abonnement Unibet Coolblue
pi_205203947
Ik werk wereldwijd en ga dus meestal met het vliegtuig en taxi. Maar er zijn ook wel eens klussen in Nederland.

Meestal zijn dat geen klussen op het hoofdkantoor maar ergens in het land. Dat is soms dichterbij huis dan kantoor en soms verder weg.

Wij krijgen 0,19 cent per km vergoedt voor woon-werk verkeer.

Maar klopt het wel dat een werkgever mag verwachten dat je met je prive auto naar een lokatie buiten je hoofdkantoor reist? Het is meestal op afgelegen plekken zoals bouwplaatsen en scheeepswerven dus er is ook nog een aannemelijk risico dat je auto schade oploopt. Denk aan lekke banden van iets scherps, een heftruck die per ongeluk tegen je auto aan rijdt en verf spray.

Bij de ingang van dit soort plaatsen staat ook vaak een bord betreden op eigen risico.

Een aantal collega's is al zover dat zij dit niet langer accepteren en het bedrijf regelt dan een huurauto die je mee naar huis mag nemen.

Maar natuurlijk is dat niet de standaard regel en lijken ze het heel normaal te vinden dat je je eigen prive auto als een soort halve bedrijfsbus gebruikt voor hun zakelijke doeleinden.

Als je dus voor je werk ergens moet zijn wat niet je "standplaats' is, in hoeverre is dit dan nog woon-werk verkeer of meer bedrijfsmatig verkeer?

Wij hebben ook geen leaseauto of vaste reiskosten vergoeding omdat dit soort klussen allemaal heel onregelmatig is en wij eigenlijk meestal in het buitenland werken. Voor mij speelt het momenteel niet maar ik heb reageert op de discussie die erover speelt en er binnenkort een gesprek over met de directeur.
pi_205204019
wat staat er in je contract?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205204024
Maakt niet uit. Als jij de auto voor wat voor reden zakelijk moet gebruiken is de werkgever aansprakelijk. Zelfs in veel woon-werk situaties.
Dit is de eerste link die ik tegen kom maar er zijn er veel meer:
https://www.dezaak.nl/fin(...)w-aansprakelijkheid/
pi_205204162
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
wat staat er in je contract?
algemene bedrijfsregel is 19 cent per km.
pi_205204257
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:38 schreef Pendora het volgende:
Maakt niet uit. Als jij de auto voor wat voor reden zakelijk moet gebruiken is de werkgever aansprakelijk. Zelfs in veel woon-werk situaties.
Dit is de eerste link die ik tegen kom maar er zijn er veel meer:
https://www.dezaak.nl/fin(...)w-aansprakelijkheid/
Op zich wel goede info, maar kan enigzins weer grijs gebied worden.

Ik gebruik de auto niet om mijn werk te doen. Enkel om er te komen. Dat kun je dus zien als woon-werk verkeer.
Werkgever zou kunnen zeggen dat die spijker in mijn band ook ergens thuis gebeurt kan zijn. Of dat ik mijn auto maar ergens anders had moeten parkeren?

Waar het mij nu vooral om gaat is of de werkgever niet een hogere reiskosten vergoeding zou moeten geven als je op een lokatie buiten je standplaats moet werken.

Ons hoofdkantoor is voor mij 80 km van huis. Maar als ik in Rotterdam moet zijn is dat 120 km. Dus 40 km verder rijden enkele reis.

Zou dat nog steeds maar 19 cent zijn? Of zouden de 40 km van hoofdkantoor naar werk lokatie tegen een hoger tarief moeten zijn?

Vandaag de dag kom je met 19 cent niet meer uit per kilometer.

Een collega van mij woont op fietsafstand van kantoor, maar werkt nu al maanden in Amsterdam, 80 km rijden. In hoeverre kun je als werkgever verwachten dat iemand dat elke dag met zijn prive auto gaat rijden? Tegen 19 cent.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 19:56:43 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205204268
Nooit werken voor een werkgever die je niet eens een paar cent kan missen voor je reiskosten.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205204511
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:56 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Op zich wel goede info, maar kan enigzins weer grijs gebied worden.

Ik gebruik de auto niet om mijn werk te doen. Enkel om er te komen. Dat kun je dus zien als woon-werk verkeer.
Werkgever zou kunnen zeggen dat die spijker in mijn band ook ergens thuis gebeurt kan zijn. Of dat ik mijn auto maar ergens anders had moeten parkeren?

Waar het mij nu vooral om gaat is of de werkgever niet een hogere reiskosten vergoeding zou moeten geven als je op een lokatie buiten je standplaats moet werken.

Ons hoofdkantoor is voor mij 80 km van huis. Maar als ik in Rotterdam moet zijn is dat 120 km. Dus 40 km verder rijden enkele reis.

Zou dat nog steeds maar 19 cent zijn? Of zouden de 40 km van hoofdkantoor naar werk lokatie tegen een hoger tarief moeten zijn?

Vandaag de dag kom je met 19 cent niet meer uit per kilometer.

Een collega van mij woont op fietsafstand van kantoor, maar werkt nu al maanden in Amsterdam, 80 km rijden. In hoeverre kun je als werkgever verwachten dat iemand dat elke dag met zijn prive auto gaat rijden? Tegen 19 cent.
Werkgevers moeten helemaal geen reiskosten betalen. En die 19 cent is volgens mij de grens die een werkgever belastingvrij mag aanbieden.

Maar het staat je natuurlijk vrij om erover te onderhandelen.
No bitch to me
pi_205204553
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:14 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Werkgevers moeten helemaal geen reiskosten betalen. En die 19 cent is volgens mij de grens die een werkgever belastingvrij mag aanbieden.
Klopt. Ik krijg 19 cent voor woon-werkverkeer (naar mn overeengekomen standplaats) en 30 cent voor werk-werkverkeer, als ik een keer naar elders moet. Prima geregeld :)
pi_205204742
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:19 schreef Piles het volgende:

[..]
Klopt. Ik krijg 19 cent voor woon-werkverkeer (naar mn overeengekomen standplaats) en 30 cent voor werk-werkverkeer, als ik een keer naar elders moet. Prima geregeld :)
Dat is precies wat ik bedoel. En die 30 cent is dat wat je er dan netto aan overhoudt aangezien er belasting moet worden betaalt voor de 19 cent?
pi_205204763
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:38 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Dat is precies wat ik bedoel. En die 30 cent is dat wat je er dan netto aan overhoudt aangezien er belasting moet worden betaalt voor de 19 cent?
19 is onbelast, want dat is de max.
Over de andere 11 cent betaal ik belasting :)
pi_205204868
Het is helemaal vrij en vooral afhankelijk wat normaal is in je sector. Bouwvakkers komen ook vaak met hun eigen auto naar de bouwplaats. Maar ICT’r die gedetacheerd worden krijgen meestal een leaseauto.
.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 22:07:12 #12
387249 exelletor
exelleren?
pi_205205776
Gaat het jou om een hogere reiskostenvergoeding of aansprakelijkheid van je werkgever op het moment dat er een baksteen door je auto vliegt?

Ik heb een paar maanden geleden aangekaart die 19ct niet meer dekkend te vinden en mijn werkgever heeft toen de vergoeding voor het rijden met je eigen auto omhooggegooid naar 33ct. Daarnaast heeft het bedrijf een abonnement op rode huurautootjes en kun je er ook voor kiezen om zelf iets te regelen of met het OV te gaan.

Juridisch zal het vast anders liggen, maar ik heb zelf bewust voor gekozen om mijn vervoer naar werklocaties zelf te regelen. Daarom vind ik mij ook aansprakelijk op het moment dat ik een lekke band oid rij. Omdat ik niet op een financiėle tegenvaller zit te wachten, heb ik er ook voor gekozen om mijn eigen risico bij schade volledig af te kopen.

[ Bericht 5% gewijzigd door exelletor op 01-07-2022 22:19:06 ]
pi_205206058
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:49 schreef Glider76 het volgende:

[..]
algemene bedrijfsregel is 19 cent per km.
Ik ken zelfs een situatie dat een collega na werk (woon werk) tegen een paal in de garage is gereden en dit vergoed werd door de werkgever.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_205206674
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:56 schreef Glider76 het volgende:
Waar het mij nu vooral om gaat is of de werkgever niet een hogere reiskosten vergoeding zou moeten geven als je op een lokatie buiten je standplaats moet werken.

Ons hoofdkantoor is voor mij 80 km van huis. Maar als ik in Rotterdam moet zijn is dat 120 km. Dus 40 km verder rijden enkele reis.

Zou dat nog steeds maar 19 cent zijn? Of zouden de 40 km van hoofdkantoor naar werk lokatie tegen een hoger tarief moeten zijn?

Vandaag de dag kom je met 19 cent niet meer uit per kilometer.
Ja, als nette werkgever zijnde zou je meer moeten vergoeden per km naar mijn mening. Overigens zou dat voor zowel woon-werkverkeer als zakelijke verkeer moeten zijn waarbij in beide gevallen dezelfde vergoeding geldt. Je kilometers woon-werkverkeer zijn tenslotte niet goedkoper om te rijden dan de zakelijke kilometers.

Of een werkgever dat doet is echter aan hem natuurlijk. En mocht het niet meer dan ¤ 0,19 per km zijn dan is het aan jou om te bepalen of je daarvoor de kilometers blijft rijden. Persoonlijk zou ik dat niet doen.
pi_205207543
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:38 schreef Pendora het volgende:
Maakt niet uit. Als jij de auto voor wat voor reden zakelijk moet gebruiken is de werkgever aansprakelijk. Zelfs in veel woon-werk situaties.
Dit is de eerste link die ik tegen kom maar er zijn er veel meer:
https://www.dezaak.nl/fin(...)w-aansprakelijkheid/
Zo makkelijk is dat niet, ik heb een keer een botsing gehad tijden het rijden onder werktijd, van werk locatie naar werklocatie.

Was mijn eigen risico, waren er ook niet voor verzekerd. Wad voor mij ook direct de laatste keer dat ik mijn auto heb gebruikt onder werktijd.
pi_205207892
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:40 schreef Piles het volgende:

[..]
19 is onbelast, want dat is de max.
Over de andere 11 cent betaal ik belasting :)
Ik kreeg een keer 33ct/km bij gebruik eugen auto voor zakelijk rijden onbelast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205207901
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:49 schreef Glider76 het volgende:

[..]
algemene bedrijfsregel is 19 cent per km.
Ok dan is dat het. Hoe je op locatie komt moet je zelf weten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205207909
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:15 schreef 111210 het volgende:

[..]
Zo makkelijk is dat niet, ik heb een keer een botsing gehad tijden het rijden onder werktijd, van werk locatie naar werklocatie.

Was mijn eigen risico, waren er ook niet voor verzekerd. Wad voor mij ook direct de laatste keer dat ik mijn auto heb gebruikt onder werktijd.
Wat zei de rechter?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205208272
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat zei de rechter?
Schade viel uiteindelijk mee en ben een paar maanden later weggegaan. Dus heb er verder geen moeite meer ingestoken
pi_205208968
Naar mijn eigen standplaats reizen is woon-werk, elke andere plek is een dienstreis. Ook wanneer die dienstreis thuis begint.
Enige nadeel voor TS is dat de standplaats blijkbaar 80km ver is, maar eigenlijk zou je gewoon naar je standplaats moeten reizen en vanaf die locatie naar de plek gaan waar je moet zijn. Ook de reistijd vanaf standplaats naar locatie is dan gewoon werktijd.

En in de praktijk werkt het natuurlijk anders, maar ja dat is dus wat je wel moet uitonderhandelen. De ene werkgever is daar netter in dan de andere.
pi_205211385
Onze werkgever is niet onwelwillend hierin. Zoals gezegd, veel collega's weigeren hun prive auto te gebruiken en krijgen dan een huurauto mee.

Meestal krijgen we ook een goed hotel aangeboden inclusief eten en drinken zodat je niet heen en weer hoeft te rijden, ook voor afstanden van 80 km.

Voor mij persoonlijk geld het momenteel niet meer omdat ik vast in het buitenland zit en eens per 8 weken eens op de koffie kom op kantoor.

Maar we zijn met 40 collega's en neem het dus ook voor hun op. En in het verleden en wellicht toekomst heb ik ook vaak in die situaties gezeten. Meestal valt het wel mee het aantal klussen wat op deze manier plaatsvind.

Desalniettemin heb ik een gesprek met de directeur naar aanleiding van het afschaffen van vaste reiskosten vergoeding voor collega's die voor mij in dienst zijn gekomen. Deze kregen tot nu toe nog altijd een vaste maandelijkse vergoeding, of ze nu wel of niet reden. Normaliter zijn wij namelijk met verlof als we in Nederland zijn.

Die vaste vergoeding mag niet meer van de belastingdienst.

Maar het is ook goed als dit soort zaken voor eens en voor altijd helder en duidelijk zijn. En naar mijn idee is er een groot verschil tussen woon-werk verkeer en dienstreizen.

Het bedrijf heeft 12.000 werknemers, dus dit soort zaken is tot op de komma beschreven in personeelshandboeken. Maar ook te eenzijdig, berust op kantoor personeel, zonder rekening te houden met service engineers die buiten de deur werken.

Zodoende is dit punt nu op de agenda gekomen, terwijl ik er al 15 jaar werk.
pi_205211416
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ok dan is dat het. Hoe je op locatie komt moet je zelf weten.
Nee hoor, hoe je op je standplaats komt moet je zelf weten. Fiets. OV, Auto. Lopend. Maar net hoever je van het bedrijf af woont toch?

Besluit het bedrijf mij vervolgens 80 km verderop op een project te laten werken is het hun zaak om mij daar te krijgen.

En graag maken ze dan gebruik van mijn prive auto. Logisch en makkelijk. Maar daar moet wel een goede vergoeding tegenover staan. Naar mijn idee een hogere vergoeding dan wat ik krijg om naar mijn standplaats te reizen.
pi_205211507
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:34 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Nee hoor, hoe je op je standplaats komt moet je zelf weten. Fiets. OV, Auto. Lopend. Maar net hoever je van het bedrijf af woont toch?

Besluit het bedrijf mij vervolgens 80 km verderop op een project te laten werken is het hun zaak om mij daar te krijgen.

En graag maken ze dan gebruik van mijn prive auto. Logisch en makkelijk. Maar daar moet wel een goede vergoeding tegenover staan. Naar mijn idee een hogere vergoeding dan wat ik krijg om naar mijn standplaats te reizen.
als er niks vastgelegd is dan is het je eigen zaak hoe je daar komt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205212022
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als er niks vastgelegd is dan is het je eigen zaak hoe je daar komt.
er is toch ook niet vastgelegd dat ik daar moet werken ipv op het hoofdkantoor lokatie?
pi_205212027
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 16:21 schreef Glider76 het volgende:

[..]
er is toch ook niet vastgelegd dat ik daar moet werken ipv op het hoofdkantoor lokatie?
als dat zo is dan hoef je er sowieso niet heen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')