abonnement Unibet Coolblue
pi_205540963
Ik vroeg me af wat er gebeurd met cash euros die buiten de eurozone zijn beland, diverse niet eurolanden accepteren de euro als tweede munt en je hebt natuurlijk ook de wisselkantoren.

Ik neem aan dat het veel te ingewikkeld en duur is om deze biljetten en munten naar de eurozone te vervoeren.
speak only if it improves the silence.
pi_205541066
De euro, dollar, pond en dergelijk munten zijn over het algemeen veel stabieler dan lokale munten. Euro's in een spaarpotje worden dan gezien als goede investering om later te wisselen voor de lokale munt of om er gewoon dingen mee te kopen.
pi_205541131
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 19:52 schreef qajariaq het volgende:
De euro, dollar, pond en dergelijk munten zijn over het algemeen veel stabieler dan lokale munten. Euro's in een spaarpotje worden dan gezien als goede investering om later te wisselen voor de lokale munt of om er gewoon dingen mee te kopen.
In een aantal landen in het oosten en zuidoosten is het heel normaal voor handelaren om te handelen in euros en ook banken nemen euros aan.

Ik kan mij voorstellen dat een bank een X procent van zijn kapitaal in euros wilt maar die wil je niet cash hebben.
speak only if it improves the silence.
pi_205541180
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 19:52 schreef qajariaq het volgende:
De euro, dollar, pond en dergelijk munten zijn over het algemeen veel stabieler dan lokale munten. Euro's in een spaarpotje worden dan gezien als goede investering om later te wisselen voor de lokale munt of om er gewoon dingen mee te kopen.
Dit dus.
Ik was vorige week in een niet nader te noemen badplaats, waar je ongeveer struikelde over de wisselkantoortjes (ik denk minimaal 100 op een vierkante kilometer).
Veel instroom van euro's en dollars van mensen die dit een beetje uit het zicht van de autoriteiten willen houden, en inderdaad ook een niet zo stabiele lokale munt, dus ongetwijfeld genoeg vraag van mensen die van hun lokaal - op welke manier dan ook - verdiende valuta af willen.
pi_205541327
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Dit dus.
Ik was vorige week in een niet nader te noemen badplaats, waar je ongeveer struikelde over de wisselkantoortjes (ik denk minimaal 100 op een vierkante kilometer).
Veel instroom van euro's en dollars van mensen die dit een beetje uit het zicht van de autoriteiten willen houden, en inderdaad ook een niet zo stabiele lokale munt, dus ongetwijfeld genoeg vraag van mensen die van hun lokaal - op welke manier dan ook - verdiende valuta af willen.
Ja maar dat gaat over mensen die hun geld in een ouwe sok stoppen.

Ik zal de situatie uitleggen: ik was laatst bij een relatief groot bedrijf op de balkan die mij vertelde dat ze cash betalingen alleen in euros wilde, deze euros kunnen ze vervolgens gratis(let op gratis) storten bij hun eigen bank op een eurorekening. Dat schijnt steeds normaler te worden.

Uiteindelijk hebben deze banken een hoop cash euros, die ze liever niet fysiek hebben, die ze waarschijnlijk weer aan de centrale bank kwijt kunnen.


Uiteindelijk moet daar iets mee gebeuren.

[ Bericht 3% gewijzigd door TjjWester op 03-08-2022 20:28:19 ]
speak only if it improves the silence.
pi_205541382
Er wordt ook wel geld via het vliegtuig vervoert tussen landen. Je hoort daar vaak allen maar over als er iets mis gaat:
https://dvhn.nl/buitenlan(...)nsport-24350388.html
  woensdag 3 augustus 2022 @ 20:40:59 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205541531
in turkije hebben ze dolgraag euro's. Veel stabieler dan lira's. Geef bij het onderhandelen aan dat je in euro wil betalen en je krijgt vaak korting.

Als ze lira's nodig hebben kunnen ze tegen een prima koers de euroBiJETTEN omwisselen bij de bank.

Voor munten krijgen ze maar een derde van de koers, tot verdriet van obers die vaak euromunten als fooi krijgen.

Doe je vaste ober een echt plezier en stel voor om honderd euromunten te wisselen voor een biljet. Daar maak je beste vrienden mee. Kost je niks maar je ober is 66 euro rijker voor de 100 euro de je wisseld.
Tot nooit .......
  woensdag 3 augustus 2022 @ 21:11:48 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205541936
Bedrijven zoals superrich verzamelen dit gewoon, en geven het weer uit aan volk dat de andere kant op wilt wisselen.

Teveel wordt gewoon met een klein verlies gestort op een rekening ...
Dum de dum
pi_205542126
Monaco, San Marino, Vaticaanstad, Andorra, Kosovo, Montenegro en Zimbabwe zijn landen buiten de EU die de Euro gebruiken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205543030
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 21:23 schreef HSG het volgende:
Monaco, San Marino, Vaticaanstad, Andorra, Kosovo, Montenegro en Zimbabwe zijn landen buiten de EU die de Euro gebruiken.
Zimbabwe? Laatst was alles in dollars hoor.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_205543318
Er zijn ook landen waar je de munt niet uit mag voeren.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_205544034
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 22:41 schreef miro86 het volgende:

[..]
Zimbabwe? Laatst was alles in dollars hoor.
Zimbabwe heeft de euro officieel ingevoerd als een van hun munten. Je hebt er meerdere opties.

https://www.nu.nl/nuzakel(...)euro-en-pond-in.html
speak only if it improves the silence.
pi_205544504
Dat gaat naar de bank om de import te betalen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205544589
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 19:52 schreef qajariaq het volgende:
De euro, dollar, pond en dergelijk munten zijn over het algemeen veel stabieler dan lokale munten. Euro's in een spaarpotje worden dan gezien als goede investering om later te wisselen voor de lokale munt of om er gewoon dingen mee te kopen.
Vooral dollars. Euro wordt ten opzichte van dollar steeds minder waard.
  Redactie Frontpage donderdag 4 augustus 2022 @ 09:00:55 #15
38148 crew  Innisdemon
pi_205544591
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:40 schreef Speekselklier het volgende:

Doe je vaste ober een echt plezier en stel voor om honderd euromunten te wisselen voor een biljet. Daar maak je beste vrienden mee. Kost je niks maar je ober is 66 euro rijker voor de 100 euro de je wisseld.
?? Wil je die nog eens uitleggen?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage donderdag 4 augustus 2022 @ 09:01:32 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_205544596
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Vooral dollars. Euro wordt ten opzichte van dollar steeds minder waard.
Nee, dat is juist al een paar weken stabiel.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_205544601
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:01 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Nee, dat is juist al een paar weken stabiel.
Wat maakt die paar weken uit als ie op een jaar tijd 20% is gedaald.
pi_205544643
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Wat maakt die paar weken uit als ie op een jaar tijd 20% is gedaald.
Omdat die morgen weer kan stijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 augustus 2022 @ 09:39:07 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205544848
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:00 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
?? Wil je die nog eens uitleggen?
100 euro aan muntjes kan hij voor ca 35 euro in lokale valuta op bij de bank.

100 euro aan biljetten kan hij voor ca 100 euro in lokale valuta omruilen bij de bank.

Als je dus 100 euro muntjes bij hem wisseld tegen biljetten is hij dus 65 euro rijker. Enige is dat je met een zakje muntgeld naar huis moet.
Tot nooit .......
pi_205544945
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Omdat die morgen weer kan stijgen.
Dat is hopium. Daar heb je niet veel aan.
pi_205544950
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:52 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dat is hopium. Daar heb je niet veel aan.
Dat moet jij weten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage donderdag 4 augustus 2022 @ 09:54:26 #22
38148 crew  Innisdemon
pi_205544955
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
100 euro aan muntjes kan hij voor ca 35 euro in lokale valuta op bij de bank.

100 euro aan biljetten kan hij voor ca 100 euro in lokale valuta omruilen bij de bank.

Als je dus 100 euro muntjes bij hem wisseld tegen biljetten is hij dus 65 euro rijker. Enige is dat je met een zakje muntgeld naar huis moet.
Aah zo. Ja goed punt. Daar maak je vast vrienden mee !
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_205544961
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat moet jij weten
De lire zal vast ook weer gaan stijgen, ik ga ze alvast inslaan.
pi_205544971
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 09:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
De lire zal vast ook weer gaan stijgen, ik ga ze alvast inslaan.
Dat moet jij ook zelf weten! Ik hoop dat je winst maakt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 augustus 2022 @ 10:04:40 #25
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205545032
Naar je originele vraag - met een relatief sterke munt en een hoog volume (en dat is de euro) moet je er als centrale banken ook op rekenen dat er een x percentage van die fysieke valuta zich buiten de eurozone zullen begeven, en dat percentage zal soms wat stijgen en wat dalen maar nooit 0 zijn. Maar de sterke valuta bij introductie betekend ook dat de sterke valuta die het vervangt weer langzamerhand terug komt.

En dat gebeurt meerendeel redelijk vloeiend en automatisch en al;s het nodig is zal een grote bank eventueel een transport opzetten. Maar dat doen ze liever niet, want een berg cash vervoeren heeft altijd risico's.

En idd, voor dit is de U$ nog steeds de meest gebruikte munt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_205548142
Ik meen me van de dollar te herrineren dat ze ergens verzameld worden (ik dacht in nederland voor de EU) en vevolgens eens in de zoveel tijd naar de US worden gevlogen om daar de versnipperaar in te gaan.

Overigens is buiten de betreffende fiat zone vaak ook vraag naar euros en dollars dus blijven die biljetten in circulatie.
pi_205548196
Is toch gewoon collateral voor zo’n bank, bijna zo goed als goudstaven voor een fractionele praktijken.
.
pi_205548225
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 16:32 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
Ik meen me van de dollar te herrineren dat ze ergens verzameld worden (ik dacht in nederland voor de EU) en vevolgens eens in de zoveel tijd naar de US worden gevlogen om daar de versnipperaar in te gaan.

Overigens is buiten de betreffende fiat zone vaak ook vraag naar euros en dollars dus blijven die biljetten in circulatie.
Uiteraard blijven ze in circulatie want een land importeert ook en dat moet vaak in een andere valuta. Die valuta moeten ze wel hebben en deze manier is een makkelijke manier om ze te krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205549236
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 16:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
want een land importeert ook en dat moet vaak in een andere valuta.
Ja want import word echt nog cash afgetikt...
pi_205549829
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 18:52 schreef 10mil.bitcoin het volgende:

[..]
Ja want import word echt nog cash afgetikt...
nee, maar je moet wel de valute habben....

je kan niet zo even een euro wijzigen naar dollar met de wisselkoers op een rekening, want er verdwijnen dan euros en er komen dollars bij.
Als dat zo was dan kon een land zomaar valuta erbij en en laten verdwijnen en zo de wisselkoers beinvloeden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205549949
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
nee, maar je moet wel de valute habben....

je kan niet zo even een euro wijzigen naar dollar met de wisselkoers op een rekening, want er verdwijnen dan euros en er komen dollars bij.
Hier gaat het over het verplaatsen van cash biljetten..Niets met digitale wisselkoers te maken

quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als dat zo was dan kon een land zomaar valuta erbij en en laten verdwijnen en zo de wisselkoers beinvloeden.
Dat is ook precies wat landen doen lol.

Zwitserland print letterlijk geld uit het niets om de wisselkoers te manipuleren en ze kopen met dat uit het niets gecreerde geld aandelen jn Amerika zoals Apple en Microsoft...

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2022 19:56:44 ]
pi_205549970
quote:
3s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 05:02 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Zimbabwe heeft de euro officieel ingevoerd als een van hun munten. Je hebt er meerdere opties.

https://www.nu.nl/nuzakel(...)euro-en-pond-in.html
Artikel van 2009. Sindsdien heeft Zimbabwe 2 nieuwe locale munten gehad. Toen de RTGS dollar werd ingevoerd in 2019 werden locale betalingen in buitenlandse munten verboden. Tijdens de lockdown ging het alweer mis en betaalt men in de praktijk alweer in USD, in Rand, of in Yuan blijkbaar al heb ik dat nooit gezien.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_205551478
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee, maar je moet wel de valute habben....

Je hoeft niet een fysiek biljet te hebben om een wissel-transactie uit te voeren. Banken en centrale banken hebben gewoon nostro rekeningen om internationale betalingen mogelijk te maken.
pi_205551506
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 22:41 schreef miro86 het volgende:

[..]
Zimbabwe? Laatst was alles in dollars hoor.
De Euro wordt daar ook gebruikt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205551532
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 19:41 schreef TjjWester het volgende:
Ik vroeg me af wat er gebeurd met cash euros die buiten de eurozone zijn beland, diverse niet eurolanden accepteren de euro als tweede munt en je hebt natuurlijk ook de wisselkantoren.

Ik neem aan dat het veel te ingewikkeld en duur is om deze biljetten en munten naar de eurozone te vervoeren.
Cash wordt gewoon gebruikt tot het versleten is - of als er te veel is op een bepaalde plek. Dus het fysiek verplaatsen van het geld gebeurt zeker wel en vaak in grotere hoeveelheden om de relatieve kosten beperkt te houden.

Zeker wanneer het geld versleten is, is het transporteren naar de eurozone belangrijk. Want het zijn de europese centrale banken die de euros vernietigen.
pi_205553437
quote:
7s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:31 schreef HSG het volgende:

[..]
De Euro wordt daar ook gebruikt.
Ja en ook in Turkije en godweet niet welk ander onderontwikkeld land waar ze geen vertrouwen hebben in hun eigen munt.
In jouw post van woensdag had je een lijst van 6 landen die uitsuitend euros gebruiken als hun munt. 4 landen hebben een speciale overeenkomst met de EU om euros te gebruiken. 2 (Montenegro en Kosovo) doen dat op hun eigen houtje.
En dan heb je Zimbabwe. In tegenstelling tot de periode 2009-2019 toen de euro, samen met 9 andere munten een van de officiele munten van Zimbabwe was, is dat niet langer het geval. Hun officiele munt is de RTGS dollar en het gebruik van andere munten was verboden tot begin 2020. Tegenwoordig zijn betalingen in andere munten wel toegestaan, al blijft de Zim dollar hun officiele munt. In de praktijk worden vooral veel dollars en rands gebruikt - in die munten ga je prijzen zien en ook al zou je in euros mogen en kunnen betalen, rekent de verkoper altijd na wat dat voor hem/haar betekent in een andere munt (waarschijnlijk dollars of rand).

Fun fact - wisselkoersen in Zim worden door banken weergegeven per USD. Je ziet dus USD-ZWL(RTGS dollar), maar ook USD-ZAR, USD-CNY, USD-GBP en USD-EUR. Ze rekenen dus terug om naar USD.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:01:51 #37
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205554067
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 16:32 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
Ik meen me van de dollar te herrineren dat ze ergens verzameld worden (ik dacht in nederland voor de EU) en vevolgens eens in de zoveel tijd naar de US worden gevlogen om daar de versnipperaar in te gaan.

Overigens is buiten de betreffende fiat zone vaak ook vraag naar euros en dollars dus blijven die biljetten in circulatie.
Er is door de Fed idd zo een operatie geweest omdat ze een heel aantal biljetten hadden vervangen en oudere versies ongeldig gingen worden. En aangezien de U$ nog steeds het meest gebruikt wordt over de hele wereld ging dat best om veel biljetten. Als je dus controle wilt houden (en dat wil een centrale bank), dan moet je dus die omwisseltruc gaan doen en er zijn dus best wat transporten met de oudere fysieke dollarbiljetten geweest om deze terug te halen voor vernietiging.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_205589744
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 19:41 schreef TjjWester het volgende:
Ik vroeg me af wat er gebeurd met cash euros die buiten de eurozone zijn beland, diverse niet eurolanden accepteren de euro als tweede munt en je hebt natuurlijk ook de wisselkantoren.

Ik neem aan dat het veel te ingewikkeld en duur is om deze biljetten en munten naar de eurozone te vervoeren.
Ja, centrale banken vinden het verschrikkelijk om een deviezenvoorraad te hebben. Een voorraad EURO's maakt het veel lastiger om:

- de betalingsbalans te beheren
- de koers van je eigen munt te ondersteunen
- goederen uit het buitenland, zoals bijvoorbeeld de EU, te importeren

Oh wacht... Misschien was het andersom.
pi_205590068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:17 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Ja, centrale banken vinden het verschrikkelijk om een deviezenvoorraad te hebben. Een voorraad EURO's maakt het veel lastiger om:

- de betalingsbalans te beheren
- de koers van je eigen munt te ondersteunen
- goederen uit het buitenland, zoals bijvoorbeeld de EU, te importeren

Oh wacht... Misschien was het andersom.
Je hebt dus niks gelezen van het topic, het gaat hier om cash euros niet girale euros.
speak only if it improves the silence.
pi_205590882
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:57 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Je hebt dus niks gelezen van het topic, het gaat hier om cash euros niet girale euros.
Het vervoer van een container met bakbiljetten kost maar een paar honderd euro, laten we het afronden op duizend euro en er past wel voor tientallen miljoenen in aan biljetten. Ik vermoed dat ze die kosten op de koop toenemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')