abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 juni 2022 @ 21:27:32 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205149638
Illegaal
Geen compensatie voor meeste mensen op zwarte lijst fiscus


Goedenavond,

Een vrij moeilijke periode passeerde afgelopen jaren de revue voor personen die op de beruchte zwarte fiscale lijst stonden, was onder anderen mijn conclusie vandaag. *) In de hogere kringen, waar meest Haerlemsche, Amsterdamse en Haagse professionals, politici en topbankiers die niet zelden woonachtig zijn Wassenaar, Bloemendaal en Aerdenhout :Y) af en toe gezamenlijk aan de dis gaan in Haarlem :Y) :9 of stevig borrelen , had men het er vanmiddag nog over. :o
Het was iets waarvan men bij aan de fiscus, diverse banken en politiek Den Haag gelieerde organisatie te locatie Amsterdam Zuid ook goed op de hoogte was, maar voor veel gedupeerden kon men uit hoofde van alle betrokken en indirect betrokken instanties helaas weinig betekenen. :7~

Enfin, intussen is de kogel alweer even door de kerk en vond in bepaalde gevallen ruimhartige :S___D erkenning plaats van miscommunicatie en slordigheid door o.a. personeelstekort bij de fiscus. :lijstje:
Op meest fiscale locaties is men zich er terdege van bewust dat er fouten in het systeem zaten welke ten koste gingen van verschillende belastingplichtigen en zulks. :blauwoog:
Hoewel er systematisch aldaar best veel is misgegaan wat allesbehalve fijn voor hen was :X :N, ziet genoemde Staatssecretaris echter weinig reden om klakkeloos over te gaan tot compensaties hetgeen op locatie Amsterdam en Haarlem onze goedkeuring ook geheel kan wegdragen. *)

Wat kan ik zeggen? :o En jawel, er is nog wel enige mate van onduidelijkheid over 'n select aantal gedupeerden over hoe en wat, maar welbeschouwd lijkt zo'n óók in onze *) ogen veel te riante vergoeding vrij overdreven. :{w ''Op wat hoge uitzonderingen na, waaronder de genoemde groepen die als gevolg van hun registratie in dit zogeheten FSV-systeem onterecht zijn afgewezen voor minnelijke schuldsanering, of daar uit en ten treure op hebben moeten wachten, hebben verreweg de meesten hier uiteindelijk maar bar weinig nadeel van ondervonden'', aldus welingelichte ingewijden eerder deze maand. :lijstje:
De zogenaamde boosdoener, oftewel de zwarte lijst (FSV), mag dan haar slachtoffers gemaakt hebben, ware het niet dat de Belastingdienst daarvoor reeds door het stof is gegaan met een forse boete van maar liefst 3,7 mln van de AP (Autoriteit Persoonsgegevens). :7

Verschillende gedupeerden hebben reeds 'eerherstel' en wat compensatie gekregen wanneer onomstotelijk vast kwam te staan dat zij door de fiscus onheus bejegend werden en geslachtofferd waren :X |:( terwijl juist hen geen blaam trof, in tegenstelling tot 'verdachten' bij wie deze kwestie ambtshalve nog nader onderzoek behoeft, mij dunkt. *)
Het is niet uitgesloten dat er nog gevallen boven water komen die ook om herziening zullen vragen :s) :s) :s), en ook zij zullen schadeloos gesteld worden wanneer blijkt dat hen geen blaam treft. Verder lijkt de kous af te geraken met welgemeende excuses :@, een goed gesprek *) en bijvoorbeeld een bloemetje.

De uitkomst dat verreweg de meesten niet onder zwaar gedupeerden kunnen worden gerekend en een excuusbrief doorgaans niets kost :lijstje:, is geheel conform voorlopige afhandeling en richtlijnen. Geheel naar mijn goeddunken *) is het een voorlopige ambtelijke route die men volgt naar aanleiding van alle bevindingen. :s) :s) :s)
Wanneer te zijner tijd hieromtrent alsnog belangrijke ontlastende updates verschijnen, kan men eventueel nog afwijken van deze weloverwogen en kostenbesparende koers. :7~

Groet,

Scjvb

++++

quote:
24 juni 2022 18:27
Aangepast: 24 juni 2022 21:42


Beeld © ANP

De meeste mensen die op de illegale zwarte lijst van de Belastingdienst stonden, hoeven niet te rekenen op een compensatie. Staatssecretaris Marnix van Rij wil voor 220.000 van 270.000 mensen volstaan met excuses, omdat zij geen nadeel hebben ondervonden.

