Ik las eerder een periode van een maand na het tekenen van het contract voor 2022, maar of dat waar is weet ik niet. 31 juli is in ieder geval door beide partijen ontkend voor zover ik weet.quote:
https://racingnews365.com(...)o-at-mclaren-in-2023quote:His 2022 deal is said to contain an option on Piastri's services for 2023, but that option was not exercised within the required 30 days of signing that contract.
De laatste info die ik heb is dat Alpine helemaal geen contract bij het CRB heeft vastgelegd, waardoor het contract met McLaren werd goedgekeurd.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 09:50 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Keurde beide contracten goed
https://www.gpblog.com/nl(...)an-piastri-goed.html
Bron: PIASTRI CLOSING ON DEAL TO DRIVE FOR WILLIAMS IN F1 2023quote:[...]
Piastri is under contract with Alpine for next year but is thought to have a release clause of some kind if he does not have a deal agreed for him to race in F1 by the end of June.
Alpine is still not able to put Piastri in its own team as Esteban Ocon is contracted to the end of 2024 and two-time world champion Fernando Alonso is all-but-confirmed for 2023.
The extension of Alonso’s F1 comeback is considered a formality given his desire to continue and the quality of his performances this year, even though they are not reflected in his results.
Alpine has made it clear that in the circumstances it is happy to let Piastri join another team on a short-term basis but is not keen to lose such a highly rated driver permanently.
Multiple sources have indicated the solution looks increasingly likely to be loaning Piastri to Williams.
[...]
Toen al vrij geïrriteerd dat hij nog geen stoeltje aangeboden had gekregen. Dus tja...quote:[...]
"I think I said at the beginning of last year or this year, I thought results could barge my way into an F1 race seat somewhere, clearly that has not worked out.
"Of course it is a bit disappointing I won't be making the jump directly and I really, really hope that I'm on the grid in 2023.
"I'd be pretty annoyed, for a PG version of my comments, if I wasn't on the grid in 2023 because I have run out of things to prove myself with.
[...]
Iedereen snapt wel dat McLaren een snellere auto heeft dan Williams, maar de verwachtingen zijn ook anders. Bij McLaren val je tegen als je niet in de punten rijdt, bij Williams ben je een held als je dat wel doet. Ik denk dat er wel een goed argument te maken is voor de stelling dat het als rookie vooral belangrijk is dat je de verwachtingen overtreft. En dat is bij Williams waarschijnlijk makkelijker dan bij McLaren. Tenzij Piastri denkt dat Albon in de Williams moeilijker te verslaan is dan Norris in de McLaren natuurlijk, maar ik gok dat dat sowieso geen overweging is geweest.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 15:28 schreef Starflyer het volgende:
Als je de keuze hebt tussen Williams en McLaren dan weet ik het wel. Dan zou ik dezelfde keuze maken als Piastri
Het begint er sterk op te lijken dat Piastri nu zowel een contract bij Alpine als bij McLaren heeft. Dan is de keus wel wat lastiger wat mij betreft. Gaat sowieso een dure grap worden om dit juridisch weer recht te breien. Lekker begin van je carrièrequote:Op dinsdag 9 augustus 2022 15:28 schreef Starflyer het volgende:
Als je de keuze hebt tussen Williams en McLaren dan weet ik het wel. Dan zou ik dezelfde keuze maken als Piastri
Alpine was geen optie omdat het (ook volgens Alpine) de verwachting was dat Alonso zou bijtekenen.
30 miljoen. Mooi bedrag wel als je er een Hamilton, Leclerc of Verstappen voor krijgtquote:Op dinsdag 9 augustus 2022 16:41 schreef Jane het volgende:
Ik lees net dat het McLaren wellicht 30 miljoen kan gaan kosten, voor zowel het afkopen van Ricciardo als de overeenkomst van Piastri met Alpine.
Nou, dan mag 'ie idd wel gelijk wat laten zien volgend seizoen, onze Oscar.
Ricciardo seeking $21 million F1 pay-out from McLaren
Mmmmja, alleen een Leclerc-die-niet-onder-druk-bezwijkt dan, want daar scheelt het m.i. nog wel aan bij Charles.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 17:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
30 miljoen. Mooi bedrag wel als je er een Hamilton, Leclerc of Verstappen voor krijgt
Dat is dus de vraag. Piastri/Webber claimt van niet en Alpine van wel.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 16:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het begint er sterk op te lijken dat Piastri nu zowel een contract bij Alpine als bij McLaren heeft. Dan is de keus wel wat lastiger wat mij betreft. Gaat sowieso een dure grap worden om dit juridisch weer recht te breien. Lekker begin van je carrière
Zou dit de 'technicality' kunnen zijn waar eerder over gesproken werd?quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 17:56 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Piastri/Webber claimt van niet en Alpine van wel.
Bron: https://racingnews365.com(...)e-for-alpine-in-2023quote:Piastri had signed a contract with Alpine in November 2021, which contained a clause outlining the team’s obligations towards Piastri.
These obligations included giving Piastri a certain number of test kilometres in an F1 car, which RacingNews365.com understands is in excess of 3,500km, along with paying his expenses and making him Alpine's reserve driver in 2022.
If Alpine fulfilled these obligations, an option existed for the team to place Piastri in a race seat for 2023.
Crucially, however, this contract was between Piastri and Alpine's Driver Academy, rather than the F1 team.
This meant the contract was never registered with Formula 1's Contract Recognition Board, as it was not a F1 contract.
Accordingly, when McLaren lodged their contract with Piastri with the CRB after signing the Australian, neither Alpine nor McLaren received any notification from the CRB of any conflict.
Ja, dat stond in post #77 als antwoord op ESF1Gamer.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 18:56 schreef Jane het volgende:
[..]
Zou dit de 'technicality' kunnen zijn waar eerder over gesproken werd?
[..]
Bron: https://racingnews365.com(...)e-for-alpine-in-2023
Als dit klopt begrijp ik wel veel beter waar de verwarring vandaan komt en waarom Alpine zegt dat ze een sterke zaak hebben. Want ook een contract met de Driver Academy is gewoon een contract, ook al is het daardoor niet bij de CRB terecht gekomen. Het is niet zo dat je elk ander contract zomaar mag breken, zolang het maar geen contract met een officieel F1 team is. Al had hij bij wijze van spreken een contract om volgend jaar bij de plaatselijke McDonalds te gaan werken. Als de andere partij zich aan de voorwaarden gehouden heeft, kun je het niet eenzijdig breken, zonder consequenties. Dan is het vooral de vraag of McLaren daar inderdaad voor wil opdraaien, financieel gezien.
Onderstaand artikel in Autosport dat net verscheen vat het trouwens allemaal wel goed samen, imo.
Why Piastri's attempt to join McLaren carries implications of risk
Zoals ik het begrijp, op basis van de geruchten, kan Ricciardo vragen wat-ie wil, omdat McLaren contractueel geen andere mogelijkheid heeft om van 'm af te komen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:27 schreef THEFXR het volgende:
'Ricciardo wil 20 miljoen als afkoopsom', FIA bevestigt wijziging 2023-regels | GPFans Recap
.https://www.gpfans.com/nl(...)regels-gpfans-recap/
met die 20 miljoen, zie ik Zak brown niet mee akkoord gaan
Vertel dat tegen McLaren. Die hebben dat blijkbaar over voor Piastriquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:30 schreef beantherio het volgende:
Ik vind al die miljoenen die McLaren zou moeten betalen wel erg veel geld voor het krijgen van een coureur die letterlijk nog geen ronde in een F1-race heeft gereden. Hij kan maar beter van de categorie Schumacher/Hamilton/Verstappen zijn want alles daar onder loont niet.
Ja, de druk op die jongen is echt enorm nu. Wat als-ie in de eerste paar weekenden niet beter dan Ricciardo presteert?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:30 schreef beantherio het volgende:
Ik vind al die miljoenen die McLaren zou moeten betalen wel erg veel geld voor het krijgen van een coureur die letterlijk nog geen ronde in een F1-race heeft gereden. Hij kan maar beter van de categorie Schumacher/Hamilton/Verstappen zijn want alles daar onder loont niet.
Ricciardo is een veteraan die na 2 jaar nog steeds achteraan met de Williamsen vecht terwijl Lando ergens in de top 10 rijd, als Piastri alleen al dat weet te voorkomen is hij voor McLaren het geld meer dan waardquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, de druk op die jongen is echt enorm nu. Wat als-ie in de eerste paar weekenden niet beter dan Ricciardo presteert?
