abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205037727
Mijn vrouw en ik willen graag met ons gezin naar een andere gemeente verhuizen en onze overwaarde gebruiken om een ander huis te kopen.

Ineens was daar op Funda ons droomhuis. Alles er op en eraan. Alleen, het huis ligt vlakbij een drukke N-weg. Het is de rondweg van het dorp die aansluit op de snelweg. Non-stop verkeer dus overdag. Maximum snelheid is 80 maar

Op Google Maps kun je de afstand meten tussen 2 punten en dat heb ik gedaan.

Het huis ligt op krap 40 meter van de weg. Hartje tuin is zo'n 28 meter. Einde tuin is maar 20 meter. Aan het einde van de tuin hebben de vorige bewoners wel veel groen en hoge bomen geplant.
Ook heeft de weg een 'geluidswal' (een soort groene duin) van een meter of 2 hoog.

Het geluid van de auto's is goed te horen in de tuin en hier moet ik nog eens goed over nadenken of ik bereid ben daar mee te leven, maar ik maak me het meest zorgen om de luchtkwaliteit.

Fijnstof, stikstof, roet, etc. Ik heb wel ooit gelezen dat je minstens 300 meter van een snelweg vandaan moet wonen vanwege negatieve gevolgen op de gezondheid. Maar in hoeverre dat geldt voor een drukke 80-weg weet ik dus niet.

Weet iemand hier meer van? Of iemand met ervaring met een soortgelijke woonsituatie?
pi_205037852
Als je huis tussen de achtertuin en de weg staat zul je het niet horen
in de kamers die grenzen aan de achtertuin is het ook geen probleem
enkel de kamers aan de voorkant van het huis zullen snachts kut zijn tenzij je er maatregelen neemt, triple glas, geen ventilatie roosters en rolluiken
  zondag 12 juni 2022 @ 23:25:32 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205037856
Hoe kan dat nou een droomhuis zijn op zo’n locatie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205037992
Luchtkwaliteit lost zichzelf op doordat steeds meer mensen elektrisch beginnen te rijden.
Cindy De Vuyst
pi_205037998
Ligt heel erg aan of verkeer moet remmen of optrekken op dat stukje n-weg naast het huis. Dat vergroot uitstoot en overlast aanzienlijk.
  maandag 13 juni 2022 @ 00:23:06 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_205038019
Hier op de rondweg heb je nog wel veel mensen die heel wat harder rijden dan 80km/u met bijbehorend geluid, vooral in de nacht.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 13 juni 2022 @ 06:50:33 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205038230
Wel een goed bereikbaar huis, dat is wel lekker.
De komende jaren steeeds meer EV's. Het wordt alleen maar beter.

Als je geen kinderen hebt kan je het overwegen.
Tot nooit .......
pi_205038243
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 00:13 schreef einzeinz het volgende:
Luchtkwaliteit lost zichzelf op doordat steeds meer mensen elektrisch beginnen te rijden.
Er komt ook een hoop fijnstof van de banden, dat lost een EV niet op.

Ik kan niet tegen het constante geluid van zo'n weg, dus ik zou het nooit doen.
pi_205038270
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 07:02 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik woon tegen een 50 km weg aan (waar ze als idioten rijden dus tikken sommigen vast de 80 aan) en je went wel aan het geluid. Op de slaapkamer hoor je het wel, maar oordoppen zijn mijn redding :) Beneden in de huiskamer hoor ik het nauwelijks meer. Ook hier een geluidswal van een hoop bomen en groen, maar ik geloof niet dat ze een hoop geluid tegenhouden.
  maandag 13 juni 2022 @ 07:45:35 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205038347
Ik zit op 130/150 meter (eind van de tuin/het huis) van de weg het dorp in, daar waar ze net 50 moeten rijden maar na de drempel toch weer even wat meer gas geven, binnen horen we het verkeer niet (triple glas), maar buiten zeker wel.

Nou scheelt het dat het mais alweer groeit tussen ons huis en de weg, dus het gros van de tijd dat we buiten kunnen zitten is dat ook een geluidswal.

Een N-weg zou voor mij een no-go zijn, tenzij het echt echt echt een droomhuis is op een locatie die verder perfect is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205038612
Niet doen, ook al is het huis zo enorm gunstig geprijsd, je kinderen worden meerdere keren per dag met die weg geconfronteerd en dat is en blijft een gevaarlijk punt.

Daarnaast is het voor kinderen leuker om direct in de wijk (met andere kinderen) te spelen in plaats van te moeten fietsen.
  maandag 13 juni 2022 @ 08:54:28 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_205038633
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 23:05 schreef matigeuser het volgende:

... op Funda ons droomhuis.
Op Google Maps..
Heb je die locatie al in de realiteit bekeken?

Dat zou voor mij de doorslag geven, niet enkel wat je online erover kunt vinden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205038669
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 07:02 schreef Piles het volgende:

[..]

Slijtage van de banden is echt minimaal hoor. Het scheelt als als je diesel en benzinewagens van de weg haalt. Dus als daar over 5 à 10 jaar een pak elektrische auto's (of een meerderheid) rijden, dan zul je sowieso een betere lucht hebben.
Het geluid zul je altijd hebben, tenzij ze een ander type asfalt gebruiken.
Cindy De Vuyst
pi_205038685
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 07:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik woon tegen een 50 km weg aan (waar ze als idioten rijden dus tikken sommigen vast de 80 aan) en je went wel aan het geluid. Op de slaapkamer hoor je het wel, maar oordoppen zijn mijn redding :) Beneden in de huiskamer hoor ik het nauwelijks meer. Ook hier een geluidswal van een hoop bomen en groen, maar ik geloof niet dat ze een hoop geluid tegenhouden.
Ik woon in een eenrichtingsstraat en dagelijks heb je er 1 of 2 die foutief rijden. De postbode sowieso altijd omdat hij anders een hele lus moet rijden door de straten.
Maar vaak zijn het eigenlijk gewoon buurtbewoners. Heel veilig is het ook niet omdat ik de neiging heb in mijn straat om maar naar één kant te kijken. Komt er plots van de andere kant een auto aangereden :')

Verder niet echt last van veel verkeer. Ik woon in de stad en zoals ik zei is het voor mijn woning één richting. Dat maakt het veel rustiger.
Bij ons is voetpad parkeren een probleem. Voetpaden zijn compleet kapot gereden.
Cindy De Vuyst
pi_205038827
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 09:03 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Ik woon in een eenrichtingsstraat en dagelijks heb je er 1 of 2 die foutief rijden. De postbode sowieso altijd omdat hij anders een hele lus moet rijden door de straten.
Maar vaak zijn het eigenlijk gewoon buurtbewoners. Heel veilig is het ook niet omdat ik de neiging heb in mijn straat om maar naar één kant te kijken. Komt er plots van de andere kant een auto aangereden :')

Verder niet echt last van veel verkeer. Ik woon in de stad en zoals ik zei is het voor mijn woning één richting. Dat maakt het veel rustiger.
Bij ons is voetpad parkeren een probleem. Voetpaden zijn compleet kapot gereden.
Mensen kijken ook niet meer in het verkeer. In plaats daarvan verwachten ze dat anderen wel voor ze kijken :N

Ik ben happy waar ik woon, maar in TS zijn situatie zou ik het huis laten schieten. Hoe prachtig ook. Een 'geluidswal' van 2 meter hoog stelt niks voor. En dan zo kort op de weg als je buiten wilt zitten, nee. Ik zit buiten voor de rust en dat kan m.i. niet in deze situatie. Bij ons hoor je in de achtertuin de weg ook wel, maar ik stoor me er niet aan. Deze is ook wel verder van de weg.
  maandag 13 juni 2022 @ 09:33:44 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205038900
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 09:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mensen kijken ook niet meer in het verkeer. In plaats daarvan verwachten ze dat anderen wel voor ze kijken
ja, te belachelijk voor woorden inderdaad. Rijd je tegen de richting in, moet je remmen voor mensen die niet verwachten dat je vanuit de verkeerde richting komt.

Net als bij door rood rijden, die voetgangers die dan gewoon over het zebrapad oversteken, zonder even ruimte te maken.
Tot nooit .......
pi_205039738
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 07:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, dat zou mijn woongenot behoorlijk verpesten, als ik in m'n eigen huis met oordoppen moet slapen...
pi_205039958
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:29 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, dat zou mijn woongenot behoorlijk verpesten, als ik in m'n eigen huis met oordoppen moet slapen...
Nu moet ik wel zeggen dat ik al jaren met oordoppen slaap, ook in ons vorige huis waar we vrij rustig woonden. Het moet voor mij zo goed als stil zijn als ik ga slapen, ik ga anders op elk geluidje letten. Gewoon psychisch dingetje dus :P
pi_205040775
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 08:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Heb je die locatie al in de realiteit bekeken?

Dat zou voor mij de doorslag geven, niet enkel wat je online erover kunt vinden.
Ja, we hebben woensdag een bezichtiging. Maar we zijn afgelopen vrijdag al even gaan kijken en hebben op het speeltuintje voor het huis even gezeten om het geluid te 'testen'.

De weg is zeer duidelijk hoorbaar in ieder geval. En dat is dus nog verder van de weg af want de achtertuin van het huis grenst aan de weg en daar zijn we nog niet geweest.

Tenzij de geluidswal ervoor zorgt dat het geluid net 'over' de achtertuin heen gaat o.i.d.

Volgens een buurman ligt er nu 'goedkoop' asfalt op de weg en komt er over 2 jaar 'geluidsdempend asfalt' te liggen. Dat kan in de praktijk een dB of 3-4 schelen lees ik.

Maar naast het geluid is dus ook nog de zorg over de luchtkwaliteit. En ik neig nu zelf al naar het maar niet te doen. Alleen mijn vrouw die wil toch nog even gaan kijken voor de 'zekerheid' :)
  maandag 13 juni 2022 @ 13:56:06 #20
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205040860
Als je al twijfel hebt, gewoon niet doen. Ook de 2e bezichtiging niet.

Wij verkopen o.a. ons huis omdat, vooral mijn vrouw, wij niet meer kunnen tegen het verkeerslawaai. 9 jaar geleden was de weg voor ons huis nog redelijk rustig, maar het aantal verkeersbewegingen is zo toegenomen, dat het gewoon niet leuk meer is.

quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 13:36 schreef matigeuser het volgende:
Volgens een buurman ligt er nu 'goedkoop' asfalt op de weg en komt er over 2 jaar 'geluidsdempend asfalt' te liggen. Dat kan in de praktijk een dB of 3-4 schelen lees ik.
Zulke verhalen van buren vooral negeren, tenzij hij bij de gemeente/provincie werkt en dit onder zijn hoede heeft.
pi_205040891
Mijn ouders hebben meerdere keren op een dergelijke locatie gewoond en binnen in huis en in de achtertuin had je geen last van het geluid van het verkeer, maar in de slaapkamers boven aan de achterzijde met het raam op kiepstand wel, al waren dat dan vooral motorrijders die ‘s nachts die weg als een soort racebaan gebruikten. De geluidswallen en bomen deden hun werk goed.
Wij wonen nu met de voorzijde aan een drukke doorgaande 50km weg en daar hebben we in de woonkamer dankzij volledig dicht dubbelglas (dus ook geen roosters) geen enkele last van en in de achtertuin ook niet. Helaas slapen we aan de voorzijde en ik heb dan toch wel graag het raam open.
pi_205042005
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 13:56 schreef ueberduitser het volgende:
Als je al twijfel hebt, gewoon niet doen. Ook de 2e bezichtiging niet.

Wij verkopen o.a. ons huis omdat, vooral mijn vrouw, wij niet meer kunnen tegen het verkeerslawaai. 9 jaar geleden was de weg voor ons huis nog redelijk rustig, maar het aantal verkeersbewegingen is zo toegenomen, dat het gewoon niet leuk meer is.
[..]
Zulke verhalen van buren vooral negeren, tenzij hij bij de gemeente/provincie werkt en dit onder zijn hoede heeft.
Exact dat laatste. Je weet het niet. Ga niet van uit dat de situatie verbetert. Er kan net zo goed verderop een nieuw terrein ontwikkeld worden, of een andere route wordt afgesloten, en je hebt een hoop nieuw verkeer op de weg.

Over het algemeen wordt verkeer niet rustiger.
pi_205076855
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 13:36 schreef matigeuser het volgende:
Ja, we hebben woensdag een bezichtiging.
Hoe is de bezichtiging gegaan?

Mijn ervaring: of je kunt wonen met geluid is zeer persoonlijk.

Wij hadden een stel in de omgeving dat aan de doorgaande dorpsweg kwam te wonen. Niet te doen voor hun (terwijl anderen daar weer totaal geen last van hadden).
Zelf heb ik ooit een (huur)woning bezichtigd die ook aan de doorgaande weg lag. Met klinkers. Klonk meteen een stuk harder dan asfalt en ik kon me er bij de bezichtiging niet overheen zetten :X . Woning laten schieten.
Ik heb in een (huur)huis gewoond in een heel rustig stukje. MAAR er stonden daar vaak auto's stationair te draaien om te wachten op buren die ze zouden oppikken (soort van flat voor mij). :X Regelmatig gek van het geluid geworden :( }:| . Ooh, dat vond ik ECHT gekmakend.
En nu woon ik in een (huur)huis aan weer een doorgaande weg. En hier vind ik het acceptabel/prima. Geeft ook wel wat reuring/gezelligheid. Ik heb wel bij bezichtiging gekeken of ik me van het geluid kon afsluiten door de ramen dicht te doen, mocht ik dat echt even nodig hebben. En dat was mogelijk. Dus daarmee werd het aanvaardbaar. 's Nachts is het hier vrijwel helemaal stil, al wil er nog wel eens een gek met 80km/u door de straat rausen, maar dat trekt ook wel weer weg. Ik ben allang blij dat de auto's hier niet stationair draaien ;)

Kortom: het hangt van allerlei factoren af, maar vooral van jezelf. Eén ding weet ik wel: als het nu al irriteert, dan gaat het NIET wennen. En dan moet je er niet willen wonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Postbus100 op 17-06-2022 19:27:16 ]
Somebody that I used to know
  vrijdag 17 juni 2022 @ 19:21:51 #24
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205076871
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 00:14 schreef skrn het volgende:
Ligt heel erg aan of verkeer moet remmen of optrekken op dat stukje n-weg naast het huis. Dat vergroot uitstoot en overlast aanzienlijk.
Het zijn daarbij ook de onveiligste wegen, onverstandig om er kinderen rond te laten lopen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205077017
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:20 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Hoe is de bezichtiging gegaan?

Mijn ervaring: of je kunt wonen met geluid is zeer persoonlijk.

Wij hadden een stel in de omgeving dat aan de doorgaande dorpsweg kwam te wonen. Niet te doen voor hun (terwijl anderen daar weer totaal geen last van hadden).
Zelf heb ik ooit een (huur)woning bezichtigd die ook aan de doorgaande weg lag. Met klinkers. Klonk meteen een stuk harder dan asfalt en ik kon me er bij de bezichtiging niet overheen zetten :X . Woning laten schieten.
Ik heb in een (huur)huis gewoond in een heel rustig stukje. MAAR er stonden daar vaak auto's stationair te draaien om te wachten op buren die ze zouden oppikken (soort van flat voor mij). :X Regelmatig gek van het geluid geworden :( }:| . Ooh, dat vond ik ECHT gekmakend.
En nu woon ik in een (huur)huis aan weer een doorgaande weg. En hier vind ik het acceptabel/prima. Geeft ook wel wat reuring/gezelligheid. Ik heb wel bij bezichtiging gekeken of ik me van het geluid kon afsluiten door de ramen dicht te doen, mocht ik dat echt even nodig hebben. En dat was mogelijk. Dus daarmee werd het aanvaardbaar. 's Nachts is het hier vrijwel helemaal stil, al wil er nog wel eens een gek met 80km/u door de straat rausen, maar dat trekt ook wel weer weg. Ik ben allang blij dat de auto's hier niet stationair draaien ;)

Kortom: het hangt van allerlei factoren af, maar vooral van jezelf. Eén ding weet ik wel: als het nu al irriteert, dan gaat het NIET wennen. En dan moet je er niet willen wonen.
Uiteindelijk toch vanaf gezien. Het heeft geen zin om verliefd te gaan worden op een huis als de afstand tot de weg toch echt de doorslag gaat geven. En alleen qua geluid al vind ik het toch geen goede optie. En qua luchtkwaliteit denk ik ook niet. Dus laten schieten.

Ik snap heel goed dat dat soort geluiden op een gegeven moment irritant gaan worden. En ook al 'filtert' je brein ze eruit waardoor je het niet echt meer hoort, dan nog is je brein daar wel continu mee bezig. Kan ook niet goed zijn voor je stressniveau's denk ik.
pi_205077137
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:33 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Uiteindelijk toch vanaf gezien. Het heeft geen zin om verliefd te gaan worden op een huis als de afstand tot de weg toch echt de doorslag gaat geven. En alleen qua geluid al vind ik het toch geen goede optie. En qua luchtkwaliteit denk ik ook niet. Dus laten schieten.

Ik snap heel goed dat dat soort geluiden op een gegeven moment irritant gaan worden. En ook al 'filtert' je brein ze eruit waardoor je het niet echt meer hoort, dan nog is je brein daar wel continu mee bezig. Kan ook niet goed zijn voor je stressniveau's denk ik.
Snap ik. En misschien is het met een koopwoning nog wel wat anders dan met een huurwoning. Als ik het zat en, ben ik 'zo' weer weg. Maar misschien hangt het ook samen met hoe enorm je omhoog zit om een nieuwe woning te vinden (concessies enzo, you know).

Ik schijn altijd heel rustig gewoond te hebben. Daar was ik me niet van bewust, totdat ik een keer een nachtje bij iemand logeerde ter overbrugging naar vakantie. Hij woonde aan een klein, rustig straatje, waar 's nachts toch nog af en toe wat verkeer doorheen ging. En ik had daar last van! En toen ging ik denken: nee, ik sliep altijd aan de achterkant van het huis, ook nog eens aan een doodlopende straat, en later woonde ik in een flat met aan mijn slaapkamerkant bomen, dus ook geen wegen enzo. Slaapt toch wel prettig ja, maar is wel luxe als je dat hebt.
Somebody that I used to know
pi_205129292
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 00:13 schreef einzeinz het volgende:
Dat is half waar. Ten eerste zal het nog minstens 20 jaar duren voordat het percentage verbrandingsmotoren echt laag is (zeg kleiner dan 10%). Tevens heb je met electrische voertuigen nog steeds remstof en stof van bandenslijtage.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_205158919
Mijn ouders hebben een heel mooi huis. Grenzend aan het bos. Maar Idd voorhen een drukke weg. Binnen hoor je het alleen als een Porsche of Ferrari optrekt (in het Gooi). In de voortuin ga je niet voor je lol zitten. Achter hoor je het op de achtergrond continu. Wat je vooral merkt als je binnen gaat zitten. Zou mijn droomhuis niet zijn.

Mijn schoonzus woonde ooit op een schitterend boeren erf in Belgie. Haar schoonouders hadden een huis aan de ene kant van het erf en dat van hun stond minimaal 500 meter daar vandaan. Dit was het oorspronkelijke huis. En zou eigenlijk afgebroken moeten zijn bij de bouw van het huis van de ouders. Maar daar woonde toen oma nog en met wat pinten bier is de burgemeester dat vergeten. Schitterend, waren het niet dat naast het huis van de ouders ze een bos hadden aangelegd van 200x200meter en daarnaast lag de E25.

Bij het huis van de ouders viel dat goed mee maar bij het huis van schoonzus was er altijd lawaai. Iets wat je merkte als je in de auto stapte en je de helft zachter begon te praten. Ook niet mijn droomhuis.

Een schoolvriendje zijn achtertuin grensde aan een druk spoor, waar iedere 10 minuten een intercity voorbij raasde. Iedereen stopte om de 10 minuten met praten. Ook niet mijn droomhuis.

Maar goed nu woon ik in een rustige jaren 30 wijk. Geen verkeer, hoor af en toe een trein en in de nacht als de wind goed staat hoor ik soms de leeuwen brullen in de dierentuin een stuk verderop. Maar ieder weekend is er wel iemand zijn huis aan het schuren.

Geluid is overal, je went er schijnbaar aan.
pi_205160576
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 23:23 schreef Dries4Ever het volgende:
Als je huis tussen de achtertuin en de weg staat zul je het niet horen
in de kamers die grenzen aan de achtertuin is het ook geen probleem
enkel de kamers aan de voorkant van het huis zullen snachts kut zijn tenzij je er maatregelen neemt, triple glas, geen ventilatie roosters en rolluiken
wat is dit nu van ongefundeerde aanname?
  maandag 27 juni 2022 @ 14:15:40 #30
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205161808
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 11:49 schreef Holenbeer het volgende:
wat is dit nu van ongefundeerde aanname?
Precies |:(
Als dat werkelijk zo was geweest, hadden wij een reden minder om te verhuizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')