Ik zie wat dat betreft weinig aanleiding om te vermoeden dat Donetsk en Loehansk echt zo Russischgezind waren in 2014, wel dat er significante minderheden waren in deze regio´s die Russischgezind waren.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:00 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik heb anders weinig pro Oekrane demonstraties gezien op de Krim, alleen in Donetsk kon ik er een paar terugvinden van maart 2014.
Maar het gaat mij er ook een beetje over wat de mensen nu cht zelf willen in Donetsk, Louhansk en de Krim. Niet alleen om wat de regeringen in Moskou, Kiev of Washington vinden.
https://en.wikipedia.org/(...)residential_electionquote:Op vrijdag 23 december 2022 19:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik zie wat dat betreft weinig aanleiding om te vermoeden dat Donetsk en Loehansk echt zo Russischgezind waren in 2014, wel dat er significante minderheden waren in deze regio´s die Russischgezind waren.
Tegenwooridg heeft de bevolkingssamenstelling geen nut meer om te bekijken omdat veel Oekraiensgezinden zijn weggevlucht. Uiteraard houd je dan een Russischgezinde meerderheid over.
Het zal wezen dat het Westerse narratief van pro europese Oekrainers die worden aangevallen niet in alle gevallen strookt met de realiteit hoor. Maar uiteindelijk is het nog altijd geen rechtvaardiging voor een land om een buurland aan te vallen en honderdduizenden burgers de dood in te jagen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:10 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)residential_election
In de oblasten Donetsk en Louhansk was indertijd wel heel steun voor de voormalige pro-Russische president Yanukovich, veel meer dan in het Westen en zelfs meer dan in de Krim.
En die Russischgezinde partij van de president scoorde 2 jaar later ook zeer goed in die gebieden:
https://en.wikipedia.org/(...)ndate_oblasts_pr.png
Rusland leeft sowieso naar wat Clausewitz ooit zei: "War is politics by other means"quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het zal wezen dat het Westerse narratief van pro europese Oekrainers die worden aangevallen niet in alle gevallen strookt met de realiteit hoor. Maar uiteindelijk is het nog altijd geen rechtvaardiging voor een land om een buurland aan te vallen en honderdduizenden burgers de dood in te jagen.
Als het ze echt om de lokale bevolking te doen was hadden ze in plaats van een invasie meer kunnen spenderen aan propaganda om de lokale Russischgezinde bevolking op de been te krijgen voor een onafhankelijkheidsreferendum van Oekraine. Dus op een vreedzame manier de gebieden innemen.
Kan best toch? Duitsland heeft veel harder huisgehouden in West-Europa en toch zaten we 12 jaar later met ze in de EEG.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:13 schreef StarmanFR het volgende:
Maar ontopic: het zou vreemd zijn als wij opeens pro-Russisch zouden zijn of warme gevoelens voor Rusland zouden hebben. En met de historie van de Serven kan je evenmin verwachten dat ze pro-Westers worden en staan te trappelen om samen te werken met Navo-landen, niet dus.
Echt heel raar ja dat die mensen niet massaal gingen demonstreren tegen een buitenlandse bezettingsmacht met tanks, machinegeweren en een generatieslange voorliefde voor het martelen van dissidenten. Na de Duitse bezetting ging Nederland ook niet meteen de straat op. Je opa en oma waren met je eigen logica dus ook blij met Hitler. GG.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:00 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik heb anders weinig pro Oekrane demonstraties gezien op de Krim, alleen in Donetsk kon ik er een paar terugvinden van maart 2014.
Maar het gaat mij er ook een beetje over wat de mensen nu cht zelf willen in Donetsk, Louhansk en de Krim. Niet alleen om wat de regeringen in Moskou, Kiev of Washington vinden.
Maar loopt ons leger nog steeds grotendeels in een uniform rond waarvan we toen al wisten dat het niet optimaal was, maar het leek tenminste niet op het Duitse uniform want dat was politiek gevoelig.quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan best toch? Duitsland heeft veel harder huisgehouden in West-Europa en toch zaten we 12 jaar later met ze in de EEG.
Nee, maar in Cherson en in Kiev, en tal van andere plaatsen gingen mensen dit jaar (met gevaar voor eigen leven) toch ook demonstreren tegen de Russische bezettingsmacht? Waarom gebeurde dat dan dik 8 jaar geleden niet in de Krim en Donetsk bvb? Heel veel mensen vonden het kennelijk wel 'best'.quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt heel raar ja dat die mensen niet massaal gingen demonstreren tegen een buitenlandse bezettingsmacht met tanks, machinegeweren en een generatieslange voorliefde voor het martelen van dissidenten. Na de Duitse bezetting ging Nederland ook niet meteen de straat op. Je opa en oma waren met je eigen logica dus ook blij met Hitler. GG.
Oh werkt dat zo?quote:Op vrijdag 23 december 2022 22:18 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Nee, maar in Cherson en in Kiev, en tal van andere plaatsen gingen mensen dit jaar (met gevaar voor eigen leven) toch ook demonstreren tegen de Russische bezettingsmacht? Waarom gebeurde dat dan dik 8 jaar geleden niet in de Krim en Donetsk bvb? Heel veel mensen vonden het kennelijk wel 'best'.
Klopt ja, en 'militaire operaties' zoals de Russen noemen is nu feitelijk een poging tot inname van een heel land, wat nu duidelijk niet lukt. Als de Russische regering alleen opdracht had gegeven om militair actief te worden in enkel de oblasten Donetsk en Louhansk, hadden mensen dit al anders gevonden denk ik.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het zal wezen dat het Westerse narratief van pro europese Oekrainers die worden aangevallen niet in alle gevallen strookt met de realiteit hoor. Maar uiteindelijk is het nog altijd geen rechtvaardiging voor een land om een buurland aan te vallen en honderdduizenden burgers de dood in te jagen.
Als het ze echt om de lokale bevolking te doen was hadden ze in plaats van een invasie meer kunnen spenderen aan propaganda om de lokale Russischgezinde bevolking op de been te krijgen voor een onafhankelijkheidsreferendum van Oekraine. Dus op een vreedzame manier de gebieden innemen.
Appels en peren vergelijking.quote:Op vrijdag 23 december 2022 22:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Oh werkt dat zo?
Jij bent een beetje aan het shitposten op fok, terwijl er ook allemaal moordenaars en pedo's rondlopen waar je wat tegen zou kunnen doen. Blijkbaar vindt je hun misdrijven dus wel best.
Mooi, dan kunnen we over een paar jaar weer handel drijven met Rusland en volop Russisch gas importeren.quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan best toch? Duitsland heeft veel harder huisgehouden in West-Europa en toch zaten we 12 jaar later met ze in de EEG.
Propaganda komt overal voor bij de Russen, bij de Oekraners en k hier.quote:Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De ene situatie bekijk je door je propaganda lens en de andere niet.
Lees 1984 eens. Met deze post, in combinatie met je post over het ontbreken van demonstraties, laat je een prachtig stukje dubbeldenk zien.quote:Op vrijdag 23 december 2022 22:38 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Propaganda komt overal voor bij de Russen, bij de Oekraners en k hier.
Al moet ik natuurlijk wel toegeven dat je in Rusland vaak nauwelijks vrijheid van meningsuiting hebt, hier wel.
Als zij daar zo Russisch gezin waren dan had de gemiddelde Oekranse militair vandaag aan de dag dat allang gemerkt.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:03 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie wat dat betreft weinig aanleiding om te vermoeden dat Donetsk en Loehansk echt zo Russischgezind waren in 2014, wel dat er significante minderheden waren in deze regio´s die Russischgezind waren.
Als je er niet vaak of nooit geweest bent, of je kent daar niet persoonlijk mensen. Is het voor ons moeilijk om te weten wat er nu cht gebeurd in Rusland en Oekraine. Een interessant Youtube kanaal is wel van 1420, waarin de gewone Russen toch wel hun meningen durven te geven; https://www.youtube.com/@1420channelquote:
Ik zie dat je argumenten op zijn? Maar wat hadden westerse politici berhaupt te zoeken in Oekrane?quote:Op vrijdag 23 december 2022 23:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Klopt. Als je zo gaat quoten en dan een irrelevante rant begint, doe je niet meer mee.
Zeggen dat de argumenten op zijn nadat je zelf meerdere posts lang hebt zitten duiken. Leg nou eens uit hoe het ontbreken van demonstraties in een land zonder vrijheid van meningsuiting bewijs van instemming is.quote:Op zondag 25 december 2022 02:13 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik zie dat je argumenten op zijn? Maar wat hadden westerse politici berhaupt te zoeken in Oekrane?
Ik kan mij dat gejoel van Guy Verhofstadt in Kiev toen de opstand plaatsvond tegen Yanukovich nog goed herinneren.
Het is voornamelijk de politiek uit de door jou genoemde landen die met elkaar overhoop liggen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:13 schreef StarmanFR het volgende:
Maar ontopic: het zou vreemd zijn als wij opeens pro-Russisch zouden zijn of warme gevoelens voor Rusland zouden hebben. En met de historie van de Serven kan je evenmin verwachten dat ze pro-Westers worden en staan te trappelen om samen te werken met Navo-landen, niet dus.
quote:Servisch leger in hoogste staat van paraatheid vanwege spanningen Kosovo
https://nos.nl/artikel/24(...)ge-spanningen-kosovo
Het Servische leger op de grens met Kosovo is in hoogste staat van paraatheid gebracht na weken van oplopende spanningen tussen Servi en Kosovo. De Servische minister van Defensie, Vucevic, zegt dat het leger klaar is om geweld te gebruiken indien nodig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |