Tja wat kan ik doen... ¤17 per maand (zakelijk) is nou ik weer niet een bedrag waar je echt veel tijd in wil gaan stoppen. Maar over de hele looptijd is het toch ¤ 1000 piek. Gaat me meer om het principe.... ik heb ook gezegd tegen ze ik zal in de toekomst niet meer bij jullie leasen en aan m'n klanten jullie nooit aanbevelen etc. etc. maar je het zijn natuurlijk een soort van loze dreigementen en ze leken niet onder de indruk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat ga je doen als ze dit blijven volhouden ongeacht je klacht?
Uit principe kan je nu het contract proberen te ontbinden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja wat kan ik doen... ¤17 per maand (zakelijk) is nou ik weer niet een bedrag waar je echt veel tijd in wil gaan stoppen. Maar over de hele looptijd is het toch ¤ 1000 piek. Gaat me meer om het principe.... ik heb ook gezegd tegen ze ik zal in de toekomst niet meer bij jullie leasen en aan m'n klanten jullie nooit aanbevelen etc. etc. maar je het zijn natuurlijk een soort van loze dreigementen en ze leken niet onder de indruk.
Lijkt me dat dat niet kan toch?quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Uit principe kan je nu het contract proberen te ontbinden.
Dat hangt van het contract en av af.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Lijkt me dat dat niet kan toch?
Lees het contract is door..quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zeker. Ze mogen niks eenzijdig iets aanpassen wat contractueel niet gespecificeerd is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja dat is de afdeling WGRquote:Op donderdag 30 juni 2022 18:04 schreef valentijn101 het volgende:
Heeft je bedrijf een juridische afdeling? Dan zou ik het daar even navragen en hun een brief laten schrijven.
https://www.leaseplan.com/nl-nl/contact/klachten/quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een zakelijke leaseovereenkomst bij Leaseplan. Nu waren 60 maanden voorbij en heb ik recent dus weer een leaseovereenkomst getekend voor een nieuwe auto. Na 2.5 maanden werd die al afgeleverd, maar het tarief was ¤17 meer dan in het getekende contract (3% meer).
Ik natuurlijk bellen waarom het tarief anders is dan het getekende contract en ze zeiden dat dit kwam door de stijging van de ECB rente. Ze mogen dan het leasetarief aanpassen. Klinkt in mijn ogen natuurlijk als complete bullshit... maar goed, het is een zakelijke overeenkomst en je kan best veel in de algemene voorwaarden zetten. Dus ik vroeg om een specificatie van de berekening maar die wilde hij niet geven omdat het een gesloten calculatie betreft dus hij hoeft daar niets over door te geven. Dat is toch vreemd? Ze mogen zomaar de prijs verhogen zonder daar iets over te kunnen aantonen?
Op de website van Leaseplan onder mijn contract staat dit:
Onder welke voorwaarden kan mijn contract worden aangepast?
Er zijn twee gevallen waarbij het mogelijk is om het leasecontract aan te passen:
- Als je accessoires en/of een productwijziging (bijvoorbeeld een trekhaak of extra winterbanden) toevoegt.
- Als de wegenbelasting of verzekeringspremie verandert.
Dat klinkt logisch en begrijp ik ook, maar niets over rente. In de algemene voorwaarden staat wel dit:
Het Leasetarief wordt gebaseerd op het prijspeil van het moment van aflevering van de Auto. Het rentepercentage in het door u ondertekende orderformulier blijft geldig voor de duur van het Leasecontract, tenzij de levering van de
Auto langer duurt dan 60 dagen na onze bestelling bij de leverancier. In dat laatste geval kunnen wij het
rentepercentage aanpassen naar het moment van aflevering van de Auto.
Het lijkt me sterk dat in 2,5 maand tijd de rente zo erg gestegen is dat mijn leasetarief 3% duurder wordt. Ik gaf al aan die gast aan dat ik 4 jaar geleden ook een leaseauto bij ze had en mijn leasetarief toen niet daalde bij een daling van de ECB rente.... maar daar kon ie dan weer geen zinnig antwoord op geven. Maar ze hoeven me dus helemaal geen bewijs aan te tonen waar het op is gebaseerd? Of zijn dit die standaard oplichtingstrucjes van de grote leasemaatschappijen?
In de algemene voorwaarden zijn een aantal zaken benoemd die tussen bestelling en aflevering kunnen zorgen voor een aanpassing van de leaseprijs, zoals wijziging van de autoprijs, wijziging in belastingen (BPM, MRB), wijziging van de verzekeringscomponenten en wijziging van de rente. Je ontvangt vanuit de leasemaatschappij een inzetbevestiging waarop de reden(en) vermeld staan voor de prijsaanpassing.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een zakelijke leaseovereenkomst bij Leaseplan. Nu waren 60 maanden voorbij en heb ik recent dus weer een leaseovereenkomst getekend voor een nieuwe auto. Na 2.5 maanden werd die al afgeleverd, maar het tarief was ¤17 meer dan in het getekende contract (3% meer).
Ik natuurlijk bellen waarom het tarief anders is dan het getekende contract en ze zeiden dat dit kwam door de stijging van de ECB rente. Ze mogen dan het leasetarief aanpassen. Klinkt in mijn ogen natuurlijk als complete bullshit... maar goed, het is een zakelijke overeenkomst en je kan best veel in de algemene voorwaarden zetten. Dus ik vroeg om een specificatie van de berekening maar die wilde hij niet geven omdat het een gesloten calculatie betreft dus hij hoeft daar niets over door te geven. Dat is toch vreemd? Ze mogen zomaar de prijs verhogen zonder daar iets over te kunnen aantonen?
Kan je zelf uitrekenen als je weet dat ¤17 een stijging van 2,83% isquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:14 schreef de_boswachter het volgende:
Wat betaal je per maand a niffo? Incl. tankpas bruv?
Het staat dus wel in de algemene voorwaarden, alleen niet duidelijk hoe het wordt berekend.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zeker. Ze mogen niks eenzijdig iets aanpassen wat contractueel niet gespecificeerd is.
Heeft er niets mee te maken, de aanschafprijs is niet verhoogd.quote:Op donderdag 30 juni 2022 20:24 schreef exelletor het volgende:
“Als tussen de ondertekening van het leasecontract en de aflevering van het voertuig de aanschafprijs van het voertuig wordt verhoogd. Als het termijnbedrag op deze grond wordt verhoogd, dan kunt u de leaseovereenkomst zonder verdere kosten schriftelijk ontbinden binnen 14 dagen nadat de leasemaatschappij u van die verhoging op de hoogte heeft gesteld. Deze verhoging kan ook plaatsvinden binnen 3 maanden na ondertekening van het leasecontract en kan de leaseprijs doen wijzigen.”
Nee ik heb echt iemand die verstand had van die berekeningen gesproken die me later terugbelde. Maar ja het klinkt wel logisch op zich wat je zegt, alleen ik vind dat je op z'n minst dan even kan aangeven hoe de prijsstijging berekend is. Ik bestel de auto tegen een bepaalde prijs en 2.5 maand later is mijn leasetermijn (voor ongetwijfeld de hele looptijd) met 3% gestegen. Dat vind ik niet realistisch klinken. Bovendien, hoe werkt het dan als de rente daalt? Je snapt ook wel dat ze never nooit met een mededeling gaan komen dat je leasetarief minder wordt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 22:19 schreef Accordtje het volgende:
[..]
In de algemene voorwaarden zijn een aantal zaken benoemd die tussen bestelling en aflevering kunnen zorgen voor een aanpassing van de leaseprijs, zoals wijziging van de autoprijs, wijziging in belastingen (BPM, MRB), wijziging van de verzekeringscomponenten en wijziging van de rente. Je ontvangt vanuit de leasemaatschappij een inzetbevestiging waarop de reden(en) vermeld staan voor de prijsaanpassing.
Ik weet niet wat je besteld hebt qua auto, maar de rente wordt berekend over de gemiddelde investering van het leasecontract. Een sprong van 3 a 4 procentpunten kan dan al best een aardige invloed hebben op je maandelijkse leaseprijs. Maar wellicht is er wel meer aangepast dan alleen de rente.
Ik weet niet wie je gesproken hebt, maar als jij (met alle respect) iemand van de klantenservice aan de lijn krijgt....dat zijn niet de mensen die snappen hoe een leaseprijs is opgebouwd, dus zij kunnen je eigenlijk ook geen goed antwoord op je vraag geven.
Tzijn aardige berekeningen altijd..quote:Op vrijdag 1 juli 2022 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Kan je zelf uitrekenen als je weet dat ¤17 een stijging van 2,83% isElektrische auto, maar zonder stroom.
[..]
Het staat dus wel in de algemene voorwaarden, alleen niet duidelijk hoe het wordt berekend.
[..]
Heeft er niets mee te maken, de aanschafprijs is niet verhoogd.
[..]
Nee ik heb echt iemand die verstand had van die berekeningen gesproken die me later terugbelde. Maar ja het klinkt wel logisch op zich wat je zegt, alleen ik vind dat je op z'n minst dan even kan aangeven hoe de prijsstijging berekend is. Ik bestel de auto tegen een bepaalde prijs en 2.5 maand later is mijn leasetermijn (voor ongetwijfeld de hele looptijd) met 3% gestegen. Dat vind ik niet realistisch klinken. Bovendien, hoe werkt het dan als de rente daalt? Je snapt ook wel dat ze never nooit met een mededeling gaan komen dat je leasetarief minder wordt.
Maar als ik geen operational lease had gekozen maar financial lease dan teken ik toch ook op dat moment een overeenkomst tegen een xx% rente. Waarom werkt dat bij operational lease dan anders? Op het moment dat ik een deal met ze maak dan maken zij toch ook een deal met hun kredietverstrekker (of halen het uit hun kluis).quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tzijn aardige berekeningen altijd..
Maar stel de rente stijgt bij een woning met 1% zit je annuitair toch 10% meer uit te geven over 30 jaar.
Een auto ga je naar 5 jaar.. Volledig aflossen... En de restwaarde gaat terug naar de lessor.
Nouja als het vermeld staat in de voorwaarden...quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar als ik geen operational lease had gekozen maar financial lease dan teken ik toch ook op dat moment een overeenkomst tegen een xx% rente. Waarom werkt dat bij operational lease dan anders? Op het moment dat ik een deal met ze maak dan maken zij toch ook een deal met hun kredietverstrekker (of halen het uit hun kluis).
Ik zie niet echt in waarom het rentecomponent doorberekend kan worden aan mij. Beetje hetzelfde als ze zeggen we hebben een nieuwe werknemer aan moeten nemen op kantoor dus je leaseprijs stijgt
Ja en dat is dus wat ik graag van ze wilde weten maar ze niet willen geven. In 2.5 maand tijd een rentestijging van 50% vind ik dubieus.... die 6% betwijfel ik ook als je kijkt dat afschrijving, onderhoud, verzekering toch wel het grootste gedeelte al innemen van het leasecomponent.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
X% van het totaal is rentekosten. Als dat bij wijze 6% is en de rente stijgt 50%...
Ik op zich ook wel, maar deze auto is voor m'n werknemer en daar vind ik operational lease wel goed werken. Had de auto ook wel af kunnen tikken maar na een beetje rekenen maakte dat onder aan de streep weinig uit... en als ik zie hoe hij met auto's om gaat lever ik dat ding liever weer in na 5 jaar.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:51 schreef ludovico het volgende:
Maar ik ben ook meer fan van iets oudere auto's rijden en eigen bezit.
Mensen gaan gewoon beter om met eigen spullen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja en dat is dus wat ik graag van ze wilde weten maar ze niet willen geven. In 2.5 maand tijd een rentestijging van 50% vind ik dubieus.... die 6% betwijfel ik ook als je kijkt dat afschrijving, onderhoud, verzekering toch wel het grootste gedeelte al innemen van het leasecomponent.
[..]
Ik op zich ook wel, maar deze auto is voor m'n werknemer en daar vind ik operational lease wel goed werken. Had de auto ook wel af kunnen tikken maar na een beetje rekenen maakte dat onder aan de streep weinig uit... en als ik zie hoe hij met auto's om gaat lever ik dat ding liever weer in na 5 jaar.
Die ¤ 17 is uiteraard kleingeld op het totale plaatje maar ik vind het een naaistreek. Heb bij onderhandelen nog zo'n ¤ 35 p/m eraf gekregen maar die verkoper wist waarschijnlijk ook donders goed dat ie de helft wel weer ff kon terughalenAch ja, ik vind de prijs nog steeds wel scherp voor wat je krijgt om eerlijk te zijn en de auto was er snel, dat is ook wat waard tegenwoordig.
Ja, als jij teruggebeld bent dan zou je op z'n minst mogen verwachten dat diegene je iets meer toelichting geeft. Je zal een lease hebben o.b.v. gesloten calculatie, dus geen inzicht hebben op componentniveau. Echter, ze kunnen zonder het rente % te noemen natuurlijk wel aangeven hoeveel procentpunten de rente is gestegen ten opzichte van het getekende contract.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee ik heb echt iemand die verstand had van die berekeningen gesproken die me later terugbelde. Maar ja het klinkt wel logisch op zich wat je zegt, alleen ik vind dat je op z'n minst dan even kan aangeven hoe de prijsstijging berekend is. Ik bestel de auto tegen een bepaalde prijs en 2.5 maand later is mijn leasetermijn (voor ongetwijfeld de hele looptijd) met 3% gestegen. Dat vind ik niet realistisch klinken. Bovendien, hoe werkt het dan als de rente daalt? Je snapt ook wel dat ze never nooit met een mededeling gaan komen dat je leasetarief minder wordt.
Gewoon de algemene voorwaarden helemaal overnemen en ergens een klein subparagraafje toevoegen dat bij levering van de auto ze 100 euro per maand aan promotie kosten verschuldigd zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat ga je doen als ze dit blijven volhouden ongeacht je klacht?
Nou ja av zijn voor iedereen onderhandelbaar als beiden partijen dat willen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gewoon de algemene voorwaarden helemaal overnemen en ergens een klein subparagraafje toevoegen dat bij levering van de auto ze 100 euro per maand aan promotie kosten verschuldigd zijn.
Wel de algemene voorwaarden hernoemen naar "AVb" ipv "AV" en als ze daar niks over zeggen en ze leveren wel dan hun aan die 100 euro per maand houden.
Consumenten komen er niet mee weg maar B2B kan je best veel flikken en kleine kans dat ze hun "eigen" voorwaarde doorlezen.
Vermoedelijk profiteren ze hier van hun eigen voorwaarden. Want 2,5 maand is meer dan 60 dagen en dus mogen ze het rentepercentage aanpassen. En als dat in hun voordeel is, doen ze dat kennelijk.quote:Het Leasetarief wordt gebaseerd op het prijspeil van het moment van aflevering van de Auto. Het rentepercentage in het door u ondertekende orderformulier blijft geldig voor de duur van het Leasecontract, tenzij de levering van de
Auto langer duurt dan 60 dagen na onze bestelling bij de leverancier. In dat laatste geval kunnen wij het
rentepercentage aanpassen naar het moment van aflevering van de Auto.
Het lijkt me sterk dat in 2,5 maand tijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |