abonnement Unibet Coolblue
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 28 juni 2022 @ 04:31:36 #1
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205167571
Hey,

Ik zit met onduidelijkheid w.b. uitbetaling salaris. Vandaag heb ik een sollicitatie, gewoon als vaste werknemer (bij 'meneer 1'), maar ik heb zelf ook eenmanszaak in dezelfde hoek. Soms freelance ik wat voor iemand anders ('meneer 2') en beide heren zijn buren van elkaar, :+. Nu is dat verder geen probleem maar meneer 2 zei dat het voor mij misschien voordeliger is om mijn salaris bij meneer 1 (waar ik nu solliciteer) op mijn eenmanszaak te laten uitbetalen als ik word aangenomen. Hij gaf aan dat het uurloon dat ik krijg een stuk of 4 keer over de kop gaat voor meneer 1, zeg maar. Dit zou anders zijn als ik word uitbetaald op mijn bedrijf, dacht hij. Hiermee is het goedkoper voor meneer 1 (en zou ik evt. meer salaris kunnen vragen).

Is dat zo? Is het goedkoper voor een werkgever om salaris uit te betalen op een eenmanszaak ipv particulier?

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is want ik kan er niet zoveel over vinden. Bedankt :)!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 28 juni 2022 @ 04:32:15 #2
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205167572
TT moet natuurlijk zijn 'op mijn bedrijf' ipv 'of mijn bedrijf', :+.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_205167595
Het is niet perse goedkoper om een zzp'er in te huren. Wel loopt meneer 1 een stuk minder risico
pi_205167597
Als jij effectief in dienst gaat dan is het niet goedkoper: de belastingdienst gaat dan uit van een fictief dienstverband en de opdrachtgever mag alsnog de werkgevers lasten betalen.

De reden dat het goedkoper kan zijn voor een opdrachtgever is dat een werkgever dus bovenop het salaris wat jij ontvangt, zonder dat het op je loonstrookje zichtbaar is, nog werkgevers lasten betaald aan de overheid. Die zijn o.a. bedoeld als bijdrage in de werknemersverzekeringen.
Ben je zzp'er dan ben je dus ook niet automatisch verzekerd voor arbeidsongeschiktheid e.d. dat zal je dan zelf moeten bekostiging.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_205167603
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 05:42 schreef shazaam het volgende:
Als jij effectief in dienst gaat dan is het niet goedkoper: de belastingdienst gaat dan uit van een fictief dienstverband en de opdrachtgever mag alsnog de werkgevers lasten betalen.

De reden dat het goedkoper kan zijn voor een opdrachtgever is dat een werkgever dus bovenop het salaris wat jij ontvangt, zonder dat het op je loonstrookje zichtbaar is, nog werkgevers lasten betaald aan de overheid. Die zijn o.a. bedoeld als bijdrage in de werknemersverzekeringen.
Ben je zzp'er dan ben je dus ook niet automatisch verzekerd voor arbeidsongeschiktheid e.d. dat zal je dan zelf moeten bekostiging.
Stel dat TS wel als zzp'er blijft staan voor de belasting, dan nog is het niet perse goedkoper voor de werkgever. Het bedrag aan loon gaat immers over de kop.

Enige is wel dat opdrachtgever geen risico loopt op ziekte, gebrek aan werk of (bij kort klusje) transitievergoeding. Dan kan je gewoon je spullen inleveren en afscheid nemen
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 28 juni 2022 @ 06:25:36 #6
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205167630
Ok, simpel dan :'). Dan laat ik gewoon op mijn (particuliere) rekening uitbetalen en niet onder naam van mijn bedrijf. Ik denk dat meneer 2 wel bedoelde dat ik gewoon contract etc aanga en al die zooi met als enige verandering dat het uitbetalen dus onder naam van mijn eenmanszaak gaat. Zoals ik begrijp maakt het dus geen verschil qua lasten en mijn loon. Duidelijk.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_205167769
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 06:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Ok, simpel dan :'). Dan laat ik gewoon op mijn (particuliere) rekening uitbetalen en niet onder naam van mijn bedrijf. Ik denk dat meneer 2 wel bedoelde dat ik gewoon contract etc aanga en al die zooi met als enige verandering dat het uitbetalen dus onder naam van mijn eenmanszaak gaat. Zoals ik begrijp maakt het dus geen verschil qua lasten en mijn loon. Duidelijk.
Nou het kan wel degelijk zo zijn dat je minder inkomstenbelasting betaald. Afhankelijk van je huidige omzet danwel

Maar dat is, evenals de vraag of je beter kan zzp'en, afhankelijk van meer factoren.
pi_205172515
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 06:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Ok, simpel dan :'). Dan laat ik gewoon op mijn (particuliere) rekening uitbetalen en niet onder naam van mijn bedrijf. Ik denk dat meneer 2 wel bedoelde dat ik gewoon contract etc aanga en al die zooi met als enige verandering dat het uitbetalen dus onder naam van mijn eenmanszaak gaat. Zoals ik begrijp maakt het dus geen verschil qua lasten en mijn loon. Duidelijk.
Een paar observaties:
1) je hebt het in de kern alleen maar over de rekening waar je salaris op uitbetaald moet worden en wat goedkoper is
2) in reactie op verhalen over ZZP'en en de verschillen tussen een arbeidsovereenkomst en het werken als Zelfstandige Zonder Personeel (op basis van opdracht) reageer je met "Ok, simpel dan :')" en je gaat totaal niet in op de verschillen tussen die twee contractuele relaties

Dit alles geeft mij de indruk dat jij:
1) geen idee hebt wat het verschil is tussen het zijn van een werknemer en het zijn van een ZZP'er,
2) dat je niet doorhebt dat het meneer 2 erom gaat dat je geen werknemer wordt van meneer 1. Wat hem in een betere positie brengt, omdat hij jou dan nog steeds in kan huren.
pi_205172639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:28 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Een paar observaties:
1) je hebt het in de kern alleen maar over de rekening waar je salaris op uitbetaald moet worden en wat goedkoper is
2) in reactie op verhalen over ZZP'en en de verschillen tussen een arbeidsovereenkomst en het werken als Zelfstandige Zonder Personeel (op basis van opdracht) reageer je met "Ok, simpel dan :')" en je gaat totaal niet in op de verschillen tussen die twee contractuele relaties

Dit alles geeft mij de indruk dat jij:
1) geen idee hebt wat het verschil is tussen het zijn van een werknemer en het zijn van een ZZP'er,
2) dat je niet doorhebt dat het meneer 2 erom gaat dat je geen werknemer wordt van meneer 1. Wat hem in een betere positie brengt, omdat hij jou dan nog steeds in kan huren.
Inhuren kan hij ook als hij werknemer is?
pi_205173814
Concurrentiebeding
pi_205174049
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 05:38 schreef investeerdertje het volgende:
Het is niet perse goedkoper om een zzp'er in te huren. Wel loopt meneer 1 een stuk minder risico
En TS een stuk meer.
pi_205174072
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:18 schreef Gustaf86 het volgende:
Concurrentiebeding
Daar ben je zelf bij. TS is zzp'er, dan ga je niet akkoord met een beding.
pi_205174203
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Daar ben je zelf bij. TS is zzp'er, dan ga je niet akkoord met een beding.
Ik lees in de openingspost:

quote:
Vandaag heb ik een sollicitatie, gewoon als vaste werknemer
Mij lijkt dat je als werknemer niet even bij mag gaan klussen, althans, dat daar iets over in je arbeidsovereenkomst staat.
pi_205174238
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:42 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Ik lees in de openingspost:
[..]
Mij lijkt dat je als werknemer niet even bij mag gaan klussen, althans, dat daar iets over in je arbeidsovereenkomst staat.
En voor je die tekent heb je onderhandelingen. En dan laat je die weg halen als je wilt bijklussen en teken je niet.
pi_205175484
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:32 schreef Farenji het volgende:

[..]
En TS een stuk meer.
Wat TS dan weer compenseert met een hoger tarief zodat zij zelf de nodige verzekeringen kan afsluiten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 29 juni 2022 @ 09:38:03 #16
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205178111
Ik denk dat meneer 2 al heeft uitgevogeld dat een ZZP'r inhuren vaak goedkoper is omdat die ZZP'r zichzelf veels te goedkoop in de markt zet. Oftewel de marge van de ZZP'r is lager dan wat er anders aan werkgeverslasten bovenop komen. Tja, nu begrijp je waarom ZZP zo populair is. Iedereen denkt er meer aan over te houden maar de kwetsbaren (de ZZP'r met uitval door wat dan ook), die is de sjaak. En elke ZZP'r denkt dat hij een sterke is.

Ach wat ben ik toch blij om gewoon een loonslaaf te zijn
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_205178263
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 22:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Wat TS dan weer compenseert met een hoger tarief zodat zij zelf de nodige verzekeringen kan afsluiten.
Ja maar dan hoop ik dat TS zich niet laat afschepen met een paar procent meer. Dan mag ie wel gewoon drie keer zoveel vragen. Die verzekeringen zijn duur, en als zzp'er heb je veel minder rechten dan in loondienst.
pi_205179190
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 22:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Wat TS dan weer compenseert met een hoger tarief zodat zij zelf de nodige verzekeringen kan afsluiten.
Zolang TS het heeft over 'salaris' en 'vaste werknemer' (ofwel loondienst), vraag ik me af of hij wel een zzp-constructie voor ogen heeft of 'gewoon' zijn loondienst-salaris op een zakelijke rekening wil laten storten. Het is nogal een warrig verhaal.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205179315
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:47 schreef baskick het volgende:

[..]
Zolang TS het heeft over 'salaris' en 'vaste werknemer' (ofwel loondienst), vraag ik me af of hij wel een zzp-constructie voor ogen heeft of 'gewoon' zijn loondienst-salaris op een zakelijke rekening wil laten storten. Het is nogal een warrig verhaal.
Tja, ze heeft het ook over een eenmanszaak en freelancen bij meneer 2.

Op welke rekening het geld gestort wordt hoeft niet bepalend zijn voor de constructie.
Wat voor overeenkomst er overeen wordt gekomen wel.
Gaat TS in loondienst bij meneer 1 of neemt ze als zelfstandig ondernemer een opdracht aan?

Als meneer 2 de buurman van meneer 1 is dan mag ze zich afvragen wiens belangen hij voor ogen heeft met zijn advies.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 29 juni 2022 @ 12:04:30 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205179366
Ik reageer straks even op alle posts hoor. Het is hier (Australië) al een stuk later dus ben bezig met verlaat avondeten etc.

Was wel vergeten toe te voegen dat meneer 2 weet dat ik bijklus bij meneer 1 en dat dat voor hem niet uitmaakt, :).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_205179397
Valt je onder de Nederlandse IB of de Australische? Maakt ook wel uit hè, kwa belastingregels.
.
pi_205179577
quote:
17s.gif Op woensdag 29 juni 2022 12:04 schreef ChipsZak. het volgende:
Australië
Ben je daar alleen op vakantie of speelt deze zaak zich daar af?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 29 juni 2022 @ 14:32:52 #23
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205180717
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 12:25 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Ben je daar alleen op vakantie of speelt deze zaak zich daar af?
Vakantie! Het zou gaan om thuiswerken waarbij ik ook kan reizen als ik dat zou willen, :).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 29 juni 2022 @ 14:33:06 #24
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205180721
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 12:07 schreef Fer het volgende:
Valt je onder de Nederlandse IB of de Australische? Maakt ook wel uit hè, kwa belastingregels.
Gewoon NL, hoor! :)
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 29 juni 2022 @ 14:42:12 #25
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205180810
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:28 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Een paar observaties:
1) je hebt het in de kern alleen maar over de rekening waar je salaris op uitbetaald moet worden en wat goedkoper is
2) in reactie op verhalen over ZZP'en en de verschillen tussen een arbeidsovereenkomst en het werken als Zelfstandige Zonder Personeel (op basis van opdracht) reageer je met "Ok, simpel dan :')" en je gaat totaal niet in op de verschillen tussen die twee contractuele relaties

Dit alles geeft mij de indruk dat jij:
1) geen idee hebt wat het verschil is tussen het zijn van een werknemer en het zijn van een ZZP'er,
2) dat je niet doorhebt dat het meneer 2 erom gaat dat je geen werknemer wordt van meneer 1. Wat hem in een betere positie brengt, omdat hij jou dan nog steeds in kan huren.
Meneer 2 heeft mij de vacature van meneer 1 zelfs gestuurd. Het zijn buurmannen. Meneer 1 heeft bij meneer 2 gelijk (zonder dat ik het toen wist) een goed woordje voor me gedaan. Je tweede indruk klopt dus niet, ;).

W.b. je eerste indruk; ik zit niet geheel in de materie, nee. Ook omdat ik eigenlijk steeds een vast contract heb gehad (niet per definitie gerelateerd aan mijn eenmanszaak) en daarnaast wat klein freelance-werk erbij deed. Een kvk en btw-nr etc etc. was daarvoor nodig i.v.m. uitbetaling van dat freelance-werk. Momenteel heb ik ook nog te maken met de KOR.

Nu, ik heb die sollicitatie nu gehad. Morgen een tweede gesprek. Wel gaf hij in het eerste al aan dat zij liever op basis van het freelancen gaan (ook al zou ik wel gewoon de vaste uren. etc. krijgen) ipv een regulier contract. Hij vroeg waar mijn voorkeur naar uitging. Ik heb dit toen nog even on hold gezet en aangegeven dat ik er wat dieper in ging duiken en het in evt. tweede gesprek zal aangeven. Dit zal mede komen doordat ze mogelijk voor mij een baan willen creëren i.p.v. degene waarop ik reageerde. Deze 'nieuwe' baan is voor mij qua inhoud tien keer fijner, dus dat is het probleem niet.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:19:39 #26
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205188382
Als jij gaat freelancen voor je gewone salaris plus een beetje dan laat je jezelf afschepen met een fooi. Tis al gezegd, als free-lancer of ZZP'r, jij draagt alle risico's en zij hebben alle flexibiliteit. Dus hup je salaris minstens 2x over de kop, anders steel je van jezelf. En van al je conculegas
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 1 juli 2022 @ 02:04:07 #27
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205195837
Aangegeven dat ik als werknemer wil :). Is niet moeilijk over gedaan, :+. Nu nog even salaris onderhandelen en dan nieuwe baan als het goed is, *O*.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 07:48:25 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205196098
Verwijderd...

Ik zie dat je voor de veilige weg gaat.

[ Bericht 91% gewijzigd door Speekselklier op 01-07-2022 07:55:21 ]
Tot nooit .......
pi_205196185
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 06:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Ok, simpel dan :'). Dan laat ik gewoon op mijn (particuliere) rekening uitbetalen en niet onder naam van mijn bedrijf. Ik denk dat meneer 2 wel bedoelde dat ik gewoon contract etc aanga en al die zooi met als enige verandering dat het uitbetalen dus onder naam van mijn eenmanszaak gaat. Zoals ik begrijp maakt het dus geen verschil qua lasten en mijn loon. Duidelijk.
Als je uurloon 4 keer zoveel waard is in de markt waarom neem je die klussen dan niet op je eigen eenmanszaak?
Vakman pur sang
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:27:25 #30
338319 ZarB
Piña colada
pi_205196316
Ik zou denken: degenen die moeten betalen (in dit geval meneer 1 en meneer 2) denken, uiteraard, alleen aan hun eigen belangen (en portemonnee). Dat zou jij ook moeten doen dus ik zou me helemaal niet laten leiden door wat mensen met compleet andere belangen zeggen. Het komt een beetje naief over.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 1 juli 2022 @ 10:58:08 #31
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205197613
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 07:48 schreef Speekselklier het volgende:
Verwijderd...

Ik zie dat je voor de veilige weg gaat.
Geen idee wat er stond maar niets mis met veilig. Het ligt aan de situatie.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 1 juli 2022 @ 10:59:01 #32
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205197631
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je uurloon 4 keer zoveel waard is in de markt waarom neem je die klussen dan niet op je eigen eenmanszaak?
Wie zegt dat mijn uurloon 4 keer zoveel waard is in mijn markt? :+ Nee maar dit is een goede werkgever, krijg veel ruimte, veel goede secundaire arbeidsvoorwaarden etc.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 1 juli 2022 @ 11:00:15 #33
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205197645
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:27 schreef ZarB het volgende:
Ik zou denken: degenen die moeten betalen (in dit geval meneer 1 en meneer 2) denken, uiteraard, alleen aan hun eigen belangen (en portemonnee). Dat zou jij ook moeten doen dus ik zou me helemaal niet laten leiden door wat mensen met compleet andere belangen zeggen. Het komt een beetje naief over.
Tuurlijk hebben zij andere belangen. Ik heb echter ook belangen maar de uitkomst daarvan staat niet per definitie tegenover elkaar.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')