Nog niet. Daarvoor moet je eerst de interne klachtenprocedure doorlopen en daarvoor na het indienen van een formele klacht een 'redelijke termijn' geven.quote:Op maandag 6 juni 2022 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ben je naar de geschillen commissie hiermee gegaan?
Je berekening klopt aardig maar je bewoording plus foutjes maken het stuk minder begrijpbaar.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo dat een warmtepompboiler maar 1x per dag water kan leveren. Als hij te ver afkoelt gaat hij gewoon weer verwarmen.
40m3 is zo'n 114kWh aan warmte, ofwel (114 / 2,8) / 30 = zo'n 3,8kWh stroom per dag.
Dat is ongeveer 1,5 tot 2x per dag een vat van 300 liter opwarmen.
Daar valt natuurlijk nog wel wat op te besparen.
Deze is eerder gepostquote:Op maandag 6 juni 2022 14:18 schreef Piger het volgende:
Is die 40 kuub per maand nou werkelijkheid of een prognose van de energieleverancier?
quote:[b]Op zondag 5 juni 2022 11:24 schreef slavaukrainii het volgende:
[b]Op zondag 5 juni 2022 11:24 schreef slavaukrainii het volgende:
Ik ging uit van opwarmen tot 50 of zelfs 55 graden Celsius.quote:Op maandag 6 juni 2022 14:18 schreef Piger het volgende:
[..]
Je berekening klopt aardig maar je bewoording plus foutjes maken het stuk minder begrijpbaar.
40m3 is zo'n 320 tot 360kwh aan energie.
Met een warmtepomp kost je dit 114 tot 128kwh aan elektriciteit (cop 2,8)
Een vat a 280 liter opwarmen van 12 tot 42 graden kost ongeveer 10,85kwh aan energie.
Dit is dus 29 tot 33 vaten per maand. Ofwel 1 per dag.
Ben benieuwd hoe je aan de 1,1 tot 1,5 komt.
Met 280 liter vat bij 42 graden en een douche temperatuur van 38 graden, heb je 325 liter water beschikbaar op 38 graden.
325 liter gedeeld door 9,2liter per minuut = 35 minuten douchen per dag.
Dat is net een beetje lang douchen met 3 a 4 mensen dus wel op te krijgen per dag.
(Ben even benieuwd wat ik mis of waar het anders bij jou anders gaat in je berekening)
Is die 40 kuub per maand nou werkelijkheid of een prognose van de energieleverancier?
Je kan temperatuur inderdaad ook op 50 of 55 zetten uiteindelijk maakt dat voor de vergelijking met gasverbruik niets uit. Dan heb je minder warm water op hoger temperatuur en kom je alsnog op 35 minuten uit per dag.quote:Op maandag 6 juni 2022 14:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ging uit van opwarmen tot 50 of zelfs 55 graden Celsius.
Dan heb je uiteraard ook meer warm water beschikbaar.
Ik vermoed dat ik ergens in de kJ naar kWh verkeerd gegaan ben, zie in de tabel andere waarden staan dan die ik in m'n hoofd had.
Ja maar dat plaatje zegt me niets over de actuele waardes.quote:
Met een slimme meter zijn dat actuele waardesquote:Op maandag 6 juni 2022 14:59 schreef Piger het volgende:
[..]
Ja maar dat plaatje zegt me niets over de actuele waardes.
Alleen iets over de inschatting van energiedirect. Wellicht is die amper of niet gebaseerd op de werkelijkheid.
TS heeft een los elektrisch 2 pits toestel op zijn gasfornuis staan.quote:Op maandag 6 juni 2022 16:15 schreef DoubleDip het volgende:
Je kookt elektrisch? Daar lees ik niets over. Lijkt me niet dat je dat zelf zomaar kan beslissen als huurder. Bovendien is van het gas af echt niet altijd beter. Verwarming via een warmtepomp of iets dergelijks moet je goed reguleren anders werkt het voor geen meter.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 6 juni 2022 16:15 schreef DoubleDip het volgende:
Verwarming via een warmtepomp of iets dergelijks moet je goed reguleren anders werkt het voor geen meter.
Dan wordt je geregistreerd als wan betaler en kan in de toekomst vervelende gevolgen hebben als je een hypotheek wil aanvragen.quote:Op zondag 5 juni 2022 08:42 schreef Loll het volgende:
Ik heb ooit een tip van iemand bij klasse gehoord om gewoon de gas rekening niet meer te betalen. Dan sluiten ze hem zelf kosteloos voor je af en later laat je ze natuurlijk de boel niet meer aansluiten.
Edit: Het bleek toch iets anders te zitten zie:https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/van-het-gas-af
Ja, uiteraard kan dat, er zijn Tweakers die daar al enkele jaren mee prutsen.quote:Op maandag 6 juni 2022 16:45 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
@:TheFreshPrince Een warmtepomp boiler kan ook op een CV om enkele radiatoren erbij te verwarmen.
Er zit een element in die het water richting 60c verwarmt ivm legionella.quote:Op maandag 6 juni 2022 15:11 schreef Fer het volgende:
Het komt door de hogere temperatuur, waardoor de warmtepomp wat minder efficiënt wordt. De hygiëne cyclus tegen bacteriën en het verlies van het op temperatuur houden van zo’n plas water.
Dat maakt het ook zo duur. Ik spreek uit ervaringquote:Op maandag 6 juni 2022 16:59 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Er zit een element in die het water richting 60c verwarmt ivm legionella.
Op zich maakt dat wel iets uit. Hogere temperatuur is lagere COPquote:Op maandag 6 juni 2022 14:58 schreef Piger het volgende:
[..]
Je kan temperatuur inderdaad ook op 50 of 55 zetten uiteindelijk maakt dat voor de vergelijking met gasverbruik niets uit. Dan heb je minder warm water op hoger temperatuur en kom je alsnog op 35 minuten uit per dag.
Klopt. Wel beetje flauw want voor deze berekening niet zo relevant.quote:Op maandag 6 juni 2022 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich maakt dat wel iets uit. Hogere temperatuur is lagere COP
Maar goed, bij de legionellarun bereik je wel weer eerder je setpoint.
Per minuut verbruik je 6 liter water. 30 min = 180 liter.quote:Op maandag 6 juni 2022 20:03 schreef Piger het volgende:
[..]
Klopt. Wel beetje flauw want voor deze berekening niet zo relevant.
Ging erom equivalent warm water vs gas.
En dan is 35 minuten douchen per dag niet weinig maar ook zeker niet onrealistisch met 3 man. Of gewoon elke dag een vol bad.
Ja leuk, maar ik nam aan dat TS bedoelde dat hij zijn huis ook niet meer met gas wil verwarmen. Want vaak zit daar het meeste verbruik.quote:Op maandag 6 juni 2022 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, uiteraard kan dat, er zijn Tweakers die daar al enkele jaren mee prutsen.
Maar dat is niet waar TS op doelde in de OP. Hij wil warm kunnen douchen zonder gasaansluiting.
Dat nam ik niet aanquote:Op maandag 6 juni 2022 22:26 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja leuk, maar ik nam aan dat TS bedoelde dat hij zijn huis ook niet meer met gas wil verwarmen. Want vaak zit daar het meeste verbruik.
Gewoon niet meer betalen is inderdaad niet zo slim. Als je nog wel een contract hebt en dat 'gewoon niet meer betaalt', dan ben je wanbetaler en dat heeft nogal wat gevolgen.quote:Op maandag 6 juni 2022 16:45 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dan wordt je geregistreerd als wan betaler en kan in de toekomst vervelende gevolgen hebben als je een hypotheek wil aanvragen.
@:TheFreshPrince Een warmtepomp boiler kan ook op een CV om enkele radiatoren erbij te verwarmen.
Werkelijk.quote:Op maandag 6 juni 2022 14:18 schreef Piger het volgende:
[..]
Aan de netbeheerder vragen:quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:38 schreef slavaukrainii het volgende:
Update.
Woningbouw zegt nu het volgende:
"Ons standpunt zoals eerder aangegeven word hierdoor niet anders, en zoals gezegd zien wij de gasmeter als een essentieel onderdeel van uw woning.
Gaat u alsnog wel de aansluiting beëindigen, dan heeft u de plicht om bij verlaten van de woning te zorgen dat de gasaansluiting weer origineel en aangesloten is, en de daarbij behorende kosten voor u zijn."
Ben benieuwd naar jullie mening over dit. Want nu zeggen ze dus dat ik het gas eigenlijk wel mag beëindigen alleen moet ik alles dus herstellen zoals het al was. Hmm... nogmaals wat is wijsheid in dit geval ? 🤔
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |