abonnement Unibet Coolblue
pi_205035424

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_205035434
Bij SIG maar liefst 6 projecten niet afgerond. Hopen dat een volgend aanbod niet zo incourant als is als woon/winkelpanden.

Bij CCF doen ze moeite om een project als 'direct' te positioneren, ook als dat eigenlijk niet kan.

Kapitaalmarktrente loopt weer hard op. Nu 10 jaar 1,77%.
https://beurs.fd.nl/rente-valuta/

Succes.
pi_205035842
Die verbouwing gaat (voorlopig) niet gebeuren lijkt me, het woondeel is reeds verhuurd en bedrijfsdeel heeft 'ie blijkbaar aan zichzelf verhuurd als kantoor/opslag voor z'n websop activiteiten. De taxatie van 265k (obv nar) gaat overigens uit van een huuropbrengst van 25115/jaar (2092/mnd) terwijl sig uitgaat van 1500/mnd in de analyse
Hoe weet je dat hij het bedrijfsdeel aan zichzelf gaat verhuren?


Zo ja dan kan Roan zijn
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
opzeggen en deze vr het bedrijfsgedeelte van Halsteren aan zichzelf (boxje 3?) overmaken.
Van de 6 openstaande SIGjes zie ik de meeste nog wel vol komen.
En thnx voor de CCF update van Deventer w/
pi_205038048
René Bogaard van Pavarotti over de opening van Kijkduin en ophef over haaien
https://www.quotenet.nl/l(...)-pavarotti-den-haag/
pi_205038455
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 19:21 schreef zeeland6 het volgende:
Bij SIG maar liefst 6 projecten niet afgerond. Hopen dat een volgend aanbod niet zo incourant als is als woon/winkelpanden.

Bij CCF doen ze moeite om een project als 'direct' te positioneren, ook als dat eigenlijk niet kan.

Kapitaalmarktrente loopt weer hard op. Nu 10 jaar 1,77%.
https://beurs.fd.nl/rente-valuta/

Succes.
Van die 6 projecten die bij SIG nog niet vol zijn, is er 1 project bij dat nog 2 dagen loopt en alleen de eerste 2 schijven nog open heeft. Voor mij reden om nu schanswetering 12 mee te pakken. Nog slechts 11.1 K en dat project is vol.
pi_205038602
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 16:09 schreef bubbels234 het volgende:
Hoe weet je dat hij het bedrijfsdeel aan zichzelf gaat verhuren?
Omdat er in de taxatie staat: "De kantoorruimte zal door de opdrachtgever als kantoor c.q. opslag voor zijn webshop- bedrijf worden gebruikt"
pi_205038751
artikel Misset Horeca 10jun22
https://www.missethoreca.(...)duin-overtreft-alles

Eerste publicatie op 10 jun 2022 | Laatst gewijzigd op 10 jun 2022
Megaproject Rene Bogaart opent deuren: 'Pavarotti Kijkduin overtreft alles'
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205039321
quote:
12s.gif Op maandag 13 juni 2022 09:17 schreef peterc het volgende:
artikel Misset Horeca 10jun22
https://www.missethoreca.(...)duin-overtreft-alles

Eerste publicatie op 10 jun 2022 | Laatst gewijzigd op 10 jun 2022
Megaproject Rene Bogaart opent deuren: 'Pavarotti Kijkduin overtreft alles'
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik las ergens dat hij het Pavarotti concept zelfs landelijk wil uitrollen, ambitie genoeg. Dat suggereert dat er nog wel wat crowdfundings gaan komen bij HCN.
pi_205039332
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 08:48 schreef tnhb het volgende:

[..]
Omdat er in de taxatie staat: "De kantoorruimte zal door de opdrachtgever als kantoor c.q. opslag voor zijn webshop- bedrijf worden gebruikt"
Dankjewel voor je antwoord.

Typisch dat in de pitch op Sig staat "voor deze bedrijfsruimte is er al een huurder" als je zelf de huurder bent.
pi_205039365
quote:
12s.gif Op maandag 13 juni 2022 09:17 schreef peterc het volgende:
artikel Misset Horeca 10jun22
https://www.missethoreca.(...)duin-overtreft-alles

Eerste publicatie op 10 jun 2022 | Laatst gewijzigd op 10 jun 2022
Megaproject Rene Bogaart opent deuren: 'Pavarotti Kijkduin overtreft alles'
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zullen het zien, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat haaien gebeuren een beetje 'over the top' vind, zie de toegevoegde waarde niet zo. Sowieso een hele stap deze grote locatie; hij is vooral groot geworden door kleinschalig en laagdrempelig te zijn. Jammer dat er geen incentive is (of heb ik die gemist?) dat was een mooie gelegenheid geweest om eens te gaan kijken :)
Pecunia non olet
pi_205039387
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:36 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Dankjewel voor je antwoord.

Typisch dat in de pitch op Sig staat "voor deze bedrijfsruimte is er al een huurder" als je zelf de huurder bent.
Een beetje misleidend zelfs. Een huurder wil zeggen extra cashflow voor de initiatiefnemer, als je er zelf in gaat zitten , is een beetje armoede.
Pecunia non olet
pi_205039540
Collin Saigon Snacks open , tussendoortje, en vol
pi_205039599
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een beetje misleidend zelfs. Een huurder wil zeggen extra cashflow voor de initiatiefnemer, als je er zelf in gaat zitten , is een beetje armoede.
neem aan dat hij de huur v zijn huidige ruimte (vlasstraat 3c BoZ)(cash-out) opzegt. En dan in zijn eigen hutje gaat zitten. Zet dan gewoon i d pitch dat je er zelf ingaat zitten en dat je de oude locatie opzegt (als dat zo is), niks mis mee en duidelijk. De Vlasstraat 3 is een bedrijfsverzamelgebouw
pi_205039769
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:36 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Dankjewel voor je antwoord.

Typisch dat in de pitch op Sig staat "voor deze bedrijfsruimte is er al een huurder" als je zelf de huurder bent.
Ik zou graag dit soort info ook in een pitch lezen beter gevoel met de extrenecashflow te hebben. In het geval van een eenmanszaak/zzp is het verhuren aan jezelf (vanuit box3) een (fiscaal) kansloze route wegens verplichte (zakelijke) vermogensetikettering, helaas denken nog steeds veel ondernemers die route te kunnen bewandelen en komen vroeg of laat van een koude kermis thuis.
  maandag 13 juni 2022 @ 13:24:18 #15
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_205040713
Wellicht (heel) oud nieuws van mij maar ik meld het toch maar even.
Ik had platform New Funding al lang afgeschreven, maar zag nu dat er toch een project openstaat (3 groepsaccomodaties op Texel, LTV 49%. Heb me er verder (nog) niet in verdiept.... Ik zag zo gauw ook niet hoe lang dit project al openstaat, maar slechts 5% gevuld.
pi_205040906
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 13:24 schreef InVestEerder het volgende:
Wellicht (heel) oud nieuws van mij maar ik meld het toch maar even.
Ik had platform New Funding al lang afgeschreven, maar zag nu dat er toch een project openstaat (3 groepsaccomodaties op Texel, LTV 49%. Heb me er verder (nog) niet in verdiept.... Ik zag zo gauw ook niet hoe lang dit project al openstaat, maar slechts 5% gevuld.
Als ik de creditsafe rapporten bekijk staat er: generated ... 29/05/2017 , dus of een nieuw project met oude info of een oud project wat spontaan/wegens fout weer zichtbaar is ? Ik denk het laatste, maar in elk geval bijzonder.
pi_205041006
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 19:21 schreef zeeland6 het volgende:
Bij SIG maar liefst 6 projecten niet afgerond. Hopen dat een volgend aanbod niet zo incourant als is als woon/winkelpanden.

Bij CCF doen ze moeite om een project als 'direct' te positioneren, ook als dat eigenlijk niet kan.

Kapitaalmarktrente loopt weer hard op. Nu 10 jaar 1,77%.
https://beurs.fd.nl/rente-valuta/

Succes.
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 08:14 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Van die 6 projecten die bij SIG nog niet vol zijn, is er 1 project bij dat nog 2 dagen loopt en alleen de eerste 2 schijven nog open heeft. Voor mij reden om nu schanswetering 12 mee te pakken. Nog slechts 11.1 K en dat project is vol.
1 wordt vanmiddag afgesloten
quote:
Aanvrager heeft aangegeven genoegen te nemen met de tot nu toe toegezegde bedragen.
Je kunt nog tot 16.00uur investeren in dit project.
Het project aan de Zandrivierstraat 25 Tilburg Aanvulling zal vandaag 13 juni 2022 om 16.00uur sluiten.
Gelden zullen om 16.00uur opgevraagd gaan worden zodat de hypotheek ingeschreven kan worden.
pi_205041300
Heeft iemand al nadere info over nieuwste NLI project

JM-22 Holding B.V.
pi_205041511
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 14:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
1 wordt vanmiddag afgesloten
[..]

verschil circa 20k (95k-circa 73k
pi_205041633
quote:
12s.gif Op maandag 13 juni 2022 15:57 schreef peterc het volgende:

[..]
verschil circa 20k (95k-circa 73k
Eigenlijk best slecht van SIG. Zo’n beperkte tijd tussen mail en afsluiten. Had de investeerders tenminste 24 uur bedenktijd gegeven. Ik denk dat de lening mogelijk nog een stukje voller was gekomen. Ik hoop voor de geldvragers dat ze daar de volgende keren daar mee rekening houden.
pi_205041657
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 16:24 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Eigenlijk best slecht van SIG. Zo’n beperkte tijd tussen mail en afsluiten. Had de investeerders tenminste 24 uur bedenktijd gegeven. Ik denk dat de lening mogelijk nog een stukje voller was gekomen. Ik hoop voor de geldvragers dat ze daar de volgende keren daar mee rekening houden.
Project staat al 21 dagen open. Waarom zouden mensen nu ineens wel investeren?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205041766
quote:
99s.gif Op maandag 13 juni 2022 16:29 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Project staat al 21 dagen open. Waarom zouden mensen nu ineens wel investeren?
Vanwege een iets lagere ltv misschien
pi_205042099
quote:
99s.gif Op maandag 13 juni 2022 16:29 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Project staat al 21 dagen open. Waarom zouden mensen nu ineens wel investeren?
Als een project niet loopt, dan zeg ik niks toe zolang dat project onder de 90% staat. Kans op intrekken project is aanwezig. Dan steek ik het liever in een ander project. Nu ik zeker weet dat het project doorgaat vervalt dat risico.
pi_205042282
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 17:38 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Als een project niet loopt, dan zeg ik niks toe zolang dat project onder de 90% staat. Kans op intrekken project is aanwezig. Dan steek ik het liever in een ander project. Nu ik zeker weet dat het project doorgaat vervalt dat risico.
Je maakt een klassieke denkfout. Als iedereen zo denkt dan blijven alle projecten op 0%...
pi_205042890
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 18:15 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Je maakt een klassieke denkfout. Als iedereen zo denkt dan blijven alle projecten op 0%...
Ik was aan het werk toen dit project beschikbaar kwam. Dus toen ik een paar uur later ging kijken wist ik dat het geen hardloper zou zijn. Dan steek ik liever mijn geld in een ander project dat wel binnen 3 uur vol zit. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die bij dit soort projecten reageert. Dus jammer van de hele korte denadline voor het sluiten. Had het graag een dagje eerder gehoord.

Het andere project dat bijna is afgelopen begint nu ook weer te lopen. Misschien is het openzetten van een project voor een veel kortere looptijd (bijvoorbeeld 1 week) een betere werkwijze dan een periode van 30 dagen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Crowdyfunder op 13-06-2022 20:11:02 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')