abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205375121
Dit is de OP van @pasmaskas2022:

Beste fok leden.

Mijn vriendin en ik zitten na te denken wat nou persoonlijke uitgaven zijn. Zo kunnen we een budget bepalen wat we naar onze persoonlijke rekeningen storten voor persoonlijke uitgaven. Ik zelf zeg alles wat je voor jezelf doet of koopt is persoonlijk. Hobby, uitjes of etentjes met eigen vrienden, dingen die je voor je zelf koopt klein of groot. De rest vind ik dan gezamenlijk. Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen om iets voor haar zelf te kopen. Ik spaar weer veel meer omdat ik niet veel uitjes en etentjes heb met vrienden. Dus vind dat niet helemaal kloppen. Wat vinden jullie een goede balans hier in?

Gr pasmaskas
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 00:22:22 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205375128
1e deel #288 vorige topic is de reactie die jij mist. Die van 'inkopen kan'. Waar blijft jou inhoudelijk reactie op dat laatste deel van mijn topic?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205375129
quote:
3s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:18 schreef Claudia_x het volgende: [..] Het gaat niet alleen om wat eerlijk is, maar het gaat ook om kwetsbaarheid en afhankelijkheid. Het is eenvoudigweg niet rationeel om ervan uit te gaan dat je relatie altijd goed blijft. Gaat de relatie voorbij, dan moet je een dak boven je hoofd hebben. [..] Prima, maar als dat niet kan dan is zelf niks bezitten een slechte optie. Ik kan me niet voorstellen dat je dat voor jezelf zou willen, of wel?
Dan investeert diegene toch zelf in stenen of diegene koopt zich in ? En als je niet kan inkopen kan het toch nooit zo zijn dat je uit medelijden maar de helft van je woning aan de partner gaat geven “omdat iedereen een dak boven hun hoofd verdient”. Hoe gaat die stelling ooit op als je uit elkaar gaat? In jouw geval peer je hem dan met de helft van het huis wat je gratis hebt gekregen.
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 00:23:58 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_205375132
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dan investeert diegene toch zelf in stenen of diegene koopt zich in ? En als je niet kan inkopen kan het toch nooit zo zijn dat je uit medelijden maar de helft van je woning aan de partner gaat geven “omdat iedereen een dak boven hun hoofd verdient”. Hoe gaat die stelling ooit op als je uit elkaar gaat? In jouw geval peer je hem dan met de helft van het huis wat je gratis hebt gekregen.
Dat laatste gaat alleen op bij overwaarde. In het geval van restschuld kan ze vertrekken en moet ze ook nog de helft van die restschuld betalen. Dan zal het wel ineens niet meer eerlijk zijn want ja, zij is ook al degene die moet vertrekken natuurlijk.
pi_205375135
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat laatste gaat alleen op bij overwaarde. In het geval van restschuld kan ze vertrekken en moet ze ook nog de helft van die restschuld betalen. Dan zal het wel ineens niet meer eerlijk zijn want ja, zij is ook al degene die moet vertrekken natuurlijk.
Alsof een nieuw huis dan wel de oplossing zou zijn. De hypotheek daarop wordt gebaseerd op inkomen en draagkracht en als ze al niets heeft om zich mee in te kopen, dan zijn de verhoudingen bij de nieuwe hypotheek al helemaal scheef. Of is dan het huis opeens wel voor de helft van beiden, ook al legt de 1 3x zoveel in als de ander? #eerlijk ?
pi_205375138
quote:

[..]
Je hoeft niet de helft van je woning weg te geven. Er zijn ook andere opties zoals samen een ander huis kopen. Ik snap dat het zuur is om een minder luxueus leven te leiden dan je je zou kunnen veroorloven, maar dat is in mijn ogen een kleinere opoffering dan van de minst verdienende en minst vermogende partner te vragen om een kwetsbare, afhankelijke positie in te nemen. In een prille relatie kan ik me daar iets bij voorstellen, maar niet in een langdurige relatie waarin er sprake is van kinderen. Dan moet je toch samen kijken hoe je het beiden goed voor elkaar kunt krijgen.
pi_205375140
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je hoeft niet de helft van je woning weg te geven. Er zijn ook andere opties zoals samen een ander huis kopen. Ik snap dat het zuur is om een minder luxueus leven te leiden dan je je zou kunnen veroorloven, maar dat is in mijn ogen een kleinere opoffering dan van de minst verdienende en minst vermogende partner te vragen om een kwetsbare, afhankelijke positie in te nemen. In een prille relatie kan ik me daar iets bij voorstellen, maar niet in een langdurige relatie waarin er sprake is van kinderen. Dan moet je toch samen kijken hoe je het beiden goed voor elkaar kunt krijgen.
Met jouw oplossing verandert er natuurlijk niks aan die afhankelijkheid want die “ongelijkheid” in inkomsten is er nog steeds. Of dacht je dat ik mijn overwaarde en opbouw van de huidige hypotheek in ga brengen in het kleinere huis zonder voorwaarden ?
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 00:29:49 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_205375142
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Alsof een nieuw huis dan wel de oplossing zou zijn. De hypotheek daarop wordt gebaseerd op inkomen en draagkracht en als ze al niets heeft om zich mee in te kopen, dan zijn de verhoudingen bij de nieuwe hypotheek al helemaal scheef. Of is dan het huis opeens wel voor de helft van beiden, ook al legt de 1 3x zoveel in als de ander? #eerlijk ?
Dat is wat ik eerder al zei. Dan betaalt zij dus 200 euro maar dan is ze ook maar voor het % eigenaar van dat nieuwe huis wat die 200 euro vertegenwoordigd. 200 is willekeurig voorbeeld. En dan?

En als ze maar 2p0 euro kan bijdragen zal ze geen 50k hebben liggen dus de kosten koper betalen is er ook niet bij, dus moet ik mijn huis maar verkopen om haar inkomen x2 te doen in de huidge markt en daar dan een huis voor kopen als dat al mogelijk is, waar ik dan effectief ook de k.k. voor moet betalen onder het mom van eerlijk en makkelijk. Sure.
pi_205375147
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is wat ik eerder al zei. Dan betaalt zij dus 200 euro maar dan is ze ook maar voor het % eigenaar van dat nieuwe huis wat die 200 euro vertegenwoordigd. 200 is willekeurig voorbeeld. En dan?

En als ze maar 2p0 euro kan bijdragen zal ze geen 50k hebben liggen dus de kosten koper betalen is er ook niet bij, dus moet ik mijn huis maar verkopen om haar inkomen x2 te doen in de huidge markt en daar dan een huis voor kopen als dat al mogelijk is, waar ik dan effectief ook de k.k. voor moet betalen onder het mom van eerlijk en makkelijk. Sure.
Ik zie dit ook niet werken behalve veel kosten maken om een andere soort ongelijkheid te creëren in een kleiner huis.
pi_205375148
Mannen, ik snap oprecht niet waar de felle, verongelijkte houding vandaan komt. Het is niet alsof ik op jullie aan het parasiteren ben. Ik vraag begrip voor de positie van degene met minder geld. Als het je eigen partner zou zijn die daarom vraagt, dan zou je hopelijk luisteren en een constructie bedenken waardoor je geliefde na een eventuele breuk er goed voorstaat?
pi_205375155
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:31 schreef Claudia_x het volgende:
Mannen, ik snap oprecht niet waar de felle, verongelijkte houding vandaan komt. Het is niet alsof ik op jullie aan het parasiteren ben. Ik vraag begrip voor de positie van degene met minder geld. Als het je eigen partner zou zijn die daarom vraagt, dan zou je hopelijk luisteren en een constructie bedenken waardoor je geliefde na een eventuele breuk er goed voorstaat?
Tot 4 jaar geleden was ik degene met minder geld :D en ik snap niet zo goed waar je begrip voor wil hebben. Die ongelijkheid ga je niet wegnemen door een of andere constructie van je partner te verlangen en dat moet je ook eigenlijk niet willen.

Wat je wil geef je in je laatste zin aan; je moet het goed regelen voor als je uit elkaar gaat. En dat is waar een hoop mensen de mist in gaan, al dan niet met een roze bril op.
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 00:38:32 #12
236264 crew  capricia
pi_205375166
Sws lastig.
Stel je koopt gezamelijk het huis.
Man en vrouw hebben bijna gelijk inkomen, 60 man/40 vrouw (of 55/45, what ever). En na een tijdje komen er kinderen. Degene met het minste inkomen gaat minder werken, en meer zorgtaken op zich nemen, de vrouw meestal. De man blijft lekker doorgroeien in zijn carrière.

Hoe ga je dat doen qua betaling/verdeling van de lasten van het huis?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 00:39:31 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_205375169
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geinig wel. Toen mij vrouw bij mij kwam wonen ging zij van maand over hebben aan het eind van haar geld naar 400 euro per maand sparen en helemaal 0.0 aan mij betalen. Niets. Geen hypotheek geen huur geen gwl geen belastingen geen verzekeringen helemaal niets.

Het enige was dat zij de 400 euro huur (in duitsland) zou sparen ipv opmaken. Dat wilde ik. Dat deed ze. Dat begon in 2015. Ergens gaandeweg heeft ze die 400 euro opgehoogd naar 500 euro en sinds februari naar 600 euro. Per maand.

Dat is dus sinds januari 2015. Uitgaande van 400 euro pm wat incorrect is maar dat komt dan neer op 7.5 jaar x 12 maanden is 90 maanden x 400 euro is 36000 euro. Dat klopt niet want het is meer. Maar, haar geld. Niet mijn geld. Ik heb haar geld niet nodig. En voor je nou denkt ja maar vakanties etc betaalt ze mee. Nee dus. Ik betaal alles. Ik betaal nog de verzekering en belasting apk en reparaties van haar auto. Die ik ook voor haar gekocht heb overigens.

Nogmaals ze komt uit een situatie waarin ze NIETS had en niet kon sparen. Maar nu zou ik dus ook dit huis moeten verkopen en iets nieuws kopen omdat zij een stuk minder verdient dan ik? Of haar de helft meegeven van iets wat ik (qua waarde) had lang voor ik haar leerde kennen? Echt? Nee maar....écht?
pi_205375369
Maar je bent zelf ook een vrouw??
pi_205375762
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:38 schreef capricia het volgende:
Sws lastig.
Man en vrouw hebben bijna gelijk inkomen, 60 man/40 vrouw (of 55/45, what ever). En na een tijdje komen er kinderen. Degene met het minste inkomen gaat minder werken, en meer zorgtaken op zich nemen, de vrouw meestal. De man blijft lekker doorgroeien in zijn carrière.

Wij zijn beiden van 40 naar 32 uur gegaan.
pi_205376014
quote:
Sws lastig.

Dat is een keuze.

De verdeling kan nog steeds naar rato van netto-inkomen zijn terwijl de eigendomsverhouding ongewijzigd blijft.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 09:28:35 #17
5428 crew  miss_sly
pi_205376061
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geinig wel. Toen mij vrouw bij mij kwam wonen ging zij van maand over hebben aan het eind van haar geld naar 400 euro per maand sparen en helemaal 0.0 aan mij betalen. Niets. Geen hypotheek geen huur geen gwl geen belastingen geen verzekeringen helemaal niets.

Het enige was dat zij de 400 euro huur (in duitsland) zou sparen ipv opmaken. Dat wilde ik. Dat deed ze. Dat begon in 2015. Ergens gaandeweg heeft ze die 400 euro opgehoogd naar 500 euro en sinds februari naar 600 euro. Per maand.

Dat is dus sinds januari 2015. Uitgaande van 400 euro pm wat incorrect is maar dat komt dan neer op 7.5 jaar x 12 maanden is 90 maanden x 400 euro is 36000 euro. Dat klopt niet want het is meer. Maar, haar geld. Niet mijn geld. Ik heb haar geld niet nodig. En voor je nou denkt ja maar vakanties etc betaalt ze mee. Nee dus. Ik betaal alles. Ik betaal nog de verzekering en belasting apk en reparaties van haar auto. Die ik ook voor haar gekocht heb overigens.

Nogmaals ze komt uit een situatie waarin ze NIETS had en niet kon sparen. Maar nu zou ik dus ook dit huis moeten verkopen en iets nieuws kopen omdat zij een stuk minder verdient dan ik? Of haar de helft meegeven van iets wat ik (qua waarde) had lang voor ik haar leerde kennen? Echt? Nee maar....écht?
Ik kan het niet helemaal volgen. Jouw vrouw had een inkomen van 400 pm?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205376198
quote:

[..]

Wij kochten samen op basis van tweemaal mijn inkomen (ik stond aan het begin van mijn carrière en was de minst verdienende) een bescheiden huis en verkochten dat 8 jaar later. Inmiddels was het in waarde verdubbeld. Van de overwaarde konden we een veel mooier huis kopen, gezamenlijk. Ik ben daardoor veel beter af dan wanneer ik een spaarrekening had gehad van circa 50k. En dan heb ik het niet alleen over mijn financiële situatie. Ik hoef mijn relatie niet goed te houden om bijvoorbeeld in de buurt van mijn kinderen te kunnen blijven wonen.

Maar goed, ik heb dit allemaal allang uitgelegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 18-07-2022 09:53:15 ]
pi_205376309
quote:

[..]

Dan verdient jouw vrouw niet veel. Als ze de belasting en benzine voor dr auto zelf betaalt en ze houdt maar 400 over. Had ze een duitse bijstandsuitkering?

En heb je naast een auto voor haar te hebben gekocht/geleased ook nog een eigen auto?
pi_205376457
quote:
Sws lastig.

Dat moeten stellen lekker zelf bepalen. Maar etentjes met eigen vrienden. Dat kan honderden euros per maand gaan schelen. In dit geval moet Pas dit wel kunnen voorleggen aan haar. Daar hij maar 150 over voor strict persoonlijk gebruik overhoudt. Waarom niet wat overblijft gedeeld door twee. En dan kan ze van haar deel lekker uitgaan hoever dat deel toelaat?

Maar mischien heeft ze een hoger standaard van leven. Allemaal context dat mist in dit verhaal. De vriendin van Coolguy is eigeijk net zo. Waardoor hij haar meer gunt. Ditzelfde idee heb ik bij Paskas. Mischien is hij bang haar te verliezen als ze niet krijgt wat ze verlangt.
pi_205376513
quote:

[..]
Als je niet getrouwd bent, dan kun je ook nog eens schenkbelasting aftikken over het schenken van de helft van de woning. :')
pi_205376542
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij kochten samen op basis van tweemaal mijn inkomen (ik stond aan het begin van mijn carrière en was de minst verdienende) een bescheiden huis en verkochten dat 8 jaar later. Inmiddels was het in waarde verdubbeld. Van de overwaarde konden we een veel mooier huis kopen, gezamenlijk. Ik ben daardoor veel beter af dan wanneer ik een spaarrekening had gehad van circa 50k. En dan heb ik het niet alleen over mijn financiële situatie. Ik hoef mijn relatie niet goed te houden om bijvoorbeeld in de buurt van mijn kinderen te kunnen blijven wonen.

Wat dat jullie eerste huis wat jullie kochten?
  maandag 18 juli 2022 @ 10:33:19 #23
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_205376578
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wie was er na een break up in de woning dan blijven wonen?
Dat gedoe blijf je toch wel houden. Las laatst nog over een stel waarbij hij geen toestemming gaf aan haar om hem uit te kopen en het liever aan een derde verkocht. Nou in die situatie heeft ook niemand de veiligheid van een dak boven je hoofd.

Als jullie dat eerste huis twee jaar eerder hadden gekocht was het verhaal al heel anders geweest. Tijdens de dip kopen is natuurlijk altijd lekker. Wij hadden heel toevallig een soortgelijke mazzel met onze aandelenportefeuille. Maar dat is puur mazzel.

En vwb vermogensopbouw zijn er natuurlijk andere manieren dan een spaarrekening.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_205376590
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik kan het niet helemaal volgen. Jouw vrouw had een inkomen van 400 pm?
Nee. Zijn vrouw betaalde 400 euro huur per maand en maakte elke maand al het geld op. Bij gebrek aan huur, wilde hij dat ze die 400 euro zou gaan sparen.

Staat er toch redelijk duidelijk allemaal. :)
pi_205376637
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:33 schreef Elpis het volgende:

[..]
En wie was er na een break up in de woning dan blijven wonen?
Dan was het dus niet per definitie de meest vermogende geweest. Uit elkaar gaan is meestal een drama, maar het is een veel groter drama als de een geen belang heeft bij een goede afwikkeling voor de ander.

quote:
Als jullie dat eerste huis twee jaar eerder hadden gekocht was het verhaal al heel anders geweest. Tijdens de dip kopen is natuurlijk altijd lekker. Wij hadden heel toevallig een soortgelijke mazzel met onze aandelenportefeuille. Maar dat is puur mazzel.
De eerste jaren nam de waarde van het huis af; het was het staartje van de kredietcrisis. Het is geen pure mazzel geweest. Zoals ik in het vorige topic al zei: huizenprijzen nemen al sinds WO2 toe en er zijn maar twee dipjes geweest die niet langdurig waren.

quote:
En vwb vermogensopbouw zijn er natuurlijk andere manieren dan een spaarrekening.
Klopt, daarom vroeg ik in het vorige topic ook of er iets voor de dame in kwestie geregeld was. Maar je geld stoppen in stenen is wel een heel prettige investering!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')