abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 juli 2022 @ 20:06:05 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_205238692
Het valt bij een van mijn ventilatoren op dat er uit de radio of tv in dezelfde ruimte steeds een duidelijk hoorbare tik klinkt, zodra de ventilator aan wordt gezet.

Hoe komt dit, en in hoeverre is het onschuldig?

De andere ventilator in dezelfde ruimte heeft het niet. Overigens is het een vrij recent type, en van een a-merk. Geen oude rommel. Technisch zou hij o.k. moeten zijn.
pi_205241756
Staat die ventilator in draaistand? Controleer eens of die tik komt op het moment dat ie naar de andere kant gaat draaien.

Dat heeft de mijne tenminste.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:33:08 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_205241868
Het is er eentje die niet kan draaien.

https://www.bol.com/nl/nl(...)ar/9300000000921062/

In hoeverre zou die tik schadelijk kunnen zijn voor de radio en tv in de ruimte, als dat geluid uit die apparaten komt? Het klinkt alsof ze steeds een klein stroomstootje krijgen.

Inmiddels zet ik die apparaten even af op het moment dat de ventilator open gedraaid wordt.
pi_205243536
Bij zo'n kleine motor zou dat normaal niet mogen gebeuren. Misschien contactdender (contact bounce), maw dat bij het inschakelen het contact herhaaldelijk gemaakt en verbroken wordt. Een motor is basically een inductor (spoel), heeft een hoge inrush current, en als die stroom plots onderbroken wordt krijg je spanningspieken (inductor kickback). Spanningspieken die de tv of radio bereiken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205277078
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 20:06 schreef Eightyone het volgende:
Het valt bij een van mijn ventilatoren op dat er uit de radio of tv in dezelfde ruimte steeds een duidelijk hoorbare tik klinkt, zodra de ventilator aan wordt gezet.

Hoe komt dit, en in hoeverre is het onschuldig?

De andere ventilator in dezelfde ruimte heeft het niet. Overigens is het een vrij recent type, en van een a-merk. Geen oude rommel. Technisch zou hij o.k. moeten zijn.
Redelijk onschuldig.
Ik had dit vaak in mijn oude woning.
Het is te vergelijken met een tuinslang met meerdere sproeiers, de druk wordt dan verdeelt.
Kwaad kan het niet.
Hoe oud is het huis als ik vragen mag?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')