abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204985035
Ik rook graag een jointje; vrijdag- en zaterdagavond, meestal met vrienden. Echter, hebben wij ook een puberzoon die naarmate hij ouder wordt later en later naar bed gaat/mag. Hij is onlangs veertien geworden. Voorheen stak ik / staken we het jointje pas op zodra hij op bed lag.

Ik vond hem te jong om daar al mee geconfronteerd te worden. Maar omdat hij later naar bed gaat en ik ook niet meer de nachtbraker van toen ben en dus niet te laat dat jointje op wil steken, wil ik een keer dat gesprek met hem aan gaan daarover.

Maar hoe doe je zoiets? Hoe begín je zo’n gesprek überhaupt :D ?

Ik post het overigens hier en niet in OUD, omdat de populatie hier wat diverser is en ik ongetwijfeld wat diversere meningen/inzichten zal krijgen. Uiteindelijk is de vader-zoon-relatie precies dat, een relatie. :+
pi_204985080
gewoon zo iets van: "Ey swa, je padre paft ganja" niet te moeilijk over doen, je zoon weet het wss toch allang

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2022 14:19:09 ]
pi_204985087
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:18 schreef Dries4Ever het volgende:
gewoon zo iets van: "Ey swa, je padre paft ganja" niet te moeilijk over doen, je zoon weet het wss toch allang
En als je niet mee paft bel ik de popo voor de jilla? Zoiets?

Waarschijnlijk maak ik het ook wel groter dan het is, maar toch.
pi_204985093
Gewoon vertellen wat het is en wat er fout aan is, dat het een drug is net als alcohol, denk ik.
pi_204985265
Dat hangt ervan af hoe je kind erin staat. Vind-ie blowen niets en laat je dat in stand; dus leg je uit dat je stomme dingen doet.
Of vindt-ie het wel prima en is het nu iets wat z’n vader ook doet?

Zou er niet een te groot ding van maken. Jij hebt jouw privacy, hij de zijne. Hij mag er gerust “iets van vinden” en het is geen vrijbrief voor hem.

Wat jij gaat zeggen is lang niet zo belangrijk als hoe je reageert op wat hij gaat zeggen, en dat weet je pas achteraf.

Succes!
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 14:43:49 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204985285
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:19 schreef DjVero het volgende:

[..]
En als je niet mee paft bel ik de popo voor de jilla? Zoiets?

Waarschijnlijk maak ik het ook wel groter dan het is, maar toch.
Misschien weet hij het allang .....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:46:34 #7
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_204985298
Je hebt een puberzoon en rookt nog wiet? tijd om volwassen te worden en dat te laten zou ook kunnen dan hoef je dat gesprek ook niet te hebben.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 14:47:21 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204985304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:46 schreef 2NutZ het volgende:
Je hebt een puberzoon en rookt nog wiet? tijd om volwassen te worden en dat te laten zou ook kunnen dan hoef je dat gesprek ook niet te hebben.
Om eerlijk te zijn is dit ook wat mijn eerste gedachte was.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204985314
quote:
Want?
pi_204985316
quote:
Je hebt een puberzoon en rookt nog wiet? tijd om volwassen te worden en dat te laten
Waarom?
pi_204985319
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:43 schreef maily het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204985322
quote:
Aldus alcoholistisch Nederland die elk weekend tot het gaatje gaat.
pi_204985342
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:41 schreef _I het volgende:
Dat hangt ervan af hoe je kind erin staat. Vind-ie blowen niets en laat je dat in stand; dus leg je uit dat je stomme dingen doet.
Of vindt-ie het wel prima en is het nu iets wat z’n vader ook doet?

Zou er niet een te groot ding van maken. Jij hebt jouw privacy, hij de zijne. Hij mag er gerust “iets van vinden” en het is geen vrijbrief voor hem.

Wat jij gaat zeggen is lang niet zo belangrijk als hoe je reageert op wat hij gaat zeggen, en dat weet je pas achteraf.

Succes!
Thanks. Wat ik me dan wel afvraag; hoe begin ik dat gesprek?
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:54:26 #14
64831 2NutZ
pi_204985361
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:49 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:

[..]
Hoor ik niet bij.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:48 schreef DjVero het volgende:

[..]
Want?
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Waarom?
Want drugs. Helemaal tienerdrugs. Ook slecht als je kind dit gaat doen met een kinderbrein wat niet ontwikkelt is maar hey tokkies gonna tokkie i guess.
Waarom wel eigenlijk?
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_204985376
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:54 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Hoor ik niet bij.
[..]
[..]
Want drugs. Helemaal tienerdrugs. Ook slecht als je kind dit gaat doen met een kinderbrein wat niet ontwikkelt is maar hey tokkies gonna tokkie i guess.
Ja, net zo boomer als mijn vader dus, waardoor ik elk weekend in één of ander parkje mijn drugs zat te nuttigen.
pi_204985379
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:54 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Hoor ik niet bij.
[..]
[..]
Alcohol is een drug. Cafeïne is een drug.

Daarbij heeft niemand het over roken in het bijzijn van een kind. Dat maak jij er weer van.

En inderdaad, je bent weer duidelijk aan het tokkien hier.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:57:14 #17
64831 2NutZ
pi_204985401
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Daarbij heeft niemand het over roken in het bijzijn van een kind. Dat maak jij er weer van.

Je schiet heel erg in de aanval, ook een drugsgebruiker zeker?
Daarbij is zijn kind dus niet in de buurt terwijl hij een op steekt? want volgens mij staat dat letterlijk in de OP.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:55 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ja, net zo boomer als mijn vader dus, waardoor ik elk weekend in één of ander parkje mijn drugs zat te nuttigen.
Want alleen boomers vinden drugs slecht? :?
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 14:57:23 #18
197773 crew  maily
pi_204985403
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:49 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
SPOILER
:D !
pi_204985407
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:57 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Daarbij is zijn kind dus niet in de buurt terwijl hij een op steekt? want volgens mij staat dat letterlijk in de OP.
[..]
Geen idee, zeg jij het maar.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 14:58:09 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_204985412
quote:

[..]
Ah. Volgens die 'logica' was mijn vader ook een boomer, maar vreemd genoeg was de consequentie daarvan niet dat ik überhaupt drugs nuttigde. Dus iets klopt er dan niet.

Hoe dan ook, vind je het prima als hij het ook gaat doen? Als het antwoord ja is, waarom maak je je dan druk over hoe je het gaat vertellen? Als je niet wil dat hij dat ook gaat doen, dan vraag ik me 1. af waarom je het hier loopt te verdedigen en 2. dan gaat het er op neer komen dat jij iets doet wat niet goed is, waar van je niet wil dat hij het gaat doen, maar waarmee jij ook niet van plan bent om er mee te stoppen, en dan moet je bedenken hoe je de hypocrisie daarvan uitgelegd krijgt op een manier die in zijn ogen logisch is.
pi_204985415
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook voor mezelf, dan hoef ik het niet verborgen te houden.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:58:51 #22
64831 2NutZ
pi_204985417
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:57 schreef DjVero het volgende:

[..]
Geen idee, zeg jij het maar.
Zei ik al. Tijd om te stoppen met wiet. Beetje sneu (wiet) roken :)
pi_204985423
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:58 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Zei ik al. Tijd om te stoppen met wiet. Beetje sneu (wiet) roken :)
Waarom?
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:59:53 #24
64831 2NutZ
pi_204985430
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:59 schreef DjVero het volgende:

[..]
Waarom?
Goeie manier om je eigen topic zo om zeep te helpen.
pi_204985434
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah. Volgens die 'logica' was mijn vader ook een boomer, maar vreemd genoeg was de consequentie daarvan niet dat ik überhaupt drugs nuttigde. Dus iets klopt er dan niet.

Hoe dan ook, vind je het prima als hij het ook gaat doen? Als het antwoord ja is, waarom maak je je dan druk over hoe je het gaat vertellen? Als je niet wil dat hij dat ook gaat doen, dan vraag ik me 1. af waarom je het hier loopt te verdedigen en 2. dan gaat het er op neer komen dat jij iets doet wat niet goed is, waar van je niet wil dat hij het gaat doen, maar waarmee jij ook niet van plan bent om er mee te stoppen, en dan moet je bedenken hoe je de hypocrisie daarvan uitgelegd krijgt op een manier die in zijn ogen logisch is.
Omdat er helaas nog altijd een stigma om heen hangt. Dat blijkt ook weer uit sommige reacties hier. Mensen kennen mij niet eens, hebben geen idee hoe ik in het leven sta, maar moeten toch hun waardeoordeel geven. Dat is waarom ik er een beetje voorzichtig mee ben.

En nee, ik zou het geen probleem vinden als hij het ook gaat doen, mits hij er verantwoordelijk mee om kan gaan. Zoals ik.
pi_204985436
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:59 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Goeie manier om je eigen topic zo om zeep te helpen.
Jij bent degene die hier komt met een reactie waar ik niet om vraag, dus eigenlijk doe jij dat.
pi_204985444
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:57 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Dat komt omdat jij een belachelijk statement aan het maken bent.
quote:
Want buitenroken is dan opeens geen optie meer? Het is dat hij het niet voor zijn zoon verbergt, maar roken in het bijzijn van een kind is hetgeen jij er uit haalt.
quote:
Drink jij?
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:01:29 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_204985445
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:00 schreef DjVero het volgende:

[..]
Omdat er helaas nog altijd een stigma om heen hangt. Dat blijkt ook weer uit sommige reacties hier. Mensen kennen mij niet eens, hebben geen idee hoe ik in het leven sta, maar moeten toch hun waardeoordeel geven.
Hoe is dit een inhoudelijke reactie op hetgeen ik schrijf...?
pi_204985449
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe is dit een inhoudelijke reactie op hetgeen ik schrijf...?
Sorry, zie edit.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:25 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_204985454
quote:

[..]
Jij bent degene die hier komt met een reactie waar ik niet om vraag, dus eigenlijk doe jij dat.
Nou nee, als je een topic opent komen daar ook reacties op die je niet zinnen. Die reacties op zich kunnen prima ontopic zijn qua inhoud, en helpen daarmee dus geen topic om zeep.

Als je alleen reacties wil die jou zinnen tja, dat is dan vervelend.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:03:13 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_204985460
quote:

En nee, ik zou het geen probleem vinden als hij het ook gaat doen, mits hij er verantwoordelijk mee om kan gaan. Zoals ik.
Maar waarom is er dan een issue met hoe je dit 'nieuws' aan hem gaat vertellen? Het maakt dan toch niet uit want het is dan toch prima als hij het ook gaat doen?
pi_204985462
quote:
Toch zou ik het altijd aan raden daar pas mee te beginnen als hij allang volwassen is. Wiet roken op zo'n jonge leeftijd geeft niet altijd gunstige effecten.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:04:33 #33
64831 2NutZ
pi_204985466
quote:

[..]
Omdat er helaas nog altijd een stigma om heen hangt. Dat blijkt ook weer uit sommige reacties hier. Mensen kennen mij niet eens, hebben geen idee hoe ik in het leven sta, maar moeten toch hun waardeoordeel geven. Dat is waarom ik er een beetje voorzichtig mee ben.

Een stigma om drugs? vreemd.
Maar goed je hebt er geen probleem mee dus dan zeg je toch gewoon dat je wiet rookt tegen je zoon? zo moeilijk lijkt het mij dan niet.

quote:

[..]
Dus je mag alleen reacties geven die jij wil, alles wat je niet aanstaat mag niet? kom op joh...
pi_204985471
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou nee, als je een topic opent komen daar ook reacties op die je niet zinnen. Die reacties op zich kunnen prima ontopic zijn qua inhoud, en helpen daarmee dus geen topic om zeep.

Als je alleen reacties wil die jou zinnen tja, dat is dan vervelend.
Dat ben ik inmiddels al wel gewend van FOK en echt helemaal prima. Maar ik vraag hoe ik m'n kind dat kan gaan vertellen, ik krijg een reactie dat ik "volwassen" (echt zo'n sneu argument ook, maar goed) moet worden. Hoe is dat precies een antwoord op mijn vraag :?

Maar kom maar op, maak er maar een pro vs. anti drugs-topic van, want "dat is nou eenmaal ontopic"
pi_204985477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:52 schreef DjVero het volgende:

[..]
Thanks. Wat ik me dan wel afvraag; hoe begin ik dat gesprek?
Met een vraag.

Hoe denk jij over drinken…? En blowen..? Zijn er vriendjes die het wel eens gedaan hebben.

Ik wil graag dat je van mij zelf hoort dat..

En wat nou als hij zegt dat hij ook wel eens geblowd heeft? Of er juist een enorme hekel aan heeft, wat doe je dan? Ben je bereid te stoppen als hij er principieel iets op tegen heeft?

Het begin is het gemakkelijkst. :P
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:06:22 #36
64831 2NutZ
pi_204985481
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Toch zou ik het altijd aan raden daar pas mee te beginnen als hij allang volwassen is. Wiet roken op zo'n jonge leeftijd geeft niet altijd gunstige effecten.
Alcohol en drugs voor je 21e zijn echt heel slecht voor je brein, daarna ook maar dan is je brein al meer ontwikkelt.
En tja het lukt waarschijnlijk toch niet om je kind er compleet vanaf te houden maar ga er dan goed mee om.
Als je ouders al vroeg melden dat ze alcohol drinken of drugs gebruiken of roken dan is de stap voor een kind veel makkelijker.
pi_204985490
Maar goed, om antwoord te geven op de vraag van TS:

Het beste wat je kan doen, is gewoon open en eerlijk zijn. En leg ook gelijk uit dat het voorlopig niet de bedoeling is dat hij het ook gaat doen. Net zoals alcohol drinken op zijn leeftijd niet aan te raden is, geldt dat net zo goed voor wiet.
pi_204985491
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:04 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Een stigma om drugs? vreemd.
Maar goed je hebt er geen probleem mee dus dan zeg je toch gewoon dat je wiet rookt tegen je zoon? zo moeilijk lijkt het mij dan niet.
[..]
Dus je mag alleen reacties geven die jij wil, alles wat je niet aanstaat mag niet? kom op joh...
Ik weet nou eenmaal niet alles hoe ik bepaalde dingen aan kan vliegen. Daarom vraag ik om advies, want zoals je zelf zegt, ik weet ook wel dat het een gevaarlijk wereldje kan zijn en dat wiet roken nog altijd als iets slechts wordt gezien door sommigen. Zoals jij hier ook laat zien ;)
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:17 #39
64831 2NutZ
pi_204985496
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:07 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik weet nou eenmaal niet alles hoe ik bepaalde dingen aan kan vliegen. Daarom vraag ik om advies, want zoals je zelf zegt, ik weet ook wel dat het een gevaarlijk wereldje kan zijn en dat wiet roken nog altijd als iets slechts wordt gezien door sommigen. Zoals jij hier ook laat zien ;)
Wiet roken is ook slecht :) zou jij je ook eens moeten beseffen.
pi_204985497
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:08 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Wiet roken is ook slecht :) zou jij je ook eens moeten beseffen.
Oké. Ga ik niet doen, maar oké.
pi_204985502
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:58 schreef DjVero het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook voor mezelf, dan hoef ik het niet verborgen te houden.
Denk dat dit veel relevanter is!

Dat je als vader niet feilloos bent is iets wat elk kind moet leren (of als moeder), maar je kan niet zaken achterhouden en verwachten dat een ander zijn pijnlijke kanten wel deelt.

Leg uit dat je het lastig vindt dat hij je gaat be[ver]oordelen, want dat is feitelijk wat er speelt. Toch!?
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:09:30 #42
64831 2NutZ
pi_204985503
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:08 schreef DjVero het volgende:

[..]
Oké. Ga ik niet doen, maar oké.
Snap ik. Is jouw leven ook maar verslavingen kan je beter kwijt dan rijk zijn ;)
pi_204985506
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dat heeft ook niet echt gewerkt bij mij en mijn broers. Ik hoop dat ik dat bij hem kan bewerkstelligen, maar sommige pubers doen dingen nou eenmaal stiekem. Voorlopig zegt hij nog altijd: ik ga niet roken, ik ga niet drinken en ik wil geen vriendin. :+
pi_204985532
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:09 schreef _I het volgende:

[..]
Denk dat dit veel relevanter is!

Dat je als vader niet feilloos bent is iets wat elk kind moet leren (of als moeder), maar je kan niet zaken achterhouden en verwachten dat een ander zijn pijnlijke kanten wel deelt.

Leg uit dat je het lastig vindt dat hij je gaat beoordelen, want dat is feitelijk wat er speelt. Toch!?
Haha misschien. Zo had ik er nog niet eerder over nagedacht. Ik snap anders ook niet waarom ik het groter maak dan dat het is.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:12:56 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_204985534
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:05 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dat ben ik inmiddels al wel gewend van FOK en echt helemaal prima. Maar ik vraag hoe ik m'n kind dat kan gaan vertellen, ik krijg een reactie dat ik "volwassen" (echt zo'n sneu argument ook, maar goed) moet worden. Hoe is dat precies een antwoord op mijn vraag :?

Maar kom maar op, maak er maar een pro vs. anti drugs-topic van, want "dat is nou eenmaal ontopic"
Volgens mij heb ik net een relevante vraag gesteld en in plaats van het rookgordijntje van hier boven zou je daar wellicht ook antwoord op kunnen geven? Ik zal 'm herhalen:

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar waarom is er dan een issue met hoe je dit 'nieuws' aan hem gaat vertellen? Het maakt dan toch niet uit want het is dan toch prima als hij het ook gaat doen?
pi_204985545
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik net een relevante vraag gesteld en in plaats van het rookgordijntje van hier boven zou je daar wellicht ook antwoord op kunnen geven? Ik zal 'm herhalen:
[..]

Dat heb ik wel gedaan. Ik zal 'm herhalen:

quote:

[..]

Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:18:02 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_204985572
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:14 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dat heb ik wel gedaan. Ik zal 'm herhalen:
[..]

Hmhm.

En waaruit bestaat dat 'verantwoordelijk mee omgaan' dan? Want het is schijnbaar niet al op z'n 14e daarmee beginnen. Dus wel later? En wanneer is later dan?

Hersenen hebben tot ver in eerste helft van de 20tiger jaren nodig om te volgroeien. Dat is dus bij hem nog zo'n 10 jaar weg.

Dus wat is dan precies wat je van hem wil? Hij mag het wel gaan doen, maar het is niet verantwoordelijk om een verslaving op te bouwen, laat staan op puberleeftijd, dus dat is niet verantwoordelijk, dus die optie valt af. Dan blijft er over vanaf de helft van de 20tiger jaren ongeveer, dat is dus nog zeker 10 jaar weg, of gewoon helemaal niet.

Maar als je het hem nu verteld, hoe weet je dan dat ie daar niet 'nu' mee begint en daarmee wacht tot over 10 jaar?
pi_204985578
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:05 schreef _I het volgende:

[..]
Met een vraag.

Hoe denk jij over drinken…? En blowen..? Zijn er vriendjes die het wel eens gedaan hebben.

Ik wil graag dat je van mij zelf hoort dat..

En wat nou als hij zegt dat hij ook wel eens geblowd heeft? Of er juist een enorme hekel aan heeft, wat doe je dan? Ben je bereid te stoppen als hij er principieel iets op tegen heeft?

Het begin is het gemakkelijkst. :P
Ik hoop eerlijk gezegd dat hij nog niet geblowd heeft. Denk ik ook niet, want hij is altijd thuis. Als school klaar is dan staat hij vijftien minuten later al op de stoep.

Ik hoop hem dan in te laten zien dat mensen op verschillende manieren in het leven staan en niet altijd zullen doen wat hij graag wil. Hij staat ook helemaal niet zo in het leven. "Work hard, play hard" draait het bij ons om thuis. Dat beginnen we bij hem ook te zien nu; hij heeft inmiddels al twee bijbaantjes. :)
pi_204985580
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:12 schreef DjVero het volgende:

[..]
Haha misschien. Zo had ik er nog niet eerder over nagedacht. Ik snap anders ook niet waarom ik het groter maak dan dat het is.
Schaamte?
Net als voor de eerste keer roken waar je ouders bij zijn. Die blik van walging en afkeer.

Is toch mooi. Beetje kwetsbaar zijn bij je kind!
pi_204985598
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:19 schreef _I het volgende:

[..]
Schaamte?
Net als voor de eerste keer roken waar je ouders bij zijn. Die blik van walging en afkeer.

Is toch mooi. Beetje kwetsbaar zijn bij je kind!
Vind ik ook, ja, mooi gezegd. In het verleden al een keer gebeurd toen hij geld had gejat van ons en ik hem in een emotioneel gesprek had gevraagd of ik iets verkeerd doe met hem. Dat was gelukkig allemaal niet zo, maar ik vind het belangrijk dat we gewoon open en eerlijk naar elkaar kunnen zijn. Dat hij kan zijn wie hij wil zijn en dat ik kan zijn wie ik wil zijn. Dat is iets wat ik bij mijn eigen vader altijd heb gemist.
pi_204985602
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:19 schreef DjVero het volgende:

[..]

Goede mensen doen slechte dingen.. Het is wat het is. :7
pi_204985616
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:22 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dat is iets wat ik bij mijn eigen vader altijd heb gemist.
Heel jezelf door het bij hem bewust anders te doen.

Wens je een mooi gesprek toe!
pi_204985617
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hmhm.

En waaruit bestaat dat 'verantwoordelijk mee omgaan' dan? Want het is schijnbaar niet al op z'n 14e daarmee beginnen. Dus wel later? En wanneer is later dan?

Hersenen hebben tot ver in eerste helft van de 20tiger jaren nodig om te volgroeien. Dat is dus bij hem nog zo'n 10 jaar weg.

Dus wat is dan precies wat je van hem wil? Hij mag het wel gaan doen, maar het is niet verantwoordelijk om een verslaving op te bouwen, laat staan op puberleeftijd, dus dat is niet verantwoordelijk, dus die optie valt af. Dan blijft er over vanaf de helft van de 20tiger jaren ongeveer, dat is dus nog zeker 10 jaar weg, of gewoon helemaal niet.

Maar als je het hem nu verteld, hoe weet je dan dat ie daar niet 'nu' mee begint en daarmee wacht tot over 10 jaar?
Ik heb geen idee wat je hier nou allemaal vraagt. Houd het eens gewoon bij één of twee vragen zonder zelf al allerlei dingen in te gaan vullen, dan praten we vanuit daar wel weer verder.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:26:38 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_204985630
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:24 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik heb geen idee wat je hier nou allemaal vraagt. Houd het eens gewoon bij één of twee vragen zonder zelf al allerlei dingen in te gaan vullen, dan praten we vanuit daar wel weer verder.
1. Waaruit bestaat dat verantwoordelijk omgaan met dan precies, en per wanneer zou dat dan moeten gaan zodat het het verantwoordelijk blijft, in acht nemend dat 'nu' niet verantwoordelijk is omdat zijn hersenen nog niet volgroeid zijn.

2. Wat is dan precies dat je wil dat zijn reactie is? En dan bedoel ik niet zijn reactie op jouw 'bekentenis', maar meer de reactie on the long run.
  roze dinsdag 7 juni 2022 @ 15:26:59 #55
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_204985635
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:18 schreef Dries4Ever het volgende:
:D
Your beauty never ever scared me.
pi_204985655
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Om eerlijk te zijn is dit ook wat mijn eerste gedachte was.
:') :')

Ik neem aan dat jullie geheelonthouders zijn? Anders zijn jullie hypocriete sneuneuzen
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:30:49 #57
16180 crew  CoolGuy
pi_204985663
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:30 schreef Solotovski het volgende:

[..]
[..]

Ik neem aan dat jullie geheelonthouders zijn?
Dat is volledig correct. Ik in ieder geval. Ik drink niet ik rook niet en ik gebruik geen andere drugs.
pi_204985674
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is volledig correct. Ik in ieder geval. Ik drink niet ik rook niet en ik gebruik geen andere drugs.
Dan kan ik hier helaas niks op zeggen ;(
pi_204985685
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
1. Waaruit bestaat dat verantwoordelijk omgaan met dan precies, en per wanneer zou dat dan moeten gaan zodat het het verantwoordelijk blijft, in acht nemend dat 'nu' niet verantwoordelijk is omdat zijn hersenen nog niet volgroeid zijn.

2. Wat is dan precies dat je wil dat zijn reactie is? En dan bedoel ik niet zijn reactie op jouw 'bekentenis', maar meer de reactie on the long run.
Kijk! ^O^

1. Beetje werken (school) doordeweeks en in het weekend lekker doen waar je zin in hebt; verantwoording nemen voor je gedrag doordeweeks, de boel de boel te laten in het weekend, oftewel "work hard, play hard". Daarnaast doen pubers doen uiteindelijk toch wel waar ze zin in hebben; dat hebben mijn broers en ik en onze vrienden wel bewezen. Ik kan nu wel zeggen "niet tot je achttiende", maar dat werkt voor sommige pubers nou eenmaal niet. Dus ik hoop op die manier een beetje controle te houden én dat ik geen dingen voor hem achter hoef te houden. Win-win. Maar het kan ook net zo goed zijn dat hij toch wel stiekem in dat parkje gaat zitten blowen. Net als ik. Daar heb je als ouder na een bepaalde leeftijd minder tot geen zicht meer op.

2. Geen idee; ik hoef van hem geen bepaalde reactie. Ik 'shape' hem niet zoals ik hem graag wil zien. Ik wil wel graag dat hij de ruimte heeft om te doen en te zeggen wat hij wil. Dus ik hoop nergens op.
pi_204985690
Je laat jonge kinderen ook geen alcohol drinken maar dan hoef je als volwassene toch ook niet stiekem te doen met je biertje. Waarom zou dat met wiet wel moeten? Geen geheim van maken maar duidelijk zijn dat onder de 18 drugs of drank off limit is. Na je 18e is het je eigen keuze.

Ik snap echt dat hypocriete en krampachtige gedoe rondom wiet nooit. Die dubbele moraal tussen wiet ("drugs! Onvolwassen! Niet doen!") en alcohol ("gezellig! Hoort erbij! Lekker zuipen!"). Ga er gewoon normaal mee om, beetje wiet roken kan best leuk en lekker ontspannend zijn, ook voor volwassenen. Net als drank.
pi_204985691
Heb je al eens met hem gesproken over alcohol? Misschien is het tijd voor een gesprek over de gevaren van alcohol en drugs en daarbij duidelijk aangeven wat de wettelijke grenzen zijn en wat jouw grenzen zijn. Tijdens dat gesprek kun je ook melden dat je af en toe recreationeel zelf af en toe een baap rookt en een biertje drinkt.
Uitvinder van de biersmiley.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 15:39:51 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_204985729
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:33 schreef DjVero het volgende:

[..]
Kijk! ^O^

1. Beetje werken (school) doordeweeks en in het weekend lekker doen waar je zin in hebt; verantwoording nemen voor je gedrag doordeweeks, de boel de boel te laten in het weekend, oftewel "work hard, play hard". Daarnaast doen pubers doen uiteindelijk toch wel waar ze zin in hebben; dat hebben mijn broers en ik en onze vrienden wel bewezen. Ik kan nu wel zeggen "niet tot je achttiende", maar dat werkt voor sommige pubers nou eenmaal niet. Dus ik hoop op die manier een beetje controle te houden én dat ik geen dingen voor hem achter hoef te houden. Win-win. Maar het kan ook net zo goed zijn dat hij toch wel stiekem in dat parkje gaat zitten blowen. Net als ik. Daar heb je als ouder na een bepaalde leeftijd minder tot geen zicht meer op.

2. Geen idee; ik hoef van hem geen bepaalde reactie. Ik 'shape' hem niet zoals ik hem graag wil zien. Ik wil wel graag dat hij de ruimte heeft om te doen en te zeggen wat hij wil. Dus ik hoop nergens op.
Voor mij leest dat alsof je stelt dat play hard gelijk staat aan drugsgebruik, of, wellicht beter beschreven, dat play hard niet bestaat zonder drugsgebruik. Dat pubers doen waar ze zin in hebben klopt wel denk ik. Alleen ik (ik ken nog wel wat mensen die datzelfde deden maar ook die het tegenovergestelde deden) deed dan wel waar ik zin in had, maar daar hoorde drugsgebruik niet bij.

Mwah, kijk, een jointje roken kan al in die 15 min dat je naar huis fietst he (waar je eerder aan refereerde). Ik weet niet of als je dingen voor hem achterhoudt, je daarmee 'controle' in de hand werkt. Ik denk eerder het tegenovergestelde want immers, jij verbergt (in dat scenario) dan ook iets, dus dat krijgt ie dan vroeg of laat toch wel mee.

Ja, kan ook dat ie gaat zitten blowen. Het kan ook dat ie dat niét doet. Die kans lijkt me wat kleiner gebaseerd op de info die je geeft, maar goed, het ís een mogelijkheid.

Maar als 2. zo is, dan kun je toch gewoon geen issue maken van het feit dat je blowt? Dat kun je dan toch gewoon vertellen want dat is de waarheid en de realiteit, dus waarom zou je daar verder een punt van maken dan?
pi_204985730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt waar ja?

TS rookt wiet, dus hij vindt drugsgebruik ok, dus hij vindt drugsgebruik door zijn zoon ok, dus waarom moeilijk doen over zo'n gesprek?

Dat is je logica?

Het zou niet zomaar kunnen dat hij niet an sich tegen het gebruik van wiet is, maar wel van mening dat er op een verantwoordelijke manier mee omgegaan moet worden? Zoals weetikveel hoeveel andere dingen? Drank, medicatie, auto, wapens, seks, fucking alles waar een kind te jong voor is maar een volwassene niet.

Dit krijg je dus met die achterlijke conservatieve, 'wiet slecht, tokkies!' onzin. Enige nuance verdwijnt compleet, omdat je alleen maar een drugsgebruiker kan zien.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:40:28 #64
64831 2NutZ
pi_204985737
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:30 schreef Solotovski het volgende:

[..]
[..]

Ik neem aan dat jullie geheelonthouders zijn? Anders zijn jullie hypocriete sneuneuzen
Inderdaad :)
Drugs :')
pi_204985741
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:34 schreef Farenji het volgende:
Je laat jonge kinderen ook geen alcohol drinken maar dan hoef je als volwassene toch ook niet stiekem te doen met je biertje. Waarom zou dat met wiet wel moeten? Geen geheim van maken maar duidelijk zijn dat onder de 18 drugs of drank off limit is. Na je 18e is het je eigen keuze.

Ik snap echt dat hypocriete en krampachtige gedoe rondom wiet nooit. Die dubbele moraal tussen wiet ("drugs! Onvolwassen! Niet doen!") en alcohol ("gezellig! Hoort erbij! Lekker zuipen!"). Ga er gewoon normaal mee om, beetje wiet roken kan best leuk en lekker ontspannend zijn, ook voor volwassenen. Net als drank.
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
pi_204985778
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:40 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Inderdaad :)
Drugs :')
Dan heb je dezelfde mening over drank toch? Toch?
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:50:09 #67
64831 2NutZ
pi_204985796
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:46 schreef Solotovski het volgende:

[..]
Dan heb je dezelfde mening over drank toch? Toch?
Drank is ook een drug :)
pi_204985800
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor mij leest dat alsof je stelt dat play hard gelijk staat aan drugsgebruik, of, wellicht beter beschreven, dat play hard niet bestaat zonder drugsgebruik. Dat pubers doen waar ze zin in hebben klopt wel denk ik. Alleen ik (ik ken nog wel wat mensen die datzelfde deden maar ook die het tegenovergestelde deden) deed dan wel waar ik zin in had, maar daar hoorde drugsgebruik niet bij.

Mwah, kijk, een jointje roken kan al in die 15 min dat je naar huis fietst he (waar je eerder aan refereerde). Ik weet niet of als je dingen voor hem achterhoudt, je daarmee 'controle' in de hand werkt. Ik denk eerder het tegenovergestelde want immers, jij verbergt (in dat scenario) dan ook iets, dus dat krijgt ie dan vroeg of laat toch wel mee.

Ja, kan ook dat ie gaat zitten blowen. Het kan ook dat ie dat niét doet. Die kans lijkt me wat kleiner gebaseerd op de info die je geeft, maar goed, het ís een mogelijkheid.

Maar als 2. zo is, dan kun je toch gewoon geen issue maken van het feit dat je blowt? Dat kun je dan toch gewoon vertellen want dat is de waarheid en de realiteit, dus waarom zou je daar verder een punt van maken dan?
Omdat ik me ook echt wel terdege besef dat drugs niet goed voor je zijn. En zeker niet op zo'n jonge leeftijd. Dus ik wil dat voorzichtig brengen en dát heb ik je al geantwoord. Ja, ik maak daar dan dus een punt van. Verder wat @probeer aangeeft. ;)
  Admin dinsdag 7 juni 2022 @ 15:52:47 #69
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_204985812
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:50 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Drank is ook een drug :)
En reageer nou eens op de vráág die hij stelt.
Op een oordeel zit hij niet te wachten.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_204985825
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:48 schreef DjVero het volgende:

[..]
Want?
offtopic

[ Bericht 4% gewijzigd door yvonne op 07-06-2022 15:57:03 ]
  Admin dinsdag 7 juni 2022 @ 15:55:20 #71
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_204985830
Kun je het "waarom" beschrijven?
Omdat het je helpt ontspannen
Of geen pijn
Of beter kunt slapen?

Als je het waarom voor jezelf duidelijk hebt kun je dat gesprek beter aan gaan.
Hoe "wijs"is jouw 14-jarige?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 7 juni 2022 @ 15:55:46 #72
64831 2NutZ
pi_204985833
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:52 schreef yvonne het volgende:

[..]
En reageer nou eens op de vráág die hij stelt.
Op een oordeel zit hij niet te wachten.
Al lang gedaan. Gewoon zeggen. Beetje krampachtig doen is nergens voor nodig.
Ik zou het overigens vertellen terwijl je nuchter bent.
  Admin dinsdag 7 juni 2022 @ 15:56:40 #73
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_204985841
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:55 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Al lang gedaan. Gewoon zeggen. Beetje krampachtig doen is nergens voor nodig.
Ik zou het overigens vertellen terwijl je nuchter bent.
Nou klaar toch, het is niet aan ons om hem te beoordelen of zelfs te veroordelen lijkt me.

pi_204985848
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:34 schreef Farenji het volgende:

Dit ja. Jammer eigenlijk. Je eerste alinea is wel echt spot on. ^O^
  dinsdag 7 juni 2022 @ 15:57:54 #75
64831 2NutZ
pi_204985852
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:56 schreef yvonne het volgende:

[..]
Nou klaar toch, het is niet aan ons om hem te beoordelen of zelfs te veroordelen lijkt me.
Ik geef gewoon mijn mening, daar is een forum voor toch?
  Admin dinsdag 7 juni 2022 @ 15:58:57 #76
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_204985866
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:57 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Ik geef gewoon mijn mening, daar is een forum voor toch?
Tuuk.

pi_204985878
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:55 schreef yvonne het volgende:
Kun je het "waarom" beschrijven?
Omdat het je helpt ontspannen
Of geen pijn
Of beter kunt slapen?

Als je het waarom voor jezelf duidelijk hebt kun je dat gesprek beter aan gaan.
Hoe "wijs"is jouw 14-jarige?
Best wel "wijs"; hij is vier jaar geleden geëmigreerd vanuit Thailand naar hier. Hij heeft al meer meegemaakt - niks negatiefs hoor - van de wereld dan ik op die leeftijd. En er is verder geen waarom; gewoon lekker lachen met zijn allen.

Dat mensen zoals 2NutZ dat veroordelen is hun goed recht, ik reageer daar ook off-topic op en ik ben het zoals gezegd gewend van dit forum, maar tegelijkertijd maakt dat ook waarom ik überhaupt advies vraag. Ik heb iig wel een paar mooie adviezen gekregen. :)
  Admin dinsdag 7 juni 2022 @ 16:02:52 #78
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_204985899
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:00 schreef DjVero het volgende:

[..]
Best wel "wijs"; hij is vier jaar geleden geëmigreerd vanuit Thailand naar hier. Hij heeft al meer meegemaakt - niks negatiefs hoor - van de wereld dan ik op die leeftijd. En er is verder geen waarom; gewoon lekker lachen met zijn allen.

Dat mensen zoals 2NutZ dat veroordelen is hun goed recht, ik reageer daar ook off-topic op, maar tegelijkertijd maakt dat ook waarom ik hier advies vraag. Ik heb wel een paar mooie adviezen gekregen. :)
Ik hoop dat je er wat mee kunt :)
Hier was ook de regel, wat wij doen wil niet zeggen dat jij dat ook al mag, als je 18 bent praten we verder.
( Nou bij pubers is dat dus op hun 14e,15e,16e,17e én 18e ;) )

pi_204985913
Ik rook ook elke zaterdagavond een jointje of twee, gewoon omdat het lekker is, gezellig, etc. Het hoort gewoon bij wie ik ben en ik haal er voldoening uit. Wat heeft dat in godsnaam met volwassen worden te maken?

Wbt OP, gewoon goed voorlichten, 18 jaar blabla. Ken ook wat ouders van vrienden van mij waar we een wietzakje vonden liggen of wie soms blowde. Maar dat wisten we op die leeftijd allang.

Ik denk sowieso dat een 14 jarige lekker doet wat ie wilt en je daar niet veel aan kan doen. Zo was ik vroeger wel iig, wijsheid komt daarna in adolescentie. Ik denk niet dat mijn ouders enige invloed op mij hebben gehad wat ik wel en niet deed. Dat is allemaal vanzelf gekomen naarmate ik iets ouder werd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 16:12:14 #80
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204985973
Wat vindt jouw vrouw/zijn moeder ervan dat je blowt? Wat zou volgens haar de boodschap aan je zoon moeten zijn?
The love you take is equal to the love you make.
pi_204986007
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:12 schreef Lienekien het volgende:
Wat vindt jouw vrouw/zijn moeder ervan dat je blowt? Wat zou volgens haar de boodschap aan je zoon moeten zijn?
Zij komt uit een land waar het not done is om over gevoelens te praten en waar er nooit échte gesprekken gevoerd worden. Dat bleek ook wel toen hij vier jaar geleden bij ons kwam wonen. Haar regels waren de grondwetten, met geen mogelijkheid was daarin te schipperen. Hij móest brood meenemen naar school, gevolg: brood van drie maanden oud dat doodleuk nog in zijn tas zat. Even als voorbeeld. ;)

Zij vindt niet zoveel van mijn drugsgebruik; ze staat hetzelfde in het leven als ik, gewoon genieten (met mate) en doen waar je zin in hebt, zolang zij dat ook mag doen. Zij zegt daarom dus ook 'gewoon vertellen, klaar', maar dat is mij te simpel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:04 schreef Discombobulate het volgende:
Ik rook ook elke zaterdagavond een jointje of twee, gewoon omdat het lekker is, gezellig, etc. Het hoort gewoon bij wie ik ben en ik haal er voldoening uit. Wat heeft dat in godsnaam met volwassen worden te maken?

Wbt OP, gewoon goed voorlichten, 18 jaar blabla. Ken ook wat ouders van vrienden van mij waar we een wietzakje vonden liggen of wie soms blowde. Maar dat wisten we op die leeftijd allang.

Ik denk sowieso dat een 14 jarige lekker doet wat ie wilt en je daar niet veel aan kan doen. Zo was ik vroeger wel iig, wijsheid komt daarna in adolescentie. Ik denk niet dat mijn ouders enige invloed op mij hebben gehad wat ik wel en niet deed. Dat is allemaal vanzelf gekomen naarmate ik iets ouder werd.
Hier ook, ja. Zo'n beetje alles gedaan wat los en vast zat (alleen spuiten niet...) en misschien juist wel doordat mijn vader er zo fa-lie-kant op tegen is; dreigen met gevangenis, dreigen dat hij zijn baan bij het leger kwijt zou raken, dreigen met Playstations afpakken, dreigen met uit huis zetten. Heeft lekker geholpen allemaal, knetterstoned kwamen we terug als er weer eens een verjaardag was en we zeiden dat we naar de kroeg gingen _O- Zo'n sfeer wil ik gewoon voorkomen.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 16:59:55 #82
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_204986379
Zo bijzonder is het niet. Ik vraag me ook oprecht af of het vertellen wel zo noodzakelijk is?
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_204986406
Tsja, ik vind dit wel een moeilijke. Waarom zou je het willen vertellen? Hoe zou je het vinden als je kind het ook wel gebruiken?

Rijd je dan ook niet in het weekend? Want met wiet zit je heel snel over de toegestane hoeveelheid, en als je vrijdag en zaterdag rookt dan kan het zomaar tot maandag (of langer) duren voordat je weer legaal mag rijden. Oprecht benieuwd want heel veel mensen staan niet stil daarbij
Pauperz
pi_204986523
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:59 schreef TomNook het volgende:
Zo bijzonder is het niet. Ik vraag me ook oprecht af of het vertellen wel zo noodzakelijk is?
Vind ik wel, ja. Ik vind het niet gepast als hij me in de tuin zou zien, terwijl hij misschien wel misschien niet (g)een idee heeft van wat dat is, zeker met het oog op het feit dat hij uit een land komt waar wietgebruik zeer, zeer strafbaar was, ondanks dat het onlangs enigszins gelegaliseerd is. En ook wel om te peilen wat hij er nou van vindt.
Om het stoere ervan af te halen misschien; als je ouders het doen, is het natuurlijk niet leuk meer. :+ Of om het geen taboe te laten zijn. Seks ook zo'n ding; dat vindt hij zo ongemakkelijk, terwijl het iets is wat we allemaal doen, wat we (bijna) allemaal lekker vinden. Ik doe dat, zodat hij niet die ongemakkelijkheid heeft die ik mijn halve leven met me meegedragen heb.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:04 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Tsja, ik vind dit wel een moeilijke. Waarom zou je het willen vertellen? Hoe zou je het vinden als je kind het ook wel gebruiken?

Rijd je dan ook niet in het weekend? Want met wiet zit je heel snel over de toegestane hoeveelheid, en als je vrijdag en zaterdag rookt dan kan het zomaar tot maandag (of langer) duren voordat je weer legaal mag rijden. Oprecht benieuwd want heel veel mensen staan niet stil daarbij
Ik hóóp dat hij het niet doet voor zijn achttiende, maarja, ik dénk dat als ik het hem ga verbieden hij het misschien toch wel gaat gebruiken, helemaal als hij net zo'n rebel is als ik wat betreft drugsgebruik. Ik zal alleen wel de hoop uitspreken dat hij verstandiger dan ik gaat worden en dat hij het niet vóór zijn achttiende gaat gebruiken. Net als alcohol.

[ Bericht 3% gewijzigd door DjVero op 07-06-2022 17:29:12 ]
pi_204986663
Mijn pa zuipt ook elke dag wel een blik bier, kan me niet herinneren dat hij daar ooit uitleg over gegeven heeft.

Papa waarom drink jij bier, ja omdat papa dat lekker vind en jij mag dat niet, hier proef maar je lust het niet eens.
Oh nee dat lijkt me bij nader inzien toch niet zo'n strak plan bij je zoon :+

Maar even serieus, moet jij toch zelf weten. Ik zou uitleg geven als je zoon ernaar vraagt, doet hij het niet, dan niet. En blowen gaat hij toch misschien wel een keer proberen, of jullie het nou thuis doen of niet.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 18:33:00 #86
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_204987089
Alsof hij dat nooit geroken heeft :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_204987113
Geen goed voorbeeld voor kinderen die net in de puberteit komen.. Ik zou het niet vertellen en er gewoon mee stoppen. Waarom heb je dat nodig? Net zoals alcohol gewoon overbodig om het maar te nemen. Leer je kinderen een leuke vrijdagavond te hebben zonder drugs en/of alcohol en geef jezelf als voorbeeld.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 19:17:07 #88
197773 crew  maily
pi_204987551
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:33 schreef PzKpfw het volgende:
Dat vraag ik me ook af.
pi_204988497
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:33 schreef PzKpfw het volgende:
Geen idee; ik wachtte iig tot hij op bed lag en zijn kamer zit aan de voorkant. Bovendien blowt mijn buurman ook en die doet het ook overdag, als onze tuindeur bijv. openstaat, dus ongetwijfeld dat hij het van de één of de ander wel eens geroken heeft.
pi_204988731
Het meest zinnige dat ik over drank en drugs bij pubers kan zeggen is wat die JohnvdHeuvel erover zei.

Hij had ook een kind in de leeftijd dat ze willen expirementeren en drank en drugs kan je moeilijk tegenhouden. JohnvdHeuvel vond dat alleen drempels opwerpen helpt, want hij wil niet dat zijn kind zou gaan proberen te blowen.

En dat denk ik ook, je kan drank en drugs via vriendjes of vriendinnetjes niet tegenhouden, maar je kan het wel erover hebben en uitleg geven, uitleg die dan wel klopt natuurlijk en het ze moeilijk maken.

Het lijkt mij best grappig om het fietsje van je 15 jarige dochter lek te prikken, als ze naar dat vriendinnetje wil, die blowt, ofzo :) ;)
  dinsdag 7 juni 2022 @ 21:39:47 #91
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_204988844
Is toch niet anders dan bier drinken, dat doen de meeste vaders wel eens af en toe, dat mag een veertienjarige ook niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 21:40:50 #92
197773 crew  maily
pi_204988857
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 21:30 schreef christmastsunami het volgende:
Het meest zinnige dat ik over drank en drugs bij pubers kan zeggen is wat die JohnvdHeuvel erover zei.

Hij had ook een kind in de leeftijd dat ze willen expirementeren en drank en drugs kan je moeilijk tegenhouden. JohnvdHeuvel vond dat alleen drempels opwerpen helpt, want hij wil niet dat zijn kind zou gaan proberen te blowen.

En dat denk ik ook, je kan drank en drugs via vriendjes of vriendinnetjes niet tegenhouden, maar je kan het wel erover hebben en uitleg geven, uitleg die dan wel klopt natuurlijk en het ze moeilijk maken.

Het lijkt mij best grappig om het fietsje van je 15 jarige dochter lek te prikken, als ze naar dat vriendinnetje wil, die blowt, ofzo :) ;)
En wie mag de band plakken denk je? 8)7
pi_204989123
gwn een andere dag kiezen om te blowen, woensdag bijvoorbeeld. dan ligt hij vast eerder op bed en kan jij lekker nog even genieten in je tuin en hoef je het gesprek niet aan te gaan.
wachten tot hij er ooit zelf iets over gaat zeggen is mijn tip voor jou deze avond.
pi_204990003
Ik denk dat je er niet over hoeft te praten, of hij weet het al en t boeit hem niet.

Anders komt ie er wel achter en dan zal het hem waarschijnlijk ook weinig boeien.

Ik heb ook nooit een gesprek had dat mijn pa een biertje dronk, t was gewoon wat het was.
Hell To The Liars
  woensdag 8 juni 2022 @ 13:09:49 #95
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_204993416
Mijn kinderen wisten al dat ik blowde, hoefde ik niets over te zeggen oO<
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_204993583
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:02 schreef yvonne het volgende:

[..]
Ik hoop dat je er wat mee kunt :)
Hier was ook de regel, wat wij doen wil niet zeggen dat jij dat ook al mag, als je 18 bent praten we verder.
( Nou bij pubers is dat dus op hun 14e,15e,16e,17e én 18e ;) )
Dit in combi met goed voorlichten (en dus niet alleen vanuit je eigen ervaring) lijkt me een goed begin.
pi_204993996
quote:

[..]
Net als iedereen…

Waarom vertellen? Neem een hond ofzo dan ga je die uitlaten of wandel een rondje. Waarom zou je je kind van 14 hiermee lastig vallen of het seintje geven dat het oké is.

De kans is al groot dat hij het gaat doen en als hij het weet al helemaal. Daarnaast is dan straks steeds je wiet weg.

Ik zou nog ff wachten als ik jou was. Niet heel bevorderlijk voor zijn studeren enzo, en die grote mond die je krijgt als ze stoned thuis komen omdat ze schijt hebben omdat jij zelf ook blowt.
pi_204994057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:22 schreef DjVero het volgende:

[..]
Vind ik wel, ja. Ik vind het niet gepast als hij me in de tuin zou zien, terwijl hij misschien wel misschien niet (g)een idee heeft van wat dat is, zeker met het oog op het feit dat hij uit een land komt waar wietgebruik zeer, zeer strafbaar was, ondanks dat het onlangs enigszins gelegaliseerd is. En ook wel om te peilen wat hij er nou van vindt.
Om het stoere ervan af te halen misschien; als je ouders het doen, is het natuurlijk niet leuk meer. :+ Of om het geen taboe te laten zijn. Seks ook zo'n ding; dat vindt hij zo ongemakkelijk, terwijl het iets is wat we allemaal doen, wat we (bijna) allemaal lekker vinden. Ik doe dat, zodat hij niet die ongemakkelijkheid heeft die ik mijn halve leven met me meegedragen heb.
[..]
Ik hóóp dat hij het niet doet voor zijn achttiende, maarja, ik dénk dat als ik het hem ga verbieden hij het misschien toch wel gaat gebruiken, helemaal als hij net zo'n rebel is als ik wat betreft drugsgebruik. Ik zal alleen wel de hoop uitspreken dat hij verstandiger dan ik gaat worden en dat hij het niet vóór zijn achttiende gaat gebruiken. Net als alcohol.
:') :') :') :') :')

Dat laatste… zo naïef.

Wees niet zo lui en ga gewoon helemaal de tuin uit en een blokje om. Zo’n kind gaat echt iets niet doen ‘omdat zijn vader het doet en dan is het stom’. Heb m’n vader niets anders zien doen dan zuipen en heb zelf ook problemen gehad erdoor.

M’n moeder deed weinig anders dan blowen (en haalde het zelfs) dus heb van jongs af aan tot mijn 21e geblowd. Twee opleidingen verknald in die tijd.

Laat je kinderen daar toch buiten.
pi_204995805
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:22 schreef DjVero het volgende:

En dat is, denk ik dan, precies wat je moet doen/vertellen aan hem. Op een moment dat jij en hij lekker even kunnen chillen gewoon een gesprek aangaan over hoe hij er in staat en hoe jij er in staat. Wederzijds elkaars meningen respecteren. Ook respecteren dat het niet gezond is, maar soms wel lekker.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_204995896
M’n Thaise zusje is ook heel wijs (hier sinds ze 7 is) maar die drinkt inmiddels ook als een zeeman/ m’n vader. Goed voorbeeld doet volgen.
pi_204995965
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:49 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:

[..]
Iedereen? In het bijzijn van hun kinderen?

Het grootste deel van Nederland drinkt gewoon een biertje bij de voetbal of een glas wijn bij het eten zonder zich elk weekend lam te zuipen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')