Ik begrijp de berekening niet helemaal. Hoe zit het dan bij mij? Ik heb een gezin , man vrouw 2 kinderen totaal bruto inkomen 27 á 28k per jaar. Ik kom in aanmerking voor een huurverlaging van 610 naar 550 euro (sociale woning).quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:03 schreef VelitoX het volgende:
Die 520 euro maximale "normhuur" rekenhuur is echt lachwekkend laag zeg sjesus. Meeste huur zit daar gewoon (ver) boven, vooral in de grote steden, dus meeste mensen gaan dr gewoon (en wss best veel) op achteruit. En dat om een veel kleinere groep te helpen.
Uuuhhh…quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:09 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Ik begrijp de berekening niet helemaal. Hoe zit het dan bij mij? Ik heb een gezin , man vrouw 2 kinderen totaal bruto inkomen 27 á 28k per maand. Ik kom in aanmerking voor een huurverlaging van 610 naar 550 euro (sociale woning).
Hoeveel huurtoeslag ga ik dan krijgen intotaal per maand?
hahah ik denk dat ie per maand bedoeld, maar dan nog is dat wel laag voor 2 (?) werkende mensen ?quote:
Fixedquote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:54 schreef alcapon6 het volgende:
Ondertussen is de woningmarkt zo krap asielinstroom zo groot geworden dat veel mensen met een laag inkomen geen huis meer kunnen vinden krijgen in de sociale sector (alles tot 763,74 euro).
Redelijk veel studentenwoningen/studio's vallen ook onder de huurtoeslagwetgeving, dus die trekken het gemiddelde nog best naar beneden misschien?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:03 schreef VelitoX het volgende:
Die 520 euro maximale "normhuur" rekenhuur is echt lachwekkend laag zeg sjesus. Meeste huur zit daar gewoon (ver) boven, vooral in de grote steden, dus meeste mensen gaan dr gewoon (en wss best veel) op achteruit. En dat om een veel kleinere groep te helpen.
quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:14 schreef Enawh het volgende:
[..]
hahah ik denk dat ie per maand bedoeld, maar dan nog is dat wel laag voor 2 (?) werkende mensen ?
Ze zouden dingen meer op maat moeten doen. Inkomen is veranderlijk. De huur kan wel stijgen na verloop van tijd maar iemands inkomen kan opeens helemaal dalen.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:54 schreef alcapon6 het volgende:
Het kabinet wil de huurtoeslag vanaf 2024 hervormen, schrijft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dinsdag aan de Tweede Kamer. Vanaf dan zou er niet meer gekeken worden naar de huurprijs, maar alleen naar het inkomen om te bepalen of iemand recht heeft op toeslag.
Voor mensen die huurtoeslag willen aanvragen, gelden op dit moment twee voorwaarden: hun huur mag niet meer dan 763,74 euro per maand bedragen en hun inkomen moet onder een bepaalde grens zijn. Voor alleenstaanden is die grens 24.000 euro per jaar, voor meerpersoonshuishoudens 30.000 euro.
Ondertussen is de woningmarkt zo krap geworden dat veel mensen met een laag inkomen geen huis meer kunnen vinden in de sociale sector (alles tot 763,74 euro). Daardoor zijn ze gedwongen om in de vrije sector te huren, waardoor ze automatisch geen recht op toeslag hebben. Mensen die wél recht hebben op toeslag, zouden die vaak niet aanvragen omdat ze de regels te ingewikkeld vinden.
Toeslag niet langer berekend op basis van werkelijke huurprijs
Daar wil minister De Jonge iets aan doen. Als het voorstel erdoor komt, verdwijnt over twee jaar het eerste criterium (huur mag niet hoger zijn dan 763,74 euro). Dat zorgt ervoor dat 136.000 meer mensen recht hebben op toeslag, wat ze een flink bedrag oplevert. Maar tegelijk gaan er ook 300.000 gezinnen in de sociale sector met een hogere huur op achteruit, blijkt uit berekeningen.
Dat zit zo: op dit moment wordt de toeslag nog berekend op basis van de huurprijs die iemand betaalde. In het nieuwe voorstel wordt uitgegaan van een zogenoemde normhuur van 520 euro. Dat leidt voor 300.000 huishoudens tot een lagere toeslag. Volgens de Woonbond zouden dat er op langere termijn zelfs 700.000 kunnen worden.
Verder sprak De Jonge ook nog af met corporaties dat de huur van mensen die tot 20 procent meer dan het sociaal minimum verdienen eenmalig verlaagd wordt naar 550 euro. Dat geldt alleen wanneer die mensen op dit moment meer dan die 550 euro aan huur betalen.
