Het ligt aan het contract wat je afsluit. Sommige ouders kiezen bijvoorbeeld de vakanties niet af te nemen. Hier heb ik geen keus in. Ik moet 12 maanden per jaar 230 u per maand afnemen omdat ik een studie contract heb. Gelukkig hoef ik bijna niets te betalen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Toen mijn kind naar het kdv ging en ik ging uitrekenen op hoeveel uur ik recht had, moest ik wel even knipperen met mijn ogen. Nog een keer uitgerekend, het klopte. Ik vind dat je op aardig wat uur kdv recht hebt.
Je hebt recht op zoveel als je wil, het is een vrij landquote:Op woensdag 27 juli 2022 13:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Toen mijn kind naar het kdv ging en ik ging uitrekenen op hoeveel uur ik recht had, moest ik wel even knipperen met mijn ogen. Nog een keer uitgerekend, het klopte. Ik vind dat je op aardig wat uur kdv recht hebt.
Ja precies, dat bedoelde ik. En ik vind dat vrij veel wel.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:19 schreef SQ het volgende:
[..]
Je hebt recht op zoveel als je wil, het is een vrij landMaar je krijgt maar toeslag tot aan een bepaald aantal uren
quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:11 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ze werkte onregelmatige tijden, een kinderdagverblijf is doorgaans alleen van 7.30 tot 18.30. Dat werkt gewoon niet als je ook nachtdiensten draait etc. In gezinnen met 2 ouders/verzorgers is dat meestal makkelijker op te vangen, maar als alleenstaande heb je dan toch best wel een probleem. De onregelmatigheidstoeslag was dan wel weer een leuke bijkomstigheid.Dat herken ik wel, ik werk momenteel ook onregelmatig op Schiphol en moet vaak vroeg in de ochtend beginnen of ik werk tot in de avond. Dit beperk ik ook tot 2 dagen in de week. Mijn ouders moeten dan vaak de kinderen van het kdv halen wat hartstikke onhandig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If you're easy to get, you are probably easy to forget.
Ik krijg tot 230 u toeslag. Eigenlijk ontvang ik meer uren omdat de crèche de openingstijden heeft verlengd. Deze krijg ik van de creché cadeau omdat het administratief niet te doen is anders. Dus op papier 230 u en daadwerkelijk 250.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:19 schreef SQ het volgende:
[..]
Je hebt recht op zoveel als je wil, het is een vrij landMaar je krijgt maar toeslag tot aan een bepaald aantal uren
Op hoeveel uur heb je dan recht?quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja precies, dat bedoelde ik. En ik vind dat vrij veel wel.
Ik zou dan denken vier dagen. Mijn studiebelasting is 40 u per week en ik krijg 5 dagen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:24 schreef SQ het volgende:
[..]
Op hoeveel uur heb je dan recht?
Kijk, volgens contract werk jij 30 uur per week (verdeeld over 4 dagen waarschijnlijk). Dan zou je nog tot een uur pauze kunnen hebben, dat maakt al 34 uur van huis. En misschien heb je nog wel een dik uur reistijd enkele reis, dan heb je al 42 uur per week opvang nodig. Dus zo gek is dat niet.
Als je 25 uur pw werkt, heb je recht op iets meer dan 35 uur kinderopvangtoeslag. Dus dat is best een ruime marge.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:24 schreef SQ het volgende:
[..]
Op hoeveel uur heb je dan recht?
Kijk, volgens contract werk jij 30 uur per week (verdeeld over 4 dagen waarschijnlijk). Dan zou je nog tot een uur pauze kunnen hebben, dat maakt al 34 uur van huis. En misschien heb je nog wel een dik uur reistijd enkele reis, dan heb je al 42 uur per week opvang nodig. Dus zo gek is dat niet.
En die ene persoon die klaagt post verder ook nog eens nooit in OUD......quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hier wil ik toch nog even op reageren. Naast dat ik fulltime werk en een klein kind heb (oh ja, zit ook nog even middenin een verhuizing) doe ik dit er VRIJWILLIG bij. Ik kijk een paar keer per dag op Fok en soms ook wel eens een avondje niet. Hetzelfde geldt voor mijn medemod @:Peejtur. We werken niet met schema’s, dat is ook nooit nodig geweest.
In dit topic is er welgeteld 1 iemand die klaagt over slecht moderatorschap, misschien moet je het allemaal iets minder serieus nemen.
Bij studie is er ook recht ook toeslag.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:29 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Als je 25 uur pw werkt, heb je recht op iets meer dan 35 uur kinderopvangtoeslag. Dus dat is best een ruime marge.
zie voorbeeldberekening hier: https://www.belastingdien(...)-kinderopvangtoeslag
Ik heb het even voor mezelf uitgerekend en kom met 28 uur pw uit op 39,46 uur kinderopvangtoeslag. Ik zou het net redden, als ik ervan uitga dat ik 3-4 dagen per week op kantoor zit (2 uur reistijd per dag) en geen partner heb. Dat is nu niet aan de orde, maar stél.
Daar heb ik in mijn berekening wel rekening mee gehouden. Als ik alleenstaand was, zou ik sowieso iets moeten aanpassen, want ik werk nu om de week 3 of 4 dagen. Dat is niet handig, tenzij je gaat werken met een flexibel contract. Ik ben er nu even vanuit gegaan dat ik 3 hele en 1 halve dag afneem.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:45 schreef Vanyel het volgende:
Alleen rekenen de meeste kdvs (waar ik mee te maken heb gehad) met hele dagen. Een dag is dan bijv. van 8 tot 6, dus 12 uur. Kost je voor 4 dagen dus toch 48 uur.
