Mijn klacht van het jaar, prima jaar achter de rug gehad weinig te klagen maar dit? Dit brak mijn klomp.
Ben al aardig wat grenzen overgegaan zonder gedoe en vaak nieteens gecontroleerd. Al hoewel vrijwel iedereen die ik sprak klaagde over de hongaarse grens en hoe dit uuren kan duuren.
Dus ik kom aan op een zondag avond omstreeks 19;00 +/- rustig moment, stonden 3/4 autos voor mij in de wacht. Dus ik denk oke, mazzel. Wel moest iedereen zijn kofferbak openen en na een kleine check mocht deze weer dicht en de mensen door.
Ik steek een cigarretje op en denk wel snel hier mee klaar te zijn, ik kom aan paspoort in hand en geef deze af. Vrijwel meteen loopt meneer weg met mijn paspoort een kantoortje in en zijn collega gaat verder met mij, spreekt mij aan in het Hongaars, desondaks duidelijk zichtbaar is aan mijn gele kentekenplaat dat ik zijn taal hoogswaarschijnlijk niet begrijp. Hij herhaalt zich 2x waarop ik antwoord. Sorry i don't speak your language can you repeat yourself in English. Oke, motor uit, kofferbak open.
Hij kijkt kort door mijn spullen en ik word doorverwezen naar een parkeerplaats voor extra controlen.
Ze controleren alles, maar dan ook ALLES. Al mijn bagage, al mijn kleren overhoop gooien. Motorkap open, kloppen voor verborgen ruimtes, stellen me iedere vraag die ze konden bedenken. Papieren van de auto etc. etc.
Uiteindelijk komen ze 3 sloffen sigaretten tegen. Dit is blijkbaar een probleem? Ze geven aan dat ik niet zoveel sigaretten mag invoeren, waarop ik aangeef dat ik EU staatsburger ben en ik volgensmij 800 sigaretten mag transporteren. Ik had dit ook opgezocht en was mij van geen kwaad bewust.
Geen begrip voor want blijkbaar kwam ik uit Servië en dit hoort niet bij de unie. Ik mocht maarenkel 2 kleine pakjes sigaretten invoeren.
Algoed, er werd besloten mij een boete te geven en hij moest met zijn chef erover hebben hoeveel dit zou zijn.
Ze laten mij 1uur wachten todat hij terugkomt met een boetebedrag 77.000huf (180¤)
Ik zeg oke je hebt mijn gegevens, stuur maar op. Nee, dit moest nu direct betaald worden, ik protesteer en vraag waarom? Als ik een boete krijg in Italie, Spanje oid kan dit wegens het EU systeem gewoon thuisgestuurd worden. Nee er moest nu betaald worden. Ik geef aan dat ik geen Hongaars geld of creditcard met mij draag en ze vroegen of ik Euros had. Waarop ik antwoord ja, nou dan moest het in Euros en ze begeleiden mij naar een wisselkantoor.
Waar ik mijn Euros tegen een zeer ongunstige koers moest wisselen voor Hongaars geld, namelijk ¤220.
Ik betaal oke klaar, hij zegt dat ik even moet wachten dat hij het betaalbeweis in orde gaat maken.
Ik moet weer een uur wachten.
Meneer komt terug met een aantal papieren die ik moet onderteken, na dit gedaan te hebben vraag ik of ik mijn sigaretten nog terugkrijg, waarop het antwoord is nee.
Uiteindelijk heeft dit grapje mij 3,5 uur tijd gekost en reed ik pas om 22:30 aan van de grenspost.
Dus uiteindelijk 3x genaaid
1. Boete voor sigaretten
2. Euros gewisseld tegen een ongunstige koers
3. Sigaretten inbeslag genomen
Bonusklacht: Hongarije heeft een of andere zieke wet erdoorheen gedrukt dat lokalen automobilisten benzine laat tanken tegen ¤1,20 en mensne met een buitenlandse plaat voor ¤1,90
Bonusbonusklacht: op de route naar mijn accomodatie reed ik in 2 fuiken, hier ben ik niet verder opgehouden maar 2 fuiken op een zondag nacht

?
Eerste en laatste keer dat ik naar Hongarij ga, vuile politiestaat.