De beide wetsvoorstellen kunnen nu online geconsulteerd worden en wie wil, kan er opmerkingen over geven. Voor het einde van het jaar zouden de voorstellen naar de Tweede Kamer moeten worden gestuurd.
https://www.nu.nl/economi(...)-erop-achteruit.html
Dit snap ik niet helemaal. Ik krijg momenteel 230 euro huurtoeslag. Mijn bruto jaarinkomen is 27000 á 28000 euro. Ga ik er nou op vooruit of achteruit? Ik heb begrepen dat mijn sociale huur van 610 naar 550 teruggetrokken zal worden.
Je krijgt nu huursubsidie gebaseerd op je verzamelinkomen en je (toekomstige) huur van 550 Euroquote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:09 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Ik begrijp de berekening niet helemaal. Hoe zit het dan bij mij? Ik heb een gezin , man vrouw 2 kinderen totaal bruto inkomen 27 á 28k per jaar. Ik kom in aanmerking voor een huurverlaging van 610 naar 550 euro (sociale woning).
Ja, o.b.v. verzamelinkomen van 2020 (als ze de huur berekenen bij juni/juli 2022) - rare bedoeling.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je krijgt nu huursubsidie gebaseerd op je verzamelinkomen en je (toekomstige) huur van 550 Euro
Straks krijg je huursubsidie gebaseerd op je verzamelinkomen en een vaste fictieve huur van 520 Euro
Even uit mijn hoofd zal jij er een Euro of 5 op achteruitgaan. Je kan natuurlijk alles uitrekenen als je precies wil weten wat dit voor jou betekent, maar voor jou maakt dit nieuwe plan niet zoveel uit.
De grote verschillen zitten bij de huurders die nu 760 Euro betalen. Die gaan er flink op achteruit. Degene die er flink op vooruit gaan zijn studenten die 300 Euro voor hun kamertje betalen. En ze gaan er nog meer op vooruit als ze 20 jaar of jonger zijn.
Dankjewel. Dat klinkt tot nu toe , voor mij , wel goedquote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je krijgt nu huursubsidie gebaseerd op je verzamelinkomen en je (toekomstige) huur van 550 Euro
Straks krijg je huursubsidie gebaseerd op je verzamelinkomen en een vaste fictieve huur van 520 Euro
Even uit mijn hoofd zal jij er een Euro of 5 op achteruitgaan. Je kan natuurlijk alles uitrekenen als je precies wil weten wat dit voor jou betekent, maar voor jou maakt dit nieuwe plan niet zoveel uit.
De grote verschillen zitten bij de huurders die nu 760 Euro betalen. Die gaan er flink op achteruit. Degene die er flink op vooruit gaan zijn studenten die 300 Euro voor hun kamertje betalen. En ze gaan er nog meer op vooruit als ze 20 jaar of jonger zijn.
Alleen die huurverlaging ga je niet krijgen. Daar zitten jullie met je 28k ruim boven. Er veranderd dus zo goed als niets voor jullie.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:46 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Dankjewel. Dat klinkt tot nu toe , voor mij , wel goed
Dat ja, maar dat laat het CPB natuurlijk buiten beschouwing.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:03 schreef VelitoX het volgende:
haha nu maak ik hetzelfde fout weerquote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:30 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat heb ik verkeerd gedaan in mn leven?
Met ze tweeën maar 27/28k vangenquote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:09 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Ik begrijp de berekening niet helemaal. Hoe zit het dan bij mij? Ik heb een gezin , man vrouw 2 kinderen totaal bruto inkomen 27 á 28k per jaar. Ik kom in aanmerking voor een huurverlaging van 610 naar 550 euro (sociale woning).
520 is wel erg laag.. Zou dit meestijgen jaarlijks met de inflatie? Want de huur gaat jaarlijks omhoog...quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Yep regio Utrecht (incl alle dorpjes etc.) zijn vrijwel alle woningen die beschikbaar komen voor lage inkomens 550+, meeste 600-650... Dus al die mensen gaan dr gewoon op achteruit met die 520..... Lachwekkend. En dan worden servicekosten ook niet meer meegenomen, wat nu wel gedeeltelijk het geval is......quote:
Klopt, ik vraag mezelf af hoe Hugo bij die 520 komt, dan zou 550 nog logischer zijn, ik woon zelf in een oudere sociale huurflat in Rotterdam, wat al 600 euro is, 45 vierkante meter.quote:Op woensdag 6 juli 2022 00:07 schreef VelitoX het volgende:
[..]
Yep regio Utrecht (incl alle dorpjes etc.) zijn vrijwel alle woningen die beschikbaar komen voor lage inkomens 550+, meeste 600-650... Dus al die mensen gaan dr gewoon op achteruit met die 520..... Lachwekkend. En dan worden servicekosten ook niet meer meegenomen, wat nu wel gedeeltelijk het geval is......
Ye tis een bezuiniging op huidige huursubsidiehouders om een veel kleinere groep die boven de huurtoeslag grens huren (privaat), huurtoeslag te geven...... Echt belachelijk.quote:Op woensdag 6 juli 2022 00:12 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Klopt, ik vraag mezelf af hoe Hugo bij die 520 komt, dan zou 550 nog logischer zijn, ik woon zelf in een oudere sociale huurflat in Rotterdam, wat al 600 euro is, 45 vierkante meter.
M'n huur zal dan wel naar 550 gaan, maar dan nog lever ik er op in.. Het is dus gewoon weer de zoveelste bezuiniging vrees ik. Zodat huurders met een laag inkomen tot 550 kunnen huren. (wat er niet eens is bij woningbouwcorporaties in de grote steden) en ze zo onder aan de streep minder kwijt zijn.
Met alle toeslagen erbij is dat netto 2700 euro. (2 kids 1 vrouw 1 man) En iedereen is 24 uur thuis met een kratje schultenbrau van de aldi.quote:
Hoezo? Dat hangt er van af wat hun inkomen is...quote:Op woensdag 6 juli 2022 00:07 schreef VelitoX het volgende:
[..]
Yep regio Utrecht (incl alle dorpjes etc.) zijn vrijwel alle woningen die beschikbaar komen voor lage inkomens 550+, meeste 600-650... Dus al die mensen gaan dr gewoon op achteruit met die 520.....
Denk jij dat een studio minder dan 520 euro kost in een grote studenten stad dan? Hah, grappenmaker!quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Redelijk veel studentenwoningen/studio's vallen ook onder de huurtoeslagwetgeving, dus die trekken het gemiddelde nog best naar beneden misschien?
Dit ja.quote:Op woensdag 6 juli 2022 00:21 schreef VelitoX het volgende:
[..]
Ye tis een bezuiniging op huidige huursubsidiehouders om een veel kleinere groep die boven de huurtoeslag grens huren (privaat), huurtoeslag te geven...... Echt belachelijk.
Waar vind ik dit?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:54 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
De beide wetsvoorstellen kunnen nu online geconsulteerd worden en wie wil, kan er opmerkingen over geven. Voor het einde van het jaar zouden de voorstellen naar de Tweede Kamer moeten worden gestuurd.
https://www.nu.nl/economi(...)-erop-achteruit.html
Ging geweldig bij de VHR, dat fictieve gedoe.quote:Het vaste huurbedrag is een fictieve huur waarmee de Belastingdienst voortaan wil rekenen bij het toekennen van de huurtoeslag. Er wordt dus niet meer gekeken naar de huur die iemand betaalt.
totaal iets anders uiteraardquote:Op woensdag 6 juli 2022 10:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Ging geweldig bij de VHR, dat fictieve gedoe.
Daarom al die toeslagen aka basisinkomen, dan word je slaafje van de overheid.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 21:16 schreef Grebneseih het volgende:
In 2024 zijn we allemaal allang failliet.
www.internetconsultatie.nl (alle consultaties)quote:
dat vinden mensen dan weer niet eerlijk omdat dan ook de hogere inkomens minder kwijt zijn aan gas... hoe durven zij immers ook van een prijsverlaging te profiteren!!!quote:Op woensdag 6 juli 2022 10:58 schreef butz0rs het volgende:
Gewoon gas goedkoper maken.
Straks houd ik als modaal verdiener netto net zo veel over
Sociaal minimum is 1750 voor gehuwden. die 120% grens ligt dan op ~25000 per jaar. Daar zit je boven. Dus nee, dan gaat je huur niet van 610 naar 550. Maar je krijgt dan wel minder huurtoeslag.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:54 schreef alcapon6 het volgende:
Dit snap ik niet helemaal. Ik krijg momenteel 230 euro huurtoeslag. Mijn bruto jaarinkomen is 27000 á 28000 euro. Ga ik er nou op vooruit of achteruit? Ik heb begrepen dat mijn sociale huur van 610 naar 550 teruggetrokken zal worden.
netto kom ik net onder 1750. (wia uitkering)quote:Op woensdag 6 juli 2022 11:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Sociaal minimum is 1750 voor gehuwden. die 120% grens ligt dan op ~25000 per jaar. Daar zit je boven. Dus nee, dan gaat je huur niet van 610 naar 550. Maar je krijgt dan wel minder huurtoeslag.
Gefeliciteerd, jij zit in de groep die genaaid gaat worden om de particuliere huurders tegemoet te komen.
Ja, dat is mooi kut voor je dan. Draait namelijk om bruto bedragen bij vaststellen van sociaal minimum.quote:Op woensdag 6 juli 2022 11:10 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
netto kom ik net onder 1750. (wia uitkering)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |