Dan wordt het hoog tijd dat je er gewoon weer eens iets post.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:11 schreef Moonlight het volgende:
Misschien moet ik in het beginners topic zijn? Ik zag dat die er ook was, maar dat hier al 94 dagen niet gepost was.
Hij is inderdaad een tikkie donker maar het belangrijkste is dat ie er isquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:05 schreef Moonlight het volgende:
[ afbeelding ]
Nou dit is het begin van mijn hobby. Wat vinden jullie? Het was niet zulk mooi weer. Balen
Bedankt voor deze mooie woorden. Ik heb nog heel veel te leren, maar ben super enthousiast!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dan wordt het hoog tijd dat je er gewoon weer eens iets post.
[..]
Hij is inderdaad een tikkie donker maar het belangrijkste is dat ie er is![]()
Over niet al te lang leer je je correctiemogelijkheden vinden en vooral gebruiken. Vooreerst is het gewoon fotograferen en kijken hoe je plaatjes uitvallen en dan uiteindelijk leren om onder zo ongeveer alle omstandigheden goeie belichtingen te maken.
Goed zo.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:37 schreef Moonlight het volgende:
[..]
Bedankt voor deze mooie woorden. Ik heb nog heel veel te leren, maar ben super enthousiast!
Ja dat is nog wel flink zoeken! Vind jou foto's ook erg leuk om te zien <3quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:26 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Goed zo.Je leert tenslotte van heel veel doen. Dus gewoon van alles uitproberen. Niet alleen wat je fotografeert, maar ook de opties op je camera.
Voor het zoeken naar de mogelijkheden van je camera zou ik je willen adviseren om de eerste tijd die belichting gewoon automatisch te laten doen. Camera's hebben daar in de zestig jaar dat er belichtingsautomaten zijn best handigheid in gekregen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:39 schreef Moonlight het volgende:
[..]
Ja dat is nog wel flink zoeken! Vind jou foto's ook erg leuk om te zien <3
Ziet er heel mooi uit wat een plaatje!! Ik ga er mee oefenen, en ik denk dat ik ook maar eens een gokje waag in het beginnerstopic. Thanks allquote:Op woensdag 15 februari 2023 21:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor het zoeken naar de mogelijkheden van je camera zou ik je willen adviseren om de eerste tijd die belichting gewoon automatisch te laten doen. Camera's hebben daar in de zestig jaar dat er belichtingsautomaten zijn best handigheid in gekregen.
Als je met automaat en al toch lekker wilt spelen, zet dan je automaat op Av en varieer met het diafragma van je lens. Fotografeer met verschillende diafragmawaarden en kijk wat de invloed op je plaatje is, vooral als je onderwerpen dichtbij hebt. Da's al een oefeningetje wat je zonder verdere kennis van waar je aan draait kunt doen.
Uit wat ik afgelopen weekend in Beekse Bergen schoot.
[ link | afbeelding ]Gorilla gorilla gorilla by Ouwesok, on Flickr
Bij de gorilla viel dat totaal verkeerd. Terwijl ik een andere gorilla op de korrel nam begon deze zich op zijn zachtst gezegd nogal op te winden. Volgens de verzorgsters die net de komkommers aan de apen uitdeelden heeft ie een enorme hekel aan grote lenzen. Had ie toch even pech dat ik mijn grootste toeter bij me had.
Thanks!quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:03 schreef derLudolf het volgende:
@:Moonlight iets laten zien is altijd goedEn veel vlieguren foto's maken. Wat betreft het foto, het was zo zien wat lastig licht en eigenlijk was de kerk te groot om op de foto te krijgen. Wat ik zelf dan altijd probeer is om wat details te zoeken.
Zonder je bezig te houden met belichting en techniek zou je je bezig kunnen houden met bijvoorbeeld compositie. Geen idee hoe beginner je bent, maar met de automatische belichting van tegenwoordig hoef je je daar niet direct mee bezig te houden en heeft focussen op compositie meer effect.
https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/tips-bij-composities.php
Op die site staan nog veel meer tips overigens.
Foto's van anderen bekijken kan ook leerzaam werken, zeker als je bijvoorbeeld op Flickr kijkt, want daar ze je de instellingen meestal ook.
Dat was ook altijd mijn ervaringquote:Op zondag 26 februari 2023 20:38 schreef derLudolf het volgende:
......Fujifilm blijft over de jaren wel een stuk beter dan Kodak is mijn ervaring.
Die tweede foto is mooi. Vooral vanwege die taken mooi voorruit springen.quote:Op maandag 27 februari 2023 19:33 schreef derLudolf het volgende:
Dit hek leek zeker zou oud als de film (Fuji Superia 100 belicht als iso 25) die in november 1999 verlopen was
[ afbeelding ]
Volgende rolletje was een onbekende rol Kodak van onbekende leeftijd.
Ik meende dat het Gold 200 was en dat deze ook 20 jaar oud zou zijn. Dus belichtingsmeter stopje hoger ingesteld.
Als de zon dan even achter de wolken verdwijnt kun je vol open schieten overdag. 90mm f3.5 op 6x9
Dan moet je goed opletten waarop je scherp stelt.
[ afbeelding ]
Ga je gang om te tellenquote:Op maandag 27 februari 2023 21:02 schreef Ouwesok het volgende:
En dan maar tellen hoeveel van al die katjes in de scherpte hangen
Die Fujinon 90mm f/3.5 is ook geen jonge lens meer, maar echt, heerlijk qua scherpte en contrastquote:Ik gebruik die dingen graag om met de achtergrondonscherpte van oude lenzen te spelen.
Een Volkswagen ID.4 . Ik durf inmiddels al wel te zeggen dat ie het wachten meer dan waard was. De kleur(rood) maakt hem eigenlijk best wel een necktwister.quote:Op zondag 5 maart 2023 22:04 schreef derLudolf het volgende:
Welke auto heb je nou zo lang op gewacht?
Voor deze was het de Sony 2.8/50mm. De meeste opnamen heb ik met de Sigma 2.8/105 gedaanquote:En welke macro lens, heb je uiteindelijk gebruikt?
Zekerquote:Volgende week Hilversum?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |