abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205411476
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 23:01 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ja ik spreek de taal maar ik ga het hem niet leren. Mijn man kan er namelijk niet zoveel mee plus wil ik dat J zich op het Nederlands gaat focussen.
Ook beïnvloed door het feit dat Nederlands de voertaal is in Suriname dus hij kan daar wel uit de voeten
Ik zou daar toch nog eens over nadenken hoor! Het is misschien praktisch gezien niet nodig maar kan wel bijdragen aan het voelen van meer verbinding met het land/cultuur en met die kant van zijn familie. Plus dat het eigenlijk een kleine moeite is! Maargoed je moet het uiteindelijk zelf weten natuurlijk, zou alleen jammer zijn als je later spijt kriigt.
pi_205411641
Mijn buren zijn Turks en Roemeens en ik hoor hun jonge kinderen gewoon 3 talen spreken. Nederlands kunnen ze ook prima. Bijzonder vind ik dat.
pi_205412141
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:52 schreef SQ het volgende:

[..]
Klopt, dat komt echt wel goed. Ik ken een stel die beiden een andere taal spreken (eentje europees en eentje Aziatisch) en die kinderen spreken dus 4 talen: die van hun beide ouders, Nederlands via school/ opvang en Engels omdat hun ouders dat tegen elkaar spreken.

Ze spreken geen van de 4 talen foutloos, maar dat komt vanzelf met de tijd.
Precies! Nu ga ik mij man motiveren om L. ook zijn taal over te brengen.
pi_205413548
Mijn vrouw spreekt nu al Thais met onze dochter. Dus die wordt ook tweetalig. Haar familie in Thailand spreekt geen woord Engels en mijn vrouw vindt het belangrijk dat er straks wel communicatie mogelijk is. En terecht. Hopelijk zal het Engels, als derde taal, niet zo'n issue worden, maar we zullen zien.
pi_205415161
voor mensen die de wetenschap achter tweetaligheid interessant vinden, via de website van de Radboud Universiteit is er veel info over te vinden :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_205415469
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 16:47 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw spreekt nu al Thais met onze dochter. Dus die wordt ook tweetalig. Haar familie in Thailand spreekt geen woord Engels en mijn vrouw vindt het belangrijk dat er straks wel communicatie mogelijk is. En terecht. Hopelijk zal het Engels, als derde taal, niet zo'n issue worden, maar we zullen zien.
Meertalige mensen leren ook veel makkelijker andere nieuwe talen :Y
pi_205417641
Ha, gesprek over twee-/meertaligheid. :D
Ik ben logopedist en taalkundige en ik ben afgestudeerd op een scriptie over tweedetaalverwervers. De opleiding Toegepaste Taalwetenschap van de Vrije Universiteit heeft een eigen Weebly-pagina over meertaligheid en ook subpagina's over veel verschillende talen - daar kun je dan alles vinden over het klanksysteem, de woord- en zinsstructuur, het taalgebruik enzovoorts van die betreffende talen. Ik heb ook meegeschreven aan die pagina in 2019. ;)

Maar Lily, ik wil je inderdaad meegeven om een goede afweging te maken en de factoren mee te nemen die hier al genoemd zijn. Het zou zonde zijn als jij spijt krijgt/jullie spijt krijgen dat hij alleen Nederlands vloeiend spreekt, terwijl hij nu nog perfect simultaan meertalig op kan groeien.
pi_205417693
Thanks voor de opties van de schoentjes, trouwens! Ik ga haar voetjes t.z.t. eens opmeten en dan kijken welke maat ik nodig heb voor slofjes. Ik bedenk me net dat hier nog een paar barefoot-slofjes liggen (gekregen van mijn schoonzusje), maar dat is maat 19/20... Misschien maar gewoon proberen als ze een beetje kan stappen straks.
  donderdag 21 juli 2022 @ 22:56:21 #84
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_205418227
In september op vakantie met onze (dan) 7,5 maand oude baby *O*
Hebben al weekje center parcs gehad maar nu voor anderhalve week met de auto richting het Gardameer. Ben benieuwd :o *O*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 06:44:31 #85
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_205419403
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik ben logopedist en taalkundige en ik ben afgestudeerd op een scriptie over tweedetaalverwervers. De opleiding Toegepaste Taalwetenschap van de Vrije Universiteit heeft een eigen Weebly-pagina over meertaligheid en ook subpagina's over veel verschillende talen - daar kun je dan alles vinden over het klanksysteem, de woord- en zinsstructuur, het taalgebruik enzovoorts van die betreffende talen. Ik heb ook meegeschreven aan die pagina in 2019. ;)

Maar Lily, ik wil je inderdaad meegeven om een goede afweging te maken en de factoren mee te nemen die hier al genoemd zijn. Het zou zonde zijn als jij spijt krijgt/jullie spijt krijgen dat hij alleen Nederlands vloeiend spreekt, terwijl hij nu nog perfect simultaan meertalig op kan groeien.
wat onwijs interessant O+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_205419979
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:

Ik zal het nog eens overwegen ;) het is opzich een kleine moeite.
Maar het is bij ons natuurlijk wel anders dan in veel andere landen. In Suriname wordt gewoon Nederlands gesproken. Dus dat is makkelijk. Als familie spreken wij daarom ook Nederlands met elkaar.

Hij zou alleen niet kunnen meekomen als we in Suriname op straat hangen of in bepaalde sociale omstandigheden waar er voor de leuk overgeschakeld wordt naar het Surinaams.
Ik zal het dus nog eens heroverwegen want dan zijn het natuurlijk wel de beste grappen die er worden gemaakt (als we daar zijn)
pi_205420122
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 09:13 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik zal het nog eens overwegen ;) het is opzich een kleine moeite.
Maar het is bij ons natuurlijk wel anders dan in veel andere landen. In Suriname wordt gewoon Nederlands gesproken. Dus dat is makkelijk. Als familie spreken wij daarom ook Nederlands met elkaar.

Hij zou alleen niet kunnen meekomen als we in Suriname op straat hangen of in bepaalde sociale omstandigheden waar er voor de leuk overgeschakeld wordt naar het Surinaams.
Ik zal het dus nog eens heroverwegen want dan zijn het natuurlijk wel de beste grappen die er worden gemaakt (als we daar zijn)
Wij hebben hetzelfde met Fries en Nederlands. Natuurlijk verstaat iedereen Nederlands, maar Fries spreken onder de Friezen heeft een extra verbondenheid. En tweetaligheid is goed voor de ontwikkeling van de hersenen.

Btw, ik Ben nieuw in dit topic. Mijn dochtertje H is begin Juli geboren.
pi_205421816
Welkom, Zusje!

Ze heeft vandaag alleen twee uurtjes doorgebracht op de kinderopvang. Ik had tijd om even rustig naar de stad te gaan.
pi_205421833
Welkom en gefeliciteerd @Zusje123!

@Mahra, beviel het, even lekker alleen op pad?
pi_205421932
Welkom, Zusje! Hoe gaat het met jullie?
pi_205422217
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:25 schreef eponine het volgende:
Welkom en gefeliciteerd @:Zusje123!

@:Mahra, beviel het, even lekker alleen op pad?
Heerlijk! Voelde in het begin onwennig aan, maar hier kan ik wel aan wennen.

Hier mocht ze ons (mijn man was mee) uitzwaaien.

-

[ Bericht 21% gewijzigd door Mahra op 22-07-2022 17:09:56 ]
pi_205426022
Dank jullie wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:35 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Welkom, Zusje! Hoe gaat het met jullie?
Het is heerlijk, maar ook pittig. Onze eerste, dus het leven staat behoorlijk op de kop :) Op de nachten na, bevalt het me goed. Ik geniet elke dag van haar.
pi_205426461
Fijn om te lezen! De nachten zijn inderdaad flink wennen in het begin, dat is een understatement. Het wordt beter wat dat betreft, in de meeste gevallen in ieder geval. Mijn nu elf maander slaapt 's nachts momenteel beroerder dan toen ze drie/vier maanden oud was. :D
Het is allemaal een fase.

Geef je borstvoeding of kunstvoeding? Al een beetje kunnen wennen aan elkaar?
pi_205426628
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:05 schreef Mahra het volgende:

[..]
Heerlijk! Voelde in het begin onwennig aan, maar hier kan ik wel aan wennen.
Fijn! Heeft je dochter het ook leuk gehad op de opvang?
pi_205427673
Welkom zusje! Hoe gaat het met jullie?

Ook wel fijn wat tijd voor jezelf Mahra! :) Hoe vaak gaat ze naar de opvang?

Hopelijk krijg je snel wat meer ruimte met je baby B_U, dit lijkt me erg pittig :* Succes en hopelijk vooral veel plezier morgen!

Hier ook de maisstengeltest gedaan vanmiddag: 4 in 10 minuten :'). En we hebben hier sinds een kleine week de 1e ondertand, en helaas sinds een week ook een extra nachtvoeding }:|. En ik wacht op de terugrol-update, ze ligt nu nog als een aangespoelde walvis op haar buik te spartelen als ze terug wil :'). Verder is t zo’n heerlijk lief meisje wat vrijwel altijd lacht O+
pi_205428302
Gefeliciteerd zusje!
  zaterdag 23 juli 2022 @ 07:11:33 #97
208890 June.
Seriously?
pi_205429122
Welkom Zusje!
quote:
2s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:56 schreef KaBuf het volgende:
In september op vakantie met onze (dan) 7,5 maand oude baby *O*
Hebben al weekje center parcs gehad maar nu voor anderhalve week met de auto richting het Gardameer. Ben benieuwd :o *O*
We zijn met onze oudste toen hij 9 maanden was ook naar het Gardameer geweest. Ging echt perfect. We maakten vaak in de ochtend wat uitstapjes (kon hij onderweg slapen, of niet :+ ) en 's middags waren we meestal bij het huisje zodat hij tenminste 1 goede middagslaap deed. Zaten wij op de veranda met een glas wijn in de zon O+

We gaan nu een weekje Texel doen, nog nooit geweest :@ En leek me wel een ideale combi met een baby vann net 3 maanden dan. Had niet zoveel zin in vliegen met al die chaos en zooi die je dan allemaal nog moet meenemen. Hoewel, nu nemen we ook veel zooi mee maar dat past allemaal gewoon in de auto :+

[ Bericht 4% gewijzigd door June. op 23-07-2022 07:59:37 ]
Shine bright like a diamond.
pi_205429335
Texel is leuk, June! Lekker een draagzak of -doek mee als je in de duinen of natuur wil wandelen, dan kan je baby lekker tukken. Wij hebben de draagdoek ook weer een paar keer gebruikt toen we op de Limburgse heuvellanden gingen lopen en alle keren heeft ze er toch ruim een half uur weer in geslapen. 🥰
pi_205432289
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 21:31 schreef eponine het volgende:

[..]
Fijn! Heeft je dochter het ook leuk gehad op de opvang?
Jaa zeker, ze heeft alleen wel aan de haren getrokken van verschillende kinderen en aan hun neus lopen trekken. Vandaal is het, maar dat leert ze daar wel af. Verder, heeft ze het keurig gedaan maar is ze volgends de leidsters wel heel verwend en wilt ze constant aandacht (ja dat krijgt ze natuurlijk thuis de hele dag door van mij).

Bellefleur, ze gaat twee dagen per week naar de opvang.
pi_205432636
Kleine heeft last van haar tanden, vermoed ik. Ze is sinds gisteravond in een bui! Heel aanhankelijk en ze heeft koorts. Ik heb deze maar klaarstaan voor het geval dat... maar met dit weer (en een heel warm huis) liever niet.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')