abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 april 2023 @ 22:03:03 #251
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208720506
Vandaag dan maar weer eens naar Beekse Bergen afgezakt voor weer eens andere vogels.

Een secretarisvogel die de meest alleraardige postzegels stond te trekken

Sagittarius serpentarius by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 april 2023 @ 20:12:57 #252
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208730679
Vanmiddag maar eens op pad met mijn reserve A77-II (die moet zo heel af en toe ook even een rondje maken) met daarop de Sigma APO Macro 5.6/400mm met daarachtter de Sigma 1.4x APO converter. Gewoon eens kijken hoe dat performt.
Er zwerven hier wel een paar converters rond in huis en het is best wel leuk om eens te kijken hoe erg die dingen nou eigenlijk wel of niet zijn.

Na uitstappen eerst maar eens over het spoor geschoten. Scherpgesteld op de seinpaal met de bordjes erop. Het resultaat valt me absoluut niet tegen.



Veel meer zat er vanmiddag niet in. Ik was zo handig geweest om even niet naar de buienradar te kijken voor ik vertrok waardoor ik mijn rondje over Oostvaardersveld versneld moest afleggen om niet een nat pak te halen. De vogels waren kennelijk alvast naar de kroeg vertrokken om de regen voor te zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 april 2023 @ 12:31:15 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208779485
Inmiddels zie je all over the interwebz de alleraardigste discussies over de toekomst van fotografie zoals we die kennen.
Met AI kun je inmiddels zo ongeveer iedere foto genereren die je maar zou willen. Als je het kunt dromen kun je het maken (wel is het zaak om die AI kennis te laten nemen van wat er zoal door jou en anderen gemaakt is om de begrenzing te bepalen aan wat er te dromen valt)

De vraag is dus nog wat het nut is om met camera's rond te gaan lopen, onderwerpen te zoeken, die in het juiste licht vanuit het juiste standpunt met het juiste materiaal tot iets te klikken wat jij er als fotograaf zo graag van zou willen zien en de vraag die je ook langs ziet komen is nog hoe lang we nog met camera's zouden moeten fotograferen als die AI het straks wel in zijn eentje af gaat kunnen.

Allemaal leuk spul om eens over na te denken met een stevig biertje erbij (of na een paar stevige biertjes)

Zelf denk ik(na een straffe bak koffie en een bakje kwark) dat het, evenals vorige keren dat het einde van een tijdperk werd voorspeld er gewoon bij zal komen en de rest zal blijven, wel met wat verschuivingen in de populariteit.

Toen kleurenfilms op het toneel verschenen werd het eind van de zwartwitfotografie voorspeld. Mocht niet zo zijn, kleurenfotografie kwam er gewoon naast, drong zwartwit iets terug maar tot de dag van vandaag blijft zwartwitfotografie toch een constante factor omdat het een prachtmiddel is om beeld te maken.
Dat Pentax een monochroomf-versie van de K3 MkIII in de handel brengt, net als Leica het met zijn M-serie doet onderbouwt wel dat zwartwit nog steeds relevant is.[/sub]

Toen digitaal opkwam werd het eind van de chemische fotografie voorspeld. Inmiddels is filmpjesfotografie een wereldje op zich geworden. Naast digitaal, ze bijten elkaar totaal niet.
AF zou maken dat we nooit meer met de hand zouden scherpstellen. Kijk je nu naar het nieuwe aanbod van manualfocuslenzen, dan blijkt manualfocussen nog gewoon een ding te zijn. Het bijt elkaar nog steeds niet.
Van telefoons wordt al een hele tijd geroepen dat die de camera's zouden verdringen. Voor de onderste range compactcamera's is dat inderdaad gebeurd, daarboven is de telefoon er alleen maar bij gekomen met wel het positieve effect dat ik, zolang ik op deze planeet meeloop nog nooit zoveel gefotografeerd heb zien worden. Vrijwel overal in het straatbeeld staat wel iemand met een telefoon of met een camera op iets te richten.

En zo gaan we voor zover ik er iets zinnigs over kan roepen hoogstwaarschijnlijk ook zien dat we naast met camera's straks ook gewoon beeld maken op basis van wat we al hadden én een berg brute rekenkracht waarbij met die brute rekenkracht dingen kunnen die met camera's ten ene male onmogelijk zijn en die camera's dingen maken die je niet anders kunt maken hoe bruut je rekenkracht ook is. De eerste stapjes van de kleine kun je nooit zo mooi verzinnen als ze in werkelijkheid zijn en dan helpt uiteindelijk alleen een camera of een telefoon.

