abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 13 februari 2023 @ 22:06:52 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207988026
Ik heb eens wat zitten nadenken... Ik heb nu Canon FD en Pentax K, misschien al het FD spul weg doen en met Pentax verder.

Zat eens te zoeken naar een Pentax 50 f/1.2...
Over speciale uitvoeringen gesproken

https://www.ebay.nl/itm/164253980173
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207991480


Nou dit is het begin van mijn hobby. Wat vinden jullie? Het was niet zulk mooi weer. Balen :(
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
pi_207991558
Misschien moet ik in het beginners topic zijn? Ik zag dat die er ook was, maar dat hier al 94 dagen niet gepost was.
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
pi_207999605
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 11:11 schreef Moonlight het volgende:
Misschien moet ik in het beginners topic zijn? Ik zag dat die er ook was, maar dat hier al 94 dagen niet gepost was.
Dan wordt het hoog tijd dat je er gewoon weer eens iets post.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 11:05 schreef Moonlight het volgende:
[ afbeelding ]

Nou dit is het begin van mijn hobby. Wat vinden jullie? Het was niet zulk mooi weer. Balen :(
Hij is inderdaad een tikkie donker maar het belangrijkste is dat ie er is :Y
Over niet al te lang leer je je correctiemogelijkheden vinden en vooral gebruiken. Vooreerst is het gewoon fotograferen en kijken hoe je plaatjes uitvallen en dan uiteindelijk leren om onder zo ongeveer alle omstandigheden goeie belichtingen te maken.
pi_207999622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Dan wordt het hoog tijd dat je er gewoon weer eens iets post.
[..]
Hij is inderdaad een tikkie donker maar het belangrijkste is dat ie er is :Y
Over niet al te lang leer je je correctiemogelijkheden vinden en vooral gebruiken. Vooreerst is het gewoon fotograferen en kijken hoe je plaatjes uitvallen en dan uiteindelijk leren om onder zo ongeveer alle omstandigheden goeie belichtingen te maken.
Bedankt voor deze mooie woorden. Ik heb nog heel veel te leren, maar ben super enthousiast!
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
pi_208000196
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:37 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Bedankt voor deze mooie woorden. Ik heb nog heel veel te leren, maar ben super enthousiast!
Goed zo. ^O^ Je leert tenslotte van heel veel doen. Dus gewoon van alles uitproberen. Niet alleen wat je fotografeert, maar ook de opties op je camera.
ROBODEMONS..................|:(
pi_208011671
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:26 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Goed zo. ^O^ Je leert tenslotte van heel veel doen. Dus gewoon van alles uitproberen. Niet alleen wat je fotografeert, maar ook de opties op je camera.
Ja dat is nog wel flink zoeken! Vind jou foto's ook erg leuk om te zien <3
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
pi_208012402
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:39 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Ja dat is nog wel flink zoeken! Vind jou foto's ook erg leuk om te zien <3
Voor het zoeken naar de mogelijkheden van je camera zou ik je willen adviseren om de eerste tijd die belichting gewoon automatisch te laten doen. Camera's hebben daar in de zestig jaar dat er belichtingsautomaten zijn best handigheid in gekregen.

Als je met automaat en al toch lekker wilt spelen, zet dan je automaat op Av en varieer met het diafragma van je lens. Fotografeer met verschillende diafragmawaarden en kijk wat de invloed op je plaatje is, vooral als je onderwerpen dichtbij hebt. Da's al een oefeningetje wat je zonder verdere kennis van waar je aan draait kunt doen.

Uit wat ik afgelopen weekend in Beekse Bergen schoot.
Gorilla gorilla gorilla by Ouwesok, on Flickr

Bij de gorilla viel dat totaal verkeerd. Terwijl ik een andere gorilla op de korrel nam begon deze zich op zijn zachtst gezegd nogal op te winden. Volgens de verzorgsters die net de komkommers aan de apen uitdeelden heeft ie een enorme hekel aan grote lenzen. Had ie toch even pech dat ik mijn grootste toeter bij me had.
pi_208012967
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:19 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Voor het zoeken naar de mogelijkheden van je camera zou ik je willen adviseren om de eerste tijd die belichting gewoon automatisch te laten doen. Camera's hebben daar in de zestig jaar dat er belichtingsautomaten zijn best handigheid in gekregen.

Als je met automaat en al toch lekker wilt spelen, zet dan je automaat op Av en varieer met het diafragma van je lens. Fotografeer met verschillende diafragmawaarden en kijk wat de invloed op je plaatje is, vooral als je onderwerpen dichtbij hebt. Da's al een oefeningetje wat je zonder verdere kennis van waar je aan draait kunt doen.

Uit wat ik afgelopen weekend in Beekse Bergen schoot.
[ link | afbeelding ]Gorilla gorilla gorilla by Ouwesok, on Flickr

Bij de gorilla viel dat totaal verkeerd. Terwijl ik een andere gorilla op de korrel nam begon deze zich op zijn zachtst gezegd nogal op te winden. Volgens de verzorgsters die net de komkommers aan de apen uitdeelden heeft ie een enorme hekel aan grote lenzen. Had ie toch even pech dat ik mijn grootste toeter bij me had.
Ziet er heel mooi uit wat een plaatje!! Ik ga er mee oefenen, en ik denk dat ik ook maar eens een gokje waag in het beginnerstopic. Thanks all
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 22:03:43 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208013131
@Moonlight iets laten zien is altijd goed :) En veel vlieguren foto's maken. Wat betreft het foto, het was zo zien wat lastig licht en eigenlijk was de kerk te groot om op de foto te krijgen. Wat ik zelf dan altijd probeer is om wat details te zoeken.

Zonder je bezig te houden met belichting en techniek zou je je bezig kunnen houden met bijvoorbeeld compositie. Geen idee hoe beginner je bent, maar met de automatische belichting van tegenwoordig hoef je je daar niet direct mee bezig te houden en heeft focussen op compositie meer effect.
https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/tips-bij-composities.php

Op die site staan nog veel meer tips overigens.

Foto's van anderen bekijken kan ook leerzaam werken, zeker als je bijvoorbeeld op Flickr kijkt, want daar ze je de instellingen meestal ook.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 22:40:32 #211
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208013618
Ik was dit weekend niet op fototour, maar ik was wel in de buurt van de Tetraëder in Bottrop . Dus ik ben die berg even - nou ja, even - opgewandeld. Indrukwekkend hoor, die berg is ontstaan van gesteente dat mee omhoog is gekomen bij de steenkool winning. Vanaf de berg heb je een overzicht over het Ruhrgebiet en dan zie je dat er nog veel meer gaan die heuvels zijn.

Mijn enige lens was een 50mm. En dan niet op de RB67, maar op de Pentax LX. Jammer met de 14mm had ik wel leuke dingen kunnen doen daar denk ik
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208026584
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 22:03 schreef derLudolf het volgende:
@:Moonlight iets laten zien is altijd goed :) En veel vlieguren foto's maken. Wat betreft het foto, het was zo zien wat lastig licht en eigenlijk was de kerk te groot om op de foto te krijgen. Wat ik zelf dan altijd probeer is om wat details te zoeken.

Zonder je bezig te houden met belichting en techniek zou je je bezig kunnen houden met bijvoorbeeld compositie. Geen idee hoe beginner je bent, maar met de automatische belichting van tegenwoordig hoef je je daar niet direct mee bezig te houden en heeft focussen op compositie meer effect.
https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/tips-bij-composities.php

Op die site staan nog veel meer tips overigens.

Foto's van anderen bekijken kan ook leerzaam werken, zeker als je bijvoorbeeld op Flickr kijkt, want daar ze je de instellingen meestal ook.
Thanks!
Ja ben echt heeeel beginner. Al die jaren maar wat gefotografeerd met mn telefoon en dat ging oke, maar ik wilde meer. Echte fotos. En nu dus dit aangeschaft en ik wil er echt werk van maken (in de zin van voor mezlef dan). Ik vind het zoooo leuk! O+
Op woensdag 9 april 2025 20:00 schreef JustinK het volgende:
Ken je die topper, zie je dr gaan?
pi_208030922
Vroeger had je die wegwerpcamera'tjes. Fixed focus, in de duurdere exemplaren een flitsertje. Een film erin met voldoende belichtingsspeelruimte zodat het bijna altijd gewoon goed ging.
Camera'tje vol, dan naar het ontwikkellab en je kreeg er een serie al dan niet fraaie printjes voor terug.

In die dagen vergeleek het Duitse Color Foro voor de grap eens zo'n Quicksnap met een Leica M6 met standaardlens waarbij puur naar het eindproduct gekeken werd: consumerkwaliteit printjes van 10x15cm. Daarin zat bar weinig verschil in de resultaten van de Quicksnap en de Leica.

Inmiddels zijn we al een kwart eeuw later en je blijkt nog steeds hele leuke dingen met een wegwerpcamera of de restanten daarvan de kunnen doen.
Het lensje gebruiken op je A7 bijvoorbeeld en je laten verrassen.

  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 22:01:51 #214
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208068359
Eindelijk weer een redelijk tot mooi weer op een moment dat ik tijd had, vandaag even rondje gelopen in een nieuwe omgeving met de M645 en de Fujica GW690. Oud en vertrouwd FP4+ in de M645 en twee verlopen rolletjes in de Texas Leica. Om onbekende filmpjes te testen een ideale camera.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208158355
Wandelen op een koud Dwingelderveld vanmiddag met de A7 en onder andere mijn Tamron 151B 3.5/17mm

Dwingelderveld by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 20:38:22 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208158851
Dat is nog wel een eindje rijden voor een wandeling. Ik ben een wandelingetje vanuit thuis. Harde wind, wel mooi zonnig.

Verder vrijdag nog wat gescand, Fuji Superia 100 verlopen in 1999. Fujifilm blijft over de jaren wel een stuk beter dan Kodak is mijn ervaring.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208159014
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 20:38 schreef derLudolf het volgende:
......Fujifilm blijft over de jaren wel een stuk beter dan Kodak is mijn ervaring.
Dat was ook altijd mijn ervaring :Y
De Kodak Pro-films hebben een duidelijk piekmoment waarin ze eigenlijk op hun best zijn. De Fuji's zijn over de tijd een stuk constanter.
In de praktijk komt het er op neer dat je meer garantie hebt op een goed resultaat met een twintig jaar oude Fuji dan met een even oude Kodak.
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 21:10:31 #218
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208159279
Jup en dan heb je dus als voordeel dat je een ISO 25 film hebt en op die manier met een dunne scherptediepte kunt spelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 27 februari 2023 @ 19:33:58 #219
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208169738
Dit hek leek zeker zou oud als de film (Fuji Superia 100 belicht als iso 25) die in november 1999 verlopen was


Volgende rolletje was een onbekende rol Kodak van onbekende leeftijd.
Ik meende dat het Gold 200 was en dat deze ook 20 jaar oud zou zijn. Dus belichtingsmeter stopje hoger ingesteld.
Als de zon dan even achter de wolken verdwijnt kun je vol open schieten overdag. 90mm f3.5 op 6x9
Dan moet je goed opletten waarop je scherp stelt.

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208171431
En dan maar tellen hoeveel van al die katjes in de scherpte hangen :Y

Ik gebruik die dingen graag om met de achtergrondonscherpte van oude lenzen te spelen.
pi_208172909
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 19:33 schreef derLudolf het volgende:
Dit hek leek zeker zou oud als de film (Fuji Superia 100 belicht als iso 25) die in november 1999 verlopen was
[ afbeelding ]

Volgende rolletje was een onbekende rol Kodak van onbekende leeftijd.
Ik meende dat het Gold 200 was en dat deze ook 20 jaar oud zou zijn. Dus belichtingsmeter stopje hoger ingesteld.
Als de zon dan even achter de wolken verdwijnt kun je vol open schieten overdag. 90mm f3.5 op 6x9
Dan moet je goed opletten waarop je scherp stelt.

[ afbeelding ]
Die tweede foto is mooi. Vooral vanwege die taken mooi voorruit springen.
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator maandag 27 februari 2023 @ 23:10:23 #222
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208173163
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 21:02 schreef Ouwesok het volgende:
En dan maar tellen hoeveel van al die katjes in de scherpte hangen :Y
Ga je gang om te tellen

quote:
Ik gebruik die dingen graag om met de achtergrondonscherpte van oude lenzen te spelen.
Die Fujinon 90mm f/3.5 is ook geen jonge lens meer, maar echt, heerlijk qua scherpte en contrast :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208258793
Ik was de doordringende kou wel een beetje zat, had daarnaast een fonkelnieuw voertuig om aan te wennen én ik had wel weer trek om kleine beestjes te fotograferen.
Vier macrolenzen en de A77-II ingepakt dus en naar de behaaglijk warme Burgers Mangrove vertrokken.

Daar hing toch een beetje het voorjaar in de lucht aan de takken.

Parides iphidamas by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zondag 5 maart 2023 @ 22:04:48 #224
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208258945
Welke auto heb je nou zo lang op gewacht?
En welke macro lens, heb je uiteindelijk gebruikt?

Volgende week Hilversum?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208259955
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 22:04 schreef derLudolf het volgende:
Welke auto heb je nou zo lang op gewacht?
Een Volkswagen ID.4 . Ik durf inmiddels al wel te zeggen dat ie het wachten meer dan waard was. De kleur(rood) maakt hem eigenlijk best wel een necktwister.
quote:
En welke macro lens, heb je uiteindelijk gebruikt?
Voor deze was het de Sony 2.8/50mm. De meeste opnamen heb ik met de Sigma 2.8/105 gedaan
quote:
Volgende week Hilversum?
Zeker :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')