abonnement Unibet Coolblue
pi_205415205
Ik had een contract voor een jaar die een tijd terug was verlopen. Ik kreeg van Oxxio een "losvast contract voor onbepaalde tijd" met de volgende tarieven:


stroom per kWh -normaal ¤ 0,39
stroom per kWh - dal ¤ 0,34
gas per m³¤ 1,79


Een kennis van mij zit in zelfde situatie. Dus een aflopende contract die omgezet is in "losvast contract voor onbepaalde tijd"

Zij hebben echter de volgende tarieven:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,28
stroom per kWh - dal ¤ 0,24
gas per m³¤ 1,29

Is hier een logische verklaring voor?
pi_205415257
quote:
Op donderdag 21 juli 2022 18:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Ik had een contract voor een jaar dat een tijd terug was verlopen. Ik kreeg van Oxxio een "losvast contract voor onbepaalde tijd" met de volgende tarieven:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,39
stroom per kWh - dal ¤ 0,34
gas per m³¤ 1,79

Een kennis van mij zit in zelfde situatie. Dus een aflopende contract dat omgezet is in "losvast contract voor onbepaalde tijd"

Zij hebben echter de volgende tarieven:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,28
stroom per kWh - dal ¤ 0,24
gas per m³¤ 1,29

Is hier een logische verklaring voor?
Is je kennis al langer klant ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 18:57:15 ]
pi_205415338
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 18:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Ik had een contract voor een jaar die een tijd terug was verlopen. Ik kreeg van Oxxio een "losvast contract voor onbepaalde tijd" met de volgende tarieven:


stroom per kWh -normaal ¤ 0,39
stroom per kWh - dal ¤ 0,34
gas per m³¤ 1,79


Een kennis van mij zit in zelfde situatie. Dus een aflopende contract die omgezet is in "losvast contract voor onbepaalde tijd"

Zij hebben echter de volgende tarieven:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,28
stroom per kWh - dal ¤ 0,24
gas per m³¤ 1,29

Is hier een logische verklaring voor?
Ja, die is op een ander moment naar LosVast over gegaan.

Ik idem, betaal ook wat minder dan jij.

En het is aanzienlijk goedkoper dan overstappen (voor jou ook).
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_205415406
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 18:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:

Is hier een logische verklaring voor?
1) je vriend ging over op een gunstiger moment
2) je vriend pakt het kale gastarief en jij het all-in gastarief

[ Bericht 66% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 19:14:41 ]
pi_205415425
Voornoemde dus, eindelijk worden de ‘zittenblijvers’ van de afgelopen jaren eens ‘beloond’.
pi_205415457
ja is heel normaal tegenwoordig
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205415467
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juli 2022 19:15 schreef Socios het volgende:
Voornoemde dus, eindelijk worden de ‘zittenblijvers’ van de afgelopen jaren eens ‘beloond’.
ja mijn contract liep af in december 2021 en mijn elektra prijs werd meer dan de helft goedkoper dan voor nieuwe klanten. Ik wees een contract af en deed verder helemaal niks, dus ik heb sinds die tijd variabel tarief.
in juli steeg het tarief licht maar via vergelijkingswebsite kom je niet eens in de buurt van wat ik betaal per kwh.

de goedkoopste bij gaslicht.com is nu 47 cent en ik zit onder de 30 cent per kwh.
Pricewise geeft maar 1 optie met 67 cent per kwh

Sinds het najaar van 2021 wordt ook niet voor niks geadviseerd om te blijven zitten waar je zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 21-07-2022 19:26:37 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205419147
quote:
6s.gif Op donderdag 21 juli 2022 18:56 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Is je kennis al langer klant ?
Nee ik ben juist langer klant. En dat hele losvast gedoe snap ik eigenlijk niet. Is dat jou een variabel tarief of blijft het voor onbepaalde tijd staan waar het nu staat?
pi_205419904
Ik ben ook een zittenblijver bij oxxio, betaal sinds juni dit:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,35
stroom per kWh - dal ¤ 0,30
gas per m³¤ 1,44

In september worden de prijzen weer aangepast geloof ik.

Zal ook te maken hebben wanneer je contract aan gaat, die van mij dus per 1 juni
pi_205419912
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 00:40 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Nee ik ben juist langer klant. En dat hele losvast gedoe snap ik eigenlijk niet. Is dat jou een variabel tarief of blijft het voor onbepaalde tijd staan waar het nu staat?
Ik had eerst gewoon 1 jaar vast, nu dus zo’n lost vast contract wat steeds 3 maanden mee gaat.
pi_205419995
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 19:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja mijn contract liep af in december 2021 en mijn elektra prijs werd meer dan de helft goedkoper dan voor nieuwe klanten. Ik wees een contract af en deed verder helemaal niks, dus ik heb sinds die tijd variabel tarief.
in juli steeg het tarief licht maar via vergelijkingswebsite kom je niet eens in de buurt van wat ik betaal per kwh.

de goedkoopste bij gaslicht.com is nu 47 cent en ik zit onder de 30 cent per kwh.
Pricewise geeft maar 1 optie met 67 cent per kwh

Sinds het najaar van 2021 wordt ook niet voor niks geadviseerd om te blijven zitten waar je zit.
Ik ben bewust geswitched naar de leverancier met het hoogste (teruglever)tarief :P

Zo ver mogelijk de min in met die stroomrekening.
pi_205421721
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 09:03 schreef 111210 het volgende:
Ik ben ook een zittenblijver bij oxxio, betaal sinds juni dit:

stroom per kWh -normaal ¤ 0,35
stroom per kWh - dal ¤ 0,30
gas per m³¤ 1,44

In september worden de prijzen weer aangepast geloof ik.

Zal ook te maken hebben wanneer je contract aan gaat, die van mij dus per 1 juni
Ik ben ook in juni overgegaan, maar dan 20 juni. Ik vind het nu wel erg ondoorzichtig. Lastig om te controleren of alles correct gaat.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:16:26 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205421761
Ik ben in mei bewust overgstapt, voor het eerst in 20 jaar.
Eneco ging van jaar-tarueven naar maand-tarieven en wisten me niet uit te leggen hoe dat gaat werken zonnepanelen. Ik moest me ook geen zorgen maken want de oorlog zou na een paar maanden toch afgelopen zijn en dan waren de tarieven weer als vanouds.

Nu overgestapt naar Shell, die bood wel vaste jaarprijzen aan. Wel zo handig met zonnepalen.
90% van mijn rekening wek ik zelf op.
Tot nooit .......
pi_205422013
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:12 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Ik ben ook in juni overgegaan, maar dan 20 juni. Ik vind het nu wel erg ondoorzichtig. Lastig om te controleren of alles correct gaat.
wat kan er dan fout gaan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205422026
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:16 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben in mei bewust overgstapt, voor het eerst in 20 jaar.
Eneco ging van jaar-tarueven naar maand-tarieven en wisten me niet uit te leggen hoe dat gaat werken zonnepanelen. Ik moest me ook geen zorgen maken want de oorlog zou na een paar maanden toch afgelopen zijn en dan waren de tarieven weer als vanouds.

Nu overgestapt naar Shell, die bood wel vaste jaarprijzen aan. Wel zo handig met zonnepalen.
90% van mijn rekening wek ik zelf op.
ze hoefden alleen maar de wet uit te leggen die zegt dat ze verplicht zijn om te salderen per jaar. Dus wat je op 25 december verbruikt mag je wegstrepen met wat je op 25 juli terugleverd. Welk tarief je wanneer betaald maakt niks uit.
Hoe eneco dat doet moeten ze zelf weten, zolang je maar kan wegstrepen op jaarbasis.

Tot nu toe houden leveranciers die dynamische tarieven houden zich niet aan de wet. Of leveranciers die maandelijkse tarieven zich aan de wet houden weet ik niet. Mocht je het idee hebben dat ze dat niet doen dan kan je dit melden bij de ACM en bij je rbv.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:26:39 #16
341825 PinkLow
Gewoon doorgaan.
pi_205422472
Wat bijzonder. Ik zit ook bij Oxxio en heb weer een ander bedrag van jullie. Los-vast ook!

Ik vind het maar een rare gang van zaken.
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan de dingen die je nooit hebt durven doen.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:37:22 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205422626
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:


Tot nu toe houden leveranciers die dynamische tarieven houden zich niet aan de wet. Of leveranciers die maandelijkse tarieven zich aan de wet houden weet ik niet. Mocht je het idee hebben dat ze dat niet doen dan kan je dit melden bij de ACM en bij je rbv.
Dat wilde ik Eneco ook al uitleggen. Na drie man gesproken te hebben heb ik het opgegeven.

De laatste had kennis van zake en gaf aan zich niet aan de wet te kunnen houden. De makkelijke weg was voor mij om elders te gaan buurten, de moeilijke weg de ACM.
Tot nooit .......
pi_205423476
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat wilde ik Eneco ook al uitleggen. Na drie man gesproken te hebben heb ik het opgegeven.

De laatste had kennis van zake en gaf aan zich niet aan de wet te kunnen houden. De makkelijke weg was voor mij om elders te gaan buurten, de moeilijke weg de ACM.

Dat kan wel en is heel simpel. Het geleverde energie direct verrekenen als je weer afneemt.
Alleen dit willen ze begrijpelijk niet.

Zal ik ermee weg komen als ik zeg dat ik me niet aan de wet kan houden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 17:22:57 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205424209
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 16:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat kan wel en is heel simpel. Het geleverde energie direct verrekenen als je weer afneemt.
Alleen dit willen ze begrijpelijk niet.

Zal ik ermee weg komen als ik zeg dat ik me niet aan de wet kan houden?
Ik ben bang van niet. En als dat het gevolg is van variabele tarieven dan moet je dus een andere taruefstructuur aanbieden.
Tot nooit .......
pi_205460743
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat kan er dan fout gaan?
Hoe kan ik controleren of de tarieven kloppen? Dus dat de tarieven die ik nu heb gelijk zijn aan de tarieven zoals ze waren op het moment dat ik naar losvast ging?
  dinsdag 26 juli 2022 @ 13:41:12 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205461866
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:36 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Hoe kan ik controleren of de tarieven kloppen? Dus dat de tarieven die ik nu heb gelijk zijn aan de tarieven zoals ze waren op het moment dat ik naar losvast ging?
Eh bakker, ik heb op 12 maart een brood bij je gekocht voor 2,35.
Kunt u mij vertellen wat een brood kostte op 12 maart?
Tot nooit .......
pi_205462558
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Eh bakker, ik heb op 12 maart een brood bij je gekocht voor 2,35.
Kunt u mij vertellen wat een brood kostte op 12 maart?
dat hoeft niet eens, je kan gewoon op het bonnetje kijken wat door je brievenbus komt of in je e-mail adres.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205462801
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Eh bakker, ik heb op 12 maart een brood bij je gekocht voor 2,35.
Kunt u mij vertellen wat een brood kostte op 12 maart?
Op het moment dat ik brood bij de bakker koop weet ik hoeveel het kost. En dat die prijs voor mij en voor anderen gelijk is.

Dat kan ik simpelweg niet controleren nu bij mijn energieleverancier. Het is ondoorzichtig.
pi_205462803


[ Bericht 100% gewijzigd door Ufopiloot51 op 26-07-2022 15:39:30 ]
  dinsdag 26 juli 2022 @ 15:44:19 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205462852
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:39 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Op het moment dat ik brood bij de bakker koop weet ik hoeveel het kost. En dat die prijs voor mij en voor anderen gelijk is.

Dat kan ik simpelweg niet controleren nu bij mijn energieleverancier. Het is ondoorzichtig.
De prijs hoeft voor jou niet gelijk te zijn dan andere.
Hoeft bij een bakker trouwens ook niet, het maakt het alleen wel makkelijker. De bakker kan andere ook een vriendenprijsje aanbieden of een euro extra vragen.

Bij de bakker weet je niet hoeveel het kost maar hoeveel je moet betalen....
Tot nooit .......
pi_205463215
Zitten blijvers krijgen lagere tarieven en overstappers zijn zwaar de klos. Vallen al die welkomstbonussen in het verleden nu toch zwaar tegen.
pi_205463444
Ik had 3 jaar vast en die liep vorige week af -O-
Ook oxxio en nu automatisch omgezet naar onbepaalde tijd met als tarieven (vandaag):

Normaal¤ 0,39112 per kWh
Dal¤ 0,33431 per kWh
Gas¤ 1,67635 per m³
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_205464418
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De prijs hoeft voor jou niet gelijk te zijn dan andere.
Hoeft bij een bakker trouwens ook niet, het maakt het alleen wel makkelijker. De bakker kan andere ook een vriendenprijsje aanbieden of een euro extra vragen.

Bij de bakker weet je niet hoeveel het kost maar hoeveel je moet betalen....
Dus jij wilt zeggen dat de energieleverancier aan Henk andere tarieven kan doorrekenen dan aan Piet en dat dat helemaal prima is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ufopiloot51 op 26-07-2022 19:36:25 ]
pi_205464434
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:52 schreef boegschroef het volgende:
Ik had 3 jaar vast en die liep vorige week af -O-
Ook oxxio en nu automatisch omgezet naar onbepaalde tijd met als tarieven (vandaag):

Normaal¤ 0,39112 per kWh
Dal¤ 0,33431 per kWh
Gas¤ 1,67635 per m³
Jij hebt dus hoge tarieven maar nog steeds lager dan van mij. Terwijl je dus ruim 1 maand later omgezet bent. Zijn de gasprijzen in de afgelopen maand omlaag gegaan?
  dinsdag 26 juli 2022 @ 19:40:23 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205464882
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:55 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Dus jij wilt zeggen dat de energieleverancier aan Henk andere tarieven kan doorrekenen dan aan Piet en dat dat helemaal prima is?
Als Henk iets anders afspreek wel ja. Dat mag de bakker ook, xolang beide maar tevreden zijn

Maar los daarvan, waarom zou hij dat willen.
Tot nooit .......
pi_205464948
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Als Henk iets anders afspreek wel ja. Dat mag de bakker ook, xolang beide maar tevreden zijn

Maar los daarvan, waarom zou hij dat willen.
Maar als Henk en Piet beide geen individuele afspraken maken met de leverancier dan moeten ze wel zelfde tarieven krijgen?

De leverancier kan een fout hebben gemaakt waardoor Henk een ander bedrag betaalt dan Piet. Of de bakker heeft hekel aan Henk en rekent met opzet een hoger bedrag.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 19:50:15 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205464976
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:47 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Maar als Henk en Piet beide geen individuele afspraken maken met de leverancier dan moeten ze wel zelfde tarieven krijgen?
waarom?
quote:
De leverancier kan een fout hebben gemaakt waardoor Henk een ander bedrag betaalt dan Piet.
Maar als Piet dat accepteerd is het geen probleem toch?
quote:
Of de bakker heeft hekel aan Henk en rekent met opzet een hoger bedrag.
Tot nooit .......
pi_205465256
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
waarom?
[..]
Maar als Piet dat accepteerd is het geen probleem toch?
[..]

Zit je nou serieus te te beweren dat als alle omstandigheden hetzelfde zijn dat de leverancier andere tarieven mag doorrekenen aan Piet en Henk en dat het eerlijk is? Piet en Henk hebben niet zoveel te accepteren. Ze krijgen gewoon een tarief voorgeschoteld en hebben verder niet zoveel keus.

Ik heb zelf nu ook een geschil met mijn energieleverancier waar ze enorm onprofessioneel, onbehulpzaam en onvriendelijk mee omgaan.

Ivm met een defecte meter heeft mijn energieleverancier een schatting gemaakt voor een bepaalde periode. Die schatting valt meer dan twee keer zo hoog uit vergeleken met mijn verbruik voordat de meter stuk was en erna. Ik heb de geschillencommissie moeten inschakelen om een realistische schatting te krijgen.

Mijn vertrouwen in dat de leverancier het goed doet is weg en ik wil het kunnen controleren. Alleen is dat nu onmogelijk.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 22:05:58 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205466820
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:19 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Zit je nou serieus te te beweren dat als alle omstandigheden hetzelfde zijn dat de leverancier andere tarieven mag doorrekenen aan Piet en Henk en dat het eerlijk is? Piet en Henk hebben niet zoveel te accepteren. Ze krijgen gewoon een tarief voorgeschoteld en hebben verder niet zoveel keus.
Dus als bakker Piet jouw een brood voor 6 euro verkoopt dan kom je de dag erop gewoon terug en ga je niet naar bakker Henk?

Ik kreeg van mijn energieboer een compleet bespottelijke mogelijkheid tot verlengen en ben gelijk overgestapt.
quote:
Ik heb zelf nu ook een geschil met mijn energieleverancier waar ze enorm onprofessioneel, onbehulpzaam en onvriendelijk mee omgaan.

Ivm met een defecte meter heeft mijn energieleverancier een schatting gemaakt voor een bepaalde periode. Die schatting valt meer dan twee keer zo hoog uit vergeleken met mijn verbruik voordat de meter stuk was en erna. Ik heb de geschillencommissie moeten inschakelen om een realistische schatting te krijgen.
Jouw defecte meter heeft trouwens niks met je energieleverancier te maken. Die stuurt je slechts een rekening op basis van de meterstanden die de netbeheerder aanleverd.
(beetje alsof je nu boos bent op de bakker omdat je een parkeerboete hebt gekregen) :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 26-07-2022 22:12:05 ]
Tot nooit .......
pi_205467254
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:55 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Dus jij wilt zeggen dat de energieleverancier aan Henk andere tarieven kan doorrekenen dan aan Piet en dat dat helemaal prima is?
De manier waarop energietarieven tot stand komen is totaal ondoorzichtig inderdaad. Tarieven op de gasmarkten fluctueren enorm, leveranciers sluiten lange termijn contracten af, waarvan dan meer of minder daadwerkelijk wordt afgenomen door eindgebruikers, waarschijnlijk hanteren ze klant- en risicoprofielen, leveranciers hebben zelf ook weer te maken met financieringsvraagstukken etcetera.

Uit die wirwar van factoren komt dan uiteindelijk een prijs rollen. In een kalme markt is dat allemaal niet zo spannend, maar in een bizarre markt als nu levert dat onverklaarbare verschillen op, die onrechtvaardig aan kunnen voelen.

Jij lijkt echter te denken dat leveranciers de plicht hebben om klanten gelijke tarieven aan te bieden, maar dat zijn ze totaal niet verplicht. Zoals jij ook helemaal niets verplicht bent aan hun en gewoon over kunt stappen naar een andere leverancier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2022 22:35:25 ]
pi_205467626
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 22:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dus als bakker Piet jouw een brood voor 6 euro verkoopt dan kom je de dag erop gewoon terug en ga je niet naar bakker Henk?

Ik kreeg van mijn energieboer een compleet bespottelijke mogelijkheid tot verlengen en ben gelijk overgestapt.
[..]
Jouw defecte meter heeft trouwens niks met je energieleverancier te maken. Die stuurt je slechts een rekening op basis van de meterstanden die de netbeheerder aanleverd.
(beetje alsof je nu boos bent op de bakker omdat je een parkeerboete hebt gekregen) :)
Het is een welles nietes verhaal geworden tussen de netbeheerder en de leverancier. Ik heb een overeenkomst met de leverancier dus zij moeten het oplossen samen met de netbeheerder.

Overstappen is nu ook niet echt een optie want dan betaal je nog veel meer. Dus als consument zit je nu eigenlijk wel vast aan je energieleverancier.
pi_205467665
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 22:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
De manier waarop energietarieven tot stand komen is totaal ondoorzichtig inderdaad. Tarieven op de gasmarkten fluctueren enorm, leveranciers sluiten lange termijn contracten af, waarvan dan meer of minder daadwerkelijk wordt afgenomen door eindgebruikers, waarschijnlijk hanteren ze klant- en risicoprofielen, leveranciers hebben zelf ook weer te maken met financieringsvraagstukken etcetera.

Uit die wirwar van factoren komt dan uiteindelijk een prijs rollen. In een kalme markt is dat allemaal niet zo spannend, maar in een bizarre markt als nu levert dat onverklaarbare verschillen op, die onrechtvaardig aan kunnen voelen.

Jij lijkt echter te denken dat leveranciers de plicht hebben om klanten gelijke tarieven aan te bieden, maar dat zijn ze totaal niet verplicht. Zoals jij ook helemaal niets verplicht bent aan hun en gewoon over kunt stappen naar een andere leverancier.
Ik snap dat de energieleverancier niet verplicht is aan iedereen zelfde tarieven te geven, maar als je zelfde klantenprofiel hebt en op zelfde moment over bent gegaan naar nieuwe overeenkomst, dan zou het wel eerlijk zijn als je ook zelfde tarieven hebt. Het zou fijn zijn als je weet hoe de tarieven tot stand zijn gekomen.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 23:52:15 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205468024
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 23:12 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Ik snap dat de energieleverancier niet verplicht is aan iedereen zelfde tarieven te geven, maar als je zelfde klantenprofiel hebt en op zelfde moment over bent gegaan naar nieuwe overeenkomst, dan zou het wel eerlijk zijn als je ook zelfde tarieven hebt.
Dat zal ook zo zijn. Maar die twee varabelen moeten dan ook echt gelijk zijn, wat vrijwel nooit zo is..
quote:
Het zou fijn zijn als je weet hoe de tarieven tot stand zijn gekomen.
Die formule zal je toch nooit snappen. De meeste mensen snappen de opbouw van hun eigen energierekening nog niet eens. Laat staan die van de energie-inkoper. En je maakt de concurrent er alleen maar wijzer van.

En, om weer bij de bakker terug te komen, heb je dat ooit aan je bakker gevraagd?

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 27-07-2022 10:41:38 ]
Tot nooit .......
pi_205483373
Waar halen jullie de tarieven vandaan ?
Zit ook bij Oxxio (losvast), als ik in de app kijk zie ik deze tarieven (volgens mij per 1 juli):
normaal: 0,16458
daltarief: 0,14532

Gas: 0,82663

Dat kan toch niet kloppen van wat ik langs zie komen ?
Voor m'n gevoel is dit veel te laag.
pi_205487362
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:06 schreef mvloenh het volgende:
Waar halen jullie de tarieven vandaan ?
Zit ook bij Oxxio (losvast), als ik in de app kijk zie ik deze tarieven (volgens mij per 1 juli):
normaal: 0,16458
daltarief: 0,14532

Gas: 0,82663

Dat kan toch niet kloppen van wat ik langs zie komen ?
Voor m'n gevoel is dit veel te laag.
Dat lijken wel hele oude prijzen. Ik zit daar ongeveer op met een vast contract uit 2021. Nu liggen die prijzen veel hoger en maakt het per dag uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')