Ik vraag me echt af of dit het nou allemaal waard is en of het alternatief (een jaartje bij Williams rijden en dan naar Alpine) niet beter was geweest.
Gemiddeld eindigt Lando dit seizoen op P8 en Ricciardo op P12. Het is waar dat Ricciardo vrijwel altijd een paar plekken achter Norris finisht, maar ik denk dat Piastri er nog een hele kluif aan gaat krijgen om het veel beter te doen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:02 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Ricciardo is een veteraan die na 2 jaar nog steeds achteraan met de Williamsen vecht terwijl Lando ergens in de top 10 rijd, als Piastri alleen al dat weet te voorkomen is hij voor McLaren het geld meer dan waard
De huidige staat van het McLaren Young Driver Program biedt hier denk ik enige verklaring voor de (dure) keuze voor Piastri: "From 2019 to 2021, no drivers were part of the program, which McLaren Racing CEO Zak Brown said was due to the team's "very targeted" approach and already stable F1 line-up, meaning it would be difficult for any young drivers to find a place in Formula One."quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:30 schreef beantherio het volgende:
Ik vind al die miljoenen die McLaren zou moeten betalen wel erg veel geld voor het krijgen van een coureur die letterlijk nog geen ronde in een F1-race heeft gereden. Hij kan maar beter van de categorie Schumacher/Hamilton/Verstappen zijn want alles daar onder loont niet.
Hij hoeft het dan ook niet veel beter te doen, ook maar een beetje, of zelfs het zelfde niveau als Danny is al een verbetering. Niet vergeten dat Danny al 2 jaar lang heeft laten zien dat hij zich kan wennen aan auto's die anders rijden dan wat zijn eigen stijl is, vooruitgang zit er niet in. Piastri komt er nieuw in, en heeft nog niet 10 jaar in dezelfde soort auto gereden, wat meestal betekend dat zo'n iemand nog een bepaalde stijl aangeleerd kan worden.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Gemiddeld eindigt Lando dit seizoen op P8 en Ricciardo op P12. Het is waar dat Ricciardo vrijwel altijd een paar plekken achter Norris finisht, maar ik denk dat Piastri er nog een hele kluif aan gaat krijgen om het veel beter te doen.
Ik dacht dat ze daarvoor de IndyCar gebruikten met F1 testen voor O'Ward, Herta en binnenkort Palou. Die laatste is zelfs gelokt naar McLaren met de mogelijkheid van een F1 zitje.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 16:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De huidige staat van het McLaren Young Driver Program biedt hier denk ik enige verklaring voor de (dure) keuze voor Piastri: "From 2019 to 2021, no drivers were part of the program, which McLaren Racing CEO Zak Brown said was due to the team's "very targeted" approach and already stable F1 line-up, meaning it would be difficult for any young drivers to find a place in Formula One."
Ondanks het PR lul verhaaltje van Zak Brown komt het er gewoon op neer dat McLaren z'n opleidingsprogramma heeft verzaakt en niks in de pijplijn heeft zitten, zelfs geen potentiele tweede rijder.
Met een scenario waarin RIC zou floppen was schijnbaar dus nooit rekening gehouden.
Dan is het een interessante out om nu Piastri weg te kapen, Alpine/Renault hartelijk te bedanken voor zijn opleiding en het young driver program weer verder te kunnen verzaken.
Denk je dat die Indycar-coureurs goed genoeg zijn voor F1?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 17:23 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze daarvoor de IndyCar gebruikten met F1 testen voor O'Ward, Herta en binnenkort Palou. Die laatste is zelfs gelokt naar McLaren met de mogelijkheid van een F1 zitje.
Dan zou je zeggen dat dit hét ideale instap moment zou zijn geweest voor een McLaren IndyCar coureur... de namen die je noemt vallen in het juiste leeftijdsprofiel en ze vormen de brug naar de Amerikaanse markt waar de sport flink in de lift zit.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 17:23 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze daarvoor de IndyCar gebruikten met F1 testen voor O'Ward, Herta en binnenkort Palou. Die laatste is zelfs gelokt naar McLaren met de mogelijkheid van een F1 zitje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |