En als ik zeg 'hij gaat weg' en ik wijs iemand aan, is het duidelijk wie ik bedoel. Net zoals wanneer er staat 'De vrouw ging weg. Hij () ging naar school'.
't Klinkt voor geen meter, maar na een jaartje zouden we er allemaal aan gewend zijn.
In 't Fins is er ook maar 1 woord voor hij en zij (hän) en dat werkt volgens mij ook prima...
Daarom stel ik voor om voor zowel mannen als vrouwen 'het' te gebruiken.
"De jongen moest naar school ofschoon het er geen zin in had."
quote:Het was anders een serieus voorstel...
Op woensdag 5 februari 2003 15:24 schreef Cylvia het volgende:
Kan dit niet beter in Onzin???
quote:Oh, gelukkig. Toch niet
Ik vind het wel een goed idee. Alleen is er natuurlijk te weinig draagvlak voor in de samenleving. Vrouwen zullen het niet fijn vinden als je hij en hem zegt.
Daarom stel ik voor om voor zowel mannen als vrouwen 'het' te gebruiken.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 05-02-2003 15:27]
quote:ofschoon alleen al is een meesterlijk woord natuurlijk
Op woensdag 5 februari 2003 15:25 schreef zaiga het volgende:
Ik vind het wel een goed idee. Alleen is er natuurlijk te weinig draagvlak voor in de samenleving. Vrouwen zullen het niet fijn vinden als je hij en hem zegt.Daarom stel ik voor om voor zowel mannen als vrouwen 'het' te gebruiken.
quote:Dan druk je je nog heel voorzichtig uit
Op woensdag 5 februari 2003 15:25 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Het was anders een serieus voorstel...
Maar ik zal wel weer raar denken...
quote:Ja zoiets ja.. maar geen hij iig...
Op woensdag 5 februari 2003 15:25 schreef zaiga het volgende:
Ik vind het wel een goed idee. Alleen is er natuurlijk te weinig draagvlak voor in de samenleving. Vrouwen zullen het niet fijn vinden als je hij en hem zegt.Daarom stel ik voor om voor zowel mannen als vrouwen 'het' te gebruiken.
In het hele onwaarschijnlijke geval dat er toch zoiets gaat gebeuren dan zou ik er gewoon een heel nieuw woord voor maken..
quote:ego....
En dan bij voorkeur hij
quote:dus . . .. ?????? als je buurman in de sloot springt. . doe jij het dan ook ???
In 't Fins is er ook maar 1 woord voor hij en zij
[Dit bericht is gewijzigd door Flierp op 05-02-2003 15:29]
quote:Omdat we in Nederland de neiging hebben om vrouwelijke woorden ook met hij of het en niet met zij aan te duiden. En dan heb ik over voorwerpen. In het Vlaams wordt dat eik veel beter gedaan.
Op woensdag 5 februari 2003 15:27 schreef Cylvia het volgende:
Ja zoiets ja.. maar geen hij iig...
Waarom dan niet zij?
quote:Als ik lui was had ik in de 1e plaats al geen topic geopend. Veel te veel werk...
heb zo'n vermoeden dat de topicstarter gewoon lui is. . .
quote:Slechts als voorbeeld bedoeld. Om te laten zien dat het laten vervallen van 'zij' geen probleem hoeft te zijn.
dus . . .. ?????? als je buurman in de sloot springt. . doe jij het dan ook ???
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 05-02-2003 15:31]
quote:"Hij" schijnt wel héél erg zeker te weten dat "hij" geen "zij" is...
Op woensdag 5 februari 2003 15:28 schreef Flierp het volgende:[..]
ego....
heb zo'n vermoeden dat de topicstarter gewoon lui is. . .
[..]dus . . .. ?????? als je buurman in de sloot springt. . doe jij het dan ook ???
[Dit bericht is gewijzigd door hunky op 05-02-2003 15:32]
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 15:31 schreef hunky het volgende:"Hij" schijnt wel héél erg zeker te weten dat "hij" geen "zij" is...
quote:het spijt me zeer maar wat nu je nu zegt is echt onzin...
Op woensdag 5 februari 2003 15:29 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Omdat we in Nederland de neiging hebben om vrouwelijke woorden ook met hij of het en niet met zij aan te duiden. En dan heb ik over voorwerpen. In het Vlaams wordt dat eik veel beter gedaan.
Dus omdat we toch al allemaal hij en het zeggen, kunnen we zij net zo goed afschaffen. Bovendien zijn de woorden zij en haar verwarrend met de woorden zij(kant) en (hoofd)haar. Bijv...
Slechts als voorbeeld bedoeld. Om te laten zien dat het laten vervallen van 'zij' geen probleem hoeft te zijn.
je moet echt even met wat betere voorbeelden komen
quote:Lees openingspost.
Op woensdag 5 februari 2003 15:34 schreef Cylvia het volgende:het spijt me zeer maar wat nu je nu zegt is echt onzin...
Want ja.. je verwart echt zooooo vaak zij met zijkant
hijpaal.. dat slaat toch ook nergens op..je moet echt even met wat betere voorbeelden komen
quote:Ik heb de openingpost allang gelezen... daarom ga ik er ook over in discussie maar das dus blijkbaar niet de bedoeling ofzo
Op woensdag 5 februari 2003 15:37 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Lees openingspost.
Andere voorbeelden zijn slechts fijne bijkomstigheden.
quote:Ik verwar altijd hij met hei(kneuter)
Op woensdag 5 februari 2003 15:29 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Omdat we in Nederland de neiging hebben om vrouwelijke woorden ook met hij of het en niet met zij aan te duiden. En dan heb ik over voorwerpen. In het Vlaams wordt dat eik veel beter gedaan.
Dus omdat we toch al allemaal hij en het zeggen, kunnen we zij net zo goed afschaffen. Bovendien zijn de woorden zij en haar verwarrend met de woorden zij(kant) en (hoofd)haar. Bijv...
[..]Als ik lui was had ik in de 1e plaats al geen topic geopend. Veel te veel werk...
[..]Slechts als voorbeeld bedoeld. Om te laten zien dat het laten vervallen van 'zij' geen probleem hoeft te zijn.
zou dat in jou geval dan niet 'ei' worden??
quote:dus je vind het wel wat?
Op woensdag 5 februari 2003 15:46 schreef dJ-Zcore het volgende:
wat een achterlijk idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |