abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juni 2022 @ 16:43:03 #1
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204986219
Mijn vrouw werkt al bijna 20 jaar als gastouder, waarvan de laatste 7 jaar als ZZP. Ingeschreven bij de KvK (niet BTW plichtig).

Vorig jaar hebben we haar zakelijke rekening niet afgeroomd, omdat ze een grote investering wilde doen. Investering zoals, vloer van haar werkruimte vervangen en tuin verbouwen en meer kindvriendelijk maken. Hiervoor is ruim van te voren een aannemer geregeld en afspraken gemaakt. Op dit moment wordt de laatste hand aan de tuin gelegd.

We hebben een eigen accountant en die heeft in het verleden aangegeven dat kosten / investeringen boven de E450,- in 5 jaar moet worden afgeschreven.

Alles bij elkaar is dit een geplande investering van ruim 20K. Nu heeft zich 2 weken geleden een situatie voorgedaan wat er waarschijnlijk voor zorgt dat mijn vrouw stopt met haar bedrijf. Situatie zelf is niet relevant.

Roerende zaken kunnen verkocht worden om (een deel van de) investering terug te krijgen. Hoe zit het met de verbouwingen? Die kunnen we niet ongedaan maken om te verkopen, maar ik kan me ook niet voorstellen dat na beeindigen bedrijf de belastingdienst nog steeds akkoord gaat met nog 4 jaar fikse afschrijvingen op de zakelijke aangifte.

Zijn we dat geld (minus eerste lichting) dan gewoon kwijt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Its_Muppet op 07-06-2022 16:46:54 (verduidelijking) ]
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_204986491
Dit riekt naar fraude..
pi_204986518
Even los van het feit of deze kosten überhaupt aftrekbaar waren.

Wat bedoel je met geld kwijt?
Die 20k ben je in alle situaties kwijt.
Alleen zonder toekomstige winst is er niets om de kosten van af te trekken. Zou je dan aftrek willen zonder winst? Dus negatieve belasting?
Want nee dat gaat niet.

Even ter verduidelijking. Bij ZZP/eenmanszaak heb je geen gescheiden vermogen of echt zakelijke rekening. Dus dat je geld apart zet prima, maar heeft geen impact op te betalen belasting.
Is die volle 20k nou wel of niet uitgegeven?
Eerst denken, dan typen
  dinsdag 7 juni 2022 @ 17:31:11 #4
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204986589
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:17 schreef hoechst het volgende:
Dit riekt naar fraude..
Lol, als er iemand een goody 2shoes is, zijn wij het wel. Dit is zeker niet geplanned, dat hadden we niet eens kunnen verzinnen.
pi_204986590
Inderdaad, zonder bedrijf geen winst en dus ook geen aftrekposten meer.

Maar sowieso, afschrijving is gebaseerd op de verwachte (economische) levensduur van iets. Bijvoorbeeld een laptop, die is na 5 jaar wel op, of iig weinig meer waard. Dat moet je soms aantonen, of aannemelijk maken. Hoe ga je aannemelijk maken dat de waarde van je verbouwingen na 5 jaar richting de nul zijn gegaan?
  dinsdag 7 juni 2022 @ 17:34:30 #6
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204986619
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:21 schreef Piger het volgende:
Even los van het feit of deze kosten überhaupt aftrekbaar waren.

Wat bedoel je met geld kwijt?
Die 20k ben je in alle situaties kwijt.
Alleen zonder toekomstige winst is er niets om de kosten van af te trekken. Zou je dan aftrek willen zonder winst? Dus negatieve belasting?
Want nee dat gaat niet.

Even ter verduidelijking. Bij ZZP/eenmanszaak heb je geen gescheiden vermogen of echt zakelijke rekening. Dus dat je geld apart zet prima, maar heeft geen impact op te betalen belasting.
Is die volle 20k nou wel of niet uitgegeven?
Wanneer de laatste werkzaamheden zijn afgerond moet de laatste 10% betaald worden. Dus antwoord op jouw vraag is bijna. Ik realiseer me dat afschrijving ook niet de goede term is (vandaar dat we een accountant hebben ;)). Ik bedoelde aftrekbaar in 5 jaarlijkse termijnen. Onze accountant heeft aangegeven dat op het moment dat het aantoonbare werkgerelateerde uitgaven zijn, dit opgegeven mag worden aan de belastingdienst.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:31 schreef Farenji het volgende:
Inderdaad, zonder bedrijf geen winst en dus ook geen aftrekposten meer.

Maar sowieso, afschrijving is gebaseerd op de verwachte (economische) levensduur van iets. Bijvoorbeeld een laptop, die is na 5 jaar wel op, of iig weinig meer waard. Dat moet je soms aantonen, of aannemelijk maken. Hoe ga je aannemelijk maken dat de waarde van je verbouwingen na 5 jaar richting de nul zijn gegaan?
U heeft gelijk, ik bedoelde aftrekpost en niet afschrijving.

Ter verduidelijking een voorbeeld: In het verleden heeft mijn vrouw een cursus gedaan die E550,- kostte. Deze cursus moesten we in 5 jaar aftrekken van de belasting, dus ieder jaar 550/5 = 110,- aan aftrekpost.
pi_204986995
Zodra het bedrijf ophoudt te bestaan kun je dus geen belasting meer aftrekken van de uitgave die je reeds hebt gedaan voor je verbouwing. Vraag je accountant om een en ander zo te boekhouden dat die betalingen nog binnen de levensduur van het eigen bedrijf vallen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204987031
of het uberhaupt aftrekbaar is laat ik in het midden.

Van wie is het pand en tuin? Van jezelf? dan is het zakelijk eigendom (anders is het niet aftrekbaar) en kan je ervoor kiezen om het te verkopen en zo je investering terug te krijgen.
Is het een huur pand dan heb je gewoon pech.

vanwege de karige max omzet ken ik geen gastouder met een zakelijk pand, maar goed, dat laat ik maar in het midden.

vanwege de karige max omzet heeft het ook geen zin om 20k aftrekbaar te maken in 1 jaar. Want je betaalt als nauwelijks belasting dus of je nu 10 of 20k aftrekt de betaalde belasting blijft waarschijnlijk 0 euro en je teruggave is dus niks.

[ Bericht 36% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-06-2022 18:34:03 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204987227
Vraag dit aan je accountant, die zou dat moeten weten. Deel het hier even, ben wel benieuwd.
pi_204987237
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:34 schreef Its_Muppet het volgende:
nze accountant heeft aangegeven dat op het moment dat het aantoonbare werkgerelateerde uitgaven zijn, dit opgegeven mag worden aan de belastingdienst.
ik hoop een boekhouder en geen accountant voor je.

aankopen die in je eigen (huur)huis worden gedaan die bij inrichting horen zijn niet aftrekbaar. Dus bv kinderstoelen, box, tuin, etc. zijn niet aftrekbaar. Traphekjes zijn discutabel en ook geregeld al gewezen bij een audit.
Er zijn al rechtzaken herover geweest tot de hoge raad, maar huisinrichting of huisaanpassingen zijn niet aftrekbaar als gastouder. Kinderstoelen, box, vallen hier gewoon onder.

Inrichting in een zakelijk pand zijn onder voorwaarden wel aftrekbaar, maar dat pand mag je niet of bijna niet prive gebruiken.
Een ruimte in je eigen (huur)huis mag je als zakelijke ruimte noemen als je het amepr tot niet prive gebruikt en dan moet je dat stukje meenemen in je balans en dan separaat opgeven bij je aangifte. Die ruimte moet ook een bepaald hoeveelheid m2 hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-06-2022 18:51:36 ]
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204987329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:45 schreef Gustaf86 het volgende:
Vraag dit aan je accountant, die zou dat moeten weten. Deel het hier even, ben wel benieuwd.
aftrekbaarheid betekent niet dat je iets terug krijgt van de aankoopsom.
De bedoeling is dat je de kosten van iets wat aftrekbaar is verrekend met je eindprijs aan je klant. Die betaalt dus jouw investering en daarom hoef je over die investering zelf geen belasting te betalen. Dat doe je klant al van zijn inkomen. Anders zou er dubbel belasting worden geheven op iets.
Als je geen belasting betaald dan betaal je sowieso hier al geen belasting over dus dan is er niks over om geen belasting over te betalen.
het is geen teruggave maar een vermindering in je betaalde belasting. Negatieve belasting bestaat niet.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 21:23:48 #12
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204988664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik hoop een boekhouder en geen accountant voor je.

aankopen die in je eigen (huur)huis worden gedaan die bij inrichting horen zijn niet aftrekbaar. Dus bv kinderstoelen, box, tuin, etc. zijn niet aftrekbaar. Traphekjes zijn discutabel en ook geregeld al gewezen bij een audit.
Er zijn al rechtzaken herover geweest tot de hoge raad, maar huisinrichting of huisaanpassingen zijn niet aftrekbaar als gastouder. Kinderstoelen, box, vallen hier gewoon onder.

Inrichting in een zakelijk pand zijn onder voorwaarden wel aftrekbaar, maar dat pand mag je niet of bijna niet prive gebruiken.
Een ruimte in je eigen (huur)huis mag je als zakelijke ruimte noemen als je het amepr tot niet prive gebruikt en dan moet je dat stukje meenemen in je balans en dan separaat opgeven bij je aangifte. Die ruimte moet ook een bepaald hoeveelheid m2 hebben.
Inrichting is een heel ander verhaal dan dat ik van de boekhouder hoor. De aanschaf van een box, etc, puur gericht op de kinderopvang zijn wel degelijk aftrekbaar (ik krijg mijn jongste van 16 jaar niet meer in een box).
Alle zaken die aantoonbaar aangeschaft worden tbv de kinderopvang zijn aftrekbaar. En dit doen we ook al 20 jaar, zonder problemen.

We hebben 2,5 jaar geleden een drive-in woning gekocht, juist om de eerste verdieping (garage omgebouwd tot werkruimte) volledig in dienst te stellen van de opvang. Wij mogen daarom bv. ook 30% van de energiekosten e.d. opgeven aan de belastingdienst. De achtertuin gebruiken we zelf bijna niet. Bijna, omdat er (prive) fietsen staan en we deze wel in de achtertuin willen laten. Onderdeel van de verbouwing is daarom ook een schuur neerzetten om die fietsen uit het speelgedeelte te houden. Die schuur is uiteraard een prive-ding en waren we niet van plan om af te trekken. Maar de nieuwe schutting met verticale planken (eerst oude versplinterde delen met horizontale planken) wel, het opnieuw betegelen met gladde tegels, zodat kinderen minder risico lopen op schaafplekken en de oude tegels schots en scheef lagen waren we wel van plan om als aftrekpost op te voeren.
pi_204990037
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 21:23 schreef Its_Muppet het volgende:
Maar de nieuwe schutting met verticale planken (eerst oude versplinterde delen met horizontale planken) wel, het opnieuw betegelen met gladde tegels, zodat kinderen minder risico lopen op schaafplekken en de oude tegels schots en scheef lagen waren we wel van plan om als aftrekpost op te voeren.
Het zou me verrassen als de belastingdienst daarmee kan leven. Het is je eigen tuin (of je 'm nu gebruikt of niet).
  woensdag 8 juni 2022 @ 00:43:20 #14
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_204990086
quote:
Onze accountant heeft aangegeven dat op het moment dat het aantoonbare werkgerelateerde uitgaven zijn, dit opgegeven mag worden aan de belastingdienst.
Is er in deze dan sprake van een kwalificerende werkruimte (zie hier)? Anders is er sowieso geen sprake van zakelijke kostenaftrek.

Indien er wél sprake is van een kwalificerende werkruimte moet een deel van de woning opgenomen zijn als ondernemingsvermogen. Bij staking van de onderneming moet het ondernemingsvermogen overgeheveld worden naar privé. Dit moet gebeuren tegen een reële waarde, bij voorkeur door middel van een taxatie. Het verschil tussen de verkoopwaarde en de boekwaarde moet dan opgenomen worden als boekwinst c.q. boekverlies.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 8 juni 2022 @ 00:47:02 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_204990090
quote:
Ter verduidelijking een voorbeeld: In het verleden heeft mijn vrouw een cursus gedaan die E550,- kostte. Deze cursus moesten we in 5 jaar aftrekken van de belasting, dus ieder jaar 550/5 = 110,- aan aftrekpost.
Ik zou op zoek gaan naar een andere accountant. :D

NIet alle bedrijfskosten van meer dan ¤ 450 (drempel voor de investeringsaftrek) moeten in minimaal 5 jaar afgeschreven worden. Als zijn in jaar X een cursus heeft gedaan die ¤ 550 koste, mag c.q. moet zij die kosten ook volledig in jaar X opnemen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_204990113
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 00:47 schreef MyTiredFeet het volgende:

Of niet. Als ze de onderneming gaat staken en nu nog een nieuwe boekhouder neemt, gaat die vermoedelijk wel willen weten wat er zo allemaal is gebeurd. Dat kost knaken.

Je kan het ook de huidige laten afronden en hopen dat de fiscus het wel gelooft en er niet meer naar kijkt.

quote:
Niet alle bedrijfskosten van meer dan ¤ 450 (drempel voor de investeringsaftrek) moeten in minimaal 5 jaar afgeschreven worden. Als zijn in jaar X een cursus heeft gedaan die ¤ 550 koste, mag c.q. moet zij die kosten ook volledig in jaar X opnemen.
Je zou met een beetje fantasie een opleiding nog wel als investering kunnen zien, maar bij ons gaan opleidingskosten zo niet de boeken in.
pi_204991364
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 21:23 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Inrichting is een heel ander verhaal dan dat ik van de boekhouder hoor. De aanschaf van een box, etc, puur gericht op de kinderopvang zijn wel degelijk aftrekbaar (ik krijg mijn jongste van 16 jaar niet meer in een box).
Alle zaken die aantoonbaar aangeschaft worden tbv de kinderopvang zijn aftrekbaar. En dit doen we ook al 20 jaar, zonder problemen.

We hebben 2,5 jaar geleden een drive-in woning gekocht, juist om de eerste verdieping (garage omgebouwd tot werkruimte) volledig in dienst te stellen van de opvang. Wij mogen daarom bv. ook 30% van de energiekosten e.d. opgeven aan de belastingdienst. De achtertuin gebruiken we zelf bijna niet. Bijna, omdat er (prive) fietsen staan en we deze wel in de achtertuin willen laten. Onderdeel van de verbouwing is daarom ook een schuur neerzetten om die fietsen uit het speelgedeelte te houden. Die schuur is uiteraard een prive-ding en waren we niet van plan om af te trekken. Maar de nieuwe schutting met verticale planken (eerst oude versplinterde delen met horizontale planken) wel, het opnieuw betegelen met gladde tegels, zodat kinderen minder risico lopen op schaafplekken en de oude tegels schots en scheef lagen waren we wel van plan om als aftrekpost op te voeren.
Sorry maar je hebt het echt verkeerd. Maar goed dat is off-topic. Hopelijk krijg je geen audit.

Die boekhouder is zijn baan niet waardig
pi_204991389
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 01:08 schreef Queller het volgende:

[..]
Of niet. Als ze de onderneming gaat staken en nu nog een nieuwe boekhouder neemt, gaat die vermoedelijk wel willen weten wat er zo allemaal is gebeurd. Dat kost knaken.

Je kan het ook de huidige laten afronden en hopen dat de fiscus het wel gelooft en er niet meer naar kijkt.
[..]
Je zou met een beetje fantasie een opleiding nog wel als investering kunnen zien, maar bij ons gaan opleidingskosten zo niet de boeken in.
De fiscus heeft er niet naar gekeken anders werd het direct afgewezen. Ze controleren steeks proef gewijs
  woensdag 8 juni 2022 @ 10:22:04 #19
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204991752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 09:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De fiscus heeft er niet naar gekeken anders werd het direct afgewezen. Ze controleren steeks proef gewijs
https://www.belastingtips(...)re_kosten_gastouder/

https://www.gastouderbureauroodkapje.nl/belastingaangifte

https://www.kennisnetwerk(...)ncieel/aftrekposten/

enz, enz

Weet je het echt heel zeker?
pi_204991761
quote:
Die heb ik allemaal gelezen en kloppen met wat ik schrijf. Mijn boekhouder is zelfs nog wat strenger uit ervaring.
Hij heeft vaak gehad dat boxen zijn afgewezen net zoals energiekosten voor je eigen huis.

Een prive tuin is kansloos om als aftrekpost op te voeren.

Rookmelders kunnen vanaf 1 juli ook niet meer trouwens.
Je kan wel rechtzaken starten die klauwen vol geld kosten met kans op verlies. Als je wint wegen de kosten niet op tegen de baten en dan heeft iedereen daarna er ook profijt van gratis. Dus je kan beter afwachten tot een idioot dat doet voor jou.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-06-2022 10:29:49 ]
  woensdag 8 juni 2022 @ 10:29:09 #21
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_204991789
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 00:43 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Is er in deze dan sprake van een kwalificerende werkruimte (zie hier)? Anders is er sowieso geen sprake van zakelijke kostenaftrek.

Indien er wél sprake is van een kwalificerende werkruimte moet een deel van de woning opgenomen zijn als ondernemingsvermogen. Bij staking van de onderneming moet het ondernemingsvermogen overgeheveld worden naar privé. Dit moet gebeuren tegen een reële waarde, bij voorkeur door middel van een taxatie. Het verschil tussen de verkoopwaarde en de boekwaarde moet dan opgenomen worden als boekwinst c.q. boekverlies.
Er is sprak van een kwalificerende werkruimte volgens de link die je stuurde. Om dat deel van de woning als ondernemingsvermogen op te voeren, hadden we bij de aanschaf van het pand dat deel ook zakelijk aan moeten schaffen, dat is niet gebeurd, dus vraag ik me af of de rest van jouw verhaal dan klopt.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 00:47 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

NIet alle bedrijfskosten van meer dan ¤ 450 (drempel voor de investeringsaftrek) moeten in minimaal 5 jaar afgeschreven worden. Als zijn in jaar X een cursus heeft gedaan die ¤ 550 koste, mag c.q. moet zij die kosten ook volledig in jaar X opnemen.
Met name het laatste linkje (KNGO is de "vakbond" voor gastouders en geniet dus enige authoriteit) spreekt dit tegen.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die heb ik allemaal gelezen en kloppen met wat ik schrijf. Mijn boekhouder is zelfs nog wat strenger uit ervaring.
Hij heeft vaak gehad dat boxen zijn afgewezen net zoals energiekosten voor je eigen huis.

Dan belanden we in een wellus-nietus discussie en dat voegt niets toe.
pi_204991815
quote:
5s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:29 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Er is sprak van een kwalificerende werkruimte volgens de link die je stuurde. Om dat deel van de woning als ondernemingsvermogen op te voeren, hadden we bij de aanschaf van het pand dat deel ook zakelijk aan moeten schaffen, dat is niet gebeurd, dus vraag ik me af of de rest van jouw verhaal dan klopt.
[..]
Met name het laatste linkje (KNGO is de "vakbond" voor gastouders en geniet dus enige authoriteit) spreekt dit tegen.
[..]
Klopt ik geef alleen maar aan dat je het verkeerd doet, meer niet. Wat je ermee doet moet je zelf weten.
Bij investeringen moet je ook rekening houden met de restwaarde na 5 jaar. Dat kan je oplossen door het na 5 jaar te verkopen en dat als omzet mee te nemen.
pi_205001369
quote:
5s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:29 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
[..]
Volgens mij haal je het begrip voor een aftrekpost en een afschrijving door elkaar.
Het volgen van een cursus kan best een een aftrekpost vormen, maar je kan niet stellen dat de cursus volgend jaar 1/3e van zijn waarde heeft verloren (cq volgend jaar nog 2/3e van zn waarde heeft behouden). Niet alle kosten boven die drempelwaarde moet je over een langere tijd afschrijven, die kosten zijn opzichzelf in één jaar volledig te nemen als bedrijfskosten.

Voor veel van je eigen voorbeelden kan je denk ik niet voldoende hardmaken dat het echt bedrijfskosten geweest zijn. Zo kan je zelf wel vinden dat de hele tuin aangepast moest worden, maar je hele tuin is niet je bedrijfsruimte. Dat soort voorbeelden zijn in mijn ogen echt kansloos als aftrekpost (en dus ook als aftrekpost met een afschrijvingstermijn).
pi_205001618
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Rookmelders kunnen vanaf 1 juli ook niet meer trouwens.
Je kan wel rechtzaken starten die klauwen vol geld kosten met kans op verlies. Als je wint wegen de kosten niet op tegen de baten en dan heeft iedereen daarna er ook profijt van gratis. Dus je kan beter afwachten tot een idioot dat doet voor jou.
Tuurlijk kan die box wel afgetrokken worden.

En de tuin kan toch keuzevermogen zijn? Gemengd gebruik voor je zelfstandige werkruimte?
pi_205001621
@TS als de investering zijn waarde verliest door het staken van de onderneming dan schrijf je niet nog 5 jaar af maar dan neem je het verlies direct in het jaar van staken.

Gewoon de kosten boeken. Niemand die hier naar gaat kijken. Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')