Wat ik begreep van veel bronnen is dat voor het maaiveld van het perceel de gemiddelde hoogte gebruikt wordt. Maarja, hoe bepaal ik nu gemiddelde hoogte?quote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
Het Maaiveld zoals jij het waarschijnlijk bedoeld als grond aansluitend aan de woning/gebouw wordt gemeten vanaf 15cm onder de bovenkant van de vloer begaande grond. Alhoewel bij toegangsdeuren of ingangen etc. mag het hoogte tussen maaiveld en vloer niet meer zijn dan 2cm. zo ja dan zal hellingbaan of trapje moeten worden aangebracht.
In alle overige gevallen hanteert met het 0 niveau van NAP dit kun je dan weer terugvinden bij het kadaster registratie of bij benadering van de landkaart of gps. Dan ligt het zo hoog boven of onder de zeespiegel.
Dus loopt je tuin berg op, dan zal het maaiveld hoogste punt vanuit NAP bepaald worden en niet vanaf je bgg vloerhoogte. Die laatste is direct aansluitend aan het gebouw.
Tov NAP is dat zelf nauwelijks te doen, dan moet je een landmeter langs laten komen.quote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat ik begreep van veel bronnen is dat voor het maaiveld van het perceel de gemiddelde hoogte gebruikt wordt. Maarja, hoe bepaal ik nu gemiddelde hoogte?
Klopt. Daar voel ik ook niet echt veel voorquote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:18 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Tov NAP is dat zelf nauwelijks te doen, dan moet je een landmeter langs laten komen.
Ja dat is inderdaad een lastige en hoe controleer je dit op correctheid. Maaiveld kan vanalles zijn elke lap grond heeft er 1.quote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:16 schreef bleiblei het volgende:
Maarja, hoe bepaal ik nu gemiddelde hoogte?
Wat je kan doen is op de AHN viewer (https://www.ahn.nl/ahn-viewer) op een paar punten het NAP prikken en dat middelen. Dan de maaiveldhoogte van je woning pakken en dan weet je het zo ongeveer (woninghoogte - gemiddelde hoogte tuin = gemiddelde hoogte tuin tov woning).quote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klopt. Daar voel ik ook niet echt veel voor.
Oeh goeie! Thanks! Dan pak ik bij die 1 ijkpunt en ga ik die gewoon checken met een rotatielaser op de verschillende plekken in de tuinquote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat je kan doen is op de AHN viewer (https://www.ahn.nl/ahn-viewer) op een paar punten het NAP prikken en dat middelen. Dan de maaiveldhoogte van je woning pakken en dan weet je het zo ongeveer (woninghoogte - gemiddelde hoogte tuin = gemiddelde hoogte tuin tov woning).
Zoals al aangegeven maaiveld kent meerdere definities, bouwkundig en landmeetkundig. Bouwkundig ligt de vloer x afstand boven of onder het maaiveld (Aansluitende grond)quote:Op vrijdag 29 juli 2022 14:26 schreef bleiblei het volgende:
En andersom, hoe doen ze het dan met hoogtes binnen bestemmingsplan? Want ik begreep dat die uitgaan van x meter vanaf maaiveld. Welk punt pakken ze dan bij controle?
Punt is... stel je bouwt een boomhut in je tuin. En hoogt vervolgens de grond rond die boom met een meter. Welk maaiveld gebruiken ze als uitgangspunt bij het bepalen van de maximale hoogte van je bouwwerk?quote:Op vrijdag 29 juli 2022 15:17 schreef marc0871 het volgende:
Meten vanaf maaiveld is gewoon vanaf de grond gemeten.
Maakt niet uit waar je bent.
Heeft niks met NAP, gemiddelde hoogtes of luchtdruk te maken.
Gewoon de bovenkant van een oppervlakte terrein, inclusief bestrating, exclusief beplanting.
Bij een woning zou dat gemiddeld beginnen op 15cm vanaf bovenkant afgewerkte vloer.
Ja maar, duidelijker kunnen ze het ook niet specificeren.quote:Op zondag 31 juli 2022 00:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Punt is... stel je bouwt een boomhut in je tuin. En hoogt vervolgens de grond rond die boom met een meter. Welk maaiveld gebruiken ze als uitgangspunt bij het bepalen van de maximale hoogte van je bouwwerk?
Want daar gaat het om. En niet wat jij post. En dat is dus het maaiveld wat ik graag zou willen bepalen.
Oh, en voordat je roept "nog steeds vanaf de grond gemeten". Nee helaas. Dat is het niet als ik internet goed begrijp. Maar wat het wel is, wil het internet mij nog niet zeggen helaas.
wilde je dan NAP nemen?quote:Op zondag 31 juli 2022 00:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Punt is... stel je bouwt een boomhut in je tuin. En hoogt vervolgens de grond rond die boom met een meter. Welk maaiveld gebruiken ze als uitgangspunt bij het bepalen van de maximale hoogte van je bouwwerk?
Nee die uiteraard ook niet. Maar de vraag is: welk peil dan wél?quote:
2 meter vanaf maaiveld/niveau oppervlak.quote:Op zondag 31 juli 2022 14:50 schreef XanderH het volgende:
[..]
Nee die uiteraard ook niet. Maar de vraag is: welk peil dan wél?
Ik mag hier van de gemeente een erfafscheiding plaatsen van 2m hoog. 2m vanaf wat? Als ik eerst een dijk aanleg van 1m hoog mag daar dan nog een schutting van 2m op?
Wat als de tuin naar achteren afloopt, mag de schutting dan bij de gevel 2m hoog zijn en verder waterpas staan, waardoor deze achterin de tuin misschien wel 3m hoog is?
En als je een schuur bouwt? Loopt die dan ook naar beneden? Of moet je dan het laagste punt hanteren zodat de voorgevel een meter lager is dan de achtergevel van de schuur?quote:Op zondag 31 juli 2022 15:20 schreef marc0871 het volgende:
[..]
2 meter vanaf maaiveld/niveau oppervlak.
Loopt je maaiveld af, dan zakt je erfafscheiding gewoon mee.
Het is niet zo moeilijk.
Het hoogste punt van het oppervlak van de schuur aanhouden en een vlakke vloer laten storten, Of met opsluitbandjes afzetten en dan betegelen, die boven dat hoogste punt uitkomt.quote:Op zondag 31 juli 2022 15:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En als je een schuur bouwt? Loopt die dan ook naar beneden? Of moet je dan het laagste punt hanteren zodat de voorgevel een meter lager is dan de achtergevel van de schuur?.
Maar dit is inderdaad exact wat io probeer te begrijpen/uit te vogelen..
Nu snap ik wat je bedoeld... Denk ik...quote:Op zondag 31 juli 2022 15:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En als je een schuur bouwt? Loopt die dan ook naar beneden? Of moet je dan het laagste punt hanteren zodat de voorgevel een meter lager is dan de achtergevel van de schuur?.
Maar dit is inderdaad exact wat io probeer te begrijpen/uit te vogelen..
staat er geen peil op de bouwtekeningen van de woning?quote:Op zondag 31 juli 2022 15:36 schreef bleiblei het volgende:
Wat ik dus meestal trouwens tegen kom is dat de gemiddelde hoogte van het perceel gebruikt wordt als peil voor maximale bouwhoogtes. En om dat uit te zoeken heb ik nu wat bruikbare handvatten gekregen in dit topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |