SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1. Van Aert. In zijn eerste Tour, in 2019, won Wout van Aert één rit. In zijn tweede Tour, in 2020, won Wout van Aert twee ritten. In zijn derde Tour, vorig jaar, won Wout van Aert drie ritten. In zijn vierde Tour staat de teller tot nu toe op drie ritten. Statistisch gezien gaat hij dus vandaag zijn vierde rit winnen. Als hij door blijft fietsen tot zijn 44e wint hij alle 21 ritten. Freddy Maertens, move over. De grootste clown die ik ooit op een fiets heb gezien gaat dat sprintje nog even regelen en zorgt voor de 7e ritzege van Jumbo deze Tour. Zeven etappes, da's toch al snel 33% van de mogelijke 21. Drie truien erbij, da's 75%. Bespottelijk.
2. Philipsen. We geven Jasper nog een extra ereplaats cadeau. Zoals hij zelf al heeft geconcludeerd: Jumbo-Visma maakt ons allemaal belachelijk. De concurrentie, en de mensen thuis op de bank. Ze kuisen heel de Tour op, niets aan te doen. Die boomerang komt ooit terug, maarja, dat kan lang duren.
3. Groenewegen. Zoals altijd zal er in de voorbereiding wel weer het een en ander mislopen, waardoor hij niet in de buurt van de zege komt.
4. Jakobsen. Zware benen, maar we mogen aannemen dat de steentjes en de lichte hellingen op de Champs-Élysées net niet zwaar genoeg zijn om hem weer eens te laten lossen. Hij zal toch nog een keer een sprint gaan rijden, maar keert met veel huiswerk terug naar Nederland.
5. Ewan. Geen enkele keer echt mee kunnen sprinten, erg mooi. Dat hij deze neergaande lijn in de komende jaren maar doortrekt.Ik doe het ff rustig aan.
"Our future president."quote:Op zondag 24 juli 2022 20:45 schreef capuchon_jongen het volgende:
ter vergelijking met Lance Armstrong, die was dan ook weer native English speaker. Armstrong kon dat zeer goed. podium spreken
Die deed dat tamelijk ontspannen in het Frans. Hij was een halve Fransman, toen al.quote:Op zondag 24 juli 2022 20:47 schreef Marcoss het volgende:
Moest Joop destijds ook speechen? Dat was vast ook een groot succes
Weet je nog die speech dat hij zoiets zei als “Im sorry for you who dont believe” (over het cynisme van mensen over doping)quote:Op zondag 24 juli 2022 20:45 schreef capuchon_jongen het volgende:
ter vergelijking met Lance Armstrong, die was dan ook weer native English speaker. Armstrong kon dat zeer goed. podium spreken
Hij kan dus alsnog president worden.quote:Op zondag 24 juli 2022 20:48 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Weet je nog die speech dat hij zoiets zei als “Im sorry for you who dont believe” (over het cynisme van mensen over doping)
Hij kon zo goed liegen die man
ik dacht dat ze begonnen waren in de Armstrong-tijd met dat speechen?quote:Op zondag 24 juli 2022 20:48 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Die deed dat tamelijk ontspannen in het Frans. Hij was een halve Fransman, toen al.
En hij hield het kort, als ik het me goed herinner.
(Als er al gespietsjt werd destijds... misschien hoefde dat niet eens.)
vind je een andere renner beter dan? (toch het algemeen plaatje ? )quote:Op zondag 24 juli 2022 20:47 schreef Szura het volgende:
Wel goed dat hij op verzoek van Sporza nog even heeft gezegd dat Wout de beste renner van de wereld is
quote:Op zondag 24 juli 2022 20:45 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb ik in de woonkamer hangen.quote:Finally, the last thing I’ll say to the people who don’t believe in cycling, the cynics and the sceptics: I'm sorry for you. I’m sorry that you can’t dream big. I'm sorry you don't believe in miracles
Dat is heel goed mogelijk.quote:Op zondag 24 juli 2022 20:49 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ik dacht dat ze begonnen waren in de Armstrong-tijd met dat speechen?
“The last thing I’ll say for the people that don’t believe in cycling, the cynics and the sceptics, I’m sorry for you. I’m sorry you can’t dream big and I’m sorry you don’t believe in miracles...”quote:Op zondag 24 juli 2022 20:48 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Weet je nog die speech dat hij zoiets zei als “Im sorry for you who dont believe” (over het cynisme van mensen over doping)
Hij kon zo goed liegen die man
En als je alle truien hebt of drie truien?quote:Op zondag 24 juli 2022 21:01 schreef capuchon_jongen het volgende:
daarom vind ik dat er een combi trui moet komen. enkel te dragen als dezelfde persoon 2 truien heeft.
Geel met 25% rode bolletjes (nummer 1 algemeen klassement en bolletjes klassement
Geel/Groen 75%- 25% (nummer 1 algemeen klassement en nummer 1 punten klassement)
Groen met Rode bolletjes ( Nummer 1 punten klassement en nummer 1 bolletjes klassement
Wit /bolletjes trui 50% 50%(de ene helft is wit, de andere helft heeft bollen. (nummer 1 jongeren, nummer 1 bolletjes klassement)
Geel/Wit 75% 25% (nummer 1 algemeen klassement /nummer 1 jongeren
Wit/groen 50% 50 (nummer 1 jongeren, nummer 1 punten klassement)
Zo is geel nog altijd ietsje meer zichtbaar maar je ziet een detail ofzo
Ik kan me dit alleen herinneren van Joey Cheekquote:Op zondag 24 juli 2022 20:47 schreef Toby56 het volgende:
[..]
"Our future president."
(Was dat niet de verwachting en hoop van menig sportminnende Republikein destijds?)
inderdaad, moet hier ook nog een oplossing voor vindenquote:Op zondag 24 juli 2022 21:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
En als je alle truien hebt of drie truien?
Praktisch lastig, zeker als iemand 3 of 4 truien heeft, en de sponsors vinden het ook niet leuk want die zijn ook niet hetzelfde voor elke trui.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:01 schreef capuchon_jongen het volgende:
daarom vind ik dat er een combi trui moet komen. enkel te dragen als dezelfde persoon 2 truien heeft.
Geel met 25% rode bolletjes (nummer 1 algemeen klassement en bolletjes klassement
Geel/Groen 75%- 25% (nummer 1 algemeen klassement en nummer 1 punten klassement)
Groen met Rode bolletjes ( Nummer 1 punten klassement en nummer 1 bolletjes klassement
Wit /bolletjes trui 50% 50%(de ene helft is wit, de andere helft heeft bollen. (nummer 1 jongeren, nummer 1 bolletjes klassement)
Geel/Wit 75% 25% (nummer 1 algemeen klassement /nummer 1 jongeren
Wit/groen 50% 50 (nummer 1 jongeren, nummer 1 punten klassement)
Zo is geel nog altijd ietsje meer zichtbaar maar je ziet een detail ofzo
Vreselijk hè.quote:Op zondag 24 juli 2022 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zie nu pas die dikke tattoo bij Groenewegen, wist niet dat hij van het kamp komt.
Het zijn de vaccinsquote:Op zondag 24 juli 2022 21:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Zullen we weer een nieuwe discussie starten?
Sinds corona loopt het helemaal de spuigaten uit.
Komt natuurlijk door al die bergritten met een vlakke aanloopquote:Op zondag 24 juli 2022 21:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Ze hebben minder verdiend deze ronde dan BB hotels, ook een prestatie.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:15 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
"Het is totaal niet geworden wat we ervan verwacht hadden", zegt John Lelangue. "We hadden helaas pech, met die valpartij voor Caleb. Blijkbaar was dat wat te veel."
Ach, Sjon.
Dan heb je het warm.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
En als je alle truien hebt of drie truien?
Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat John in een lastige Tour, met een veredelde sprintersploeg komt? Laat hem eens wat fatsoenlijke klimmers contracteren.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:15 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
"Het is totaal niet geworden wat we ervan verwacht hadden", zegt John Lelangue. "We hadden helaas pech, met die valpartij voor Caleb. Blijkbaar was dat wat te veel."
Ach, Sjon.
Contracteren is niet het sterkste punt van Lotto. Het is eigenlijk al jaaaaren een armzalig ploegje met hier en daar een uitschietertje.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:18 schreef Devolder het volgende:
[..]
Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat John in een lastige Tour, met een veredelde sprintersploeg komt? Laat hem eens wat fatsoenlijke klimmers contracteren.
"Het is ook een risico om alles op 1 man te zetten. We moeten kijken welke lessen we hier uit kunnen trekken, bijvoorbeeld voor de sprinttrein. Wat dat betreft was het ook een tegenslag dat we Jasper De Buyst hier misten."quote:Op zondag 24 juli 2022 21:18 schreef Devolder het volgende:
[..]
Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat John in een lastige Tour, met een veredelde sprintersploeg komt? Laat hem eens wat fatsoenlijke klimmers contracteren.
Mathijs Paasschens.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:20 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Contracteren is niet het sterkste punt van Lotto. Het is eigenlijk al jaaaaren een armzalig ploegje met hier en daar een uitschietertje.
Als renner in het groen wordt hem niks gevraagd?quote:Op zondag 24 juli 2022 21:11 schreef Zwansen het volgende:
Zou Wout niet hebben meegesprint om de vervelende doping-vragen te voorkomen? Het zou me niet eens verbazen.
Denk dat ze het moeten herrekenen met het aantal hoogtemeters erbij en dat ook weer ten opzichte van de afstand.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat gemiddelde gedoe trekt toch nergens op. Kan je alleen maar vergelijken als je telkens precies dezelfde etappes rijd en organiseert.
In de jaren 2000 had je veel bergen in 1 etappe
Dat zegt niks als de finale loodzwaar is!quote:Op zondag 24 juli 2022 21:15 schreef franklop het volgende:
[..]
Komt natuurlijk door al die bergritten met een vlakke aanloop
Maar het was juist een Tour met weinig vlakke etappes.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:28 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Denk dat ze het moeten herrekenen met het aantal hoogtemeters erbij en dat ook weer ten opzichte van de afstand.
Dit is idd niet echt een eerlijke vergelijking
Veelal wind mee!quote:Op zondag 24 juli 2022 21:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Maar ook weinig echt loodzware bergetappes toch?quote:Op zondag 24 juli 2022 21:30 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar het was juist een Tour met weinig vlakke etappes.
Boer Harm en Lieven Maxim Van Gils gaat punten scoren in de Ronde van Walloniëquote:Op zondag 24 juli 2022 21:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
"Het is ook een risico om alles op 1 man te zetten. We moeten kijken welke lessen we hier uit kunnen trekken, bijvoorbeeld voor de sprinttrein. Wat dat betreft was het ook een tegenslag dat we Jasper De Buyst hier misten."
Ik denk niet dat Sjon jouw analyse deelt, Stijn.
Plek 10 en 14 tikt nog niet echt aanquote:Op zondag 24 juli 2022 21:36 schreef The_Undertone het volgende:
[..]
Boer Harm en Lieven Maxim Van Gils gaat punten scoren in de Ronde van Wallonië
Die 94 top 15 plekken van Stef Cras moeten toch wel beginnen aantikken?quote:
Jonathan Dibben (hoe hou je het voor mogelijk)quote:
Veel afdalingen dusquote:Op zondag 24 juli 2022 21:30 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar het was juist een Tour met weinig vlakke etappes.
De Lie in elke eendagskoers laten starten de komende maandenquote:Op zondag 24 juli 2022 21:54 schreef The_Undertone het volgende:
Hopen op stortregen in Polen en Tim Wellens, dat is het enige wat Sjon kan doen.
Hier krijg ik echt een slappe penis van. Samen bouwen, een reis van vele mensen, we deden het met elkaar. Betrokkenheid, saamhorigheid. Dit is echt niet veel beter dan het evangelie waar Iwan de sportwereld mee platgooit.quote:
Probeer jij nou te insinueren dat Merijn een zijige slappe vaatdoek is die om niks in huilen uitbarst?quote:Op zondag 24 juli 2022 21:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hier krijg ik echt een slappe penis van. Samen bouwen, een reis van vele mensen, we deden het met elkaar. Betrokkenheid, saamhorigheid. Dit is echt niet veel beter dan het evangelie waar Iwan de sportwereld mee platgooit.
Zeeman is dan ook begonnen bij Spekenbrink.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hier krijg ik echt een slappe penis van. Samen bouwen, een reis van vele mensen, we deden het met elkaar. Betrokkenheid, saamhorigheid. Dit is echt niet veel beter dan het evangelie waar Iwan de sportwereld mee platgooit.
De komst van Grischa Niermann was heel belangrijk @groenenquote:
Vergeet niet te stemmen voor de meest onopvallende renner voor jullie weggaanquote:
Wijs één zin aan die slechter is dan de beste zin (gedeelte mag ook) uit Vingegaards overwinningsspeechquote:Op zondag 24 juli 2022 21:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Zonde. Als het beste team ter wereld een paar podcastmannetjes voor de analyses inhuurt, had ik gehoopt dat een C-team als Lotto zich wel aan een fokker had willen wagen.quote:Op zondag 24 juli 2022 21:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
"Het is ook een risico om alles op 1 man te zetten. We moeten kijken welke lessen we hier uit kunnen trekken, bijvoorbeeld voor de sprinttrein. Wat dat betreft was het ook een tegenslag dat we Jasper De Buyst hier misten."
Ik denk niet dat Sjon jouw analyse deelt, Stijn.
quote:Tour-winnaar Jonas Vingegaard en zijn ploeg Jumbo-Visma bedankten Primoz Roglic meermaals voor zijn cruciale rol bij deze historische prestatie. Een groot deel van de buitenwacht is allang vergeten óf weet niet eens hoe groot het aandeel van de Sloveen was. Hem werd na zijn opgave voor de vijftiende rit door menigeen verweten dat hij té vroeg zijn rugnummer had ingeleverd. Maar als Rogla niet zolang had gevochten tegen zijn rugpijn, had tweevoudig winnaar Tadej Pogacar grote kans gehad zijn trilogie te voltooien.
In de kasseienrit maakte Roglic een keiharde klapper op het asfalt door een op de weg gerolde strobaal. De pijn in zijn rug voelde vanaf dat moment alsof er messen in zijn lijf werden gestoken. Op wonderbaarlijke wijze werd hij twee dagen later, met een lichaam dat alleen maar slechter werd, derde op La Planche des Belles Filles. De Sloveen, die de Tour zelf zo graag wilde winnen, hield in het ploegbelang langer stand dan hij eigenlijk kon. En dat niet alleen, in de rit naar de Col du Granon hielp hij mee de basis te leggen voor het Tour-feest dat door Jumbo-Visma wordt gevierd.
Samen met Vinge voerde hij in de elfde etappe een subliem plan tot in de perfectie uit. De gedachte binnen Jumbo-Visma dat Pogi zijn landgenoot Roglic ondanks 2.52 achterstand nog te gevaarlijk zou vinden, werd bevestigd. Vooral omdat de Sloveen in Nederlandse dienst in de dagen na zijn val aantoonde bergop mee te kunnen. Af en aan scheurden Vingegaard en Rogla weg bij de uittredend kampioen, die op elke beweging van de twee met de reflex van een kat reageerde. Het putte hem zo uit, dat de Deen op de Granon de gesloopte Pogacar bijna drie minuten achter zich liet. De mentale tik die hij daar opliep, dreunde ook nog een paar dagen door.
Gedurende de Tour hield Roglic nauw contact met zijn vriend Vingegaard, om hem te steunen en tips te geven. Iets wat hij tijdens de pijlsnelle ontwikkeling van de Scandinaviër altijd heeft gedaan. Roglic zit vanwege de cruciale rol die hij speelde met zijn rugklachten waarschijnlijk langer in de lappenmand dan wanneer hij eerder was afgehaakt. Hij zal het thuis in de kreukels misschien niet zo voelen, maar dit is ook het geel van Primoz Roglic.
quote:1. Jumbo 779.750 euro
2. UAE 322.960
3. Ineos 240.610
4. Groupama-FDJ 143.860
5. Bora 95.440
6. Alpecin 68.630
7. BikeExchange 63.170
8. Trek 57.740
9. EF Education 57.100
10. Arkea-Samsic 56.980
11. Intermarché 50.810
12. Quick-Step 46.430
13. Israël PT 43.770
14. Cofidis 40.950
15. Bahrain 35.840
16. DSM 32.350
17. Movistar 32.000
18. TotalEnergies 20.060
19. AG2R Citroën 19.870
20. B&B Hôtels 18.540
21. Lotto 15.140
22. Astana 15.000
Ikschaamme-FDJ zoveel verdiend?!quote:
quote:Op zondag 24 juli 2022 22:32 schreef Szura het volgende:
Laat het de rancuneuze irreële haters van Sporza maar niet horen wat er in de T staat
[..]
Tusveld reed daarvoor net niet goed genoeg rond inderdaadquote:Op zondag 24 juli 2022 22:59 schreef TLC het volgende:
Ik heb niet veel gezien van de Tour maar ik heb ook niet het gevoel dat ik veel gemist heb.
Dat ie de Tour niet gewonnen heeft heb ik nog meegekregen jaquote:Op zondag 24 juli 2022 23:01 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Tusveld reed daarvoor net niet goed genoeg rond inderdaad
De budgets van de grote ploegen blijven toch verwonderlijk bij het zien van dit soort verwaarloosbare bedragen zelfs als veelwinnaarquote:
quote:Op zondag 24 juli 2022 22:59 schreef TLC het volgende:
Ik heb niet veel gezien van de Tour maar ik heb ook niet het gevoel dat ik veel gemist heb.
Benjinaesened.quote:Het gewiekste plan van Jumbo-Visma voor geel en groen rit per rit ontrafeld: “Tadej Pogacar liep recht in onze val”
Al van oktober broedde Jumbo-Visma op een plan om het geel én het groen te grijpen en uiteindelijk deden ze er zelfs de bolletjes nog bij. Maandenlang overleg, het bekijken en analyseren van beelden en data, mondden uit in een gedetailleerde strategie voor elke rit met het gekende succes tot gevolg. Sportief manager Merijn Zeeman ontrafelde wat nu precies het plan was, van Kopenhagen tot Parijs.
Rit 1 – Tijdrit Kopenhagen - winnaar Lampaert
Geen geel, wel goede dag
“Het opzet was heel simpel: winnen met Wout en met onze klassementsmannen Roglic en Vingegaard zo dicht mogelijk in de buurt van Pogacar eindigen. Dat is niet helemaal gelukt, maar het werd wel een goede dag.”
Rit 2 – Roskilde – Nyborg – winnaar Jakobsen
Wouts droom gerealiseerd
“We wilden van bij het opdraaien van de Grote Beltbrug het gas opendraaien en allemaal in de pocket zitten, maar de wind gaf niet thuis. In een vlakke sprint overtrof Wout daar wel al de verwachtingen door tweede te worden. Zijn droom kwam uit: het geel pakken.”
Rit 3 – Vejle – Sonderborg – winnaar Groenewegen
Voor op schema voor groen
“We hebben de hele dag super goed vooraan gereden en bleven uit de gevarenzone. Met zijn tweede plek zat Wout daar naast het geel ook al stevig in het groen. In die drie eerste dagen sloeg hij al een megaslag.”
Rit 4 – Duinkerke – Calais – winnaar Van Aert
Roglic moest eigenlijk mee
“Die sprint bergop was een herhaling van het nummertje dat we in Parijs-Nice opvoerden. Alleen liep het niet perfect. We hadden ingecalculeerd dat het net iets te explosief zou zijn voor Jonas, maar Primoz had wel moeten mee kunnen. Dat was eigenlijk het grote doel: tijd pakken met hem.”
Rit 5 – Rijsel – Arenberg – winnaar Clarke
Eerste zwarte dag
“Op de laatste vijf laatste kasseistroken wilden we een slag slaan, maar op 30 km van de meet viel ons plan helemaal in het water na de materiaalpech van Jonas en de val van Primoz. Wout, Tiesj en Nathan konden de schade nog beperken.”
Rit 6 – Binche – Longwy – winnaar Pogacar
Droomscenario pakt anders uit
“Met het oog op het geel wilden we geen energie stoppen in het controleren van de vlucht. Wout meesturen, wetende dat UAE dan zou rijden, was voor ons het droomscenario. De uitkomst was dat Wout erg vermoeid was, maar de rest van de ploeg niet.”
Rit 7 – Tomblaine – Super Planche des Belles Filles – winnaar Pogacar
Vingegaard overtreft verwachtingen
“Een aankomst die Pogacar erg goed ligt. We wilden dus de schade beperken, zeker na de val van Primoz. Jonas bewees daar dat hij in super goede vorm verkeerde want eigenlijk hadden we ingecalculeerd dat hij seconden zou verliezen. Een fitte Roglic had die rit zeker kunnen winnen.”
Rit 8 – Dole – Lausanne – winnaar Van Aert
Definitieve tik voor groen uitgedeeld
“Dag in het teken van groen. We wilden de rest daar al een definitieve klap uitdelen. Nathan leverde schitterend werk in zijn eentje op kop van het peloton. De sprint heeft Mathieu Heijboer al in april verkend tijdens de Ronde van Romandië. We wisten dat Wout hier tot zijn recht zou komen.”
Rit 9 Châtel - winnaar Jungels
Verbaasd door labeur UAE
“Een minder bepalende rit. Alleen waren we heel verbaasd hoe hard UAE Emirates achter de kopgroep bleef rijden. Daar hebben ze zich in onze ogen nodeloos zitten afmatten. Volgens onze berekeningen had Wout op dit moment in een ideale wereld 275 punten voor het groen moeten hebben en daar zat hij met 284 toen al boven.”
Rit 10 Morzine – Megève – winnaar Cort Nielsen
Koers hard maken met Kruijswijk en Laporte
“We wilden UAE opnieuw aan het werk zetten. Daarom hebben we al in het begin de koers hard gemaakt met Kruijswijk en Laporte. Zo mondde het uit in een hele zware dag voor UAE en Pogacar die meermaals zelf achter ontsnappingen moest springen om ze te neutraliseren.”
Rit 11 - Albertville – Col du Granon - winnaar Vingegaard
Het grote meesterwerk
“Rit waarnaast we een bommetje hadden getekend. Van A tot Z is ons plan niet gelukt, maar wel heel veel ervan. (lacht) We wilden renners vooraan hebben en dat is gelukt met Laporte en Van Aert, ook al was het oorspronkelijk de bedoeling dat Benoot mee zou zijn. Pogacar zo snel mogelijk isoleren was het belangrijkste aspect van het plan en dan de strategie met twee kopmannen uitspelen. Pogacar was indrukwekkend, maar door al die aanvallen te beantwoorden, liep hij ook recht in onze val. We wisten dat hij eens zou begeven en Vingegaard had nog geen energie verbruikt.
Rit 12 Briançon - Alpe d’Huez - winnaar Pidcock
Even aan uppercut gedacht
“Primoz voelde in deze etappe dat het er voor hem niet inzat en heeft onbaatzuchtig al zijn kansen opgeofferd. Als ons plan de dag voordien niet was gelukt, hadden we het hier nog eens overgedaan, maar nu zaten we in een andere rol en wilden we consolideren. We versnelden wel nog even op de Croix de Fer om de snelheid bij Pogacar af te botten. We merkten dat hij goed hersteld was van de dag voordien, anders waren we dan al voor de uppercut gegaan.”
Rit 13 Bourg d’Oisans - Saint-Etienne – winnaar Pedersen
Krachten gespaard
“Prima dag voor ons. Alles bleef bij het oude en ondanks de hectiek en de wind kwamen we er goed doorheen. We lieten het aan de sprintersploegen over, maar de kopgroep was te sterk. Prima voor ons, wij konden onze krachten sparen.”
Rit 14 Saint-Etienne – Mende – winnaar Matthews (Matthews)
Keuze voor status quo
“Een etappe die Pogacar goed lag. Het was heel belangrijk voor ons dat die dag alles status quo bleef. Op de voorlaatste klim versnelden we nog even om hem al wat af te matten, maar hij ging verschrikkelijk hard. Het is Jonas’ verdienste dat hij in zijn wiel bleef. Dat de bonificaties al weg waren, kwam ons goed uit.”
Rit 15 – Rodeze – Carcassonne – winnaar Philipsen
Tweede zwarte dag
“We verloren Kruijswijk met een superzware blessure. Tiesj en Jonas vielen ook nog in die rit. Tiesj lag helemaal open en Jonas had toen best meer last van zijn heup dan we wilden toegeven. Dat zorgde voor ongerustheid op de tweede rustdag, zeker omdat we kortbij de Pyreneeën waren.”
Rit 16 Carcassonne - Foix - winnaar Houle
Tactiek lichtjes aangepast
“Oorspronkelijk was dit een etappe waarin we opnieuw een bom wilden gooien, maar gezien de situatie en de schade die we de dag voordien opliepen, was opnieuw consolideren al prima. Jonas voelde zich alweer goed en had weinig hinder aan zijn heup. We stuurden mannetjes vooruit die op hem konden wachten als hij in problemen kwam.”
Rit 17 Saint-Gaudens - Peyragudes - winnaar Pogacar
Vizier al op Hautacam
“Een aankomst waarvan we wisten dat Pogacar er goed zou zijn. Daarom besloten we opnieuw om voor controle te gaan. Wij hadden ons vizier toen al op Hautacam. UAE zette ons wel onder druk met Bjerg en daarna McNulty. Pogacar won die rit verdiend, UAE was de sterkste ploeg, maar met amper 4 seconden tijdverlies waren wij tevreden.”
Rit 18 Lourdes - Hautacam winnaar Vingegaard
Groene monster deelt tik uit
“We pompten Jonas helemaal op om voor de aanval te gaan en de Tour helemaal naar onze hand te zetten. Wout en Tiesj zaten in de ontsnapping dus zo drongen we UAE in de verdrukking. Pogacar kreeg een zoveelste mentale tik toen hij op Hautacam nog maar eens dat groene monster zag opdoemen en ook fysiek maakten we hem af door op dat vlakkere stuk Wout vol gas te laten geven.” In de afdaling van de Col de Spandelle was er ook dat moment waarop Vingegaard wachtte op de gevallen Pogacar. Strategisch een uitstekende keuze. “Alle credits voor Jonas. Dat was helemaal zijn beslissing. Hij toonde zo niet alleen dat hij niet bang was van Pogacar, maar hij moest zelf ook geen risico’s nemen in de afdaling en wist dat Pogacar toch opnieuw op kop zou gaan rijden.”
Rit 19 Castelnau-Mognoac - Cahors - winnaar Laporte
Laporte op instinct
“We wisten dat dit een hele ongecontroleerde finale zou worden. Ik reed zelf nog voor het peloton uit om Grischa via de radio alle windinformatie door te geven. Wout had zijn zinnen op de tijdrit gezet. Christophe nam fantastisch over en reed op instinct een geweldige laatste kilometer.”
Rit 20 tijdrit Lacapelle-Marival - Rocamadour – winnaar Van Aert
Vingegaard wou dat Van Aert won
“Jonas had vooraf aangegeven dat hij wou dat Wout won. Hij had ook aan Grischa gevraagd om aan te geven als hij dicht bij Wout in de buurt kwam. Ook dat is één van onze krachten dat alle renners voor mekaar door het vuur gaan. Een mooi gebaar en voor ons het meest ontroerende moment van de Tour.”
Rit 21 - Parijs – winnaar Jasper Philipsen
Geen gedoe meer
Van Aert en Laporte laten de sprint links liggen om voluit van het binnenhalen van geel, groen en de bollen te genieten en als team over de meet te komen.
Dat gele ronde inzetstukje "Met Poster" maakt het helemaal afquote:
quote:
Ik vind het wel van weinig respect getuigen naar andere luxeknechten. Hoe vaak heeft Laporte niet de punten weggekaapt bij tussensprints of Wout gebracht. Of zeepkist die ook beukt op kop en alleen maar Vingegaard, Pogacar en Thomas overhoudt. Op ene dag dat mutant McNulty opstond na.quote:Op maandag 25 juli 2022 12:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Sporza zegt fuck Christophe LaPorte en Sepp Kuss
En Roglic. Die ook heel belangrijk was voor Vingegaard.quote:Op maandag 25 juli 2022 12:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Sporza zegt fuck Christophe LaPorte en Sepp Kuss
Ik vind het vlaggetje irrelevant. Het was een van de mooiste tours van de afgelopen 20-25 jaar, en de beste heeft gewonnen. Dat vind ik een stuk belangrijker dan het vlaggetje van de ploeg en/of renners.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Zijn jullie (als Nederlanders) nu echt heel blij met Jumbo als winnaar deze tour? Of zien jullie dat toch vooral als een leuke NOS-poging om er nog wat van te maken?
Gun het Vingegaard van harte hoor, sympathiek gozer, maar vindt het idee dat een 'Nederlandse' ploeg gewonnen zou hebben nogal een lege huls als er geen enkele Nederlandse renner de eindstreep heeft gehaald.
Dat kan natuurlijk ook nog maar er zitten op Fok toch ook zeker een aantal grote chauvinisten.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het vlaggetje irrelevant. Het was een van de mooiste tours van de afgelopen 20-25 jaar, en de beste heeft gewonnen. Dat vind ik een stuk belangrijker dan het vlaggetje van de ploeg en/of renners.
Dit had ik toch van jou nooit verwacht!quote:Op maandag 25 juli 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Zijn jullie (als Nederlanders) nu echt heel blij met Jumbo als winnaar deze tour? Of zien jullie dat toch vooral als een leuke NOS-poging om er nog wat van te maken?
Gun het Vingegaard van harte hoor, sympathiek gozer, maar vindt het idee dat een 'Nederlandse' ploeg gewonnen zou hebben nogal een lege huls als er geen enkele Nederlandse renner de eindstreep heeft gehaald.
Marc Ghyselinck heeft niet geheel ongelijk natuurlijk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Dat durven ze bij Sporza niet uit te spreken! Maar als je andere media leest, zie je dat Roglic sowieso belangrijk was voor Vingegaard buiten de koers, maar in deze Tour half dood er ook nog alles doet om het tactisch voordeel uit te buiten. Dan hoor je hem sowieso te noemen jaquote:Op maandag 25 juli 2022 13:01 schreef Felagund het volgende:
[..]
En Roglic. Die ook heel belangrijk was voor Vingegaard.
@Momo zegt fuck Primoz Roglicquote:Op maandag 25 juli 2022 13:01 schreef Felagund het volgende:
[..]
En Roglic. Die ook heel belangrijk was voor Vingegaard.
Niet? En wat is jouw mening hierover? En van @hhh38?quote:Op maandag 25 juli 2022 13:11 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dit had ik toch van jou nooit verwacht!
Dit gaan we niet doen.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:26 schreef Slobeend het volgende:
En van @:rellende_rotscholier ? @:koffieplanter ? @:mani89 ?
Wout is een halve Nederlander en uiteindelijk gun ik het de Jumbo-ploeg meer dan Abu Dhabi en INEOS.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gun het Vingegaard van harte hoor, sympathieke gozer, maar vindt het idee dat een 'Nederlandse' ploeg gewonnen zou hebben nogal een lege huls als er geen enkele Nederlandse renner de eindstreep heeft gehaald.
Hij zal hem wel even geknepen hebbenquote:
Ik vond dat er weinig memorabele momenten in deze tour zaten. Geen brute valpartijen die je je jaren later nog herinnert zoals toen met Beloki en Armstrong door de wei. Geen rare capriolen zoals een Froome die rennend verder gaat en daarna op een mini-fietsje omdat z'n fiets kapot is. geen botsingen met toeschouwers/auto's/motoren die een stempel op het koersverloop drukken, kontjes in het prikkeldraad. Geen absurde etappes zoals Landis die alles kapot rijdt of Rasmussen en die daarna niet meer mag starten van de ploeg. Een slapstick Rasmussen tijdrit. Dat soort extremen maken het voor mij een leuke tour, deze vond ik toch vrij saai.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het vlaggetje irrelevant. Het was een van de mooiste tours van de afgelopen 20-25 jaar, en de beste heeft gewonnen. Dat vind ik een stuk belangrijker dan het vlaggetje van de ploeg en/of renners.
Als je vooral van valpartijen houdt was er weinig aan inderdaadquote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik vond dat er weinig memorabele momenten in deze tour zaten. Geen brute valpartijen die je je jaren later nog herinnert zoals toen met Beloki en Armstrong door de wei. Geen rare capriolen zoals een Froome die rennend verder gaat en daarna op een mini-fietsje omdat z'n fiets kapot is. geen botsingen met toeschouwers/auto's/motoren die een stempel op het koersverloop drukken, kontjes in het prikkeldraad. Geen absurde etappes zoals Landis die alles kapot rijdt of Rasmussen en die daarna niet meer mag starten van de ploeg. Een slapstick Rasmussen tijdrit. Dat soort extremen maken het voor mij een leuke tour, deze vond ik toch vrij saai.
Ik lees hier vrijwel momenten waarvan ik juist blij ben dat dit geen onderdeel was van deze Tour.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik vond dat er weinig memorabele momenten in deze tour zaten. Geen brute valpartijen die je je jaren later nog herinnert zoals toen met Beloki en Armstrong door de wei. Geen rare capriolen zoals een Froome die rennend verder gaat en daarna op een mini-fietsje omdat z'n fiets kapot is. geen botsingen met toeschouwers/auto's/motoren die een stempel op het koersverloop drukken, kontjes in het prikkeldraad. Geen absurde etappes zoals Landis die alles kapot rijdt of Rasmussen en die daarna niet meer mag starten van de ploeg. Een slapstick Rasmussen tijdrit. Dat soort extremen maken het voor mij een leuke tour, deze vond ik toch vrij saai.
Dat kan, niet iedereen houdt van sensatie en spektakel.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ik lees hier vrijwel momenten waarvan ik juist blij ben dat dit geen onderdeel was van deze Tour.
Dat doet mij denken aan die voetballer die zijn vrouw en vriendin bedankte.quote:
Slapstick etappe met JV gemist? Dat had totaal anders kunnen aflopen en waren ze nu het lachertje geweest.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ramptoeristquote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als je dit serieus meent heb je echt een hekel aan wielrennen én aan mensen in het algemeen.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je hebt Vingegaard op de fiets van Van Hooydonck gemist?quote:Op maandag 25 juli 2022 16:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
quote:Op maandag 25 juli 2022 18:26 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Je hebt Vingegaard op de fiets van Van Hooydonck gemist?
Zal wel te jong zijn maarquote:Op maandag 25 juli 2022 18:25 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Als je dit serieus meent heb je echt een hekel aan wielrennen én aan mensen in het algemeen.
Ik heb er weinig chauvinistische gevoelens bij maar vind het wel oprecht leuk na een paar jaar pech voor een aantal van de gasten op de achtergrond.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gun het Vingegaard van harte hoor, sympathieke gozer, maar vindt het idee dat een 'Nederlandse' ploeg gewonnen zou hebben nogal een lege huls als er geen enkele Nederlandse renner de eindstreep heeft gehaald.
Dat krijg je met de gelaatstrekken van een 70-jarige.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:38 schreef hhh38 het volgende:
[ twitter ]
Hij is echt geen spat veranderd in 6 jaar
Achteraf jammer dat die etappe zo verlopen is. Als Roglic een voorsprongetje had gepakt/gekregen of als Pogacar in plaats van 3 minuten een minuutje had ingeleverd dan had het restant van de Tour mooier kunnen zijn (met nog steeds Vingegaard als winnaar).quote:Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je vooral van valpartijen houdt was er weinig aan inderdaad
Als die etappe naar de Granon geen lust voor het oog was ben je gewoon geen wielerfan. In de kasseienrit gebeurde ook genoeg. Regelmatig een enorme strijd om in de kopgroep te komen gezien. Wisselende krachtsverhoudingen bij de favorieten, bergetappes waar iedereen individueel over de streep kwam, noem maar op.
Het enige wat miste was een goeie waaierrit, maar daar wordt ook veel te vaak van tevoren voor gehyped terwijl het eigenlijk zelden gebeurt
Waarom zou je bij Renze gaan zitten terwijl je op hetzelfde moment tienduizenden euros kan verdienen in een of ander criterium?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 16:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Jonas druk met een rondje Nederland
Omdat ome Frits dat wil en hem waarschijnlijk een vorstelijke bonus betaalt.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Waarom zou je bij Renze gaan zitten terwijl je op hetzelfde moment tienduizenden euros kan verdienen in een of ander criterium?
Vanwege de euro'squote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Waarom zou je bij Renze gaan zitten terwijl je op hetzelfde moment tienduizenden euros kan verdienen in een of ander criterium?
Zou hij niet veel meer kunnen krijgen in een criterium? Misschien is het ook wel een verplichting vanuit de sponsor.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Omdat ome Frits dat wil en hem waarschijnlijk een vorstelijke bonus betaalt.
Inderdaad, dat was aardig gênant bij de huldiging. Aan de ene kant leuk dat de Tourwinnaar 'gewoon' bij Renze Klamer aan tafel zit, maar kan me eigenlijk niets anders erbij voorstellen dan een ongemakkelijk gesprek.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 17:21 schreef Szura het volgende:
Kan me niet voorstellen dat er iets leuks komt uit een talkshowgesprek met Vingegaard, die is daar totaal ongeschikt voor. Wie gaat de ‘incredibles’ turven?
Denk wel dat een interview wat makkelijker is dan zo’n speech, vond hem bij Herman ook wel redelijk overkomen (ook al zei hij niks opzienbarends)quote:Op dinsdag 26 juli 2022 21:20 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Inderdaad, dat was aardig gênant bij de huldiging. Aan de ene kant leuk dat de Tourwinnaar 'gewoon' bij Renze Klamer aan tafel zit, maar kan me eigenlijk niets anders erbij voorstellen dan een ongemakkelijk gesprek.
Welke podcast was het? Wil het wel terugluisterenquote:Op donderdag 28 juli 2022 06:30 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Bij Jumbo hebben ze dus ook naar die podcast geluisterd. Lekker slim van Pogi om dat zo gedetailleerd te vertellen.
Die van Geraint Thomas volgens mijquote:Op donderdag 28 juli 2022 12:08 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Welke podcast was het? Wil het wel terugluisteren
Maar dat hij minder zou zijn als de koers zwaarder wordt gemaakt of bij meerdere opeenvolgende klimmingen, was toch niet iets dat uit de praktijk bleek, maar vooral het gevoel? Hij was in de Tour pas 2x verslagen bergop en daarbij kon je niet meteen concluderen dat het om die reden was, dacht ik.quote:Op donderdag 28 juli 2022 12:17 schreef Steven184 het volgende:
Overigens vertelt hij daar niets dat ook niet al uit de analyses van pakweg een Thijs Zonnebloem kwam.
Dat laatste zeker natuurlijk, naar heb het wel in verschillende analyses vorig jaar na de Tour horen langskomen. (Vooral combinatie zwaarte, hoogte & lengte inspanning)quote:Op donderdag 28 juli 2022 12:23 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Maar dat hij minder zou zijn als de koers zwaarder wordt gemaakt of bij meerdere opeenvolgende klimmingen, was toch niet iets dat uit de praktijk bleek, maar vooral het gevoel? Hij was in de Tour pas 2x verslagen bergop en daarbij kon je niet meteen concluderen dat het om die reden was, dacht ik.
Maar als je al het gevoel hebt dat hij op die manier wel te verslaan is, helpt het natuurlijk wel dat hij dat zelf nog even bevestigt in een podcast.
Benji Naesen out, Erik ten Hag in.quote:Op donderdag 28 juli 2022 06:30 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Bij Jumbo hebben ze dus ook naar die podcast geluisterd. Lekker slim van Pogi om dat zo gedetailleerd te vertellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |