Kattenmensen, ik heb een aantal vragen. Eerst even het hele verhaal want ik moet het kwijt. Ik maak me toch behoorlijk zorgen inmiddels. Samenvatting hieronder.
Situatie: we hebben 2 poezen, Piep van 14 en Hansje van 4. Hans woont hier nu 1,5 jaar en het botert niet tussen de twee. Hans wil graag vriendjes worden maar Piep moet er niets van hebben. Ze wonen eigenlijk allebei in een deel van het huis.
Piep is sinds een paar maanden veranderd. Nog steeds zeer aanhankelijk maar blaast en bijt steeds meer terwijl we kroelen. Ik dacht dat ze artrose had en probeerde al goed in te schatten wat ze wel en niet prettig vond bij aaien. Ook pakte ik haar niet meer op en duwde haar zo min mogelijk opzij, om pijn bij haar te voorkomen.
Piep begon een maand of 3 geleden ook moeilijker te eten. Het leek er eerst op dat ze, nu ze wat ouder is, eindelijk leerde om haar eten beter over de dag te verdelen in plaats van drie keer alles naar binnen te schrokken. Toen het warmer werd, ging ze nog minder eten. Dat doet ze vaker met warmte maar het werd steeds minder. Piep braakt minimaal 1 keer per week. Soms spuug, soms een haarbal, soms nat of droogvoer. Ze eet graanvrije brokjes en krijgt een paar keer per week graanvrij natvoer of tonijn.
We zijn 3 weken geleden met Piep naar de dierenarts geweest. Piep heeft rugpijn, geeft een zeer duidelijke pijnprikkel op de onderste helft van haar rug. Ze heeft bloedonderzoek gehad, daaruit bleek dat ze prachtige schildklierwaarden, leverwaarden, nierwaarden, etc heeft. Haar tanden zijn prima. Haar ontlasting is normaal (niet onderzocht maar regelmatig en goede consistentie). Ze drinkt goed. Maar ze was in het afgelopen jaar wel 700 gram afgevallen. Het enkele feit dat ze pijn heeft, is geen reden om zo slecht te eten. De dierenarts vermoedde stress. We hebben ontstekingsremmer en pijnstiller Metacam meegekregen en een afspraak voor over 2 weken.
Het geven van de Metacam is lastig. Piep vindt het niet lekker. Ze eet eigenlijk te onregelmatig terwijl ze Metacam dagelijks op dezelfde tijd maar met/na eten moet krijgen. Ik heb geprobeerd om het in haar bek te spuiten maar dat is uiteraard geen succes. De beste oplossing is nu om het op haar poot en borst te smeren, dat likt ze direct af.
Vorige week maandag begon Piep weer te eten. De hitte was afgelopen en ineens ging het weer een paar dagen goed. Afgelopen vrijdag was de tweede afspraak bij de dierenarts. Piep is nog 150 gram afgevallen en gaf een grotere grotere pijnprikkel op haar rug. Ze heeft ook haar jaarlijkse vaccinatie gekregen. Daarnaast ook gedragsmedicatie Clomicalm tegen stress. De dierenarts vermoedt dat ze weinig eet door haar pijn maar ook door de aanwezigheid van Hansje. Aanstaande maandag gaat Piep met een roesje op de foto om haar pijn beter te kunnen beoordelen.
Na de het dierenartsbezoek heeft ze 24 uur niet gegeten. Dat is jaren geleden ook al eens voorgekomen na vaccinatie. Ze braakte wel wat spuug. Na veel aanmoediging at ze weer een beetje. Sindsdien ben ik elke dag en nacht bezig om eten in Piep te krijgen als ze daar de signalen voor geeft. De truc is nu om haar een paar brokjes met de hand te geven. Als ze die wil kan ik een paar brokjes voor haar neerleggen. Als ze daar enthousiast over is, zet ik het voerbakje neer. Inmiddels liggen er overal brokjes.
Gisterennacht is Piep de hele nacht aan het miepen over eten geweest. Ze maakte me wakker, wilde eten. Er gingen 3 brokjes in. Uiteindelijk heeft ze me de hele nacht niet met rust gelaten maar er ging niets in. Om gek van te worden. Gedurende de dag heeft ze wel een portie brokjes op en 1/3 portie natvoer uit de hand. Vanochtend at ze ook. Dat heeft ze ook allemaal alweer uitgebraakt. Op bed helaas.
TL;DR:
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik meer eten in mijn kat? Volgens mij ligt het niet aan het voer. Ze heeft gewoon geen zin om te eten.
- Heeft iemand een beter idee om de Metacam vloeistof in haar te krijgen dan het op haar poot te smeren?
- Hoe krijg ik het kleine tabletje Clomicalm in mijn kat? Het mag ook opgelost of gestampt worden. Ik heb net een tabletje in haarbalpasta verkruimeld maar na een klein likje was ze daar al wel klaar mee. Die pasta is normaal een grote hit.
- Piep wast zich niet goed. Wat kan ik doen om haar schoon te maken zonder haar pijn te doen? Ik heb net een poepig stukje bij haar kont weggeknipt, dat was voor ons allebei niet grappig. Bah.
Spoilers!