Ook voor de overige 50.000 mensen staat nog niet vast dat ze een financiële compensatie krijgen, voor het feit dat ze onterecht als fraudeur werden gezien.

Alleen voor degenen die als gevolg van hun registratie in dit zogeheten FSV-systeem onterecht zijn afgewezen voor minnelijke schuldsanering, of daar lang op hebben moeten wachten, doet het kabinet al een voorstel tot compensatie. Zij krijgen 500 euro voor ieder halfjaar dat zij hebben moeten wachten op een regeling. Tussen de 5000 en 14.000 mensen komen daarvoor in aanmerking.

'Kost niets'

Het overgrote deel van de FSV-geregistreerden krijgt dus slechts een excuusbrief. "En dat kost niets."

In de FSV, ook wel bekend als de zwarte lijst, verzamelde de dienst allerlei gegevens over belastingplichtigen die fraude hadden gepleegd of daar van verdacht werden door de fiscus. Wie eenmaal op de lijst stond, kon daardoor in grote problemen raken. Genelva was zo iemand. In 2020 deed ze haar verhaal.

Zo kregen slachtoffers van de toeslagenaffaire geen betalingsregeling aangeboden, omdat ze op de zwarte lijst van de Belastingdienst stonden. Daardoor raakten mensen in extreem diepe schulden met alle gevolgen van dien. Ook werden toeslagen pardoes stopgezet als iemand op de lijst werd gezet.

Nationaliteit, gezondheid

In het systeem werden allerlei persoonsgegevens verwerkt, die de Belastingdienst helemaal niet had mogen gebruiken, zoals nationaliteit, gegevens over de gezondheid en gegevens over strafrechtelijk verleden. Daar komt ook nog eens bij dat veel gegevens niet eens bleken te kloppen. De mensen op de lijst wisten van niks, en konden dus ook op geen enkele manier bezwaar maken.

Eerder dit jaar kreeg de Belastingdienst hiervoor al een recordboete van 3,7 miljoen euro van de Autoriteit Persoonsgegevens.

© https://www.rtlnieuws.nl/(...)jst-geen-compensatie
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205149689
Ik zie weer kamervragen verschijnen
pi_205149719
Samengevat

quote:
Hoewel er systematisch aldaar best veel is misgegaan wat allesbehalve fijn voor hen was , ziet genoemde Staatssecretaris echter weinig reden om klakkeloos over te gaan tot compensaties
pi_205150019
Lijkt me volkomen terecht. Schadevergoedingen geef je als er schade is.
pi_205150112
Zo’n lijst is/was er niet voor niets.
pi_205150387
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:31 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik zie weer kamervragen verschijnen
The usual suspects zullen wel weer moord en brand schreeuwen. Alsof ze zelf ook een claim hebben lopen op die gratis 30.000
  zondag 26 juni 2022 @ 08:01:28 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205151576
Ala je geen nadeel hebt ondervonden van een zwarte lijst of wat dan ook, lijkt het me ook een beetje raar dat de knip getrokken moet worden.

Ik heb sowieso het idee dat mensen erin aan het geloven zijn dat geld van de overheid gratis is, ik lees ineens veel meer over al dan niet compensatie voor de meest rare dingen krijgen van de overheid
Laffe huichelaar
pi_205151661
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 08:01 schreef timmmmm het volgende:
Ala je geen nadeel hebt ondervonden van een zwarte lijst of wat dan ook, lijkt het me ook een beetje raar dat de knip getrokken moet worden.

Ik heb sowieso het idee dat mensen erin aan het geloven zijn dat geld van de overheid gratis is, ik lees ineens veel meer over al dan niet compensatie voor de meest rare dingen krijgen van de overheid
Idd. Gaat allemaal om de centjes. Ze hebben geen hinder ondervonden maar horen compensatie, dus geld.
pi_205152835
die brieven van de belastingdienst zijn trouwens echt tering duur voor de overheid, dus dat het niks kost, is niet helemaal waar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205152844
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 08:01 schreef timmmmm het volgende:
Ala je geen nadeel hebt ondervonden van een zwarte lijst of wat dan ook, lijkt het me ook een beetje raar dat de knip getrokken moet worden.

Ik heb sowieso het idee dat mensen erin aan het geloven zijn dat geld van de overheid gratis is, ik lees ineens veel meer over al dan niet compensatie voor de meest rare dingen krijgen van de overheid
Gaat het er niet om dat ze betrapt zijn met informatie die de overheid niet mocht gebruiken volgens de wet? Dus een compensatie daarvoor lijkt mij meer dan redelijk. In ieder geval de hoogte van hetgeen ze moesten betalen hierdoor, want de overheid mocht die data niet gebruiken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 juni 2022 @ 12:33:06 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205153089
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Gaat het er niet om dat ze betrapt zijn met informatie die de overheid niet mocht gebruiken volgens de wet? Dus een compensatie daarvoor lijkt mij meer dan redelijk. In ieder geval de hoogte van hetgeen ze moesten betalen hierdoor, want de overheid mocht die data niet gebruiken.
Een compensatie voor wat dan? Er is niks gebeurt met deze mensen, die hebben nergens last van gehad en wisten pas dat ze op een lijst stonden toen de lijst naar buiten kwam.

Waar moeten ze dan voor gecompenseerd worden, een vergoeding voor welke schade?
Laffe huichelaar
  zondag 26 juni 2022 @ 12:38:01 #12
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205153137
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Gaat het er niet om dat ze betrapt zijn met informatie die de overheid niet mocht gebruiken volgens de wet? Dus een compensatie daarvoor lijkt mij meer dan redelijk. In ieder geval de hoogte van hetgeen ze moesten betalen hierdoor, want de overheid mocht die data niet gebruiken.
In meest schrijnende gevallen, evenals in mindere mate geleden financieel onrecht, zou compensatie van een X bedrag op de rekening van gedupeerden op z'n plaats kunnen zijn (en deze mogelijkheid staat thans nog open). Zolang de meesten die op de zwarte lijst stonden weinig of geen hinder ondervonden, hoeft daarvoor niet per se de portefeuille worden getrokken.

Verder volstaat een excuusbrief, een goed gesprek met een ambtenaar en een bloemetje
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205153140
Klopt zwager stond er ook jaren op zonder dit te weten, zonder eigen schuld.

Boekhouder van hem beheerde tig bedrijven, de boekhouder word doorgelicht van tijd tot tijd zoals dat gaat.
Hoppa je staat opeens op een zwarte lijst want je komt (nou ja je grootouders) uit Vietnam.

Er was of is wel degelijk sprake van etnisch profileren wat dit betreft.
pi_205153171
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 08:01 schreef timmmmm het volgende:
Ala je geen nadeel hebt ondervonden van een zwarte lijst of wat dan ook, lijkt het me ook een beetje raar dat de knip getrokken moet worden.

Ik heb sowieso het idee dat mensen erin aan het geloven zijn dat geld van de overheid gratis is, ik lees ineens veel meer over al dan niet compensatie voor de meest rare dingen krijgen van de overheid
Beetje makkelijk om te zeggen, komende van de dader. Wij van WC eend.

Gooi maar open die beerput dan. Geef alle informatie omtrent die lijst en elke keer dat die data geraadpleegd is, aan de slachtoffers. Kunnen ze zelf met rechtshulp checken of ze inderdaad geen schade opgelopen hebben.

Niet dat 'wij hebben het gecheckt in onze illegale database, en we konden geen schade vinden dus onze strafbare handeling heeft heus geen effect op jou gehad hoor'.

Sinds wanneer laten we de dader checken welke schade het slachtoffer heeft?

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 26-06-2022 12:46:57 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 26 juni 2022 @ 19:50:19 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205156771
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 08:01 schreef timmmmm het volgende:
Ala je geen nadeel hebt ondervonden van een zwarte lijst of wat dan ook, lijkt het me ook een beetje raar dat de knip getrokken moet worden.

Ik heb sowieso het idee dat mensen erin aan het geloven zijn dat geld van de overheid gratis is, ik lees ineens veel meer over al dan niet compensatie voor de meest rare dingen krijgen van de overheid
Het geld voor de compensatie komt van de bevolking, de uiteindelijke soeverein. Daarom ben ik juist voor heel hoge compensaties: mensen moeten dit voelen in hun portemonnee.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')