wij Hier In Amstelveen een sufferdje èn een glossy in de bus krijgen. Het sufferdje heet het :O Amstelveens Nieuwsblad :O . De Amstelveenz is de *) glossy *) . Beide tsjokvol burgemeesters en wethouders.

Ja, ik geef het je te doen.
pi_206896569
Ik zou hier een eigen topic over moeten beginnen. c_/ .
  donderdag 1 december 2022 @ 18:36:45 #250
71048 Tokay
makes your day!
pi_206896794
quote:
3s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:47 schreef Gellius het volgende:
Is het Israël Kiek, by the way?
Wowie! Knap hoor Gwaen.

quote:
Leiden en Fotografie: Israël Kiek en de oorsprong van het ‘kiekje’

Even een ‘kiekje maken’: deze uitdrukking wordt nog steeds veel gebruikt voor het maken van een snelle momentopname. Bijvoorbeeld voor een groepsfoto of een vakantieherinnering. Maar waar komt de uitdrukking eigenlijk vandaan? Bij het horen van het woord ‘kiekje’ leg je waarschijnlijk snel een verband met het werkwoord ‘kijken’. In werkelijkheid is het woord ‘kiekje’ echter een eponiem. Dit betekent dat het herleid kan worden op een persoonsnaam. En in dit geval is dat de naam van de Leidse fotograaf Israël David Kiek (1811-1899).

Israël Kiek werd in 1811 geboren in Groningen, maar was – na het hebben van veel verschillende baantjes – in ieder geval al rond 1860 als fotograaf actief in Leiden. Dit was niet uniek binnen zijn familie: van de negen kinderen in de familie Kiek werden er vijf fotograaf. De foto’s van Israël Kiek vielen echter op vanwege de spontaniteit in zijn portretten van studenten.

Vaak werd Kiek in het holst van de nacht uit bed geroepen door studentendisputen. Bonzen op de deur, geschreeuw en gescheld kwamen hier vaak aan te pas. De studenten lieten graag een groepsportret van zichzelf maken wanneer zij veelal dronken van het feesten terugkwamen. Wanneer Kiek dan op zijn pantoffels zijn bed uitkwam, nam hij een vlugge groepsfoto achter zijn huis. De foto’s zijn hierdoor regelmatig onscherp. Kiek hield zelf niet van de studentenfoto’s, en maakte de foto’s vaak met zijn rug naar de aangeschoten studenten toegekeerd. Op een gegeven moment was hij de studenten zelfs zo zat, dat hij een ophaalbruggetje voor zijn huis liet bouwen. Zo hield hij lastige klanten buiten de deur.

Ondanks de overlast is Kiek voornamelijk beroemd geworden door deze studentenportretten. Destijds waren zulke spontane groepsfoto’s nog uniek. Gebruikelijk waren formele portretfoto’s, gebaseerd op de schilderkunst. Maar de studenten klommen met gemak op het dak of in de dakgoot. Of zij netjes op een rij stonden, maakte zowel Kiek als de geportretteerden niets uit.

Vandaag de dag zijn er in Leiden nog veel sporen te vinden van Israël Kiek’s fotografie. Zijn atelier was oorspronkelijk gevestigd aan de overzijde van de Rijnsburgersingel. Dit was een zeer strategische plek: het bevond zich tussen de druk bezochte Sociëteit Amicitia (nu Stadscafé Van der Werff) en de uitspanning Zomerzorg, die zich op de route naar het station bevond. Niet voor niets is het Kiekpad naast het stadscafé naar de fotograaf vernoemd. Sinds 2001 staat hier ook het kiekmonument van Norman Beierle en Hester Keijser. In deze zilveren camera kunnen een aantal ‘kiekjes’ van de fotograaf bekeken kan worden.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 1 december 2022 @ 20:35:37 #251
71048 Tokay
makes your day!
pi_206899213
Ter illustratie:


Leidse corpsballen


Het Kiek-monument in Leiden; als je doorheen kijkt, zie je twaalf kiekjes uit het archief van studentenvereniging Minerva
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206899682
quote:
Op donderdag 1 december 2022 20:35 schreef Tokay het volgende:

(...)

Het Kiek-monument in Leiden; als je er doorheen kijkt, zie je twaalf kiekjes uit het archief van studentenvereniging Minerva.
Zou je het daarmee ook kunnen omschrijven als een uilenbril ? 11.gif

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2022 20:54:20 ]
  donderdag 1 december 2022 @ 22:03:07 #253
71048 Tokay
makes your day!
pi_206902289
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:53 schreef Treinhomo het volgende:
Zou je het daarmee ook kunnen omschrijven als een uilenbril ? 11.gif
Die gedachtekronkels van jou, word jij daar nou niet moe van?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206903858
quote:
15s.gif Op donderdag 1 december 2022 15:00 schreef pyl het volgende:
Even gegoogeld wie Guido Weijers is - bedankt, NoCigar! }:|

Is het een klassieke Groninger herenboer? De meneer op het plaatje, bedoel ik.
Oh excuus. Dit is voor niemand leuk.
anonieme razernist
pi_206905123
Ik wil nu ineens en onbedwingbaar het onderwerp van Hendriks' doctoraal weten.
  vrijdag 2 december 2022 @ 17:49:00 #256
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206911737
quote:
4s.gif Op vrijdag 2 december 2022 07:52 schreef Gellius het volgende:
Ik wil nu ineens en onbedwingbaar het onderwerp van Hendriks' doctoraal weten.
Joost van den Vondel en G. de Saluste sr. du Bartas. Aanrader!
pi_206912930
Haha, nice sleuthing 'Blard. Ik dacht: het zijn vast rechtenmannetjes.

In de serie 'ik geef het je te doen': mijn dochter staat notabene vandaag in het :z Amstelveens Nieuwsblad :z . Nu de AmstelveenZ nog halen.
  vrijdag 2 december 2022 @ 19:27:45 #258
71048 Tokay
makes your day!
pi_206913165
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  vrijdag 2 december 2022 @ 19:32:29 #259
71048 Tokay
makes your day!
pi_206913207
Ben je een trotse pappie, Gwaen?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206913428
quote:
3s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:22 schreef Gellius het volgende:
Ik zou hier een eigen topic over moeten beginnen. c_/ .
Ik zeg: "Doen!"
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_206917196
Ik ben uiteraard vertoornd, Thoôk. Hier zijn kostbare vierkante centimeters verspild die beter benut waren ter meerdere glorie van het college van Bé en Wé.
pi_206945827
pi_206947372
Vermogend, maar knieperig zou ik zeggen. Katholiek. Rond 1900. Zat zij op een berg geld?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_206948952
Ze was van niet-onbemiddelde huize, maar haar vader verloor veel geld bij een ongelukkige investering. Mogelijk heeft dat haar leven op een wat onafhankelijker spoor gezet dan van vrouwen verwacht werd.

Als ik even de initialen van haar moeder tel, wil ik een katholieke afkomst niet uitsluiten

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 05-12-2022 11:40:45 ]
  dinsdag 6 december 2022 @ 16:07:18 #265
71048 Tokay
makes your day!
pi_206967588
Ehm, van katholieke huize zijn in de West-Brabantse regio lijkt me - zeker in die tijd - tamelijk voor de hand liggend, Gellius.

Mevrouw ziet eruit alsof ze niet met zich liet sollen; bekleedde ze een hoge functie bij de spoorwegen? De lijn tussen grensstation Roosendaal en Antwerpen is van oudsher de belangrijkste verbinding tussen Nederland en België …
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206968667
Dat mevrouw een kiekje in de West-Brabantse regio heeft laten maken, wil nog niet zeggen de ze geboortig was uit die streek, zou ik denken. Ze is in Haarlem geboren.
  dinsdag 6 december 2022 @ 21:13:51 #267
71048 Tokay
makes your day!
pi_206974658
Nou, mijn oprechte verontschuldigingen dan maar, dat ik me zo gemakkelijk liet verleiden door de plaatsnamen rechts onderin en de door mij vermoede hint ( … haar leven op een wat onafhankelijker spoor gezet … ).

Was ze kunstenares?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_206976653
quote:
Op dinsdag 6 december 2022 17:19 schreef Gellius het volgende:
Dat mevrouw een kiekje in de West-Brabantse regio heeft laten maken, wil nog niet zeggen de ze geboortig was uit die streek, zou ik denken. Ze is in Haarlem geboren.
Haerlem toch zeker ? 11.gif
pi_206979510
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 december 2022 21:13 schreef Tokay het volgende:
Nou, mijn oprechte verontschuldigingen dan maar, dat ik me zo gemakkelijk liet verleiden door de plaatsnamen rechts onderin en de door mij vermoede hint ( … haar leven op een wat onafhankelijker spoor gezet … ).

Was ze kunstenares?
Whoa, die had ik niet eens gezien! Geen kunstenaeres.
  donderdag 8 december 2022 @ 15:35:46 #270
71048 Tokay
makes your day!
pi_206995041
quote:
11s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:42 schreef Gellius het volgende:
Whoa, die had ik niet eens gezien! Geen kunstenaeres.
Hmmm, wat blijft er dan over … Hondenfokster? Wethouder? Imker? Oogarts? Kinderboekenschrijfster? Makelaar? Chef kok? Celliste? Boswachter? Hoogleraar?
Of toch nagelstyliste? >:)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 8 december 2022 @ 15:54:25 #271
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206995232
Haar blik lijkt wat on-gefocust. Had ze problemen met haar zicht?
pi_206998962
Dat zou het schrijven van haar artikelen mogelijk in de weg gezeten hebben en daar zijn bepaald geen aanwijzingen voor. Maar de bronnen zwijgen wat betreft de kwaliteit van haar zicht als gewoonlijk: diep.

[ Bericht 11% gewijzigd door Gellius op 08-12-2022 22:15:07 ]
  zondag 11 december 2022 @ 20:11:59 #273
71048 Tokay
makes your day!
pi_207045894
Ik ben haar op het spoor gekomen: Geertruida Carelsen (geboren als Amy Geertruida de Leeuw; Haarlem, 10 april 1843 – aldaar, 4 juni 1938) was een in het laatste kwart van de 19e eeuw bekende Nederlandse schrijfster en journaliste.

quote:
Op haar twintigste besloot De Leeuw schrijfster te worden: "Niet omdat ik dat zo graag wou worden. Maar omdat ik iets te zeggen had." De Leeuw behoorde tot de generatie vrouwen die als eersten toetraden tot journalistiek als broodwinnend beroep. De bekendste journaliste van deze generatie was Henriëtte van der Mey (1850–1945), die als eerste vrouw in Nederland een vaste baan als verslaggever kreeg bij een dagbladredactie. Een tijdlang schreef De Leeuw onder het pseudoniem George Zeemeeuw, maar dit werd niet geaccepteerd, omdat een vrouw niet onder een mannennaam mocht schrijven. Daarop koos zij als schrijversnaam: Geertruida Carelsen, als dochter van een Carel.

Vanaf 1863 schreef zij brieven met beschouwingen over de natuur. Hiermee wilde ze 'stadsmeisjes' meer kennis van de natuur bijbrengen. De brieven werden in 1874 gebundeld en gepubliceerd onder de titel In 't vrije veld. Brieven van een Landmeisje aan jonge dames. Naast deze brieven schreef ze ook novelles, gedichten en korte impressies die in verscheidene kranten en tijdschriften werden gepubliceerd. Haar naam werd bekend toen ze correspondente werd in Berlijn voor Het Nieuws van den Dag. Dit deed ze zeventien jaar lang. Thijsse verwees later naar haar als een van de beste Nederlandse journalisten, zowel onder de mannelijke als onder de vrouwelijke. In 1893 werd ze benoemd als lid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde.

Tegenwoordig worden De Leeuw en haar werk voornamelijk nog herinnerd in studierichtingen zoals geschiedenis en journalistiek. Ook binnen vrouwenstudies krijgt het leven van De Leeuw aandacht en wordt ze gezien als een zelfstandige en succesvolle vrouw van haar tijd.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207047917
Knap werk, Took. Ik las over haar net in de tijd dat ik Pyl's mejopher in een Parijs' park probeerde te douwen.
  dinsdag 13 december 2022 @ 18:04:21 #275
71048 Tokay
makes your day!
pi_207068603
Goed, het volgende raadplaatje:

"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207068860
Wat, geen dartel negentiende-eeuws deerntje? Oh wee.
  dinsdag 13 december 2022 @ 19:06:00 #277
71048 Tokay
makes your day!
pi_207069374
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 december 2022 18:27 schreef Gellius het volgende:
Wat, geen dartel negentiende-eeuws deerntje? Oh wee.
Het spijt me Gwaen. Een andere keer weer een leuk dametje.
Je zult het hiermee moeten doen, want andere plaatjes zijn er van meneer niet te vinden.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207073152
Nou ja. Goed dan. Een 16e eeuwer met aandacht voor natuur- en sterrenkunde?
  dinsdag 13 december 2022 @ 22:25:08 #279
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207073156
Ik denk dat ik wel met enige zekerheid kan stellen dat deze meneer ergens tussen het begin van het Holoceen en pakweg het jaar 1600 geleefd moet hebben. Heel veel recenter zal deze afbeelding niet zijn, en zijn page-achtige kapsel en baard doen nogal altmodisch aan.
  dinsdag 13 december 2022 @ 22:29:51 #280
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207073202
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2022 22:24 schreef Gellius het volgende:
Nou ja. Goed dan. Een 16e eeuwer met aandacht voor natuur- en sterrenkunde?
Zijn dromerige blik suggereert wel een connectie met de hemel, maar het kan ook een vrome kloosterstichter zijn. Een graaf Jan of Dirk uit de tijd van de pagekapsels.
pi_207075824
Ja, ik zie ook een religieuze figuur, zoals Iblardi veronderstelt. Een ontdekkingsreiziger kan natuurlijk ook - toch min of meer dezelfde categorie.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  woensdag 14 december 2022 @ 13:57:17 #282
71048 Tokay
makes your day!
pi_207077972
Ik denk dat al jullie suggesties de prullenbak in kunnen. Nergens lees ik of ie natuur-/sterrenkundige/ontdekkingsreiziger/kloosterstichter was. Ongetwijfeld was hij religieus, maar van adel?

Er is namelijk zo weinig over deze meneer bekend, dat historici niet eens zijn precieze geboorte- en sterftedatum weten. Hij moet rond 1450-60 geboren zijn. Zielig hè?
Helemaal omdat iedereen hem kent (en er geld aan hem wordt verdiend) maar niet eens om zijn werk.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207078820
Mijnheer is spreekwoordelijk?
  woensdag 14 december 2022 @ 17:12:11 #284
71048 Tokay
makes your day!
pi_207079735
quote:
4s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:37 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer is spreekwoordelijk?
Neen, meneer is niet spreekwoordelijk.
Zijn naam doet velen glunderen van genot.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207079827
Dom Pérignon?
Aldus.
  woensdag 14 december 2022 @ 19:12:21 #286
71048 Tokay
makes your day!
pi_207081043
quote:
2s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:20 schreef Z het volgende:
Dom Pérignon?
Je zit al in de goede hoek. Je kunt meneer echter niet opdrinken.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207083210
'Velen'. Maar niet iedereen dus.
  woensdag 14 december 2022 @ 21:09:02 #288
71048 Tokay
makes your day!
pi_207083427
quote:
3s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:54 schreef Gellius het volgende:
'Velen'. Maar niet iedereen dus.
Klopt, en dat is een bewuste keuze. :Y)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207086064
Meneer Carnivore?
  donderdag 15 december 2022 @ 18:18:00 #290
71048 Tokay
makes your day!
pi_207093499
quote:
5s.gif Op donderdag 15 december 2022 00:04 schreef Scrutinizer het volgende:
Meneer Carnivore?
Eeeh … :N

En wat zegt Google?
quote:
Mr. Carnivore is a five piece indie rock band based in Cleveland Ohio
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207095929
Een late Hoek, wellicht? Dat was eerder meen ik. Of een Schieringer? Anderzins een tegendeler? Dit is duidelijk niet mijn tijdvak.
pi_207097823
Een vroege kabeljauw?
Aldus.
  donderdag 15 december 2022 @ 23:21:50 #293
71048 Tokay
makes your day!
pi_207098260
Meneer was Italiaan en kunstenaar.
Hij heeft nooit kunnen bevroeden dat hij, eeuwen na zijn dood, ongekend populair zou worden.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207100402
Ik ben niet verzot op carpaccio hoor.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  vrijdag 16 december 2022 @ 17:57:04 #295
71048 Tokay
makes your day!
pi_207105737
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:04 schreef pyl het volgende:
Ik ben niet verzot op carpaccio hoor.
Bravo!

quote:
Vittore Carpaccio (wrsch. Venetië, ca. 1455 - Capodistria, 1525/1526) was een Venetiaanse schilder. Hij werd vooral bekend door de negen schilderijen over de legende over de Heilige Ursula. Zijn schilderijen werden vooral in rood en wit geschilderd en behoren tot de hoogrenaissance.
Van zijn leven is weinig bekend. Zelfs over zijn geboorte- en sterfdatum zijn historici het niet eens. Hij werd rond 1455 geboren in Venetië als zoon van een leerhandelaar met de naam Piero Scarpazza. Hij zou later zelf zijn achternaam veranderen in Carpaccio.
Waarschijnlijk is hij in de leer geweest bij Gentile Bellini en Lazzaro Bastiani. Verder lijkt hij erg geïnspireerd door Cima da Conegliano.
In de twintigste eeuw werd het gerecht carpaccio naar hem genoemd.

Eigenlijk is een carpaccio flinterdun gesneden entrecote, zonder de vetrand. Het verhaal is dat het oorspronkelijke gerecht werd bedacht in 1950 in Venetië, Italië door Giuseppe Cipriani, eigenaar van Harry’s Bar in Venetië. De bar was “the place to be” in die jaren en werd bezocht door tal van beroemdheden. Gravin Amalia Nani Mocenigo, een “habituée” van het etablissement, had bloedarmoede en moest van haar dokter rauw rood vlees eten. Maar ja – lekker is dat niet, natuurlijk. Cipriani kwam de contessa tegemoet en bedacht de carpaccio. Hij droeg hem op aan de schilder Vittore Carpaccio, van wie in die dagen een tentoonstelling liep in de stad.

Carpaccio, het originele recept!
De dungesneden rauwe runderlende wordt ontdaan van alle kleine ongerechtigheden en geserveerd, met een dressing van mayonaise, citroensap, worcestersaus, melk, zout en peper Het wordt vaak geserveerd als voorgerecht.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207106874
Carpaccio, het originele recept!
... worcestersaus ...
Aldus.
  vrijdag 16 december 2022 @ 21:00:39 #297
71048 Tokay
makes your day!
pi_207108543
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 december 2022 19:32 schreef Z het volgende:
Carpaccio, het originele recept!
... worcestersaus ...
Don’t shoot the messenger. :@ Ik kopieerde en plakte blijkbaar een slecht recept.
Zelf heb ik nog nooit carpaccio klaargemaakt, jij wel @Z?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207109121
Ik werkte ooit in een restaurant en dan maakte ik er wel 50 per avond. Dat was een nogal volks restaurant. Ik vind het niet een erg bijzonder gerecht.
Aldus.
  dinsdag 20 december 2022 @ 21:38:23 #299
71048 Tokay
makes your day!
pi_207165096
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_207165615
De oma van John Cusack ? 11.gif
  dinsdag 20 december 2022 @ 22:11:06 #301
71048 Tokay
makes your day!
pi_207165796
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:01 schreef Treinhomo het volgende:
De oma van John Cusack ? 11.gif
Dat lijkt me sterk, mevrouw was dan wel getrouwd maar bleef kinderloos.
Ik zie de gelijkenis echter wel, een beetje.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')