Ah, dus op 1 à 2 doordeweekse avonden per week zorgen opa & oma óók al voor de kinderen, dus nog bovenop het zelf wegbrengen op vrijdag.quote:Op woensdag 27 juli 2022 13:20 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Dat herken ik wel, ik werk momenteel ook onregelmatig op Schiphol en moet vaak vroeg in de ochtend beginnen of ik werk tot in de avond. Dit beperk ik ook tot 2 dagen in de week. Mijn ouders moeten dan vaak de kinderen van het kdv halen wat hartstikke onhandig is.
Goed punt! Het is ondoenlijk om thuis te studeren als je kinderen hebt rondlopen, zeker als ze nog onder de 4 zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:11 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind het trouwens wel grappig om te zien dat studeren in dit topic meermaals is afgedaan als hobby of als iets waarvoor kdv onnodig zou zijn. Niet elke studie heeft maar 12 contacturen per week ofzo he. En ook (juist) voor die studies moet je zelf veel thuis doen.
Oh, kdv vanwege studie lijkt me zeker niet onnodig hoor! Maar ik zou wel minstens één doordeweekse dag per week mijn kinderen 's middags thuis willen hebben, en dan zo nodig 's avonds als ze slapen de gemiste uurtjes studie inhalen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:11 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind het trouwens wel grappig om te zien dat studeren in dit topic meermaals is afgedaan als hobby of als iets waarvoor kdv onnodig zou zijn. Niet elke studie heeft maar 12 contacturen per week ofzo he. En ook (juist) voor die studies moet je zelf veel thuis doen.
Dat mag ook, maar niet iedereen staat daar hetzelfde in.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Oh, kdv vanwege studie lijkt me zeker niet onnodig hoor! Maar ik zou wel minstens één doordeweekse dag per week mijn kinderen 's middags thuis willen hebben, en dan zo nodig 's avonds als ze slapen de gemiste uurtjes studie inhalen.
Ik oordeel niet over 5 dagen kinderopvang.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat mag ook, maar niet iedereen staat daar hetzelfde in.
In mijn omgeving is 5 dagen kinderopvang echt niet ongebruikelijk, veel expats die het op deze manier doen. Maar anderen hebben altijd zoveel oordeel over alles.
Begrijpelijk.quote:Ik zou echt niet in de avond kunnen studeren momenteel. Met mijn 32 uur werken en mijn 3 jonge kinderen kan ik in de avonden weinig anders dan apathisch op de bank liggen eerlijk gezegd.
Ik benut deze flexibiliteit ook. Op maandag en dinsdag heb ik les ,de rest van de dagen alleen hoorcolleges. Om eerlijk te zijn volg ik de meeste lessen en colleges niet, tenzij het verplicht is. Ik loop op schema met mijn studiepunten en heb geen zorgen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:56 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik oordeel niet over 5 dagen kinderopvang.Maar als de studie niet van 9:00 tot 17:00 contacturen heeft, zou ik die flexibiliteit wel benutten.
[..]
Begrijpelijk.Ik was sowieso geen student die de officiële studielast-uren nodig had om tentamens te halen, dus in de praktijk zou ik ook gewoon netflixen op zo'n avond hoor.
Of vroeg in de ochtend brengen ze hun weg. Ik heb ook nog een broer en zusjes die ook helpen als mijn ouders niet kunnen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 14:02 schreef Viv het volgende:
[..]
Ah, dus op 1 à 2 doordeweekse avonden per week zorgen opa & oma óók al voor de kinderen, dus nog bovenop het zelf wegbrengen op vrijdag.
quote:Op woensdag 27 juli 2022 15:05 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik benut deze flexibiliteit ook. Op maandag en dinsdag heb ik les ,de rest van de dagen alleen hoorcolleges. Om eerlijk te zijn volg ik de meeste lessen en colleges niet, tenzij het verplicht is. Ik loop op schema met mijn studiepunten en heb geen zorgen.
In plaats daarvan ga ik lekker naar de sportschool of Spa. Vanochtend ben ik bijvoorbeeld eerst naar de nagelsalon geweest en heb ik een behandeling bij de schoonheidssalon geboekt.
Waarom zou je in een Monkeytown of JumpXL willen zitten als je ook iets ontspannends kan doen?
Ik heb dit afgelopen jaar fulltime gestudeerd zonder opvang en ik ben gesloopt. En dan heb ik maar 1 dreumes en werk ik nietquote:Op woensdag 27 juli 2022 14:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat mag ook, maar niet iedereen staat daar hetzelfde in.
In mijn omgeving is 5 dagen kinderopvang echt niet ongebruikelijk, veel expats die het op deze manier doen. Maar anderen hebben altijd zoveel oordeel over alles.
Ik zou echt niet in de avond kunnen studeren momenteel. Met mijn 32 uur werken en mijn 3 jonge kinderen kan ik in de avonden weinig anders dan apathisch op de bank liggen eerlijk gezegd.
Ik heb ook fulltime gewerkt dan heb je echt geen tijd voor jezelf meer. Ik besef mij dat deze luxe niet voor iedereen haalbaar is maar tijd voor jezelf is echt belangrijk.quote:Op woensdag 27 juli 2022 15:11 schreef Viv het volgende:
[..]Heerlijk! Twee dagen les, twee dagen koffers sjouwen op Schiphol, en de rest van de tijd daten of naar de schoonheidssalon of spa. Oh ja, en op zondagmiddag voor de kinderen zorgen.
Dit lijkt mij erg intens. Werk je daarnaast niet?quote:Op woensdag 27 juli 2022 15:15 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik heb dit afgelopen jaar fulltime gestudeerd zonder opvang en ik ben gesloopt. En dan heb ik maar 1 dreumes en werk ik niet. Hele dagen thuis zijn met een dreumes en dan ‘s avonds naar college moeten/moeten studeren… ik zou willen dat ik opvang had gehad
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |