Ja dat weet ik dus niet, ik kan hem niet echt verder volgenquote:Op zaterdag 25 juni 2022 20:21 schreef XanderH het volgende:
Waar komt het vandaan? Is weghalen geen optie?
Ik weet niet waar het naartoe leidt en of er nog stroom op staat. Het komt in principe zo rechtstreeks uit de deurbel, die niet meer werkte maar dat hoeft niet aan de bedrading te liggen natuurlijk. Ik weet dus niet waar ik het ‘uit’ kan zetten. Heb helaas niet zo’n handig metertje in huis afaikquote:Op zaterdag 25 juni 2022 20:23 schreef rosita1 het volgende:
Ik wilde zeggen een 'kroonstukje' maar als de kabel verder nergens naartoe leidt dan is er toch niets aan de hand? Zolang er geen stroom op staat.
In de meterkast kijken. Daar zit doorgaans de beltrafo. Met een beetje geluk met een stekker in een stopcontact of als schakelaar in de groepenkast. Daar de stekker eruit halen of de schakelaar omzetten en op de draadjes een kroonsteentje schroeven (het is 12v geloof ik, dus stelt weinig voor. Maar beter safe than sorryquote:Op zaterdag 25 juni 2022 20:49 schreef Moira het volgende:
[..]
Ja dat weet ik dus niet, ik kan hem niet echt verder volgen
[..]
Ik weet niet waar het naartoe leidt en of er nog stroom op staat. Het komt in principe zo rechtstreeks uit de deurbel, die niet meer werkte maar dat hoeft niet aan de bedrading te liggen natuurlijk. Ik weet dus niet waar ik het ‘uit’ kan zetten. Heb helaas niet zo’n handig metertje in huis afaik![]()
Misschien sowieso kroonsteentje aan zetten dan? Just to be safe?
Misschien een idee: een plastic dingetje erop kitten zodat het is weggewerkt en tegen de regen.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 20:49 schreef Moira het volgende:
[..]
Ja dat weet ik dus niet, ik kan hem niet echt verder volgen
[..]
Ik weet niet waar het naartoe leidt en of er nog stroom op staat. Het komt in principe zo rechtstreeks uit de deurbel, die niet meer werkte maar dat hoeft niet aan de bedrading te liggen natuurlijk. Ik weet dus niet waar ik het ‘uit’ kan zetten. Heb helaas niet zo’n handig metertje in huis afaik![]()
Misschien sowieso kroonsteentje aan zetten dan? Just to be safe?
quote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:00 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Misschien een idee: een plastic dingetje erop kitten (de oude deurbel) zodat het is weggewerkt en tegen de regen.
Ik zie echt helemaal niks van datquote:Op zaterdag 25 juni 2022 20:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
In de meterkast kijken. Daar zit doorgaans de beltrafo. Met een beetje geluk met een stekker in een stopcontact of als schakelaar in de groepenkast. Daar de stekker eruit halen of de schakelaar omzetten en op de draadjes een kroonsteentje schroeven (het is 12v geloof ik, dus stelt weinig voor. Maar beter safe than sorry).
We hebben het wel naar binnen kunnen trekken dus gelukkig wel veilig tegen de regenquote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:00 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Misschien een idee: een plastic dingetje erop kitten (de oude deurbel) zodat het is weggewerkt en tegen de regen.
Dan denk ik gewoon zorgen dat vanaf buiten alles is afgekit (zodat er geen regen kan komen naar binnen) en de draadjes met kroonsteentje ofzo afsluiten. Ik weet niet wat voor stoppenkast je hebt, maar dat is lastig als leek. Misschien even aan iemand vragen in je netwerk, die langs kan komen, een collega, een vriend van een vriend ofzo. Die er verstand van heeft. Combineer dat gewoon met een biertje na het werk ofzo.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:02 schreef Moira het volgende:
[..]
We hebben het wel naar binnen kunnen trekken dus gelukkig wel veilig tegen de regenDe oude deurbel is weggegooid dus het zijn alleen nog deze draadjes die aan de binnenkant van de deur hangen.
Echt nog zo'n zwarte met ouderwetse stoppen. Ik weet dus ook niet welke voor de deurbel dient. Ja wel eentje voor de begane grond, maar weet niet of die deurbel daar ook op zit. Maar kroonsteentje moet ik er dus niet zomaar aan vast maken als er misschien nog wat stroom op staat? En even wellicht een bimbo-vraag hoor, maar moet ik dan rood en wit allebei in hetzelfde kroonsteentje vastmaken? Dan verbind ik ze toch juist aan elkaar?quote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:07 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Dan denk ik gewoon zorgen dat vanaf buiten alles is afgekit (zodat er geen regen kan komen naar binnen) en de draadjes met kroonsteentje ofzo afsluiten. Ik weet niet wat voor stoppenkast je hebt, maar dat is lastig als leek. Misschien even aan iemand vragen in je netwerk, die langs kan komen, een collega, een vriend van een vriend ofzo. Die er verstand van heeft. Combineer dat gewoon met een biertje na het werk ofzo.
Ik ken dit soort stoppenkasten. Als je niet weet hoe een simpel kroonsteentje werkt, laat het vooral iemand anders doen. Ook moet je als je het doet, de hoofdschakelaar volledig uitzetten en dan eerst checken of het ook is gelukt, gaan lampen aan/uit. Dan weet je dat het veilig is.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:11 schreef Moira het volgende:
[..]
Echt nog zo'n zwarte met ouderwetse stoppen. Ik weet dus ook niet welke voor de deurbel dient. Ja wel eentje voor de begane grond, maar weet niet of die deurbel daar ook op zit. Maar kroonsteentje moet ik er dus niet zomaar aan vast maken als er misschien nog wat stroom op staat? En even wellicht een bimbo-vraag hoor, maar moet ik dan rood en wit allebei in hetzelfde kroonsteentje vastmaken? Dan verbind ik ze toch juist aan elkaar?
Als je een foto deelt van je meterkast kunnen we em zo aanwijzenquote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:02 schreef Moira het volgende:
[..]
Ik zie echt helemaal niks van datMisschien helpt het te zeggen dat dit huis in 1903 is gebouwd en toch ook al minstens 50 jaar niet echt meer is verbouwd
Iemand met meer verstand van zaken kan hier vast eens langskomen en me op iets heel erg obvious wijzen, maar tot die tijd wil ik gewoon ff weten wat ik veilig met die draadjes kan doen met de mogelijkheid dat er dus nog een klein beetje stroom op staat.
Je kan ook lasklemmen gebruiken. Maar hey, er staat 12/14v volt op met een laag amperage. Daar krijg je geen hartstilstand van hoor. Ik meen dat je het niet eens voelt.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:17 schreef rosita1 het volgende:
Maar kroonsteentjes zijn ook vaker tussentijdse onveilige oplossingen om diverse draadjes te verbinden met nieuwe draadjes. Zie het als een koppelstuk. Ik ben een leek. Er moet vast ook iets zijn als een "sluitstuk/afkoppelstuk'.
Even in spoiler want nasty oud huis, maar let me know als je dat hier kan vinden want ik herken het nietquote:Op zaterdag 25 juni 2022 21:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je een foto deelt van je meterkast kunnen we em zo aanwijzen. Maar bij zo een oud huis is het vaak een beltrafo die los ergens in de meterkast hangt. Een blok plastic met een draadje eraan die naar een stekker in een stopcontact gaat. En aan de andere kant een 2 aderige draad die naar de deurbel gaat (het deel dat het "tring" geluid maakt).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Moira op 26-06-2022 16:02:37 ]Fuck the EBU.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 26 juni 2022 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind dit eigenlijk wel verdacht, waarom is het daar zwart? Wordt die trafo zo warm?Geen flauw idee, dit hele huis is zo brandgevaarlijk als de pest tot we 't kunnen verbouwen. Maar dat is voor een ander topic, wil nu vooral even weten hoe ik dit beldeur-stukje iig iets minder brandgevaarlijk kan makenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Als die adapter van de beltrafo is dan haal ik die er gewoon uit. Al moet ik zeggen dat dat stukje er eerder uit ziet alsof iets daar vroeger warm is geworden dat al weggehaald is, aangezien die adapter daar niet tegenaan zit.
Fuck the EBU.
Die losse stekker die er links nog net in beeld is, waar gaat die draad naar toe?quote:Op zondag 26 juni 2022 16:50 schreef Moira het volgende:
[..]
Geen flauw idee, dit hele huis is zo brandgevaarlijk als de pest tot we 't kunnen verbouwen. Maar dat is voor een ander topic, wil nu vooral even weten hoe ik dit beldeur-stukje iig iets minder brandgevaarlijk kan maken![]()
Als die adapter van de beltrafo is dan haal ik die er gewoon uit. Al moet ik zeggen dat dat stukje er eerder uit ziet alsof iets daar vroeger warm is geworden dat al weggehaald is, aangezien die adapter daar niet tegenaan zit.
Da's van een verlengsnoer dat daar op de 2e foto opgerold aan het plafond hangt en aan de andere kant van de deur tot een lege stopcontact-kant leidt (wij hebben ook vragenquote:Op zondag 26 juni 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die losse stekker die er links nog net in beeld is, waar gaat die draad naar toe?
Ik mis het totaalbeeld / overzicht een beetje
Het ziet er creatief uitquote:Op zondag 26 juni 2022 17:04 schreef Moira het volgende:
[..]
Da's van een verlengsnoer dat daar op de 2e foto opgerold aan het plafond hangt en aan de andere kant van de deur tot een lege stopcontact-kant leidt (wij hebben ook vragen).
Ik denk trouwens dat die zwarte kastjes boven het plafond en die adapter wellicht de jaren 50/60 beltrafo's zijn?Hoe het lijkt (maar kan alleen vanaf de grond zien, ik ga niet zelf op een trappetje tussen de spinnen staan graaien) is dat dat rechter zwarte kastje een nog oudere is, het lijkt alsof daar aan de linkerkant een draadje is doorgeknipt en de route is omgeleid naar het 'nieuwere' kleinere linker zwarte kastje.
Het snoertje dat daarvan naar links loopt loopt naar de bel (gevonden dus!) verderop in het huis. Ik kan verder rechts (dus tussen die kastjes en het snoertje aan de deurpost) niet zien waar dat naartoe loopt. Misschien dat @:Treinhoer tussen de spinnen wil staan graaien om te checken of dat die adapter is?
Ik denk dat dat voor een groot deel hetzelfde gaat worden in dit huis jaquote:Op zondag 26 juni 2022 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het ziet er creatief uit
Vrienden van me kochten enkele jaren geleden een oude boerderij.
Nu ben ik niet zo'n handige klusser maar met kabels red ik me dan wel weer.
Heb door het hele pand iedere kabel die overbodig leek weggehaald.
Dus alle telefoonkabels, contactdozen, opgerolde kabels, oude beltrafo, alles.
Letterlijk een bananendoos vol met kabeltroep, contactdozen, buizen, kabelgootjes, etc.
Er waren zelfs kabels van punt A naar B getrokken en daarna weer verlengd en gesplitst naar punt C en terug naar A...
Alleen de kabelaansluiting heb ik laten zitten (Ziggo) en mogelijk krijgen ze binnenkort nog glasvezel.
Ze wonen er nu een jaar of 4 en missen nog steeds niets, dus blijkbaar was alles overbodig
Op zich ook prima, brengt overzicht. En als je toch iets teveel weghaalt, merk je het vanzelf.quote:Op zondag 26 juni 2022 17:11 schreef Moira het volgende:
[..]
Ik denk dat dat voor een groot deel hetzelfde gaat worden in dit huis ja![]()
Dat rood witte draadje heb ik vanuit de deurbel buiten door de deurpost naar binnen getrokken, dus als dat thermostaat is zou het een gekke deurbel geweest zijnquote:Op zondag 26 juni 2022 17:31 schreef bleiblei het volgende:
Mja, dat rood witte draadje dat in de meterkast hangt is typisch deurbeldraad. Maar het kan ook van een thermostaat zijn.
Wat staat er op dat zwarte kastje links boven de transformator die freshprince eruit geknipt heeft? Dat lijkt nog het meeste op een beltrafo.
Al met al deel ik de mening van freshprince. Alle meuk eruit trekken. Ik zie op deze twee foto's al verschillende dingen waar ik de kriebels van krijg. En ik heb genoeg drama gezien in ons huis.
Als er iemand op de bel drukt, springt de verwarming aan voor de visite. Altijd handigquote:Op zondag 26 juni 2022 19:45 schreef Moira het volgende:
[..]
Dat rood witte draadje heb ik vanuit de deurbel buiten door de deurpost naar binnen getrokken, dus als dat thermostaat is zou het een gekke deurbel geweest zijn
Ik denk idd dat dat zwarte kastje linksboven dan de ancient beltrafo is, maar kan niet zien waar dat dan z’n elektriciteit vandaan haalt. Ik laat morgen ff iemand kijken of die adapter daaraan vastzit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |