Wat voor normen houdt het Nibud aan dan?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de normen die het Nibud stelt aan een gezonde buffer, die echt onwaarschijnlijk hoog zijn. Daar voldoet vervolgens een groot deel van de bevolking (uiteraard) niet aan. Waarop het Nibud elk jaar met ronkende persberichten komt dat een groot deel van de huishoudens grote risico’s loopt. Want véél te kleine buffer!
Dat ik daar alleen kritiek op mag hebben als ik zelf data ga verzamelen vind ik een vreemd standpunt.
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat voor normen houdt het Nibud aan dan?
Ah ja, kheb 'm net gedaan. Volgens dat tooltje wordt me een buffer van 17.000 euro aangeraden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.
Voor ons adviseren ze een buffer van 36.000 euro. Dus niet vermogen ofzo, puur als buffer voor onverwachte uitgaven.
6k gemiddeld per gezin in Roffa geloof ik.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah ja, kheb 'm net gedaan. Volgens dat tooltje wordt me een buffer van 17.000 euro aangeraden.
Geen idee wat mensen gemiddeld aan spaargeld hebben eigenlijk. Als jong persoon is zo'n bedrag misschien heel wat, maar als je wat jaren gewerkt hebt, moet het toch wel lukken om zoiets bij elkaar te sparen zou je denken.
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het cynische is, dure energie en meer betalen voor levensmiddelen is al heel lang een links stokpaardje. De realiteit ervan laat zien dat mensen niet meer kunnen rondkomen. De grens is bereikt, of liever, overschreden. Wonen, stoken, eten en vervoer, basis zaken in een beschaafd land zijn te duur geworden.
Dat sowieso. Mijn ouders konden met alleen het salaris van m'n vaders baan als fabrieksarbeider gewoon een eengezinswoning met een tuin in de randstad kopen eind jaren '80. Veel succes daarmee tegenwoordigquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.
Als je de tijd van FOK zou besteden aan verbeteringen van je eigen huis.. He.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat sowieso. Mijn ouders konden met alleen het salaris van m'n vaders baan als fabrieksarbeider gewoon een eengezinswoning met een tuin in de randstad kopen eind jaren '80. Veel succes daarmee tegenwoordig
Dat verbaasd me niks, de bedragen van het nibud zijn sowieso lachwekkend hoogquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.
Voor ons adviseren ze een buffer van 36.000 euro. Dus niet vermogen ofzo, puur als buffer voor onverwachte uitgaven.
Dat bedrag klopt, alleen is het met het vrij besteedbaar inkomen lang niet altijd haalbaar dat bij elkaar te sparen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat verbaasd me niks, de bedragen van het nibud zijn sowieso lachwekkend hoog
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het cynische is, dure energie en meer betalen voor levensmiddelen is al heel lang een links stokpaardje. De realiteit ervan laat zien dat mensen niet meer kunnen rondkomen. De grens is bereikt, of liever, overschreden. Wonen, stoken, eten en vervoer, basis zaken in een beschaafd land zijn te duur geworden.
Denk niet dat de politiek en de bevolking het echt doorheeft dat het oorlog is, al is het slagveld ver weg.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:51 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:51 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.
Dit inderdaad. De discussie is al veel vaker gevoerd. In de regel gelooft men het niet wegens de doctrine dat "gezond" leven het beste is. Maar als je sec naar kosten kijkt (wat men doet) is het zeer gunstig voor de kosten van de zorg, rokers en drinkers. En niet alleen voor de zorg wegens de niet kinderachtige accijns die de bv Nederland daarmee binnenharkt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:52 schreef MizzezAmy het volgende:
Overigens schijnen rokers onze samenleving juist minder te kosten. Ze betalen de accijns en over het algemeen wanneer ze ziek worden door het roken, maken ze nog maar een korte tijd gebruik van de gezondheidszorg voor ze overlijden, waardoor de zorgkosten beperkt blijven. Daarbij is de levensverwachting lager, wat goed is voor de aow en pensioenen.
Je vergeet er even bij te vermelden dat in de linkse theorie die duurdere levensmiddelen wel gepaard gaan met herverdeling.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als de prijzen extreem uit de pas gaan lopen weet ik eerlijk gezegd niet of de contracten worden eerbiedigdquote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:24 schreef Metalfrost het volgende:
Blij dat mijn energiecontract loopt tot oktober 2023.
Hopelijk is dat tijd zat om voor een stirlingmotor + generator te gaan sparen die genoeg elektriciteit opwekt om 10kwh aan te kunnen.
En nog meer herverdelers. Alsof we nog niet genoeg daarvan hebben. Herverdelen is vreselijk duur, heeft veel overhead. Uiteindelijk hebben we daarmee een systeem opgetuigd waarbij iedereen veel moet betalen. Resultaat daarvan zie je nu, een derde van de bevolking heeft aan het einde van het inkomen nog een stuk maand over.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je vergeet er even bij te vermelden dat in de linkse theorie die duurdere levensmiddelen wel gepaard gaan met herverdeling.
Neem liever zonnecellen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:24 schreef Metalfrost het volgende:
Blij dat mijn energiecontract loopt tot oktober 2023.
Hopelijk is dat tijd zat om voor een stirlingmotor + generator te gaan sparen die genoeg elektriciteit opwekt om 10kwh aan te kunnen.
Zonnecellen direct op het netwerk betekent een overbelasting van het gehele aangesloten elektriciteitsnetwerk, tenzij je ervoor kiest om een thuisaccu te nemen.quote:
Wat op zich helemaal niet erg hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:57 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.
Nee, vooral de levensstandaard lag veel lager.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.
Ik vind het bedrag behoorlijk overdreven. Wij hoeven geen buffer die hoog genoeg is om in één keer groot onderhoud aan ons huis te plegen, twee auto's te vervangen als we ze beide tegelijkertijd total-loss rijden én ook nog geld te hebben om driekwart driekwart van onze inboedel in één keer te vervangen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat bedrag klopt, alleen is het met het vrij besteedbaar inkomen lang niet altijd haalbaar dat bij elkaar te sparen.
Volgens mij hebben die ondernemers juist veel fun, doordat zij geen lastige klanten meer hoeven te bedienen, omdat die ondernemers toch de zekerheid van inkomsten hebben middels steunpakketten wegens derving van inkomsten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:57 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |