abonnement Unibet Coolblue
pi_205260293
We hebben 15 jaar geleden onze woonkamer aangebouwd en erboven zit een hobbykamer voor wasmachine, strijkplank, halterbankje e.d.
Dit is een houten tussenvloer geworden ipv stenen tussenvloer in de rest van het huis.

Nu willen we een slaapkamer gaan maken van deze hobbykamer, maar dan zal er meer gelopen worden in die kamer en dat hoor je dus best wel als je in de woonkamer bent.

Is het mogelijk om een dunne betonlaag aan te brengen op de kale vloer en daarop een onderlaag en laminaat terugleggen?
Iemand ervaring met een bestaande houten tussenvloer geluidsdempend maken?
pi_205260972
Ik heb ooit (jawel) een aflevering van Frank Visser doet uitspraak gezien en die kerel had een laminaatvloer gelegd met die standaard isolatiematten van -10dB. Deze bleken echter alleen (goed) te werken op een betonnen ondervloer, dus toen is meneer verplicht geweest een ondervloer van betonplex op de houten vloer te schroeven en daar het laminaat direct op te leggen.
pi_205262059
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:23 schreef Golf8 het volgende:

Iemand ervaring met een bestaande houten tussenvloer geluidsdempend maken?
In ons vorige huis hebben we Easycell ingeblazen in de tussenvloer. Dat blaas je in de ruimte tussen de vloer en het plafond van de verdieping daaronder. Werkte redelijk moet ik zeggen, je haalde zeg maar het klankkast-effect weg.
pi_205263107
Wij hebben een jaren ‘30 huis met overal houten vloeren. Daar hebben wij fermacell op de bestaande vloeren laten leggen. Is ~3-4 cm dik en zorgt voor geluidsisolatie. Daar bovenop ligt in ons geval tapijt.

Wij vinden het erg goed werken, je hoort amper meer iets (behalve als iemand echt sprint of zo) qua lopen.
  donderdag 7 juli 2022 @ 07:50:07 #5
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205263244
Er zijn verschillende oplossingen, maar belangrijk is dat je een tussenlaag maakt die geen trillingen doorlaat. Contactgeluid is namelijk waar je je op moet focussen in deze. Zoek het eens in de richting van een rubber onder/tussenvloer.
Dan zorgen dat het laminaat overal goed vrij van de wand houden en dan denk ik dat je een aardig geluiddempende vloer hebt. Hoe harder/dunner de tussenvloer is, hoe meer contactgeluid er doorgelaten wordt.
pi_205263277
Ik neem aan dat het om contactgeluid (voetstappen etc) gaat en niet om het kunnen horen van gepraat etc?

Als het om contactgeluid gaat, is het dan geen optie om er zachte vloerbedekking in te leggen? Dan haal je de overlast bij de bron weg.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 25 juli 2022 @ 14:50:58 #7
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_205454415
Voor goede geluidsisolatie tegen contact geluid moet je sowieso en zwevende dekvloer hebben. (Dat is hierboven ook al eens genoemd.) Als je direct de gietvloer op het hout stort, wat kan wanneer deze egaal, rot vrij is en vast ligt, zul je nog steeds stampen en hakken door de constructie horen. Vanwege het verschil werking tussen hout en beton zal ok een laagje isolatie geadviseerd worden.

Ik persoonlijk zou ook de fermacel of soortgelijke platen toepassen, omdat dit een droogbouwsysteem is inclusief de contactonderbreking in de vorm van drukvaste isolatie. Als je daarop PVC-laminaat legt dan heb je behoorlijk

Vlokken tussen de balken is vaak zo goedkoop en eenvoudig dat ik dit zeker zou oen indien dit eerder niet gedaan is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')