Het wordt er allemaal alleen maar mooier opdenk ik.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_208795687
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:31 schreef Ouwesok het volgende:
Inmiddels zie je all over the interwebz de alleraardigste discussies over de toekomst van fotografie zoals we die kennen.
Met AI kun je inmiddels zo ongeveer iedere foto genereren die je maar zou willen. Als je het kunt dromen kun je het maken (wel is het zaak om die AI kennis te laten nemen van wat er zoal door jou en anderen gemaakt is om de begrenzing te bepalen aan wat er te dromen valt)

De vraag is dus nog wat het nut is om met camera's rond te gaan lopen, onderwerpen te zoeken, die in het juiste licht vanuit het juiste standpunt met het juiste materiaal tot iets te klikken wat jij er als fotograaf zo graag van zou willen zien en de vraag die je ook langs ziet komen is nog hoe lang we nog met camera's zouden moeten fotograferen als die AI het straks wel in zijn eentje af gaat kunnen.

Allemaal leuk spul om eens over na te denken met een stevig biertje erbij (of na een paar stevige biertjes)

Zelf denk ik(na een straffe bak koffie en een bakje kwark) dat het, evenals vorige keren dat het einde van een tijdperk werd voorspeld er gewoon bij zal komen en de rest zal blijven, wel met wat verschuivingen in de populariteit.

Toen kleurenfilms op het toneel verschenen werd het eind van de zwartwitfotografie voorspeld. Mocht niet zo zijn, kleurenfotografie kwam er gewoon naast, drong zwartwit iets terug maar tot de dag van vandaag blijft zwartwitfotografie toch een constante factor omdat het een prachtmiddel is om beeld te maken.
Dat Pentax een monochroomf-versie van de K3 MkIII in de handel brengt, net als Leica het met zijn M-serie doet onderbouwt wel dat zwartwit nog steeds relevant is.[/sub]

Toen digitaal opkwam werd het eind van de chemische fotografie voorspeld. Inmiddels is filmpjesfotografie een wereldje op zich geworden. Naast digitaal, ze bijten elkaar totaal niet.
AF zou maken dat we nooit meer met de hand zouden scherpstellen. Kijk je nu naar het nieuwe aanbod van manualfocuslenzen, dan blijkt manualfocussen nog gewoon een ding te zijn. Het bijt elkaar nog steeds niet.
Van telefoons wordt al een hele tijd geroepen dat die de camera's zouden verdringen. Voor de onderste range compactcamera's is dat inderdaad gebeurd, daarboven is de telefoon er alleen maar bij gekomen met wel het positieve effect dat ik, zolang ik op deze planeet meeloop nog nooit zoveel gefotografeerd heb zien worden. Vrijwel overal in het straatbeeld staat wel iemand met een telefoon of met een camera op iets te richten.

En zo gaan we voor zover ik er iets zinnigs over kan roepen hoogstwaarschijnlijk ook zien dat we naast met camera's straks ook gewoon beeld maken op basis van wat we al hadden én een berg brute rekenkracht waarbij met die brute rekenkracht dingen kunnen die met camera's ten ene male onmogelijk zijn en die camera's dingen maken die je niet anders kunt maken hoe bruut je rekenkracht ook is. De eerste stapjes van de kleine kun je nooit zo mooi verzinnen als ze in werkelijkheid zijn en dan helpt uiteindelijk alleen een camera of een telefoon.

Het wordt er allemaal alleen maar mooier opdenk ik.
Ik denk dat de hele discussie ook voorbij gaat dat een grote groep mensen het proces van fotograferen ook gewoon leuk vinden om te doen. Het gaat niet alleen om het eindproduct, maar ook het hele fotograferen zelf (inclusief onderwerp uitzoeken, compositie bepalen, nabewerking, etc.). De groep die dit leuk vindt blijft wel bestaan. Ook de alledaagse gebruiker die vakantiekiekjes wil maken of zo (of foto's van kinderen) gaat dit niet snel doen met AI.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  FOK!fotograaf maandag 17 april 2023 @ 06:39:10 #255
73911 ultra_ivo
pi_208798322
AI is leuk als je met standaard plaatjes wil showen. Wil je je creativiteit laten zien, of wil je de creativiteit van anderen laten zien, vooral shows waar deze nog nooit eerder getoond is, dan kom je met AI niet ver. Ook evenementen waar mensen zichzelf op de foto's willen herkennen, of hun vrienden, daar zal AI niks mee kunnen beginnen.
Afgelopen zaterdag fotografeerde ik bij een drag show. De creativiteit spatte de zaal uit. Dat zie ik AI niet zo snel doen.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 19:35:32 #256
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208855538
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 06:39 schreef ultra_ivo het volgende:
AI is leuk als je met standaard plaatjes wil showen. Wil je je creativiteit laten zien, of wil je de creativiteit van anderen laten zien, vooral shows waar deze nog nooit eerder getoond is, dan kom je met AI niet ver.
https://www.digifotopro.n(...)fbeelding-wint-prijs


Je kunt er toch prijzen mee winnen in fotowedstrijden. :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 april 2023 @ 14:29:48 #257
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208862161
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]
https://www.digifotopro.n(...)fbeelding-wint-prijs

Je kunt er toch prijzen mee winnen in fotowedstrijden. :D
Toch denk ik dat mensen het nog teveel als 'nep' beschouwen. Een beetje hetzelfde idee als Photoshop creaties, zeker in het begin opriepen. Zelfs de opkomst van digitale camera's riep bij sommige mensen iets negatiefs op omdat nu iedereen het zou kunnen, hetzelfde sentiment als we ooit al hadden gehoord toen belichten en uiteindelijk ook scherpstellen helemaal soort van vanzelf gingen.

We zullen er, net als elke vernieuwing aan moeten wennen dat het er is en dat het mogelijkheden biedt (en ook zijn beperkingen zal hebben). Dat is met al die andere vernieuwingen ook gelukt.

Jammer eigenlijk dat Worth1000 de opkomst van AI niet heeft mogen meemaken, ik denk dat je er kostelijke competities mee zou hebben gekregen, net als bij hun photoshop-contests waar je vaak hele fraaie en vooral hilarische dingen zag langskomen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 april 2023 @ 14:31:49 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208862188
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 06:39 schreef ultra_ivo het volgende:
AI is leuk als je met standaard plaatjes wil showen. Wil je je creativiteit laten zien, of wil je de creativiteit van anderen laten zien, vooral shows waar deze nog nooit eerder getoond is, dan kom je met AI niet ver. Ook evenementen waar mensen zichzelf op de foto's willen herkennen, of hun vrienden, daar zal AI niks mee kunnen beginnen.
Afgelopen zaterdag fotografeerde ik bij een drag show. De creativiteit spatte de zaal uit. Dat zie ik AI niet zo snel doen.
Een snapshot maken met AI zal inderdaad lastig worden en zo zijn er nog wel de nodige dingen te verzinnen die je met AI niet kunt maken.
Daar staan dan ook weer dingen tegenover die je met AI nu wél zou kunnen maken en zonder AI laten we zeggen beduidend moeilijker.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 14:52:38 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208862356
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2023 18:54 schreef derLudolf het volgende:
Ik deed afgelopen week een prijsvoorstel op een Rolleiflex 2.8C Xenotar die werd geaccepteerd :X

Eens kijken welke beter bevalt en tzt een in de verkoop.
Dat was niet direct een daverend succes, hij leek niet goed scherp te stellen en het vergrootglas in de zoeker bleef niet in de juiste positie (parallel met matglas) staan. Ook draait de scherpstelknop iets terug als je hem op oneindig instelt.

In overleg met de verkoper, opgestuurd naar Hans Klinkhamer. Die gaat even zeggen wat het kost hem in orde te maken en aan de hand beslis ik of ik hem laat maken of terug stuur.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 april 2023 @ 19:11:42 #260
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208878405
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 14:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat was niet direct een daverend succes, hij leek niet goed scherp te stellen en het vergrootglas in de zoeker bleef niet in de juiste positie (parallel met matglas) staan. Ook draait de scherpstelknop iets terug als je hem op oneindig instelt.

In overleg met de verkoper, opgestuurd naar Hans Klinkhamer. Die gaat even zeggen wat het kost hem in orde te maken en aan de hand beslis ik of ik hem laat maken of terug stuur.
Af en toe vergeet je wel eens dat je met zo'n Flex wel een camera van tientallen jaren oud in handen staat. Sommige worden probleemloos oud, anderen hebben er merkbaar onder te leiden.

Vandaag eindelijk weer eens naar buiten gekund zonder acuut te vernikkelen *O*
Wel inscten gezien maar nog niet het soort insecten dat zich lekker laat fotograferen dus blijven de wandelingetjes voorlopig voornamelijk bedoeld voor frisse lucht en beweging en andere plaatjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 14:37:18 #261
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208922304
Vandaag is het heerlijk weer, tenminste in Duisburg

Verder heb ik de LX met 14mm mee, leuk speelgoed voor op het Landschaftspark.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 april 2023 @ 19:30:07 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208924706
Eindelijk vanmiddag weer eens met de macrolenzen naar buiten. Nog niet in de illusie dat er libellen zouden zijn en al blij met een verdwaalde vlinder.

De verrassing was dan ook best groot toen er, terwijl ik een vlinder probeerde te naderen er een vuurjuffer voor me op een blaadje neerstreek *O*

Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 april 2023 @ 22:09:53 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208961058
Toeval bestaat.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 30 april 2023 @ 22:31:35 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208961435
Mooie foto. Deze week behoorlijk wat rollen geschoten en nog een aantal half volle rollen in de camera. Ben benieuwd, morgen het kleuren spul naar de HEMA brengen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 30 april 2023 @ 22:47:15 #265
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208961628
Wat is volgens jou de mooiste dierentuin in NL? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 mei 2023 @ 00:40:31 #266
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208962619
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2023 22:47 schreef derLudolf het volgende:
Wat is volgens jou de mooiste dierentuin in NL? :)
Da's een lastige.

Echt een favoriet heb ik er niet tussen zitten. Met niet al te grote lenzen is Apenheul eigenlijk wel de leukste, vooral als het niet zo achterlijk druk is en de beestjes wat rustiger zijn. Je zit er heel dicht op de beestjes, soms er zelfs tussenin.

Voor het overige zijn de meeste dierentuinen met pakweg een 300mm prima te bestoken. Beekse Bergen vergt over het algemeen wat langer glas omdat de afstand tot de beestjes daar wat groter is.

Emmen ben ik al een eeuwigheid niet meer geweest, de laatste keer zaten ze nog in het centrum, na de verhuizing vond ik hem een tijd lang te duur en meer pretpark dan dierentuin.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 1 mei 2023 @ 17:32:14 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208969511
Gaat me niet zo zeer om het fotografie gedeelte, want het is niet voor mezelf. Een vriendin vroeg wat de mooiste van NL was.

Een collega van m'n is fan van Ouwehands dacht ik. Apenheul is met kleine kinder misschien ook wel grappig.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 mei 2023 @ 21:51:35 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208973263
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 17:32 schreef derLudolf het volgende:
Gaat me niet zo zeer om het fotografie gedeelte, want het is niet voor mezelf. Een vriendin vroeg wat de mooiste van NL was.

Een collega van m'n is fan van Ouwehands dacht ik. Apenheul is met kleine kinder misschien ook wel grappig.
Ouwehands is inderdaad ook best een leuke dierentuin al heb ik de indruk dat het geheel een beetje te lijden heeft gehad onder die panda's.

Wat eigenlijk in zijn totaliteit de fraaiste dierentuin blijft is Blijdorp. Ook voor fotografen een bijzonder goeie dierentuin. Soms wél een drama met parkeren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 1 mei 2023 @ 22:06:01 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208973440
Ik haal Ouwehands en Burgers door elkaar. Hij gaat vaak naar Burgers.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 1 mei 2023 @ 22:13:02 #270
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208973563
Twee weken terug bij een safari gedaan in het Weldpark in Daun (Vulkaneifel). Dat was niet gepland, dus had niets langers dan 135mm voor 6*6 bij me.

Mocht ik ooit eens wat tijd hebben, ga ik eens wat spelen met m'n FD135 en 300mm :)

Heb je toevallig ervaring met de 300mm f5.6 SSC?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 mei 2023 @ 20:49:06 #271
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208982752
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:13 schreef derLudolf het volgende:

Heb je toevallig ervaring met de 300mm f5.6 SSC?
Die heb ik nog niet gehad. Voor wat ik tot nog toe aan FD-lenzen en helemaal aan SSC-lenzen heb gebruikt moet het wel een hele goeie zijn. Lichtsterkte niet tot de max opgepompt en dat scheelt weer enorm performance en houdt zo'n lens lekker handzaam.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_208997538
Tijdje al geen foto's meer gemaakt. Best wel jammer.

Kan iemand mij motiverend toespreken?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 mei 2023 @ 10:15:25 #273
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209012056
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 01:20 schreef eudaemonia het volgende:
Tijdje al geen foto's meer gemaakt. Best wel jammer.

Kan iemand mij motiverend toespreken?
Wat fotografeerde je zoal in de tijd dat je er nog wat drukker mee was :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 5 mei 2023 @ 17:00:23 #274
46494 Morrigan
||||||||
pi_209016878
Ik had mezelf een Fujifilm Instax cadeau gedaan, want ik was jarig. Wel een luxe versie waarbij je later de foto's kunt uitprinten. :)







En nog 2 zwartwit foto's van treinen. Gewoon, want treinen zijn tof. :7 Gemaakt met een compactcamera.


ROBODEMONS..................|:(
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 17:42:07 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209017328
Die eerste is gaaf :D
En worden de foto's geprint net als destijds Canon Selphy of wel belicht op Instax papier? Zo ja, welk formaat?

Ik vind het jammer dat Fujifilm geen fatsoenlijke camera heeft voor Instax. Met een glazen lens, die je kunt scherpstellen,instelbare sluitertijd en diafragma etc.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')